Kristus on kutsunut omansa seuraajikseen ja luvannut tehdä meistä ihmisten kalastajia....
keskiviikko 23. joulukuuta 2015
tiistai 22. joulukuuta 2015
Korkia kunnian Kuningas, ihmiseks' astui alas, orjan puvun päällens' puki.
Selasin vanhaa kirjaa, luin sen
välissä olleen lentolehtisen, jossa oli otsikko:
Rangaistusvanki N:o 39. Tällainen
traktaatti putosi erään antikvariaatista ostamani vanhan kirjan välistä. Sitä
on jaettu ilmeisesti sota-aikana kaduilla kansalle? Alla luki: Jakaja: Kaikille Luoduille, Pietarsaari. Painettu:
Helsinki 1941. Kirjapaino Nopea. Näin siinä luki:
- Berliinissä istuimme kaksi
ruotsalaista, yhdessä Kurfurstendammenin varrella sijaitsevan
"Rumpelmayerin" penkereellä. Päivällä olimme tavanneet toisemme
junassa Nurnbergin ja Berliinin välillä, ja ruotsalaisia kun olimme, yksin
muukalaisten parissa, niin pian olimme toisemme löytäneet. Kun sitten
keskustelun kuluessa havaitsimme, että meillä oli sama usko Kristukseen ja
samat kokemukset, niin oli ilomme sitä suurempi.
Äkkiä uusi ystäväni kääntyi
puoleeni sanoen:
- Tahtoisitko kuulla elämäni ja
kääntymiseni historian? Kun olin kysymykseen vastannut myönteisesti, alkoi
ystäväni:
- Suurlakkovuonna 1909 olin työssä
Sundsvallin seutuvilla eräällä sahalaitoksella. Niin tuli lakko ja työsulku, ja sekä isäni että minä jouduimme
työttömiksi. Meitä kahta lukuunottamatta oli kotona äiti ja viisi alaikäistä
siskoa. Köyhälistökoti ei ole mikään valtionpankki, ja pian alkoi hätä ja puute
tuntua. Isä oli jo vuosikausia ollut väkijuomien orja, ja nyt, kun hätä uhkasi
tuhota pienen kotimme, hän vajosi yhä syvemmälle tuohon paheeseen. Mistä hän
tuona aikana sai rahaa väkijuomiin, se on minulle vieläkin arvoituksellista.
Mutta juovuksissa hän oli alati, ja hän tuli raa'aksi ja röyhkeäksi meitä
kaikkia, mutta erikoisesti äitiä kohtaan. Siksi aloin isääni inhota ja vihata
salakavalasti, sillä äiti teki työtä kuin orjatar pitääkseen kodin pystyssä, kun
siinä nälkäkuoleman partaalla olimme.
Sitten eräänä iltana — se on
elämäni synkin ja katkerin — isä tuli kotiin ja pahoinpiteli sekä äitiä että
pikkusiskoja, ja ajoi heidät sitten piestyinä ja verisinä ulos pimeään yöhön.
Silloin hirvittävä viha valtasi
minut, enkä voinut hillitä haluani kostaa äitini puolesta. Olin vain
17-vuotias, nälän ja kärsimysten heikontama, mutta raivo antoi minulle
jalopeuran voimat.
Tarkoitukseni ei suinkaan ollut
surmata, mutta lyöntini sattuivat raskaina, ja seuraus oli hirvittävä. Isä
kaatui, löi päänsä kynnykseen ja kuoli.
Tietämättä mitä tein juoksin äitini
perään, ja kun hän tuli sisään, huusin kauhuissani:
- Olen tappanut isän, mutta tein
sen sinun tähtesi, äiti!
Hänen katseensa ilmaisi sekä pelkoa että rakkautta, kun hän sanoi
kyynelsilmin:
- Tiedän sen, sillä muuten hän
olisi surmannut minut, mutta nyt olemme kaikki onnettomia.
Sain lievän rangaistuksen, olinhan
nuori, ja lisäksi vielä niin monta lieventävää asianhaaraa, mutta sain
kuitenkin viisi vuotta. Kolme vuotta sitten raadoin vankilassa, jonka jälkeen
sain ehdonalaisen armahduksen. Mutta voi noita vuosia! En enää ollutkaan
ihminen, vaan vain numero, kuten toisetkin. Minun numeroni oli 39. Numero 38
vasemmalla puolellani oli siveysrikkoja, ja numero 40 oikealla puolellani oli
ammattivaras. Ja 39 oli vartijan mielestä melkeinpä murhamies. Miksi nuo kurjat
eivät saa pitää edes nimeään? Miksi laki noin armottomalla tavalla riistää
heiltä viimeisenkin ihmisarvon merkin ja antaa kylmien numeroiden astua nimien
tilalle, joita rakastava äiti kerran on kuiskaillut. Vielä tänäänkin vereni
ikäänkuin jähmettyy nähdessäni numeron 39 paperilla. Tuo numero leimasi minut
kerran rikolliseksi, se oli kerran minulle kirouksena, ja minä inhoan, pelkään
ja vihaan sitä!
Kolmen vuoden kuluttua sain siis
vapauteni takaisin. Mutta millainen oli nyt elämäni! Äitini löysin kotikuntani
vanhainkodista ja siskot olivat hajallaan kahden kunnan alueella. Ja minä itse,
miten saatoin itseäni elättää kunniallisella työllä! Todistuksessani oli tuo kauhea
sana: "rangaistu", ja se merkitsi minulle pannaan julistusta, joka
kerta kun etsin työtä.
Näin minut pakotettiin kulkuriksi,
siis olin ihmisten silmissä kelvoton pahantekijän alku, henkilö, jota kaikkien
tuli välttää, ja jota lasten käskettiin paeta, ja joiden kimppuun koirat
opetettiin hyökkäämään. Mutta todellisuudessa olin yksinäinen tunteellinen
20-vuotias nuorukainen, johon jokainen loukkaava sana sattui tikarin piston
tavoin. Vapautustani seuraavia kuukausia en voi sanoin kuvata. Kaikki ylpeyteni
murrettiin kokonaan ja kaikki itsekunnioitukseni katosi jäljettömiin. Kirosin
oman syntymäpäiväni ja kielsin rakkaan Jumalan olemassaolon, sekä vihasin
kiihkeästi kaikkia ihmisiä.
Niin tuli jouluaatto vuonna 1913.
Olin Keski-Ruotsissa erään suuren kaupungin läheisyydessä. Olin koko päivän
kävellyt ehtiäkseni iltaan mennessä kaupunkiin. Kuitenkin iltapäivällä alkoi
raivota kauhistuttava myrsky ja pimeän tullen kaikki minua lukuunottamatta
pysyttelivät huoneissaan. Tilani oli surkuteltava. Takkini oli riekaleina, ja
jalkineeni pääosan muodostivat niitten päälliset, ja näiden ja riekaleisen
housunlahkeen välistä pilkisti esiin likainen pergamenttipaperi.
Äkkiä näin aivan tien vieressä
valon pilkahtavan. Aioin mennä sisään vielä kerran kerjätäkseni. Ehdin astua kaksi
askelta, kun jo talon vahtikoira tuli.
Niillä ei ole katkerampia vihollisia kuin kulkurit, ja ihmiset ovat ne
siihen opettaneet. Niin oli tälläkin isännällä kunnia talonvahdistaan. Se iski
kiinni ja iski syvään. Veri valui pitkin jalkaani, ja housunlahkeen riekaleet
liehuivat tuulessa. Huusin tuskasta. Tuliko joku? Ei tietenkään! Sisälläolijat
kyllä ymmärsivät, että siellä oli vain kulkuri, joka jouluaattona tahtoi
käyttää hyväkseen ihmisten anteliaisuutta, ja varmaan koira sisään tullessaan
sai palkakseen suuren lihapalasen. Vihdoinkin tulin kaupunkiin ja livahdin
erääseen leipuriliikkeeseen. joka vielä oli avoinna, ja täällä minä olin
löytävä taivaan portit ja kohtaava Jumalani. Miten olenkaan kiittänyt Jumalaa
siitä, että Hän tuona unhoittumattomana iltana johdatti minut suoraan itsensä
luokse!
Leipurimestari oli itse vielä
myymälässä, ja pyysin häneltä palasen leipää ja kahvia.
Muutaman hetken hän katsoi minuun
ja sanoi sitten:
- Sitä ette saa, mutta tulkaa
mukaan asuntooni, niin sen sijaan saatte vähän ruokaa. Onhan tänään jouluaatto.
Hämmästyin, mutta ennenkuin olin
ehtinyt ajatellakaan hänen sanojaan, niin kuulin kassakoneen kilahtavan ja mies
painoi käteeni kokoonrypistetyn viisikruunusen. Itsellenikin vieraalla äänellä
kysyin liikutettuna:
- Sanokaahan herraseni — mikä —
mikä — ihminen te olette?
Vastauksen sain viipymättä:
- Minäkö? Olen vain veli ja olen
kristitty.
Nyt olivat voimani loppuneet.
"Veli", "kristitty"! Mutisin noita sanoja itsekseni ja
kurkkuni kävi paksuksi ja silmiini tuli jotakin, joka esti näkemästä, ja
hetkisen sen jälkeen istuin pöydän ääressä kasvot käsissäni ja itkin, itkin
hallitsemattomasti ja vapauttavasti.
Myöhemmin sain työtä hyväntekijäni
leipomossa ja viivyin siellä vuoteen 1915, jolloin jatkoin samalla alalla
Tukholmassa ja sain onnellisen sattuman johdosta 1917 sen paikan, jossa nyt
olen.
Mutta milloinkaan en ole unohtava
tuota jouluaattoiltaa, jolloin olin menehtyä elämän taistelussa, mutta jolloin
Kristus minut kohtasi nöyrän palvelijansa kautta.
Kun hän oli vaiennut, tartuin hänen
käteensä ja pudistin sitä äänettömästi. Elämässä on sellaisia hetkiä, joina
äänettömyys paremmin kuin sanat ilmaisevat sydämemme tunteita. Siellä allamme
kohisi Kurfurstendammenilla yöelämä, ja yllämme miljoonat tähdet tuikkivat elokuisella
taivaalla, mutta mitä itse tuona ihmeellisenä elokuun iltana sain kokea tuolla
penkereellä Berliinissä, se jäi koko Saksan matkani ihanimmaksi ja pyhimmäksi
muistoksi. Oma elämäni oli käynyt rikkaammaksi ja uskoni Ristiinnaulittuun
voimakkaammaksi.
Mitä voimme tästä
todellisuuskuvauksesta oppia?
