Olin metsätöissä mökillä ja muutenkin ihailemassa
alkavia kevään merkkejä. Kasvien tarkastaminen lepotilassa kuuluu jokavuotiseen
rutiiniin. Narsissien silmut nousivat ylös jäätyneestä maasta kuin kynnet, ne
uhmasivat kylmyyttä ja takatalvea. Korpit mekastivat päivittäin
pesimispuuhissaan ja hiiretkin liikkuivat, ne jotka eivät olleet jääneet kiinni
pyydyksiini. Kaadetun emäkoivun kannosta nousi runsas mahla, mutta turhaan,
sillä olimme tehneet sen latvasta jo polttopuuta.
Vanhan saunarakennuksen ovelle oli asetettu puupönkkä
ja kun meni tarkastamaan tilaa, huomasin, että siellä oli käynyt varkaita.
Lukon sinkilärauta oli kaivettu irti ja saunakamarista oli kiikutettu pois
kolme öljylamppua, iso mariskooli, sokerikko, kermakko ja kirjahyllyn
koriste-esineet. Muu tavara oli ilmeisesti arvostettu sen tasoiseksi, ettei
niitä oteta kyytiin?
Tähän sarjaan kuului myös seinällä ollut taulu, jossa
luki: "Sinun turvasi on ikiaikojen Jumala, sinua kannattavat iankaikkiset
käsivarret." 5.Moos.33:27. Jos siis varkaat olivat
suomenkielentaitoisia, niin tuo siunaus oli sitten lähettämässä heitä Herran
kanssa matkaan? Jos taas eivät ymmärtäneet suomea, jättivät kaikkein
arvokkaimman ottamatta. Jumalan sana nimittäin säilyy ikuisuuteen, kupit
menevät kaikki rikki ja lamput sammuvat aikana palveltuaan. "Älä vedä
päällesi korvaankuiskuttelijan nimeä, äläkä väijy kielelläsi. Sillä varas saa
osaksensa häpeän ja kaksikielinen raskaan moitteen. Älä riko suuressa äläkä
pienessä." Siir.5:14.
Eräänä iltana olimme mukana Ilola-salissa
Karinaisissa yhteislauluillassa, jota johti taitavasti talon isäntä ja tällä
kertaa ainoa asukas kanttori Hannu Ilola. Oli antoisaa laulaa sydämen pohjasta
Herralle uusittua Lauluja Jeesuksesta vihkoa viidenkymmenen muun kanssa. En
muista aikaa, jolloin olisin laulanut noin monta laulua yhdellä kertaa?
Yhteislaulu yhdistää Jeesukseen ja hengellisten laulujen runous on hyvin
siunaavaa, eletystä elämästä nousevaa Raamatun sanomaa. Uusiin lauluihin
verrattuna vanhat laulut sisältävät syvän sanoman Kristuksesta, jonka
kohtaamalla syntinen pelastuu. Uusissa lauluissa on monesti vain sielua
hivelevää tunnelmaa, viihdettä ja esiintyjän näytönpaikka. Jos siis kysyy
semmoisen kuultuaan, että mitä se vaikutti, on vastaus: ei mitään, otetaan
lisää, jos paranisi?
Kolmantena päivänä mökille pihaan ilmestyi kaksi
naista, jotka esittäytyivät jehovantodistajiksi. Keskustelimme viileän
pohjoistuulen hyväillessä puolisen tuntia, jossa ajassa ehdimme ymmärtää
olevamme eriuskoisia. Heille se oli opetettu aikaraja, joka pitää kestää
vieraiden kanssa, että saa merkitä saavutusten kirjaansa plussan käydystä
keskustelusta. Tosin toinen tytöistä väitti heidän pelastuvan armosta eikä
teoista, mutta ilmeisesti hänkin joutuu vielä hieman syventymään oppiinsa?
Selvemmin eromme tuli esiin kolminaisuusopissa, Jeesuksen Jumaluudessa,
taivaasta, juutalaisuudesta, lapsikasteesta ja ihmeistä. Lähtiessään vanhempi
kynttilä kiitti miellyttävästä keskusteluhetkestä, nuorempi oli jo aikaa päiviä
pudonnut kelkasta? Hän ei sanonut mitään alkupuhetta lukuun ottamatta - noviisi
siis? Voi surkeaa, mikä vaiva, eksytys ja matkalla kadotukseen? "Harhaoppista
ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti, sillä sinä tiedät, että
semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä
tuominnut." Tiit.3:10-11.
Mökillä luin myös pari kirjaa, jotka vaimoni oli
hankkinut jostakin tilaisuudesta hiljattain, kumpikin olivat minulle uusia.
