Olen lukenut Raamattua päivittäin uskoon
tulostani asti ja sen sanoma on synnyttänyt minussa uskoa Jeesukseen. Mutta
edelleen on monta kohtaa, jota en ymmärrä tai sen viestiä itselleni. Mutta
hattua nostaen olen siirtynyt seuraavaan kohtaan, joka on avautunut paremmin.
En siis voi sanoa, että olisin vielä oppinut kirjaa. Suureksi siunaukseksi ovat
kohdallani olleet monet vanhat hengelliset kirjat, joissa minua viisaammat
selittävät pyhää Jumalan sanaa taviksille. Sillä vaarana on aina se, että jos
ei uskovasta tule kirjaa oppinut, hänestä tulee kirjanoppinut. Se on huono
valinta, vaikka yhteisö siitä kiittelisikin. Kirjanoppineet ovat aina
lahkoutuneet, jonkun yhden totuuden tai opinkappaleen varaan, muttei
Kristukseen. Kirjan oppineet taas ovat uudestisyntyneitä, vapaita, Jumalan
lapsia, armahdettuja syntisiä, ilman pakkoa tai perinnäissääntöjä.
Tulee aina joskus keskusteltua jonkun
älykkään ihmisen kanssa ja silloin voi tehdä asiantuntijalle vaikeita
kysymyksiä nimimerkillä "selvyyttä kaipaava". Aika usein kuitenkin
nämä asiantuntijat osoittautuvat tiedoiltaan kovin vaatimattomiksi ja
koulutukseensa nähden sopivat ehkä sittenkin paremmin suureen kansan
enemmistöön, niin kuin minäkin. Kuitenkin moni heistä on maailman silmissä
kirjanoppinut, ei juutalaisessa merkityksessä, vaan vallitsevan
oppimisjärjestelmän suomin mahdollisuuksin. Juutalaisuudessa kirjanoppinut
edusti tiettyä uskonnollista koulukuntaa, jonka oppiaika oli 12 vuotta. Näin
pitkällä oppiajalla pyrittiin varmistamaan, ettei kokoelmassa ole pyrkyreitä
tai hyödyn tavoittelijoita, ei mitään alalle aikovia, vaan ainoastaan
sellaisia, joilla oli takanaan jo vuosien kokemus ja hankittu perustieto.
Kuitenkin näillä oli usko vielä hakusessa, mutta oikeaoppisuus pursui lainomaisesti
korvista asti ja ääni kohosi korkealle, kun likelle tuli joku Jeesuksen
armahtama ihminen. Niin käy edelleenkin, kun kirjanoppinut kohtaa kirjan
oppineen.
Eräänä päivänä puhuin pitkäaikaisen
ystäväni kanssa puhelimessa. Hänellä on ollut korkea arvo yliopistomaailmassa
ja jo pelkästään hänen nimensä on ollut monille suuren arvostuksen kohde.
Keskustelimme hänen kunnostaan ja elämäntilanteestaan. Hän valitti minulle,
ettei muisti enää pelaa ollenkaan, vaan sairaus on turmellut aivoja. Niinpä emme
sitten ottaneet pöydälle mitään vaikeita asioita, muistelimme vain menneitä
siinä määrin kuin meillä oli edellytyksiä. Mutta olimme uskovia, meillä oli
Jeesus Herrana ja Vapahtajana ja siitä iloitsimme. Vielä puhelun päätteeksi
keskustelimme taivaasta, jonne olemme matkalla. Se oli suuri ilon aihe ja
tavoite, Jumalan suuri lohdutus.
Kirjanoppineidenkin olisi hyvä tutustua
Apokryfikirjoihin, joissa on paljon mielenkiintoista opittavaa, ja joissa
henkii Kristuksen olemus, vaikkei häntä nimeltä mainitakaan. Aikamme
kirjanoppinut ei löydä Kristusta Vanhasta Testamentista, mutta kun Herran Henki
avaa uskon silmät, tulee tällaisesta kirjan oppinut ja Jeesus kirkastuu sen
tekstistä.