Ensiksikin näemme väkijuomien ja
juoppouden turmelevan vaikutuksen. Oi, jospa kaikki tahtoisivat nähdä, mihin
kurjuuteen he syöksevät sekä itsensä että toiset tätä helvetin juomaa
käsitellessään. Kapakoitsijat ja salakuljettajat ovat maalle ja yhteiskunnalle
pahempia kuin pahimmat villipedot. Heidän työnsä tuloksena syntyy veri- ja
kyynelvirtoja, tuhottuja koteja, joissa lapset ovat nälkiintyneitä ja
repaleisia. Pyyhkäisköön Iäisen hengähdys pian tämän kauhistuksen maan päältä!
Toiseksi opimme tästä, mitä laupeus
voi aikaansaada. Jumala suokoon, että näitä laupiaita ja sääliviä ihmisiä olisi
vähän tiheämmässä. Silloin ei edes voisi syntyä sotia eikä kapinoitakaan, sillä
"laupeus kerskaa tuomiota vastaan". Jaak.2:13. Tahdonpa sinulle,
rakas lukijani, antaa hyvän neuvon: Älä koskaan sulje sydäntäsi köyhältä,
kärsivältä veljeltäsi! Hän on apusi ja ystävällisen sanasi arvoinen. Suo se
hänelle, niin saat itsekin siitä runsaan korvauksen. "Sillä, joka köyhää
armahtaa, häntä Herra on hädän päivänä auttava."
Monet tahtovat kohdella näitä
yhteiskunnan surunlapsia kovin sanoin ja kaikenkaltaisin syytöksin. Mutta sillä
emme koskaan voi heitä hyödyttää. Ei, vaan pehmeät sanat sattuvat parhaiten.
Saanen kiinnittää huomiosi Jes. 58 lukuun. Lue se rukoillen ja ajatellen, niin
saat varmasti vastauksen moniin kysymyksiisi. Se on ainutlaatuinen luku ja
päättyy sanoihin: Sillä Herran suu on puhunut.
Kolmas opetus on, että
anteeksiantamusta ja pelastusta löytyy mille syntisraukalle tahansa. Ei kenkään
ole niin kurja, ettei hän pelastua voisi, eikä kenkään niin hyvä, ettei hän
pelastusta tarvitsisi.
Rakas lukijani! Oletko henkilö,
joka töin tuskin uskallat katsettasi nostaa monien syntiesi tähden? Kuule siis!
Sinulle löytyy armoa ja anteeksiantamusta! Katso, Jeesuksen lävistetyt kädet
ovat ojennetut Sinua kohden. Tunnusta syntisi ja usko ne anteeksi tänään!
1. Riemuit' me mahdam' vahvast',
Suloisest' sangen sanomast',
Jonk' enkel' ilmoitti, Meille tosin
toivotti,
Armon, avun aivotun,
Lunastuksen luvatun, Isält'
ijankaikkiselt'.
2.
Jumalan Poika pyhä, Kaikkein kappalten Luoja
hyvä, Pivossans' pitävä taivaan,
Maan, meren syvän:
Korkia kunnian Kuningas, Ihmiseks'
astui alas,
Orjan puvun päällens' puki.
3.
Pilvet pisaroitsevat, Ja taivaat tässä satavat,
Turvan ain' toivotun, Lunastajan
luvatun, Esi-isilt'
ikävöityn, Kansoilt' kaikilt'
halatun,
Uhreill' ennen ennustetun.
4.
Taiten tätä tavaraa Ei taida taivaat avarat
Sulkee syliins' sisäll', Eik'
mailmaan mahdu olennoll':
Neitsees' makas' mittaamatoin,
Kohtuun mahtui
määrätöin, Maan ja taivaan
täyttäjä.
5.
Neitseen nuoren kohtuinen, Paits' puutoksetta
neitsyyden, Kätkee, kätkyns'
kantaa, Tuo edes, ilmei an-
taa Näkymättömän, nähtävän,
Ijankaikkisen, ajaisen,
Annoll' avun ylhäisen.
6.
Jumal' yhtyi ihmiseks', Ihmeeks' kaksi yhteen
yhdeks', Ymmärrystä ylitsen,
Luonnon lain ohitsen,
Meillen syntyn', meille suotu,
Neitseen kohdust'
tänne tuotu, Vapahtajaks'
vaivaisill'.
7.
Pirun puustit kostetaan, Evan omena ostetaan,
Armon apu annetaan, Vangit ulos
otetaan, Taivaan ovi
avataan, Riemu, rauha jaetaan,
Onnettomill' autuus.
8.
Toivo tosin turvaava Meille tulee tästä vahva,
Sydän syttyy uskoon, Tykö autuaan
Isän armon,
Tuskiss' luja lohdutus, Itkuss'
ilon odotus, Hengen
vahva vaikutus.
9.
Lepo suotuis' sydämess', Elämä ijän kuolemas',
Saam' nämät ilmeisest', Isän
Pojass' ihmisess';
Hänen tyköns' turvatkaam', Häntä
kaikin
kiittäkääm', Isää, ynnä Henkee
hyvää.
1701 virsikirjan virsi 113.
böömiläinen (Hohenfurth) 1410.
Hemminki Maskulainen, (suom.) s.
n.1550 † 1619.
Tänään rukoilemme, Herra, kaikkien
onnettomien, ahdistuneitten ja epätoivoisten puolesta, että löytäisivät sinut
avukseen ja elämäkseen. Sillä sinä olet vuosisatojen ajan puhunut ihmisille
heidän heikkouksiensa keskellä ja elämän umpikujissa auttanut tielle. Kiitos
suuresta rakkaudestasi, vaivastasi meidän hyväksemme, pirun pettämien ihmisten
eduksi annetusta taivaan lahjasta. Kiitos joululahjasta, jonka käärit
juutalaiseen pergamenttiin, profeettojen ennustuksiin, tavallisten ihmisten
henkilökohtaisiin todistuksiin ja jonka asetit ensimmäiseksi aasien, lehmien ja
lampaiden katseltavaksi. Anna meidän tämän ihmisten nähdä sinut uskossa,
toivossa ja rakkaudessa - sinä ikuinen, elävä, pyhä, Jeesus, joka kutsut
pimeydestä rikollisia!
tiistai 15. joulukuuta 2015
Jumalan armo vie onnelliseen loppuun
Päiväkerhon lapset olivat menneet
kävelylle läheiselle hautausmaalle ja siellä kerhotädit selittivät lapsille
kuoleman olemusta ja totuuksia. He kertoivat haudan kaivamisesta ja
ruumisarkusta, haudan peittämisestä, muistokivestä, muistokirjoituksista
hautakivissä, kukkasista haudalla, ruohon istuttamisesta, omaisista, jotka
käyvät haudalla. Aikanaan sitten lapset menivät kotiin ja uusi tieto oli saanut
tehdä tehtävänsä pikkuisissa. Äiti kysyi sitten lapseltaan, mitä siellä oli
kerhossa tehty päivällä ja opetettu? Lapsi luetteli sujuvasti kerhotädin jutut
ja mielikuvat muististaan hautaamisesta, arkusta, maan peittämisestä kivistä ja
kukkasista. Sitten hän totesi lopuksi, että sitten ne kuolleet jäävät sinne
turpeen alle…. paitsi että pari oli noussut haravoimaan…
Joskus katsellessa elokuvaa odottaa
sen loppuvan onnellisesti ja ilmeisesti ennakkosensuurikin kiinnittää huomionsa
siihen tavoitteeseen? Siksi on sanottu, että kaikki meni kuin elokuvissa?
Siellä paha saa aina palkkansa, rikolliset jäävät kiinni, sankarit voittavat,
poliisi ratkaisee kaikki visaiset jutut ja supermiehet ovat kuvissa
yliluonnollisin ominaisuuksin lentäen, haavoittumattomina, enkelimäisinä
olentoina ihmismuodossa. Omassa lapsuudessakin mielilukemisiani olivat
sarjakuvalehdet, jotka sisälsivät sankaritarinoita. Elämässä asiat eivät
kuitenkaan mene niin, vaan suurin osa ihmiselämästä menee auttamattomasti
hukkaan, se tulee elettyä turhuudessa, väärin ja valheessa. Lisäksi vain
harvassa on onnellinen loppu.
Päivän kohokohta, kaupassa käynti,
kruunaa monen arjen. Sillä siinä tuntuu olevan sen hetkisistä tärkein? Menin
paikalliseen kauppakeskukseen ruokaostoksille. Tavaraa oli runsaasti, mutta
ihmisiä olisi sopinut enemmänkin puotiin. Oma ostosuunnitelmani oli jo
selvinnyt niin hyvin kotona, että kävelin vain noukkimaan nuo muutamat tarpeet
kassiin ja sitten pihalle. Maitotiskin luona oli eräs vanha nainen
kurkottamassa tarjolla olevan maitopinon yli, kun saavuin siihen. Menin ihan
viereen ja kysyin, mikä siellä takana on niin kiinnostavaa, onko siellä
parempaa maitoa? Johon nainen kertoi takana olevan pitempi päivämäärä. Sanoin
hänelle, että näköjään aina voi oppia uutta? Otin kuitenkin itse maitoni siitä,
mihin kauppias oli ne esiin laittanut.
Myöhemmin ajattelin tuota
päivämäärää. Maidossahan on kaksi sellaista: purkituspäivä ja viimeinen
käyttöpäivä. Se on kuin ihmiselämässä, varsinkin uskovaisella. On luomisen
päivä, jolloin Jumala on antanut meille ihmismuodon ja hengen, elämän ja
ympäristön. Siitä se sitten lähtee, joillakin lujaa, joku menee ujostellen,
joku hajottaa aina kaiken ympäriltään ja viimein itsensäkin. Toinen taas elää
tasaista ja varovaista elämää Jumalan pelossa. Käyttöaikamme on erilainen, on
ihmisiä, jotka eivät elä lapsuuttaan kauempaa, mutta muutamat heiluvat vielä
yli 80-vuotiaina sukulaisten ja omaksi iloksi. Kaikilla on kuitenkin
tuotteeseen merkitty viimeinen käyttöpäivä, eikä sitä voi ylittää. Sen on
Jumala laittanut omaan kalenteriinsa ja taivas valvoo saataviaan. Ihmisten
suosiossa on aina ollut pitkän elämän toive, vaikka suurin osa siitä onkin
murheen ja kärsimyksen, vaivan ja työn aikaa. Itsekin olen miettinyt omaa
päättynyttä työuraani, ettei se nyt kovin kummoinen ollut, enkä ole
varsinaisesti saanut mitään aikaan? Mieleen tulee vanha isänpäiväkortti, jonka
sain aikoja sitten. Siinä kissa-Karvinen hakkaa epätoivoisesti nauloja
vasaralla ja kaikki naulat ovat menneet vääriksi. Mutta hän hakkaa vaan. Alla
oli teksti, että toiset tekevät, mitä osaavat, meidän isä tekee, mitä haluaa!
Niinpä niin, tuokaa ukolle lisää harjoitusnauloja.
