Hankin muistitikkuja, joihin kaiverrutin "Jeesus on
Herra" tekstin. Tallensin niihin omia puheitani ystäviä varten. Huomasin,
että tarjolla oli myös eräs tosi arvokas sellainen, pinta oli 14 karaatin
kultaa ja siihen oli upotettu timantti. Hinta 2000 euroa. Mutta myytynäkin se
oli tyhjä ilman latauksia, niinkuin minunkin hieman halvemmat muistitikkuni.
Tyhjä ei ole mitään. "jumalattomien äly on tyhjän veroinen."
Snl.10:20. Joskus kristityillä on sellainen tilanne, että muisti on tyhjä
hyvistä asioista, usko on keikahtanut yli laidan ja tilalle ovat tulleet
menneisyyden mustat pilvet, jotka satavat vain kurjuutta ja kyyneleitä elämän
vaivaksi. "Ja nyt minun sieluni vuotaa tyhjiin, kurjuuden päivät ovat
saavuttaneet minut." Job 30:16. Elämän vaivat jäävät helposti muistiin ja
niitä itse kukin sitten mussuttelee pitkin matkaa, ja joillakin ihmisillä on
tässä suhteessa aina sama levy soimassa. He ovat kuin shampanjapullo,
suljettuna viileän asiallinen, mutta korkattuna kuohuva ja äänekäs. Sielun
syöväreistä tihkuu verta, kurjuus kumarruttaa ryhdinkäänkin. Tyhjät ihmiset
toistavat muita ihmisiä, he ovat kaikuvia ääniä toisten sanomisista ja
ajatuksista; Heillä ei tunnu olevan omia mielipiteitä ja kuitenkin he ovat
kaikkein äänekkäämpiä. Tyhjä tynnyri kuulemma kolisee eniten? Harva tietää
kuitenkaan olevansa tyhjä Jumalasta, ennenkuin Kristus itse puhuu hänelle.
"etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea
ja alaston." Ilm.3:17. Mutta Jeesus puhui hänelle, eläköön, muisti voi
palautua ja tietoa voi kasvattaa!
Jeesus valitsi seuraajikseen aluksi kalastajia, sillä
pappeja ei ollut vielä silloin. Pappiskoulutus alkoi paljon myöhemmin,
yliopistot edustivat tiedon huippua teologiassakin, mutta ei muuta ja näistä aineksista
muokattu papinvirka sai vähitellen vääristyneitä muotoja virkapappeuden, paavin
vallan ja muiden hömpsötysten muodossa. Näitä luterilaisuus on sitten muokannut
omaan lokeronsa sopivaksi, mutta suuri osa tästä toiminnasta on hyvin lähellä
nykykatollisuutta.
Nykyään papin vastakohtana käytetään maallikko-nimitystä, he
edustavat alkuseurakunnan kalastajia. Parempi olisi käyttää yleisesti
uskova-nimeä, sillä Jeesus on aina valinnut uskovia seuraajikseen, ei pappeja
tai maallikkoja. Kristuksessa ihminen saa arvonsa, joka säilyy.
Joskus siis täytyy itseltään kysyä: Kuka minä olen? Kenen
ihmiset sanovat minun olevan, mitä Jumala sanoo minusta? Samaa Vapahtaja kysyi
omiltaan kerran: "Ja Jeesus lähti opetuslapsinensa Filippuksen Kesarean
kyliin. Ja tiellä hän kysyi opetuslapsiltaan ja sanoi heille: "Kenen
ihmiset sanovat minun olevan?" He vastasivat hänelle sanoen:
"Johannes Kastajan, ja toiset Eliaan, toiset taas jonkun
profeetoista." Niin hän kysyi heiltä: "Kenenkä te sanotte minun
olevan?" Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet
Kristus." Ja hän varoitti
vakavasti heitä puhumasta kenellekään hänestä." Mark.8:29.