Viisauden kirjan 6. luku kuvaa ihanasti
uskovan suhdetta Vapahtajaan ja kolmiyhteiseen Jumalaan:
7. Sentähden minä rukoilin (Herraa), että
minulle annettiin ymmärrystä (Jeesus); minä huusin avuksi Jumalaa (Isä), ja
viisauden henki (Pyhä Henki) tuli minulle. 8. Minä pidin sitä (Jeesus)
arvokkaampana kuin valtikoita ja valtaistuimia (maailman tavoitelluimmat
asemat), rikkautta (omaisuus) en arvioinut miksikään sen (Jeesus) rinnalla, 9.
enkä sen (Jeesus) veroiseksi lukenut kallisarvoisinta jalokiveä (arvostetuinta
näkyvää). Sillä kaikki kulta on sen (Jeesus) rinnalla kuin rahtunen hiekkaa ja
hopea on siihen (Jeesus) verrattuna luettava saven (ihminen ilman Jumalaa)
arvoiseksi. 10. Minä rakastin sitä (Jeesus) enemmän kuin terveyttä ja kauneutta
(maailman tavoitteita) ja valitsin (tuli uskoon) sen (Jeesus) valkeudekseni,
sillä se valo, joka siitä (Jeesus) lähtee, ei koskaan sammu (ikuinen elämä).
11. Kaikki hyvä (usko, toivo, rakkaus) tuli minulle sen (Jeesus) mukana, ja
mittaamaton rikkaus (hengellinen aarre) oli sen (Jeesus) käsissä (vallassa).
12. Minä iloitsin kaikista näistä (autuas ihminen), koska viisaus (Jeesus)
niitä hallitsee, mutta minä en tietänyt, että se (Jeesus) on myös niiden alku
(alku ja loppu). 13. Ilman vilppiä (katumus ja parannus) minä otin vastaan sen
(Jeesus) opetukset, ilman kateutta (evankelioiminen) minä jaan ne muille, minä
en salaa sen (Jeesus) rikkautta. 14. Sillä se (Jeesus) on loputon aarre
ihmisille (maailma), ja ne jotka sitä (Jeesus) käyttävät, hankkivat itsellensä
Jumalan (Isä) ystävyyden, koska he ovat hänelle otollisia niiden lahjojen
tähden (Pyhä Henki), joita opetus (Raamattu) antaa.
Lähetyssaarnaaja Pietari Kurvinen
kirjoitti elämäkerrassaan rohkaisevia sanoja jälkeen jääville ja osoitti näin
kuuluneensa heihin, jotka ovat kirjan oppineet. Sanat sopivat meidänkin
rukoukseksemme tänään:
- Oi tuota Karitsan voittoriemua ja
riemusaattoa! Oi autuaitten lukematonta laumaa! Ja minäkin Jeesukseni sylissä
riennän siinä Siioniin. Oi iäistä riemua! Itse Karitsa kaitsee meitä ja
johdattaa meitä eläville vesilähteille. Ja Jumala on kuivaava kaikki kyyneleet
silmistämme. ja minunkin silmistäni! Oi ääretöntä autuuttani! Mitä minä enää
välitän koko maailmasta ja kaikista sen aarteista, sen iloista sekä suruista,
kun saan vain Jeesukseni ostamana omana ja pääsen hänen luokseen autuaitten
laumaan. Kohta, kohta saan jättää tämän maan!
Kallein Vapahtajani! Kanna minut ja
kaikki omani, kaikki armolapsesi, kaikki lunastamasi, kanna iäisille
kukkuloille, kaikkein autuaitten laumaan, iäisten riemujen maahan! Älä anna
meidän uupua tielle! Annan meidän kaikkien sinun ostamina ominasi olla luonasi
iäisessä ilossa! Me olemme heikot, helvetin ansainneet. Mutta sinä olet meidät
lunastanut, vapaaksi ostanut, helvetistä nostanut, olet kasteessa kuolemaasi
haudannut, itseesi istuttanut ja omaan autuuteesi pukenut. Oletpa vielä
ehtoollisessasi omalla, uhratulla ruumiillasi, verelläsi, sekä siinä koko
autuudellasi syöttänyt ja juottanut. Anna kaikki syntimme olla anteeksi annetut
ja unohdetut! Kanna meidät Isän syliin, Isän kotiin, ettei yksikään hukkuisi!