Uskovan suuri kutsumus on palvella
Herraa toisten uskovien kanssa ja keskellä, yhdessä ja seurakunnassa. Jos
ihminen ei löydä tätä viisautta omassa elämässään, hän ei voi saavuttaa sitä
asemaa ja paikkaa, minkä Jumala on hänelle tarkoittanut. Jos taas löytää
paikkansa ja ymmärtää armoituksensa ja lahjansa Jumalan antamina, voi saada
kokea suurta siunausta edellävalmistetuissa teoissa Jeesuksen seurassa,
suunnitelmassa ja ystäväseurassa. "Terveisiä lähettää teikäläinen
Epafras, Kristuksen Jeesuksen palvelija, joka rukouksissaan aina taistelee
teidän hyväksenne, että pysyisitte täysin Jumalan tahdon mukaisina ja siitä
varmoina." Kol.4:12. Terveiset ovat kuva tunteista ja uskosta,
yhteydestä ja rakkaudesta, kuka sitä vastustajilleen terveisiä lähettää? Siinä
on selvä näky tarpeellisesta ja omasta käyttöajasta Jumalan valtakunnassa.
Rukous osoittaa suurta riippuvaisuutta Kristuksesta, sekä Jumalan voiman, armon
ja johdatuksen tarpeesta. Taistelurukous on vielä ihan oma lajinsa, jossa
käydään vihollisen kimppuun Jumalan asein, jolloin katsotaan näkymättömiin
Kristus-valossa ja -uskossa. Eikä tämän ystävän rukous ollut mitään
lottoamista, vaan hän tiesi, mitä pyysi: uskonsäilyminen oli siinä yli kaiken
ja siihen liittyvä Jumalan tahdon toteutuminen pyrkimyksenään. Tuon tahdon
toteutuminen on kuitenkin aina vaarassa hukkua ja turmeltua, kadota syntiin ja
maailman henkeen, penseyteen ja huoliin, siksi hän rukoili siihen varmuutta.
Jumalan antama varmuus on suuri lahja ja näky, jonka varassa voi elää ja kuolla
tyytyväisenä. Mutta ei tämä rukoilija päässyt mitenkään helpolla, sen osoittaa
se, että hän lyöttäytyi Paavalin matkaan. Sillä Paavalilla oli jatkuvasti
koettelemuksia joka paikassa. Ilmeisesti juuri tästä syystä veljet olivatkin päätynyt
sellitovereiksi, usko vie joskus vankilaan?
"Tervehdyksen lähettävät sinulle Epafras, vankitoverini
Kristuksessa Jeesuksessa" Filem. 23.
Paavali ei tullut syntisistä
suurimmaksi kaljalasin ääressä, tai kossupulloa kallistelemalla, ilotalossa,
toisten omaisuutta varastaessaan, valehdellessaan lähimmäiselleen, ajaessaan
ylinopeutta, hyväksyessään murhaamisen - vaan Kristuksen seurassa. Silloin hän
näki kirkkaassa valossa oman olemuksensa ja Vapahtajan suuruuden. Hyvyyden ja
huonouden jännite kuuluu uskovaisuuteen, jos tämä katoaa, on jokin pielessä.
Kelvottomissa on aina toivoa, Pyhän Hengen masentama voi vielä nousta ja
syntinsä tunteva kaipaa osakseen Jumalan armoa.
Joskus huomaan, että Jumala laittaa
sydämelleni muutaman ihmisen aivan erityiseen asemaan. Se on merkki siitä, että
nämä ihmiset tarvitsevat tukea ja esirukousta. Eivät he ole erikoisia, hyviä
tai suosittuja, ei heitä mainita suurissa juhlissa, eikä heidän lausuntojaan
lueta lehdistä. Jos kirjoitat heidän nimensä hakukoneeseen netissä, niin heistä
ei tule yhtään juttua tai kuvaa kertomaan heidän saavutuksistaan.
Velkaantuminen, rikosrekisteri, konkurssi, sairaus ja heikkous ovat heidän
tuntomerkkejään. Heillä on sydämentykytyksiä, verenpainetta, kuulon ja näön
heikkenemistä, korkea kolestroli, nousussa olevat sokeriarvot, kilpirauhasen
vaiva, bakteerikammo ja jatkuva selkäsärky. Kun näet heitä, ei tulisi
mieleesikään vaihtaa osia heidän kanssaan, sillä he ovat monin tavoin
säälittäviä. Mutta Jeesus rakastaa heitä ja ajattelee heidän ikuisuus
asemaansa, mikä onkaan se tapa millä hän saa heihin kiinnityksen. Hellästi ja
hiljaa hän puhuu heille, kun ihminen suostuu kuuntelemaan. Yllättävää kyllä,
jokaisen ihmisen perusongelma näyttää olevan torjua Jeesus sydämestään ja
kodistaan mahdollisimman kauas ja kauan. Niin jumalallinen kutsu saa odottaa,
sillä siihen ei ole aihetta, kun ihmisellä on muuta tärkeämpää tekemistä, kuten
ostokset, bisnekset, elämänlaadun kohottaminen, matkailu, harrastukset ja
sukulaisten kanssa peuhaaminen. Joillekin Jumala kuitenkin antaa sydämelle
ystävän ikävän, yhteyden kaipuun ja seurakunnan rakentumisen. "Hän
ikävöi teitä kaikkia ja on kovin huolissaan siitä, että olitte kuulleet hänen
sairastavan. Hän olikin sairaana, kuoleman partaalla. Jumala kuitenkin armahti
häntä, eikä ainoastaan häntä, vaan minuakin, etten saisi lisää murhetta."
Fil.2:26-27. Uskovan sairaus on musertava kokemus, jos hän on ajatellut
olevansa haavoittumaton, tai erikoisessa suosikkiasemassa, tai menestyksen
mannekiini, tai hyvän ihmisen näyttelijä. Kärsimys pysäyttää hänet huomaamaan
oma haurautensa. Kun siihen tömähtää vielä oikein kova synnintunto ja tajuaa
olevansa lainrikkoja, pahantekijä, valehtelija, asioiden vääristelijä ja oman
edun tavoittelija toisten kustannuksella, voi valita seuraavaksi yhteislauluksi
sopivasti: Tuhkasta nousee aamu tai En etsi valtaa, loistoa, tai Harva meistä
on rautaa.
Joskus kuolema käy aivan tuossa
vieressä, mutta joutuu vielä odottamaan aikaansa ja ihminen selviää hetkeksi
tähän maailman synkkyyteen: Vielä muutama lottorivi, kotipitsa, veroilmoitus ja
hoosianna?
Kuitenkin tarvitsemme Jumalan armoa
kipeästi, jatkuvasti, koskettavasti. Tarvitsemme sitä itsemme tähden, toisten
tähden, maailman tähden, vihollisten tähden, ystävien tähden, synnin tähden,
avuttomuuden tähden, ympäröivän pimeyden tähden, mielen murskaavien kokemusten
tähden. Jumalan armo on ihmeellinen lääke, joka parantaa vastaanottajansa. Se
antaa elinvoimaa, ilo ja vapautta. Se rohkaisee, tukee ja auttaa katsomaan
asioita totuuden valossa. Armo näkyy toisissa ihmisissä, kun heitä katselee
Golgatan kautta. Muuten on vaikea ymmärtää luomista ja ihmisen elämän
tarpeellisuutta. Sillä kaiken turhuuden keskellä loistaa Jumala valo
Kristuksessa, armon ja anteeksiantamuksen valo. On erikoinen kokemus päästä tuohon
valokeilaan. Se on hämmentävää, varsinkin syrjäänvetäytyvälle, takapulpetin
oppilaalle, "ei musta ole mihinkään" -tyypille. Jeesuksen armo
eheyttää persoonan, ihminen tulee näkyviin, ja alkaa elää. Armo nostaa ojasta,
laittaa veren kiertämään ja kävelemään, avaa suun puhumaan kauniita sanoja,
laulamaan Jumalalle ja ihmisille. Armo avaa kukkarot uhraamaan omastaan,
antamaan sen, mitä lähimmäinen tarvitsee. Armo synnyttää sydänyhteyden ja
sytyttää rakkauden Vapahtajaan ja uskoviin, Jumalan seurakuntaan. Armo pyyhkii
pois synnintahrat vanhurskauden puvusta, uudistaa kasteenliiton ja nostaa
kurjuuden kahleilla sidotut syvyydestä Kristus-kalliolle. Armo tekee
perfektionistista epätäydellisen, ylpeästä nöyrän, itseriittoisesta
Kristus-riippuvaisen, pahasisuisesta Herran lampaan.
Jeesus, me roikumme sinussa, että
saisimme osaksemme sinun hyvyyttäsi ja laupeuttasi. Sitä samaa me pyydämme
ystävillemme ja sukulaisillemme. Haluamme ajatella vain onnellista loppua ja
kirkastumisjuhlaa heidän kanssaan luonasi kirkkaudessa. Muista meitä, kuule
rukouksemme, tue meitä ja anna meidän kokea Pyhän Henkesi vaikutusta,
valaistusta ja ohjausta matkallamme täällä pimeyden maailmassa
kuolemanlaaksossa. Anna meille tuntuvaa armoa, että paremmin tuntisimme sinut.
keskiviikko 25. marraskuuta 2015
Kun suomukset putoavat….
Ateistin lapsi kysyi kerran
häneltä: - Isä, tietääkö Jumala, että me ei uskota häneen?
Niinpä niin, ei ole helppo olla
aina johdonmukainen ja itsevarma - varsinkaan, kun ei ole kallio jalkojen alla?
Juttelin yhden fariseuksen kanssa
hiljattain. Hän oli mukava mies, mutta ei tullut toimeen kenenkään kanssa
johtuen siitä, että kaikissa muissa oli liikaa vikaa tai kokonaan viallisia?
Olimme ystäviä ja siksi voimme puhua melko suoraan asioista, kuitenkin tämä
alue tuntui olevan erityisen vaikea, koska totuuden kirkastuminen voi rikkoa
ystävyyden? Olin siis neuvoton. Mies kertoi omista saavutuksistaan ja
taisteluistaan, jotka hänen mielestään olivat kaikki pelkkää hyvän tavoittelua
ja Jumalan edun etsimistä. Hän kertoi, millaisiin koetuksiin hän oli joutunut
juuri em. syistä. Jouduin siis peilaamaan hänen käytöstään myös omiin
pyrkimyksiini ja ihmissuhteisiini - olin myös syntinen, epäonnistunut ja melko
turha tyyppi. Meitä oli kaksi - ainakin?
Keskustelun jälkeen mietin
farisealaisuutta ja huomasin sen olevan kansantauti, joka sokaisi ihmiset ja
sotki uskovien mielet, rikkoi pyhien yhteyden, sammutti Hengen tulen ja
rakkauden. Se vaati puhtautta, mutta oli itse likainen. Se vetosi oppiin, mutta
ei elänyt sen mukaan. Se puhui toista ja teki toista.