Ihmisten arviot itsestään ja Jumalasta vaihtelevat, mutta
Jumalan ilmoitus Raamatussa on aina sama, muuttumaton. Tämä on tarpeen muistaa,
koska monenlaiset mielipiteet, huudot, herjat ja epäuskon saarnat pyrkivät
horjuttamaan pitkin matkaa uskon luottamusta Herraan. Kun ihmiselle on
selvinnyt uskon salaisuus, Kristus, hänestä tulee uskova ja sen merkkinä hänen
elämänsä alkaa pyöriä Kristuksen ympärillä. Hänen elämänsä tärkeimmäksi
päiväksi hahmottuu uudensyntymisenpäivä, jolloin Herra tuli Hengessään häneen
asumaan armona ja totuutena. Silloin hän laulaa virren sanoilla: "Muistan
päivää autuasta, jolloin Jeesus löysi mun, syntein tähden tuomitun, tilastani
kauheasta nosti minut olalleen, otti aivan omakseen." Alkuperäiset sanat
ovat muuttuneet kuin ne olisivat eri ihmisen kirjoittamat. Alkuperäisessä
(ilmeisesti A. Achrenius?) puhuu onnellinen uskova ja jälkimäisessä on asialla
virkapappi teologiansa kanssa: ”Autuas se päivä lienee, jona löysin Jeesuksen,
ystäväni suloisen, iloisempaa en mä tienne, koko maan pääl' mainita, kuin ett'
Jeesust' nautita.” ja neljäs säkeistö alkuperäisenä kuuluu: ”Jos mä väsyn, Jeesus
auttaa, jos mä kiusauksessa lienen, niin hän vahvistaa. Jos mä heikkouden
kautta vielä joskus horjahdan, niin hän auttaa nousemaan.” Laulu on syntynyt suurten herätysten
vaikutusten seurauksena ja edustaa Achreniuksen herätyksen lauluperinnettä. Myöhemmin
W. Malmivaara muokkasi tuntuvasti tätäkin laulua alkuperäisestä tekstistä
mieleisekseen. Mutta nykyisessäkin versiossa on vielä häive alkuperäisestä
tuoreudesta.
On onnellinen tila, kun uskova voi nauttia Jeesusta. Tämä on
suuri salaisuus, joka ei avaudu kuin harvoille. Myös jatkuva heikkouden
läsnäolo kiusaa uskovaa, niin ettei hän luottaisi itseensä, vaan Kristukseen.
Tämä tunto on varsinkin kirkollisissa ja karismaattisissa uskovissa kovin
harvinaista. He eivät tiedosta heissä asuvaa perisyntiä, sen turmeluksen
syvyyttä, tai jatkuvaa asumista itsessään. Siitä seuraa sitten lihanpyhitystä,
omavanhurskautta ja farisealaisuutta kaikissa sateenkaaren väreissä. "Niin
en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu." Room.7:17.
Raamattu käyttää asua sanaa, joka voidaan kääntää myös sanalla huone tai
vankila. Tästä avautuu uusi näkymä, jossa Kristus tulee syntisen kurjan tilaan,
sydämeen ja elämään muuttamaan hänet uudeksi luomukseksi, pelastuneeksi,
taivaan kansalaiseksi ja Jumalan lapseksi.
Huonon kristillisen opetuksen seurauksena uskova saa liian
kevyttä ruokaa ja kadottaa pian synnintuntonsa ja täydellisen riippuvuutensa
Vapahtajasta. Hänen tekonsa, puheensa ja seuraavat menetyksen käsikirjaa, jossa
sanotaan, että uskova voi mitä vaan, mutta jätetään pois sana
"Kristuksessa". Voi käydä niinkuin hämähäkillä: Maalasin
ikkunanpieliä valkoisella maalilla vanhassa talossa. Kaikenlaiset ötökät,
herhiläiset ja kärpäset tulivat jatkuvasti tutustumaan aikaansaannokseeni. Näin
monta hämähäkkiä, jotka selvästi loukkaantuneina lähtivät pakoon koloistaan,
kun pensseli lähestyi niiden aluetta. Eräs tällainen riippui joustavasti
jostakin maan ja taivaan väliltä seittinsä varassa aivan hollille. Huitaisin
sitä pensselillä ja niin siitä tuli "uusi luomus", sen musta olemus
oli hetkessä valkoinen, kun öljymaali tippui sen palttoosta maahan. Sitkeästi
kaveri kuitenkin jatkoi laskeutumistaan ja taaperteli uudessa puvussaan uusille maisemille. Se saattoi
kehua hetken verran kavereilleen uutta kuosiaan, mutta oli kuitenkin edelleen
hämähäkki ja sen luontoisena se kuolikin.
Tapasin maanviljelijän, joka kertoi olleensa edellisenä yönä
työssä pellollaan vielä ½4 yöllä. Tämä johtui siitä, että EU vaati jotain
toimeksipanoa tiettyyn aikaan mennessä tai olisi seurannut sanktio. Tilan suuri
lehmämäärä (yli 100) teetti myös runsaasti töitä päivittäin ja isäntä oli
kovilla. Lehmätkin oli numeroitu, kun ei hän kyennyt enää kaikkia nimeämään.
Niille oli laitettu korviin reikä ja siihen riippumaan tunnuskortti. Nämä
kortit sitten pakkasivat putoilemaan, kun lehmät ravistelivat päätään ja
hankasivat itseään toisia vasten. EU kuitenkin vaati, että nämä merkit oli
löydyttävä aina lehmistä muuten tuli taas sanktio. Oli siinä maamiehellä hommaa
kerrakseen ja tuntui siltä, että olimme palanneet neuvostoaikakauteen, jolloin
"isoveli" vahti kaikkea ja kaikkia? Säälin miestä, joka paini
jaksamisensa ja voimiensa rajoilla velkaisena ja omantunnontarkkana kristittynä
selvitäkseen kaikesta tyydyttävästi. Rukoilin hänen puolestaan ja halusin olla
hänen ystävänsä. Luoja kyllä muisti ystäväänsä ja auttoi häntä.