Ensimmäinen oli Arvo Silventoisen "Kun kutsumus valloittaa" ja
toinen Virpi Miettisen "Satakielet pähkinäpuussa". Kovin
erilaiset olivat kirjat ja henkilöt, Arvo edusti kaikessa menestynyttä
hengellisen työn tekijää Hämeen Kansanlähetyksen suuruuden ajoilta ja Virpi
edusti entistä miss Suomea ja kaikessa epäonnistunutta maailmannaista.
Arvon elämänkerta oli täynnä tilastoitua menestystä,
joka sai lukijansa hengen salpautumaan, sillä niin merkittäviä tapauksia siellä
kerrottiin. Arvon ystävät olivat lukuisana joukkona kirjan sivuilla mainitut
sen mukaan, kun heistä oli ollut apua menestyksen luomisessa. Kaikki tittelit
olivat huolellisesti merkityt muistiin, eikä joukkoon ollut mahtunut juurikaan
tavallisia työläisiä, eikä luusereita mainittu. Kirjassa oli kerrottu
saavutuksista lähetyskentiltä ja kotimaan alueilta, tilaisuuksien kuulijaluvut
ja jaettujen kutsujen määrät.
Kirjaa lukiessa heräsi joskus kysymys: eikö matkalla
ollut mitään vaikeuksia, epäonnistumisia, pettymyksiä, taisteluja, kiusauksia,
heikkouksia, raadollisuutta, pimeitä hetkiä, hylkäämisiä, jälkeen jäämistä,
rikkimenneitä ihmissuhteita, varattomuutta, tyhjyydentunnetta, yksinäisyyttä,
lankeemuksia, avuttomuutta, virheitä, valheita? Vai oliko niin, että
semmoisista ei sopinut uskovan puhua lainkaan, ettei häntä sekoiteta esim.
körttiläisyyteen? Oliko hengellisyys voittanut jo kulkijan niin, ettei
inhimillisyys enää mitenkään vaivannut mieltä, ettei ihmisyydestä ollut
jäljellä kuin kuoret, koska koko vanha ihminen oli jo niin peräti kukistettu,
vaoitettu ja lannistettu, ristinnaulittu Jeesuksen kanssa? Olisi ollut mukava
kuulla myös ulkopuolisia arvioita, kommentteja Arvosta?
Toinen kirja oli sitten täysin päinvastainen
vuodatus. Virpi Miettinen oli laittanut itsensä kirjaan niin alastomana, ettei
kukaan haluaisi halukkaasti vaihtaa osaa hänen kanssaan. Rohkeasti hän kertoi
lukemattomat sekoilunsa, alkoholisminsa, avuttomuutensa ja suuren kurjuutensa.
Alkoholistiparantolan päiväkirjamerkinnät olivat riipaisevaa luettavaa täysin
pohjilla olevasta entisestä menestyneestä missistä, seurapiirinaisesta, maailmanmatkaajasta,
kuuluisasta julkkiksesta. Rikkaudesta köyhyyteen pudonnut,
esiintymisvarmuudesta vapinaan vaipuneen, suuresta kunniasta alhaisimpaan
häpeään tiputettuna Virpi oli syntisen perustyyppi, säälittävä luuseri,
itsemurhakandidaatti, ja parrasvaloista alas ammuttu kiertotähti, lähes
kaikessa vain "entinen". Noita
elämänkokemuksia lukiessani ajattelin,
kuinka ihmeellinen onkaan Jeesuksen rakkaus syntistä kohtaan. Siitä nousi
kiitollinen mieli Vapahtajan puoleen, oli suuri kunnioitus Herraamme kohtaan.
Virpin todistuksessa Jeesus oli suuri, ihmissaavutukset pieniä. Usko oli
yksinkertaista luottamista Herran sanaan ja avuttomana heittäytymistä Herran
lujille käsivarsille. "Herra antaa kuoleman ja antaa elämän, hän vie
alas tuonelaan ja tuo ylös jälleen. Herra köyhdyttää ja rikastuttaa, hän
alentaa ja ylentää. Hän tomusta nostaa halvan, hän loasta korottaa köyhän,
pannaksensa heidät ruhtinasten rinnalle ja antaaksensa heidän periä
kunniasijat." 1.Sam.2:6-8.