Kun entinen fariseus Paavali tuli
kosketuksiin Jeesuksen kanssa, hän sokeutui tämän kirkkaasta valosta, istui
paastoten ja rukoillen odottaen vastausta. Silloin Jumala lähetti hänen
luokseen Ananias nimisen uskovan, joka opasti häntä Kristuksen tuntemiseen. "Ja
heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset" Apt.9:18.
Suomukset olivat kuva hänen harhautumisestaan farisealaisuuteen. Ne kuvaavat
sattuvasti meidän ihmisyyttämme ja inhimillisiä edellytyksiämme. Vapautuminen
suomuksista taas kuvaa Kristus-suhteen löytymistä, uudestisyntymistä, uutta
elämää, uutta luomusta, uutta aikaa, Jumalan valtakuntaa ihmiselämässä.
Tutkiessani tätä huomasin Paavalin
tuovan uudestaan useita tapauksia elämästään, jotka viittasivat menneisyyden
harharetkiin.
1.Uskonnollisuuden suomukset
ilmenevät järjestelmällisessä kuvauksessaan uskontonsa perinteen
mukaisesti. "Minä olen
juutalainen, syntynyt Kilikian Tarsossa, mutta kasvatettu tässä kaupungissa ja
Gamalielin jalkojen juuressa opetettu tarkkaan noudattamaan isien lakia; ja
minä kiivailin Jumalan puolesta, niinkuin te kaikki tänä päivänä
kiivailette. Ja minä vainosin tätä tietä aina kuolemaan asti, sitoen ja
heittäen vankeuteen sekä miehiä että naisia…" Apt.22:3-4. Suomukset
ilmenivät hänen tuhovimmassaan Jeesuksen omia kohtaan, jotka hän näki kaikkein
pahimmiksi ihmisiksi, joita vastaan oli aina taisteltava ja jotka oli
hävitettävä maan päältä. Uskonnollisuus saa sielun kiehumaan hyvää vastaan.
Mutta suomukset eivät jääneet
tähän, sillä uskonnollisuus kiivaudessaan ajaa ihmiset omiin piireihinsä ja
seurauksena on lahko, joka on ainoastaan oikeassa. Tämä tietysti ilman Jumalaa
ja Kristusta.
2.Lahkolaisuuden suomukset
ilmenevät "….niinkuin myös ylimmäinen pappi voi minusta todistaa, ja
kaikki vanhimmat. Minä sain heiltä myös kirjeitä veljille Damaskoon, ja minä
matkustin sinne tuodakseni nekin, jotka siellä olivat, sidottuina Jerusalemiin
rangaistaviksi." Apt.22:5. Lahkolaisuuden vaiva kalvaa aina
puhdasoppisuutta ja siihen liittyvät voimakkaat arvovaltaiset henkilöt,
johtajat, joita totellaan sokeasti. Niin tässäkin, aikansa korkein
kirkonjohtaja siunasi toimillaan eksyneen lahkolaisen askeleita Jeesusta
vastaan.
Vanhoilla päivillään Paavali istui
vankilassa odottaen kuolemantuomiotaan ja kirjoitti siellä jäähyväiskirjeitään
uskoville. Niissä teksteissä hän korostaa, kuinka vahva ihminen hän on ollut,
kuinka hän luontonsa puolesta kiivaili, vihasi ja hyökkäsi. Hän näkin
turmeltuneen lihansa suuruuden ja vaarallisen olemuksen.
3.Itseriittoisuuden suomukset
olivat pudonneet häneltä, kun hän kirjoitti: "Sillä oikeita
ympärileikattuja olemme me, jotka Jumalan Hengessä palvelemme Jumalaa ja
kerskaamme Kristuksessa Jeesuksessa, emmekä luota lihaan, vaikka minulla on,
mihin luottaa lihassakin. Jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan, niin
voin vielä enemmän minä…." Fil.3:3-4. Siinä hän oli riippuvainen
Herran Hengestä, ilman lihan voimaa. Hän ei kerskunut liitonmerkistä ulkoisena
ilmiönä, vaan oli kiitollinen Kristukselle, joka antoi hänelle sydämen
ympärileikkauksen. Kuitenkin hän näki ilman suomuksia olevansa lihassa vahva
ihminen, hänessä oli siis hautaan saakka jotakin pyhittymätöntä.
Kun Paavali siis kuvaili elämänsä
peruspylväitä farisealisuuteen lapsuudesta nuoruuteen, hän rakensi helposti
polun, joka noudatti tavoiteltua ja kunnioitettua kulttuuria. Se olisi varmaan
ollut kuin suoraan muistokirjoitus kuolleen lähimmäisen saavutuksista?
4.Juutalaisuuden suomukset
olivat selvästi piirretyt uskovien tietoisuuteen. "….joka olen
ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin
sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,
intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton."
Fil.3:5-6. Mutta sitten hän tipauttaa kaikki juutalaisuuden suomukset
kerralla roskakoriin, niin että helisee. Koko sen astisen komeuden raunioille
nousee Kristus yli kaiken suureksi. Palvottava Jeesus, ihailtava Jeesus, Herra
Jeesus, Vapahtaja Jeesus, ainoa jumalallinen vaihtoehto Jeesus. "Mutta
mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.
Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen
Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen
menettänyt kaikki ja pidän sen roskana (sonta) - että voittaisin (voittaa
omakseen, säästyä) omakseni Kristuksen…." Fil.3:7-8.
Paavali piti suomuksissa
kulkiessaan itseään kovin hyvänä ja virheettömänä, kun sanoi itseänsä lakiin
nähden nuhteettomaksi. Hän oikeastaan tarkoitti olevansa itselleen Kristus, pelastajansa
ja Herransa. Näin käy, kun ei ole Pyhää Henkeä, joka näyttäisi synnin
todellisuuden, vaarallisuuden ja kuolettavan otteen ihmisolemuksessa.
5.Synnittömyyden suomukset
putosivat uskoontulon myötä, hänestä tuli kurja, viheliäinen, jumalanvastustaja,
synninpesä ja käärmeensikiö, helvetin kekäle ja kaiken hyvän vihollinen. "Sillä
kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat
meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle…"
Room.7:5. Jumalan oma joutuu opettelemaan Kristuksen tuntemisen ohella
itsensä tuntemista ja fariseuksilla on tässä pitkä oppimäärä, vaikeat läksyt ja
monta kuritusta. "Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta
minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen. 7:14 Synnin hallintavalta ei ole enää vain
tekoja, vaan puheita, mielialan vääryydet ja laiminlyönnit, joista löytyy aina
huomautettavaa. Niin hän tulee musertavaan johtopäätökseen, pohjanoteeraukseen.
"Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään
hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; 7:18.
Voisi kuvitella, että tässä olisi jo kaikki tätä lajia, mutta ei, tämä
syvyyksien sankari menee pohjaan asti, niin kuin vain hänen perusteelliseen
olemukseensa kuuluu. "Minä viheliäinen
ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? 7:24 Mutta tämä ei
ollut vain puheopillista retoriikkaa, vaan totuus oli saanut poistaa
viimeisetkin suomut hänen uskonnollisista silmistään. Nyt hän näki selvästi
Kristuksen Jeesuksen.
Vanhana uskovana entiset synnit
vaivaavat joskus mieltä, ja vihollinen käyttää tilannetta hyväksi
kuormittamalla omantunnon kukkuroilleen. Niin Paavalikin joutui muistelemaan
kurjaa epäuskonsa elämää vankilan ankeudessa.
6.Epäuskoisuuden suomukset "…minut,
entisen pilkkaajan ja vainoojan ja väkivallantekijän. Mutta minä sain
laupeuden, koska olin tehnyt sitä tietämättömänä, epäuskossa;" 1.Tim.1:13.
Monta kertaa hän varmaa mietti, mitä olisi voinut tehdä toisin, tai mitä olisi
pitänyt tehdä toisin. Mutta millä hän olisi voinutkaan, kun ei tuntenut
Vapahtajaa? Nyt hän kuittasi epäuskonsuomukset katsomalla kiitollisena
Jeesukseen, joka oli kaikessa täydellinen hänen hyväkseen.
Mutta mitä siis tapahtui, kun mies
istui pimeydessä suomut silmillään yksinäisyydessä, uskonnollisen elämänsä
raunioilla? Jumala lähetti sanansa onnettoman luokse, toinen uskova sai
tehtäväkseen mennä tuntemattoman vihollisen ja vastustajan luo, jutella hänen
kanssaan ystävällisesti, osoittaa ansaitsematonta rakkautta häntä kohtaan ja
kertoa Jeesuksesta, sekä rukoilla elämän palautumista sokeutuneelle. "Ja
heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja
nousi ja otti kasteen. Ja kun hän nautti ruokaa, niin hän vahvistui. Ja hän oli
opetuslasten seurassa Damaskossa jonkun aikaa. Ja kohta hän saarnasi
synagoogissa Jeesusta, julistaen, että hän on Jumalan Poika." Apt.9:18-20.
Tapahtui siis seuraavaa:
1.Hän sai silmien näön takaisin
2.Hän näki Jeesuksen uskonsilmin
3.Hän täyttyi Pyhällä Hengellä
4.Hän nousi ylös
5.Hänet kastettiin
6.Hän söi ruokaa
7.Hän liittyi uskoviin
8.Hän julisti Jeesusta Jumalan
Poikana.
Suomukset putosivat, tai ikään kuin
suomukset - mitä ne olivatkaan, ne olivat Jumalan sallimuksen puhuttelu
fariseukselle. Suomukset olivat este Kristuksen näkemiselle ja kuitenkin hän
ymmärsi niiden poistumisen kautta, mikä on Jumalan tahto. Miten valtava kokemus
olikaan Paavalille tuo suomusten putoaminen, se muutti aivan ratkaisevasti
hänen asennoitumisensa elämään. Jeesus tuli silloin hänelle kaikki kaikeksi. Hänestä,
Jeesuksen vastustajasta, tuli nöyrä Herran palvelija, hän otti kristillisen
kasteen. Hän halusi vihkiytyä Vapahtajan omaksi ja palvelukseen. Vihan henki
väistyi hänen elämästään ja tilalle tuli Pyhä Henki, Herra itse tuli häneen
voimallaan ja armollaan. Hänen elintoimintonsa tasaantuivat ruokailun myötä,
pakkopaasto loppui rakkauden kohtaamiseen. Uusi ihme hänen elämässään oli
uskonyhteys toisten uskovien kanssa. Ne, hetki sitten vihan kohteena olleet
Kristuksen seuraajat, olivat muuttuneet rakkaiksi veljiksi ja sisariksi, joiden
kanssa hän tahtoi olla ikuisuuden. Hänen käsityksensä Jeesuksesta oli muuttunut
päinvastaiseksi kuin ennen, aiemmin hän vainosi kaikkea, mikä viittasi
Jeesukseen, nyt hän oli mieleltään muuttunut ja saanut uuden sydämen, kivisydämen
tilalle lihasydämen. Hän julisti, todisti ja saarnasi kaikkialla Jeesuksesta,
niin kuin ei maailmassa koskaan olisi ollut mitään niin tärkeää kuin Vapahtaja.