Joudumme käyttämään päivittäin päätämme monenlaisten
asioiden hoitoon ja tehtävien suorittamiseen. Käytämme siinä aika paljon
muistiamme hyväksemme. Sinne olemme taltioineet lukemattoman määrän tietoa ja
kuvia, sanoja ja ajatuksia. Siellä on kielteisiä asioita, varoittavia asioita,
pelon aiheita, iloa, itkua, työn jättämää uraa, oppimiamme tapoja, lukemiamme
tekstejä, Raamatun sanaa, päivälehteä, televisiota, radiota, maisemia, ja
lukematon määrä kasvoja, joiden nimistä muistamme vain pienen osan. Nämä
pyrkivät sitten vuoronperään tulemaan mieleemme ja muisti toimii tässä
jakeluverkoston ohjaajana. Riippuen mielialastamme luontomme valitsee muistista
katselun aiheet ja ihmiset. "Oi, jospa minun sanani kirjoitettaisiin muistiin,
jospa ne piirrettäisiin kirjaan, rautataltalla ja lyijyllä hakattaisiin
kallioon ikuisiksi ajoiksi! Mutta minä tiedän lunastajani elävän, ja viimeisenä
hän on seisova multien päällä." Job 19:23-25.
Suoritamme jatkuvaa valintaa, herkuttelemme, rasitamme itseämme
turhilla ja tarpeettomilla mielikuvilla, kaivamme menneitä hautoja, mietimme
ihmisten sanomisia ja tarkoitusperiä. Suremme, masennumme, ikävöimme, odotamme
ja jäämme muistoihin. Tartumme kiinni uusiin tarjolla oleviin tilaisuuksiin,
katselemme kaikkea aurinkolasien takaa ja ihailemme saavutuksia,
mahdollisuuksia ja toisia ihmisiä. Luulemme monenlaista, mikä ei ole totta.
Mielikuvissamme tapahtuu asioita, jotka kulkevat kuin unimaailmassa,
epätodelliset vääntävät meidät välillä solmuun. Mutta muisti on olevinaan
täynnä, mutta sinne kuitenkin mahtuu aina uutta tietoa. Joka päivä
kontrolloimme, tallennamme ja tilastoimme lukemattoman määrän uutta tietoa.
Samalla kun vanhenemme osa tiedosta putoaa pois, häviää,
turmeltuu, katoaa, jää vintille pakattuna tai kellariin säilöttynä. Synti
vaivaa ihmistä ajoittain ja Herran Henki herättää synnintunnon, joka on varsin
terve ilmiö. Meillä on kuitenkin omat konstimme sammuttaa vaikeat muistot
näillä alueilla ja selitellä tekemisiämme itsellemme parhain päin. Jos Jumala
kuitenkin edelleen rakastaa meitä (ja syntistä maailmaa), niin hän ei jätä
meitä rauhaan ennenkuin olemme tehneet parannuksen. Tämä on ihmisen elämän
kohokohta, vaikka itse hän tunteekin olevansa juuri silloin aivan pohjilla,
kuopassa ja syvässä liejussa. Mutta se on Kristuksen mahdollisuus auttaa meitä,
koska sitä varten hän on tullut, että pelastaisi syntisraukan orjan asemasta
lapsen asemaan ja kuolemasta, ikuisesta helvetistä. "He muistivat, että
Jumala oli heidän kallionsa ja että Jumala, Korkein, oli heidän lunastajansa.
Mutta he pettivät häntä suullaan ja valhettelivat hänelle kielellänsä; sillä
heidän sydämensä ei ollut vakaa häntä kohtaan, eivätkä he olleet uskolliset
hänen liitossansa. Mutta hän on laupias, antaa anteeksi rikkomukset eikä tahdo
hukuttaa. Sentähden hän usein kääntyi vihastansa eikä antanut kaiken
kiivautensa nousta. Sillä hän muisti, että he ovat liha, tuulahdus, joka menee
eikä enää palaja." Ps.78:36-39. Turmeluksen vaikutus on äärettömän suuri
ja pitkään uskossa olleen saattaa olla helpompi hahmottaa oma mädännäisyytensä,
jossa ei ole pyhyyttä juuri kainalon hikeä enempää (= vanha ihminen meissä tuo
kiusauksia ja ahdistusta, väsyttää ja touhua tarpeettomia ja sopimattomia).