Joskus ihmiselämä menee kuralle pikaisesti ja joskus
hitaalla, mutta ilman Jeesusta jokaisen elämä päätyy tuhoon. On aivan sama
oletko kaatunut puu tai latva vielä tuulessa, rehellinen tai valehtelija, varas
tai varastoija, jehovantodistaja tai ateisti, ilman Jeesusta olet ikuisesti
hukassa, ilman häntä elämä valuu hiekkaan. Menestyksen päivistä on rankkaa
tulla alas tavallisten tallaajien laaksoon. Jumalattomuus on yleinen vaiva,
joka nakertaa sieluja, tuhoten vähitellen ihmisen kuin ihmisen. Siihen tautiin
ei ole vastarokotetta. Vain Herra ja hänen varjeluksensa voi suojella tästä
kulkutaudista. "Hän varjelee hurskastensa jalat, mutta jumalattomat
hukkuvat pimeyteen; sillä mies ei omalla voimallaan mitään voi."
1.Sam.2:9. Omavoimaisuus on suosittu harrastus, jota tuetaan koulutuksella,
perinteellä, rahanvallalla, elintason rikkaudella, nostamalla ihmisiä
kultatuoliin ja suosimalla herkkuja. Nuoria ja nättejä kosiskellaan
kaikenlaisiksi mannekiineiksi, muttei pelastuneen syntisen esikuvaksi. Ne,
joilla on kauneutta, voimaa, notkeutta, taitoa ja kova ääni, kelpaavat
joukkueeseen, mutta hävinneet joutuvat keräilyeriin tai roskien lakaisijoiksi
juhlaväen haihduttua muualle. Omavoimaisuuden vanavedessä tulevat ylpeys,
heikkoudet, riippuvuudet, itsekkyys, turha suunsoitto, jotka ottavat pian
vallan jokapäiväisessä elämässä. "Älkää yhä ylpeitä puhuko, älköön
suustanne lähtekö julkeita sanoja; sillä Herra on kaikkitietävä Jumala, hänen
edessänsä punnitaan teot. Urhojen jouset ovat särjetyt, voipuneet vyöttäytyvät
voimalla." 1.Sam.2:3-4. Urhot kaatuvat, suuret sortuvat, nuorukaiset
tuupertuvat, vahvat tulevat heikoiksi, taitavat menehtyvät. Mutta esiin nousee
sorrettujen, alaspainettujen, turmeltuneiden, kaikkensa menettäneiden armeija,
joka tunnustaa Jeesuksen Herrakseen. Mielenkiintoista seurata kristikunnan
historiaa, jossa Jumala antaa valtakuntansa avaimet (väärin: ei lahkolaisille,
lestadiolaisille, eikä jehovantodistajille) aivan heikoille henkilöille, jotka
eivät ole itse siihen hommaan lainkaan pyrkineet. Jumalan palvelijat ovat tämän
maailman pohjasakkaa ja Virpi oli tästä mainio esimerkki, joka menisi varmaan
nykyään pula-ajan missistä, mutta Herrassa naama loistaa ja sydän iloitsee.
Virpin kirjan sanoman voisi pukea myös entiseen malliin: "Minun
sydämeni riemuitsee Herrassa; minun sarveni kohoaa korkealle Herrassa. Minun
suuni on avartunut vihollisiani vastaan, sillä minä iloitsen sinun avustasi. Ei
kukaan ole pyhä niinkuin Herra; paitsi sinua ei ole yhtäkään, eikä ole kalliota
meidän Jumalamme vertaista." 1.Sam.2:1-2.
Jossain vaiheessa lukuelämykseni loppuvaiheessa tuli
näitä kirjoja verratessani, että tässä on samanlainen tilanne kuin Raamatun
kotiseuroissa: Yksi fariseus, yksi syntinen nainen ja heidän Vapahtajansa. Eikä
siinä mitään, asetelma löytyy varmaan joka paikasta, jossa kristittyjä ja siihen
suuntaan yrittäjiä tavataan? Hyvä Arvo, hyvä Virpi, tervetuloa varkaat
Jeesuksen luo ja avosylin Herra kutsuu myöskin jehovantodistajat luoksensa.
Golgatan ristin juurella löytää jokainen paikkansa, sillä kaikki paikat ovat jo
maksetut, sen todistaa Kristuksen veri ja haavat. Millähän kohtaa itse kukin on
Jumalan koulussa?
"Sillä te, joiden olisi jo aika olla opettajia,
olette taas sen tarpeessa, että teille opetetaan Jumalan sanojen ensimmäisiä
alkeita; te olette tulleet maitoa tarvitseviksi, ei vahvaa ruokaa. Sillä
jokainen, joka vielä nauttii maitoa, on kokematon vanhurskauden sanassa, sillä
hän on lapsi; mutta vahva ruoka on täysi-ikäisiä varten, niitä varten, joiden
aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta."
Hebr.5:12-14. Jeesus on hyvä, me
pahoja.