Paavali uhrasi koko elämänsä Jeesukselle, aikansa, varansa, ruumiinsa,
sielunsa, henkensä, ymmärryksensä, kaikki olivat nyt Jeesuksen. Suomukset
olivat poissa, hän eli uutta elämää.
torstai 12. marraskuuta 2015
Kaunis on kuolla, kun joukkosi eessä urhona kaadut….?
Lauloin pikkupoikana koulun
poikakuorossa ateenalaistenlaulua, menossa oli silloin uuden koulutalon
vihkimistilaisuus Turussa. Minut oli komennettu siihen laulunumeroni
perusteella ja annettu ymmärtää, että se oli kunniakasta? Silloin se laulettiin
vielä kreikaksi:
Tethnamenai gar kalon eni promachoisi pesonta andr 'agathon peri he
patridi marnamenon.....
(Koska kuolla on mukavaa, jos yksi putoaa eturintamassa, kun hän
taistelee kuin rohkea soturi hänen maassa;) Laulun alkuperäinen tarkoitus oli
ohjata nuoria miehiä hyväksymään tappaminen ja tapetuksi tuleminen. Olin hieman
yli kymmenvuotias, enkä tiennyt mitään sodasta ja lauloin kuitenkin….
….Taistellen puolesta maas, puolesta heimosikin.
Hehkuvin mielin puoltaan nouse syntymämaatas,
Riemuiten lastesi vuoks uhriksi henkesi suo!
Eespäin voittohon siis, te sankarit vahvat ja nuoret!
Väistymys mielestä pois! Pelvosta tunnetta ei.
Joukon maine mustuvi aina, kun vimmassa taiston
Nuorien eessä sä vaan vanhuksen kuolevan näät.
Nuorukaiselle kuolla kuuluu, kun hällä vielä
kutrissa tuoksuavat nuorteat kukkaset on.
Naisista kaunis, miehistä rohkea aina hän olkoon,
Taistossa kaatuen hän kaunis on kuolossa myös.
Olin käynyt yhden vuoden Turun
klassillinen lyseota, joka oli toiminut jo vuodesta 1879. Aloitin koulun
vanhassa koulurakennuksessa Linnankadun varrella. Aikaisemmin tuossa talossa
oli ollut naisvankila ja sitä kutsuttiin spinnhus (kehräämö). Kehruuhuoneen
kirkko mainitaan ensi kerran vuonna 1730. Sillä oli ollut oma saarnaaja
1740-luvulta vuoteen 1876, jolloin virka yhdistettiin lääninvankilan saarnaajan
virkaan. Kehruuhuoneen kirkonkirjoja on säilynyt vuosilta 1786-1882. Kun
Hämeenlinnaan valmistui 1882 työ- ja kuritusvankila naisille, siirrettiin Turun
kehruuhuoneen vangit sinne ja Turun kehruuhuone lakkautettiin. Tällä Kurck
Öhmanin tontilla oli sittemmin toiminut Turun pataljoonan kasarmi ja myöhemmin
tämä kouluhuoneisto.
Koulu, jossa kävin ensimmäisen vuoden. |
Suomalainen Wirallinen Lehti nro
102 25.8.1868 uutisoi:
-Turusta kirjoittaa S.T. t.k. 21
p:nä: Murhapoltto. Wiime lauantaina kello 3:n paikoilla jälkeen puolen päivän
oli walkia wallallaan kehruuhuonetalon ulkohuoneen ullakossa,mutta saatiin
kuitenki pian sammumaan. - Tutkittaissa tunnusti kehruuhuonelainen Ewa Johanna
Isakintytär Saarijärweltä, että hän ja waimo Olga Katarina Mast Wihdistä oliwat
sytyttäneet tulen.
- Tuomio. Turun raastuwanoikeus on
julistanut tuomion murhapoltosta täkäläisessä kruunun kehruhuoneessa ja
tuominnut siinä kehruhuoneelaiset Ewa Johanna Isakintyttären, Aholan talosta
Kuukkajärwen kylästä Uuraisten kappelia, Olga Katarina Mastin, Mannilan talosta
Leppärlän kylästä Wihdin pitäjää, mestauspaikalla menettämään oikean kätensä ja
mestattamaan sekä lawalla poltettamaan.
- Sanomia Turusta 27.11.1868
Kuolemanrangaistusta ei Suomessa
kuitenkaan laitettu rauhan aikana täytäntöön vuoden 1825 jälkeen, vaan Keisarin
armahduksella tuomiot lievennettiin, siitä kuinka tuhopolttajien kävi ei
kuitenkaan ole tarkempaa tietoa.
Suomalainen Wirallinen Lehti
14.8.1869 kertoi:
Kehruuhuoneen tarkoituksena oli
että pahantapaiset, laiskat irtolaisnaiset samoin kuin rikoksista
rangaistuksiin tuomitut naiset voisivat rangaistusta suorittaessaan hyödyttää
yhteiskuntaa kehruulla ja kudonnalla.
Vuoden 1868 aikana Turun
kehruuhuoneeseen otettiin sisään 112 naista ja 8 lasta. Näistä 105
joutolaisuudesta (irtolaisuudesta), neljä viinan myynnistä, kaksi varkaudesta
ja yksi palveluspaikasta karkaamisesta. Vuoden aikana 41 naista suoritti palveluksensa
loppuun, kaksi lasta lähetettiin kotiseuduilleen, viisi naista ja yksi lapsi
kuoli . Yksi nainen lähetettiin omasta pyynnöstään uudisasukkaaksi Siperiaan.
Vähimmillään laitoksessa oli tammi-helmikuussa 41 naista ja 2 lasta,
enimmillään joulukuussa 61 naista ja 5 lasta. Kyseisenä vuonna laitoksessa
kehrättiin 1022 vyyhtiä villalankoja, 792 1/2 vyyhtiä pellavalankoja ja 883
vyyhtiä rohdinlankoja.
Ateenalaisten laulun oli
kirjoittanut Viktor Rydberg ruotsiksi ja suomentanut Eino Leino. Runo on julkaistu
Päivälehdessä 2.5.1899. Ateenalaisten laulun oli säveltänyt Jean Sibelius. Se
oli protestisävellys. Se on suunnattu suoraan Venäjän keisarin helmikuussa 1899
allekirjoittamaa manifestia vastaan. Manifestilla yritettiin kaventaa Suomen
suuriruhtinaskunnan autonomista asemaa. Alkuperäiset sanat menivät näin:
Kaunis on kuolema, kun eturinnassa rientäen kaadut,
kaadut kansasi vuoks, tähden tän armahan maas.
Nouskaatte siis tuli-innoin suojaksi syntymämaamme!
Haudoilla sankarien lapset ne laulaen käy.
Käyös, nuoriso, käy rivein rikkomattomin, taajoin!
Pois kuka pelkuri on, heimosta Hellaan pois!
Kehno ja kurja joukko se on, jonka rintaman eessä
eellä nuorten sa näät kaatuvan harmajapään.
Olkohon tää toki ensiksi onni poikasen, jonka
kutreja kaartavi viel’ kukkaset riemujen kuun.
Kaunona naisten, urhona miesten hän taistohon käyköön;
kaunis hän kuolleenakin kansansa muistossa on.
Uusi koulutalo oli juuri
valmistunut ja minä lauloin koulupoikana tuota ymmärtämättä, miksi kuolema
isänmaan ja aatteen vuoksi on niin tavattoman kaunis ja ketä se sitten
hyödyttää? Myöhemmin olen ajatellut, että viettelijät houkuttelivat minut
mukaan moiseen roskaan ja sen aikainen yhteiskunta palvoi kummajaista? Miksi
meille ei annettu laulua Jeesuksesta, miksi opettajat ja päättäjät eivät
kertoneet meille todellisesta elämästä Jumalan yhteydessä ja Kristuksen
rauhasta? Miksi meitä vietiin täysin harhaan, miksei kukaan viheltänyt peliä
poikki sanomalla, että meitä on petetty? Käsittämätöntä, että näille
lurjuksille uhrataan edelleenkin aikaa ja rahaa nostamalla heidän muistoaan,
tekemällä heille patsaita ja opettamalla, että he olivat suurmiehiä? Heidät pitäisi
nostaa esiin vain varoittavina esimerkkeinä, joiden askeleita ei sovi arvostaa?
Sitä paitsi nämä olivat vielä juoppoja ja huorintekijöitä. Kulttuuri on
nostanut heitä taiteellisten ansioittensa vuoksi jalustalle. "Ellei
sinun lakis olisi ollut minun lohdutukseni, niin minä olisin raadollisuudessani
hukkunut." Ps.119:92.
Lehtiuutinen kertoi: "Esko
Valtaoja Tampereella: Lopettakaa surkuttelu ja kääntäkää katse kohti
tulevaisuutta! Lopettakaa voivottelu lamasta ja siitä, että kaikki on huonosti.
Kääntäkää katseet tulevaisuuteen, eivät ne menneet ajat enää takaisin palaa. Ja
sitä paitsi: asiat olivat ennen paljon huonommin kuin ne ovat nyt! - Ennen oli
paratiisi, mutta nyt luisutaan kohti maailmanloppua. Sen täytyy olla nurkan
takana, koska maailma on niin kurja. Tätä sanomaa meille tarjotaan joka
suunnasta, Valtaoja tykitti. Maapallolla on paljon ongelmia. Sen Valtaojakin
myöntää. Mutta hän uskoo vahvasti siihen, että voimme vielä pelastaa
maapallon."
Valtaojan ongelma on
yleismaailmallinen, hän pelastaa ilman Jumalaa, hänen voimansa ei ole Jeesus,
eikä tulevaisuutensa ole Jeesus, eikä pelastuksensa ole Jeesus, eikä paratiisi
ole Jeesuksen. Näitä maailmanparantajia riittää tuomiopäivään asti, eivätkä he
tunne eivätkä tunnusta Jeesusta Jumalakseen. Heitä kuunnellaan, heitä
arvostetaan ja palvotaan, mutta heidän valonsa on pimeää valoa. Heidän
sanomansa on tuulen tavoittelua, eikä se elätä. Siitä puuttuu alku ja loppu. "Niin
minä kyllästyin elämään, sillä minusta oli pahaa se, mikä tapahtuu auringon
alla, koskapa kaikki on turhuutta ja tuulen tavoittelua." Saarn.2:11.