Kiitos, kiitos! Sinä olet jo kaikki tehnyt ja vieläkin kaikki teet. Sinä olet
minuakin kurjaa kantanut niin kauan, kärsinyt ja kasvattanut sinun
autuaallisessa tuntemisessasi. Ethän sinä minua vieläkään hylkää, et
iankaikkisesti. Sinun omasi minä olen. Sinun omasi me kaikki olemme iankaikkisesti.
Ja kohta olemme siellä luonasi autuaittesi laumassa. Oi ääretöntä autuuttamme!
Kiitos, ylistys iankaikkisesti! Oi mikä ilo meille kaikille, kun toteutuvat nuo
sanasi:
Jes.35:10. Niin Herran vapahdetut
palajavat ja tulevat Siioniin riemuiten, päänsä päällä iankaikkinen ilo. Riemu
ja ilo saavuttavat heidät, mutta murhe ja huokaus pakeneva.
Ilm.7:13. Ja yksi vanhimmista puhui
minulle ja sanoi: "Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut,
ja mistä he ovat tulleet?"
14. Ja minä sanoin hänelle: "Herrani,
sinä tiedät sen." Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä
suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne
Karitsan veressä.
Ja minäkin olen siellä. Halleluja! Kiitos
Lunastajani! Minä saan olla siellä lunastettunasi.
Ps.17:15. Mutta minä saan nähdä sinun
kasvosi vanhurskaudessa, herätessäni ravita itseni sinun muotosi
katselemisella.
Aamen. Halleluja! Minä saan olla siellä!
Minä suurin syntinen saan olla taivaassa.
Ajattelen, että tämän keskustelun
taustaksi tulee ymmärtää, että kristityssä on kaksi luontoa ja sen seurauksena
myöskin kahdenlaista seuraamusta. Tästä johtuen kristityn elämä horjuu
huonoimmillaan väärälle puolelle - tuohon "vanhaan Aaltoseen", vaikka
tarjolla olisi myöskin "uusi Aaltonen". Siksi sana valaiseekin meitä
tässä: Room.6:6: Me tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on Kristuksen
kanssa ristiinnaulittu, jotta synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää
palvelisi syntiä. Emme siis tee jotakin vapautuaksemme, vaan liitymme uskossa
Vapahtajan täytettyyn ristintyöhön, joka on avain, ovi, tie, elämä ja
sovitusmaksu meidän hyväksemme. Uusi elämä alkaa Golgatalta. Tämän
kirkastuminen johti aikoinaan vanhan fariseuksenkin sanomaan: Gal.2:20. ja minä
elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen
minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut
itsensä minun edestäni.
Olen ymmärtänyt seuraavien
sanaparien mukaan, että risti erottaa nämä kaksi kristityn luontoa toisistaan.
(Minun ristini ei Jeesuksen). Olen siis kaksinainen (vastakkaista olemusta)
kristittynä hautaan asti.
Aadam Kristus
Vanha Aaltonen Uusi Aaltonen
Ulkonainen
Aaltonen Sisällinen Aaltonen
Vanha syntymä Uusi syntymä
Liha Henki
Luonne Armo
Järki Usko
Pimeys Valo
Kuoleman puu Elämän puu
Pahat hedelmät Hyvät hedelmät
Synti Vanhurskaus
Kadotus Autuus
Kuolema Elämä
Vanha Jerusalem Uusi Jerusalem
Perkeleen
valtakunta Jumalan valtakunta
Käärmeen siemen Jumalan siemen
Luonnollinen ihminen
Hengellinen ihminen
Maallisen kuva Taivaallisen kuva.
Katekismuksessa opetetaan kasteen
velvoituksena:
Se merkitsee, että meissä oleva
vanha ihminen, on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja
että sen on kuoltava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja että sen
sijaan on joka päivä tultava esiin ja noustava ylös uuden ihmisen, joka elää
vanhurskaudessa ja puhtaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä.
Tämä on kristillisyyden arkea, joka ei ole ensisijaisesti tiedon vaan
uskon asia. Mutta ei kannata leuhkia onnistumisistaan, kuka tahansa lankeaa,
tekee syntiä ja voi kadottaa Jeesuksen. Siksi meidän tulee rohkaista ihmisiä
(myös itseäni) luottamaan Herran armoon ja rukoilemaan sitä näytti miltä
näytti, tuntui miltä tuntui.