Elia-patsas Karmel-vuorella Israelissa |
Jokainen aika kehittää omat
konstinsa lasten (ihmisten) viettelemisessä pois Jumalan yhteydestä ja kasteen
armosta. Jos ei saada lapsia innostumaan sodasta, niin sitten huveista ja
urheilusta, kulttuurista ja taiteista, politiikasta ja vaikuttamisesta – tai
tähtitaivaasta. Itsessään viattomat asiat vievät heidät mennessään ja heillä
ole enää Kristusta, Jumalaa. Jostain aina ilmestyy joku ”viisas”, joka sanoo
ettei ole Jumalaa, että järjestetään me itse vaan asiat kuntoon? Maallistunut
yhteiskunta ei suo lapsille Raamattuopetusta kouluissa, se vastustaa Jumalan
sanaan pitäytyvää tunnustuksellista kirkkoa ja kaikkea Jeesuksesta todistavaa
herätyskristillisyyttä. Aikamme viettelijät halveksivat Jumalan lakia, kymmentä
käskyä, Jumalaa Luojana, Kristusta ainoana pelastajana, sekä Herraa, joka
kerran tulee tuomitsemaan joka ikisen ihmisen tekojensa mukaan. Joka estää
puhumasta synnistä ja armosta, Jumalasta ja Jeesuksesta lapsille tai viettelee
heidät pois uskosta tekee kuolemansynnin. "Mutta joka viettelee yhden
näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi
ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen. Voi
maailmaa viettelysten tähden! Viettelysten täytyy kyllä tulla; mutta voi sitä
ihmistä, jonka kautta viettelys tulee!" Matt.18:6-7.
Jumalan helmassa lapset löytävät
turvapaikan, Jumalan lapset, Israelin lapset. "Siihen aikaan nousee
Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana."
Dan.12:1. Hädän aikana ihmiset huutavat Herraa avukseen ja hän vastaa
heille. Muina aikoina uskovat kantavat lapsensa ja läheisensä Herran helmaan
esirukouksin päivittäin. Jeesuksen nimi, Henki ja henkilö ovat vaikuttavia
tuttavuuksia ja ilmaisevat salatun Jumalan syntiselle ihmiselle. Herra opettaa
omilleen sopivat laulut, jotka vahvistavat uskoa ja kirkastavat Jumalan
rakkautta. Pyhä Henki opettaa rukoilemaan ja avaa uudet kielet avuksi
heikkoihin huokauksiin. Hän antaa näkyjä, unia ja ilmestyksiä, johdattaa
rukoilijan askeleita. Vapahtaja kätkee omansa suojaan hädänpäivänä. "Sinä
päivänä lauletaan Juudan maassa tämä laulu: "Meillä on vahva kaupunki,
pelastuksen hän asettaa muuriksi ja varustukseksi. Avatkaa portit vanhurskaan
kansan käydä sisälle, joka uskollisena pysyy. Vakaamieliselle sinä talletat
rauhan, rauhan, sillä hän turvaa sinuun. Turvatkaa Herraan ainiaan, sillä
Herra, Herra on iankaikkinen kallio." Jes.26:1-4
sunnuntai 1. marraskuuta 2015
Hedelmiä maasta ja taivaasta
Tein tuoremehua marjoista, tällä
kertaa karviaisista. Ne olivat happamia, mutta menevät mehuna, kun laittaa
kyytiin sokeria. Soseutetut marjat olivat yhtä vihreää massaa siemenineen,
mutta puristusrummussa väri muuttui punaiseksi. Tuoremehu oli punaista?
Ihmeellistä, sanoisi kaupunkilaispoika. Vaikka ei sen puoleen, syöhän lehmäkin
vihreää ruohoa ja se muuttuu sen sisällä valkoiseksi maidoksi. Eikä kukaan mene
ostamaan kaupasta lehmäihmettä?
Raamatun ihmekertomuksista yksi
kuuluisampia on Kaanaan häät, jossa Jeesus muuttaa veden viiniksi. Hän saa
aikaan käsienpesulikavedestä mitä hienointa viiniä, josta on olemassa
asiantuntija lausunto Raamatussa. Ei siis ihme, että hän kykenee muuttamaan
kelvottoman syntisen vanhurskaaksi ja pyhäksi. Se on vielä suurempi ihme.
Luonnonantimet ovat myös Jumalan
valtakunnan välineitä. Yksinkertaiset maan hedelmät ovat käyttöaineita ja myös
esikuvallisia hengellisen elämän kuvia. Esimerkiksi niin tavallinen ruoka-aine
kun oliiviöljy, oli aivan keskeinen jumalanpalveluksen raaka-aine. Temppelin
valo saatiin aikaan öljyllä, joka paloi lampussa. Se on kuva Jumalan sanan
ihmeellisesti johdattavasta ja viisastavasta vaikutuksesta syntisen ihmisen
elämässä. "Ja käske israelilaisten tuoda sinulle puhdasta, survomalla
saatua öljypuun öljyä seitsenhaaraista lamppua varten, että lamput aina voidaan
nostaa paikoilleen." 2.Moos.27: 20. Uudessa Liitossa Kristuksen
seurakunta pitää aina lampun, Jumalan sanan, palamassa, että se loistaisi koko
porukalle ja kutsuisi vielä ulkopuolellakin olevat sisään pelastukseen. Öljy on
kuva Kristus-elämästä ja työstä keskuudessamme, jonka Pyhä Henki vaikuttaa
ulottuvillemme ja meihin. Tämän tiedon tulisi asua meissä runsaasti: "Runsaasti
asukoon teissä Kristuksen sana;" Kol.3:16.
Katulähetystyötä pitkään tehnyt
Arvid von Martens tilitti omaa kutsumustaan Jeesuksen seuraajaksi: -
Ihmeellistä on nähdä, miten Jumalan käsi tarttuu asioihin ja raivaa tien. Kuka
muu kuin meidän Herramme sitä paitsi olisi kutsunut minunlaiseni miehen katulähetystyöhön
ja kodittomien asian tienraivaajaksi Suomessa? Ulkonaisesti katsoen minulla ei
ollut minkäänlaisia edellytyksiä. En osannut suomea, olin kasvanut aivan
toisenlaisessa ympäristössä kuin autettavani. Lapsena en ollut koskaan
harrastanut rakentamista tai kalustamista. Minua pidettiin epäkäytännöllisenä
haihattelijana. Minun temperamenttini on täysin vieras meidän maamme sekä
ruotsalaiselle että suomalaiselle kieliryhmälle. Kuitenkin olen
varhaislapsuudestani asti kokenut Jumalan kasvattavan käden johtavan elämääni.
Niin kuin luonnonantimet ovat vain
sellaisinaan ilman Luojaa kovin merkityksettömiä, niin hengellisetkin asiat
ovat vain kuollutta tietoa ja oppia, kirkollisuutta ja taloudenhoitoa, ilman
elävää Kristusta. Siksi elämän ilmestyttyä alkaa usko ja vaellus, kilvoitus ja
pyhitys, uusi tie.
"Mutta kun Jumalan, meidän
vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, pelasti hän meidät, ei
vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan
uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän
runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että
me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän
perillisiksi toivon mukaan." Tiit.3:4-7
Olin nuorena miehenä saarnaamassa
milloin missäkin päin Suomea, kaduilla, vankiloissa, tehtaissa, työpaikoilla,
kouluissa ja usein myös kirkoissa. Kerran olin Savonlinnan tuomiokirkossa
julistamassa Jumalan sanaa. Olimme siinä sakastissa valmistautumassa
palvelukseen ja suntio mittaili minua katseellaan. Hän katsoi kenkiäni, jotka
olivat likaiset. Suntio polvistui jalkojeni juureen ja alkoi pyyhkiä niistä
likaa pois, sitten hän levitti niihin vahaa ja harjasi ne kiiltäväksi. Minun
oli vaikea suostua moiseen, koska mies oli minua selvästi vanhempi. Mutta hänen
nöyrä palvelunsa vaikutti minuun syvästi ja muistin tapauksen pitkään.
Ajattelin, että asemani oli enemmän kuin minä itse, tehtäväni oli enemmän kuin
nimeni. Julistin Kristusta, joka asui suntion sydämessä. Kiiltävät kengät
olivat näyttävän näköiset, mutta vielä enemmän ovat alttiuden kengät
pelastuksen sanomalle kanssamme kaikkialle, mihin menemme Herran käskystä. "ja
kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille." Ef.6:15.
Getsemanen puutarha, vanha öljypuu |
Jeesus kävi suuren rukoustaistelun
opetuslastensa nukkuessa lähellä Jerusalemia sen itäpuolella öljymäellä. Matt.
26:36, Mark. 14:32. Vieläkin siellä kierretään munkkien hoitamassa
puistossa lukien noita vanhoja tekstejä (Tämä nykyinen basilika rakennettiin v.
1925 fransiskaanimunkkien toimesta, ja he hoitavat myös pientä aidattua
yrttitarhaa. Vähän ylempänä rinteellä on Getsemanen ortodoksinen kirkko ja
arabit ovat rakentaneet kirkon Marialle Kidronin laakson pohjoispäähän.) Suuret
öljypuut, jotka kasvavat siellä, ovat ikivanhoja. Luonnonkauniin paikan
pilaavat vain paikalle rakennetut kirkot, jotka haisevat museolle ja
puhdasoppisuudelle. Muutenkin Jerusalemissa on liikaa kirkkoja mutta liian
vähän uskovia. Onkin siis odotettava, että Herran pelastus kohtaa maan
asukkaita väkevästi kuin helluntaina.
Getsemane oli meidän Herramme
öljypuristamo, hänen taistellessaan rukouksin pelastustyönsä kriittisemmässä
kohdassa. Hän hikoili verta ja huusi ääneen, anoi muutosta ja taipui Isän
tahtoon. Tuo Kristuksen taistelu toi meille voiton, tuo rukouksen yö valmisti
koko maailmalle pelastuksen helvetistä.
Kun Kristus-elämä ja hänen
hedelmänsä siunaavat uskovaa, tämä lähtee liikkeelle Vapahtajan askelissa. He
ovat voitelussa ja voitelevat muita. Herran omat ovat sittemmin käyttäneet
öljyä sanan ohessa sairaitten puolesta rukoilemisessa ja heidän parantamisessaan.
Uskovat ovat puhuneet myös Pyhän Hengen voitelusta, jota julistajat Herran
nimessä ovat saaneet olla välittämässä etsiville, pelastuneille ja Jeesusta
kaipaaville.
"Ja he ajoivat ulos monta
riivaajaa ja voitelivat monta sairasta öljyllä ja paransivat heidät."
Mark.6: 13. Se on uskoa Jeesukseen, se on luottamusta Herraan, se on sanaan
turvautumista, se on Kristus-valossa vaeltamista, se on palvelua arjessa
syntisten ja sairaiden hyväksi. Siellä ilmestyy Jumalan valtakunta. Taivas
tulee anteineen maahan asti. Kurjat kohtaavat Jeesuksen ja iloitsevat.
On se ihmeellistä, kun uskova saa
Herran yhteydessä kokea niin suurta armoa osakseen, että elää ja iloitsee
Herrassa, kiittää ja palvelee. Syvä Jumalan kunnioitus ja Herran pelko nousee
siitä tietoisuudesta, että on riippuvainen Herran hyvyydestä ja sellainen
ihminen on viisas - ja vain hän, muut ovat enemmän tai vähemmän tyhmiä.
Kaikkein tyhmimmät kieltävät Jeesuksen ja hukkaavat armonaikansa, tuhoavat
Jumalan heille lahjoittaman elämän ja taivaspaikan. Toista on uskovan, joka
katselee Vapahtajaa ja ihastelee hänen olemustaan ja voittoaan. Hän sanoo: "Mutta
minä olen kuin viheriöitsevä öljypuu Jumalan huoneessa, minä turvaan Jumalan
armoon aina ja iankaikkisesti." Ps.52:10. Vanhaa uskovaa voidaan pitää
seurakunta-fossiilina, kuluneena käpynä tai kehityksen jarruna. Mutta Herralle
hän on rakas ja tärkeä, omaksi ostettu, kalliisti lunastettu ja Kristukselle
sinetöity. ”Vielä vanhuudessaan he
tekevät hedelmää, ovat mehevät ja vihannat.” Ps.92:15.
Mutta valitettavasti monen uskovan
käy niin, että aikansa ollaan elävässä uskossa ja eletään Jumalan rakkaudesta
Pyhän Hengen ilossa. Mutta vuosien saatossa rakkaus kylmenee ja into hiipuu,
tilalle tulevat naapurin pojat viha, katkeruus, arvostelu, kateus ja ahneus. Maailmanhenki
ottaa kyytiinsä ja vie tunteitten vuoristoradalle. Vauhti sen kun vaan kiihtyy
ja katsomo kannustaa ajuria yhä rohkeampaan rynnistykseen. Jeesus jää
edelliselle asemalle ja kaverille jäävät jäljelle vain uskonnon kuoret. Mutta
Herra ei unohda lastaan, hän vetää uudestaan tykönsä ja tarjoaa parannusta.
Joskus joku uudistuu uskossa ja palaa Herran luo. Joskus joku luo taas
katseensa Vapahtajaan. Joskus joku kyllästyy syntielämään ja epäjumaliinsa, hän
rukoilee apua Jumalalta. Joskus jonkun uskovan kohdalla löytyy muutama hedelmä
elämän ehtoossa ennen kuolemaa. Hyvä niinkin, sillä muuten peli on pelattu.
"Se siinä jää
jälkikorjuuta, mikä öljypuuta karistettaessa: pari, kolme marjaa korkealle
latvaan, neljä, viisi hedelmäpuun oksiin, sanoo Herra, Israelin Jumala. Sinä
päivänä ihminen luo katseen Luojaansa, ja hänen silmänsä katsovat Israelin
Pyhään, eikä hän luo katsettaan alttareihin, omain kättensä tekoon, eikä katso
niihin, mitä hänen sormensa ovat tehneet, ei asera-karsikkoihin, ei
auringonpatsaisiin." Jes.17:6-8.
Kiitos, Herra, maan hedelmistä,
kesän sadosta, ruoasta, vaatteista, kodista, työstä, terveydestä, ystävistä,
syksystä. Kiitos, että kuljet kanssani ja olet luvannut olla joka päivä Herrani
ja Vapahtajani. Anna minulle Pyhän Henkesi siunaus ja voitelu elääkseni uskossa
ja tahdossasi, että aina voisin katsoa sinuun, sillä sanot sanassasi, että ne
jotka katsovat sinuun, säteilevät iloa. Sitä haluaisin kokea. Seuraan sinua
Getsemaneen ja Golgatalle, itken ja ihailen, olen vaiti edessäsi.
perjantai 16. lokakuuta 2015
Kun Kristus kulki Latviassa
Neuvostoliiton valtakaudella kävin lähetysmatkalla
Latviassa, veimme sinne Raamattuja ja muuta kristillistä materiaalia, kävimme
seurakunnissa, julkisissa ja maanalaisessa, tapasimme monia uskovia ja
ihmettelimme maailman menoa. Muistan, kuinka kyselin eräältä paikalliselta
oppaaltamme, miksi kirkkojen ristit oli silloin korvattu kukoilla? Hän vastasi,
että kukkokin mainitaan Raamatussa Pietarin kieltämisen yhteydessä. Sukkelaa?
Mieleeni jäi myös matkaoppaamme Pietarista, joka oli vannoutunut ateisti ja koko
ajan varjostamassa ja arvostelemassa meitä ja kristillisyyttämme. Annoimme
hänelle eräänä iltana Raamatun ja seuraavana aamuna hän kertoi lukeneensa sitä
koko yön, mutta olevansa edelleen täysin eri mieltä? Viimeisenä aamuna hän
hyökkäsi taas keskustelussamme aamiaispöydässä kristillisyyttä vastaan. Tuli
siinä puhetta hänen sairaasta tyttärestään ja sanoin niin painokkaasti kuin
osasin, että Jumala rakastaa häntä ja tytärtä. Opas murtui täysin ja rupesi
itkemään, Jumalan rakkaus riisui hänet aseista. Rukoilin, että Herra pelastaisi
hänet.
Latvia oli naapureidensa Viron ja Liettuan tavoin pienenä
valtiona vuoroin Venäjän, Puolan, Ruotsin ja Tanskan miehittämä. Nykyinen
Latvian tasavalta alkoi 1918. Mutta maailmansodassa se joutui Neuvostoliiton
valtapiiriin, välillä siellä hallitsivat saksalaiset ja sitten taas sodan
loputtua Neuvostoliitto. Vuonna 1990 Latvia taas itsenäistyi.
Riigassa syntyi Barbara Juliane von Krüdener (1764-1824),
joka oli myöhemmin merkittävä uskova nainen koko Euroopan historiassa ja
Jumalan valtakunnassa Kristuksen todistajana. Hän meni naimisiin
Bourkhardt-Alexis-Constantine Krüdenerin kanssa, tämä oli kuusitoista vuotta
häntä vanhempi leskimies. Barbara oli luonteeltaan kevytmielinen, huvielämää
rakastava, ja hänellä oli kyltymätön jano saada huomiota ja olla imarreltu;
nämä piirteet vaivasivat häntä koko hänen elämänsä ajan myöskin uskoontulonsa
jälkeen.
Monen Euroopassa eletyn vuoden jälkeen Barbara palasi
Riigaan, jossa tapahtui hänen hengellinen herätyksensä. Se alkoi siitä, kun
eräs hänen herrasmies tuttavistaan tuli tervehtimään häntä ja kuoli äkisti
hänen jalkojensa juuressa 1804, aivohalvaus heidän silmiensä tappoi miehen.
Tämä järkytti häntä suuresti; hän alkoi hakea lohdutusta, ja löysi sen
suutarilta, joka johdatteli levottoman asiakkaansa Jumalan valtakuntaan.
Suutari oli taustaltaan Kristuksen kiihkeä opetuslapsi ja kuului Moravian
veljien joukkoon (olivat ns. veljesseurakuntia ja herrnhutilaisia, joita
pidetään evankelisen uskon edustajina. Nykyäänkin Suomessa on vielä päivän
tunnussanan niminen vuosikirjanen heidän perintönään).
- Hän on onnellinen, onnellisin kaikista ihmistä ja minä
kaikkein onnettomin olento, Barbara toisti. Suutari julisti ristiinnaulittua ja
ylösnoussutta Kristusta, jota hän rakasti. Tämä oli uutta ja tuli koston
Jumalan tilalle, jonka edessä he vapisivat. Mutta nyt hänen eteensä tuotiin
Jumala, joka on kuolemassa rakkaudesta syntisiä kohtaan. Niin armahdettu
syntinen rakastaa häntä, joka on ensin rakastanut häntä. Barbara löysi
Jeesuksessa uuden elämän ja alkoi välittömästi saarnata tätä Jumalan armoa,
joka ilmestyi hänen Pojassaan. Vaikka Barbara oli löytänyt rauhan, kuitenkin
lääkäri määräsi hänen hermojaan hoidettavaksi lämpimillä kylvyillä.
Hän kirjoittaa: - Herra näytti minulle äärettömän armonsa.
Autuus on aina kasvavaa, ja olen aina enemmän suuntautunut hänen puhtaaseen
rakkauteensa ja itseni kieltämiseen - uskoni hänen on lähitulevaisuudessa yhä
vahvistunut ja olen päässyt hänen rakkautensa syvyyksiin, josta voimme aina
saada voimaa, vaikka näemme sen heikoin silmin täällä maan päällä, mutta
sydämeni osoittaa kuinka se säteilee, joten haluan kiittää siitä äänekkäästi ja
kehottaa kaikkia palvomaan Herraa. Se oli minulle eräänä päivänä sanoma
Herralta, lähetetty ylhäältä, mihin minua on vedetty: Mene aidan vierille ja
kutsu heidät: Oi, että voisin palvella Häntä, suorita palvotulle Herralle
kaikki, kaikki ja ylistää hänen nimeänsä ja palaa rakkaudessa; Riigassa syntyy
pieniä apostoleja, joista saadaan isoja kiviä Herran temppeliin, sillä nämä lapset
tulevat saarnaamaan evankeliumia.
- Myös tässä talossa antaa minulle Herra paljon armoa ja
siunausta, koska pyysin häntä. En halua elää missään, jos ei hänen suuri pyhä
rakkautensa syntisiä kohtaan tietäisi, että me nyt laulamme illalla virsiä
sydämen voimalla. Kaukana olevatkin kuulevat mitä se on, että tunnustamme
Herran voimaa ja elämme Hänen armostaan ja Hänen siunauksestaan.
- Heidelbergissä koin jotakin hyvin koskettavaa. Kievari,
jossa olimme majoittuneena, verrattiin torniin, jossa vangit istuivat, siellä
jengit värväsivät uusia rosvoja ja niitä useita oli luultavasti tulossa tielle,
joka johti kuolemaan. Nämä ihmiset olivat verkossa, jonka saatoin nähdä heidän
edessään tiukkana, jossa oli yksinäinen ritiläikkuna, he lauloivat lauluja,
jossa epätoivon sävyt sekoittivat mielen. Sydämeni oli valitettavan syvästi
liikuttunut ja pyysin Kristuksen myötätuntoa heille, sitten tuli
helluntaipäivän kaunis näky sieluni minun eteen, suuri pyhä, kaunein juhla,
jossa herrain Herra niin armollisesti opettaa Pyhän Henkensä varhaisille
kristityille. Kun minä niin selvästi koin onneni, ajattelin ja pyysin Herraa
tekemään tänä päivänä heille tuon ilon, hyviä uutisia, ja pyysin häntä
ohjaamaan minun vaiheitani. Menin ulos ja seisoin suljetun tornin oven edessä,
jota en voinut saada auki ja ihmispelko valtasi minut, koska näin kaduilla
ihmisiä, ja pelkäsin heidän mielipiteitänsä. Mutta Luojan kiitos, ajattelin,
että hän, joka jätti taivaan kunnian ja tuli muuttuneena alhaiseksi ja
väärinymmärretyksi, niin varmasti kurjat syntiset eivät tuo meille mitään
nöyryytystä. Luojan kiitos, tunsin jopa varkaita ja murhaajia ja huonompiakin
kuin niitä. Olinko koskaan tarpeeksi ymmärtänyt hänen rakastaneen meidän
syntistä nuorisoamme? Pyysin voimaa ja siunausta näille köyhille ihmisille. Ja
näin, että Jumalan Poika tuli ja teki ulkopuolelta oven, näin Herran linjan ja
he seurasivat vanginvartijaa ja hänen vaimoansa (Apt.16), ja kas kummaa, heidän
sydämensä oli valmis. Kerroin heille olevani outo nainen, joka olin saapunut
Jumalan lähettämänä, että olin nähnyt heidän olevan vankeja ja tämä oli syvä
tunne ja haluaisin tehdä heissä ilon, joten pyysin kokkia tekemään heille hyvän
aterian ja kerroin heille tämän. Onnellisuus on sitä, että täytyisi tietää
Herran Kristuksen ja että hän rakasti kaikkia tyytymättömiä, ja että he voivat
päästä tuntemaan hänen armonsa, hän antaa heidän heittää kaikki itsensä hänen
jalkojensa juureen, ja rukoilla hänen suurta ja armollista rakkauttaan, Häntä
itseään ja pyytää armoa. Hän antaisi heille verensä ja kuolemansa, jos annatte
hänelle koko sydämenne ja vilpittömästi kääntyisitte todellisessa parannuksessa
puoleensa. Hän kantoi meidän rangaistuksemme. Sanoma vanginvartijasta kosketti,
koska se kertoi Jumalan armosta ja lupasi kaiken. Eräs nainen sanoi itkien
olevansa huono ja tahtovansa parannukseen synneistään. Hän kertoi kuulleensa
ihania lauluja Jeesuksen rakkaudesta syntisiä kohtaan. Iltapäivällä annoin
pienen kirjan naiselle ja jälkeenpäin hän sanoi minulle iloitsevansa siitä
suuresti.
Barbara oli kristillisessä työssään saanut kohdata perheitä,
köyhiä, sairaita, lapsia, vanhuksia, vankeja ja vapaita. Barbaran toiminnalla
oli suuri merkitys uskonnollisen elämän herättämiseksi useammilla seuduilla
Saksassa ja Sveitsissä. Palavassa rakkaudessaan Ristiinnaulittuun hän matkusti
läpi suuren osan Eurooppaa, saarnasi parannusta, julisti sekä vapahdusta että
kirousta, vei pahantekijöille vankiloihin evankeliumin lohdutusta, puhui tämän
maailman viisaille ristin hulluutta, kuninkaille ja ruhtinaille Kristuksen
ylevyyttä, hänen, joka on kuningasten kuningas, herrain Herra. Hän koki
voimakkaita kokemuksia karismaattisuudesta aikansa mystikkojen seuroissa ja ne
ohjasivat paljon hänen maailmankatsomustaan ja uskoaan. Lopunajan ennusteet
vaikuttivat häneen syvästi. Missä hän vain liikkui, siellä hän järisytti
vanhoja suruttomia, pehmitti kivisiä sydämiä katumuksen kyyneleihin, veti
puoleensa joukoittain hengellisesti kurjia, kaiken laatuisia ja säätyisiä.
Toiset kunnioittivat häntä Herran valituksi, pyhäksi profeetaksi ja ihmeitten
tekijäksi; toiset pilkkasivat narriksi, vaaralliseksi intoilijaksi ja
petturiksi. Hän katsoi, että Napoleon oli Johanneksen ilmestyskirjan syvyyden
enkeli ja Antikristus.
Venäjällä vaikutti silloin keisari Aleksanteri 1. (valloitti
Suomen 1809, antoi meille myöskin autonomian, järjesti Porvoon valtiopäivät),
jolla oli suuri vaikutus Euroopan asioihin. Hänellä oli suuria vaikeuksia
itsensä kanssa, joka heijastui myös hänen johtajuuteensa. Hän oli juuri
hävinnyt sodan Napoleonia vastaan. Hän ei ollut saanut apua okkultisteilta,
vaikka oli sitä etsinyt ja halunnut. Aleksanterilla oli kaikissa
kunnianosoituksissa, jotka on tuotu hänelle, levoton omatunto: hän tunsi
ristiriita Jumalan rakkauden ja osakseen tuleen kunnian ja turhaan maailman elämän
välillä.
Keisarinna Elisabet oli tullut uskoon ja pietistiksi; hän ja
hänen uskovat hovineitonsa pyysivät Barbaraa apuun. Barbara matkusti Pietariin
ja sai puhua tsaarille kolmen tunnin ajan. Hän tunsi rukousvastauksena päästä
keisari luokse vierailulle. Hän repi pimeyden ja valheen verhon hallitsijan
sielulta. Hän sanoi: - olette Jumalan mies, teidän on lähestyttävä syntisenä
Herraa armon kysyen. Ette ole vielä saanut armoa, joka yksin voi antaa syntejä
anteeksi: olette vielä synneissänne, sillä ne eivät ole vielä nöyryyttäneet
teitä Jeesuksen eteen: Ette ole vielä kuin publikaani sydämen pohjilta
rukoilleet: Jumala ole minulle syntiselle armollinen! Ja siksi teillä ei ole
rauhaa. Kuunnelkaa siis nyt naisen ääntä, joka oli myös suuri syntinen, mutta
joka on löytänyt anteeksiannon Kristuksen jalkojen juuressa! Keisari vuodatti
kyyneleitä ja peitti kasvonsa käsissään. Hän sanoi: - jatkakaa, sanasi ovat
musiikkia sielulleni. Kun hän lopetti, nyyhkytti Euroopan voimakkain hallitsija
kuin lapsi kädet kasvoillaan. Hän oli lopultakin löytänyt rauhan sielulleen.
Keisari luovutti sydämensä Herralle. Pidettiin hengellisiä tilaisuuksia, mukana
oli naisprofeetta ja yksinkertainen talonpoika, myös monet muut osallistuivat
näihin kokouksiin. Luettiin Raamattua keskusteltiin, rukoiltiin polvillaan,
usein yli puolenyön.
Barbarasta tuli keisarin suosikki ja hän käytti
vaikutusvaltaa keisariin Pyhää Liittoa perustettaessa.
Hänen aloitteestaan keisari esitti ja sai aikaan "pyhän
liiton" (allianssi) Saksan ja Itävallan hallitsijain kanssa, johon
yhtyivät kaikki muut Euroopan ruhtinaat. Pyhän liiton tarkoituksena oli
kristillisen veljes-rakkauden aikaansaaminen kansain välille, joita olisi
pidettävä yhden perhekunnan jäseninä, ja ruhtinasten välille, jotka olisivat
kansain isinä, sekä kristillisyyden kohottaminen korkeimmaksi laiksi kansain
elämässä. Liitto oli lyhytaikainen.
Venäjällä oli tullut yliopistomaailmassa vallitsevaksi
perussuuntaukseksi lisääntynyt hengellinen pimeys, joka oli vallannut myös
teologisen tiedekunnan. Kun tsaari sen huomasi, koko teologisen tiedekunnan
henkilökunta pantiin vuonna 1823 muihin hommiin. Uudet viranhaltijat valittiin
pietistien keskuudesta. Tämä sai raivon aikaan vastustajissa, mm. Friedrich
Engels (oli sosialistinen filosofi ja toimi yhteistyössä Karl Marxin kanssa
modernin kommunistisen teorian luomisessa) kirjoitti teologituttavalleen
Friedrich Gräberille 12.06.1839 pitkän vuodatuksen, jossa hän sanoi näinkin:
"Minä taistelen pietismiä ja kirjaimellista uskoa vastaan niin kauan, kuin
vain voin".
Aleksanteri I kuoli 47-vuotiaana vuonna 1825
etelävenäläisessä Taganrogin kaupungissa. Venäjällä jäi sitkeästi elämään
legenda jonka mukaan Aleksanteri I ei kuollutkaan tuolloin vaan vetäytyi
uskonnolliseen mietiskelyyn. Tomskissa vuonna 1864 kuollutta siperialaista
erakkoa Fjodor Kusmitšia väitettiin keisari Aleksanteriksi. Selvittämättä on
jäänyt myös Aleksanterin ruumiin kohtalo. Kun Neuvostoliiton viranomaiset yli
sata vuotta myöhemmin antoivat luvan Aleksanteri I:n haudan avaamiseen Pietari-Paavalin
linnoituksen kirkossa Pietarissa, hauta osoittautui tyhjäksi. (Siperiassa kuoli
1860-luvulla munkki Fjodor Kuzmin, jonka puheista ilmeni, että hän tunsi
läheisesti vuosisadan alkupuolen hallitsijoita ja valtiomiehiä ja jonka tavat
osoittivat hänen olleen peräisin korkeista piireistä. Munkki olisi ikänsä ja
näkönsä puolesta voinut olla Aleksanteri I.?)
Aleksanteri I:n mukaan on Suomessa nimitetty myös katuja
Helsingissä ja Porvoossa sekä kirkko Tampereella.
Vuonna 1821 Barbara karkotettiin Pietarista koska hän oli
visioinut keisarin uutena Kreikan valloittajana ja oli hakenut tukea
näkemykselleen Kreikan sodan itsenäisyyspäivästä? Barbara karkotettiin
Ukrainaan ja hän kuoli Krimin niemimaalla 1824, hän oli 60-vuotias.
Hän odotti kärsimättömästi myös jumalallista tuomioiden
täyttymistä, hän kuunteli jokaisen huhun maanjäristyksestä tai ukkosesta,
rakeista, tulipaloista, rutosta, joita hän piti tuomioiden ilmentyminä ajassa.
Kirjeessä pojalleen hän muutama viikko ennen kuolemaansa
kirjoittaa: - Mitä olen tehnyt hyvää, se pysyy, mitä pahaa olen tehnyt (koska
olen monta kertaa kuullut Jumalan äänen, ja se hedelmän mielestäni ylpeydessäni
karkottanut), hän, minun Jumalani, pyyhkii pois armossaan. Minulla on Jumala ja
Jeesuksen Kristuksen veri puhdistaa minut kaikesta synnistä.
Barbara asui perheineen Viitinan (sijaitsee etelä Virossa
Vorunmaalla) kartanossa ja kirjoitti useita kirjoja. Pietistien tapaan hän
koetti vaikuttaa myös yhteiskuntaan ja antaa talonpoikien
lapsille koulutusta, sekä määräsi lauantaiksi puolipäiväisen
työajan työntekijöilleen. Nykyään rakennuksessa toimii Rõugen peruskoulu.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)