1700-luvun alkupuolella, Ison vihan jälkeen
syntyi
Pohjanmaalla herätyksen aika, joka melko pian lahkoutui kirkon
ulkopuolelle.
Kälviäläiset kirkkoherran pojat, Jaakko ja Eerik Eriksson alkoivat
johtaa sitä
voimakkain ottein. Liha ja luonto oli kuoletettava. Oli pysyttävä
erossa
kansankirkosta ja yhdyttävä pyhiin, jotka kävivät ratkaisevasti
taistelua
Ilmestyskirjan petoa vastaan. Oululainen ryhmä, joka kuunteli niin
toisia kuin
toisia vieraita opettajia, ei ollut suuri. Pääosan muodosti joukko
nuoria
kahdesta virkamiesperheestä, postimestari ja laivanvarustaja
Mikael Wacklinin
ja ko-misario Jaakko Holmstenin pojat ja tyttäret. Huomion
kohteeksi joutuivat
nuori Juhana Wacklin (1705-1766), jolle hänen isänsä oli jo
luovuttanut
postimestarin toimen, ja lahjakas ja harras Elsa Kristiina
Holmsten
(1710-1735).
Uskoon tulleena nuoripari Juhana ja Elsa
lähtivät keväällä
1733 laivalla Tukholmaan Erikssonin veljesten luo. Elsa kirjoitti
neljä virttä,
joista tunnetuin ”Kiitos olkoon Jumalalle, Karitsalle, olen
armoliitossa” on
edelleen virsikirjassamme. Virressä on kohta, jossa purjehditaan
yli meren ja
se kuvaa sitä kaipausta, joka nuorella uskovalla on kokea maan
päällä kristityn
vapautta ja uskonyhteyttä toisten pelastuneiden kanssa.
Alkuperäisessä virressä
on 18 säkeistöä, joissa on tunnettavissa elävä yhteys Jeesukseen,
erottautuminen kääntymättömästä maailmasta ja suuntautuminen
taivaaseen:
1.Jumalalle olkoon kiitos. Olen liitoss mun
Immanuelin
kanss;
Hän on minut kalliist ostan, ylös nostan
kuolon kuopast
kuollessans!
9.Mikäs muu kuin armo Herran erotti kerran
joukost tielle
elämän?
Portti oli siell niin ahdas, että kahdeks
halkaist tahtoi
sydämen.
Hengellinen etsintä, Jumalan kutsu ja
etsikkoaika kuuluvat
selvästi Elsan julistuksesta. Nämä ovat elävän uskon merkkejä,
joiden keskellä
tunnetaan myös oma raadollisuus, lihan voima ja heikkous. Tämä on
hyvin
tervettä kristillisyyttä, jossa Kristus on suuri, Jumala
kaikkivaltias ja
syntinen ihminen löytänyt pelastuksen turvallisen suojapaikan.
Pelastunut
murehtii sitä, ettei tullut aikaisemmin Kristuksen luokse.
8.Usein itkull valittelen, että elin enimmän
mun iästän
niinkuin moni vielä näkyy, vaikka häpy
turhuudella
peitetään.
10.Kaikki Jeesus parhaaks muutti. Vaikka luultiin minun häijyst eksyvän.
10.Kaikki Jeesus parhaaks muutti. Vaikka luultiin minun häijyst eksyvän.
Ei se soimuu minull sopin, kuitenkin opin
virheeni näist
näkemään.
11.Tulin vasta oikein nöyräks, Hengess
köyhäks; Liha
pyysi elää viel,
Mutta kuitenk henki voitti, armo koitti
uskon voimast
kaidall tiell.
Pyhän Hengen työ on avautunut
ennennäkemättömällä tavalla,
joka puhuu siitä, ettei kysymys ole vain uskonnosta tai jostakin
suuntakristillisyydestä. Kiitollinen mieli antaa Vapahtajalle
kunnian ja
ylistyksen, jossa käytetään myös armolahjoja. Uusi voima on uusi
elämä
Kristuksessa, johdatuksessa.
2.Mutt en taida tällä kielell niinkuin mielell kiittää Herraa hartahast.
Anon siis, o Jumalani, Armahani, Pyhän
Hengen tavarast.
5.Uuden voiman koht heill annat, käsin
kannat, ettei
kompastelis tääll
surman kanssa synnin retkill, pahoill
hetkill eik myös
kulmakiven pääll.
6.Ellei Herra saa meit estää, puhtaaks pestä
synnist
kautt katumuksen,
ei Hän taida meissä asuu, uskoss pitää, vaan
me jäämm
paatumukseen.
Toisaalta muutama säkeistö voidaan nähdä
pyrkimyksenä pyhien
yhteyteen jo täällä ajassa todellisessa seurakunnassa. Siinä
vaiheessa se
tuntui olevan Oulusta Tukholmaan suuntautuvan matkan päässä,
myöhemmin se näkyi
vain taivaan maassa. Kirkollinen mitäänsanomattomuus ja herätystä
vastustava
asenne oli Elsalle vaikea nieltävä. Hänen nuorta uskoaan
riepoteltiin kahteen
suuntaan. Separatistit eivät arvostaneet pappeja eivätkä
sakramentteja. Kyse
oli valtataistelusta.
13.Armon henki edes vieköön, kiiruhtakoon
muille maille
matkamiest,
poies pahast maailmasta, saastaisesta, kohden
kotokaupunkii!
14.Puhaltakoon purjeesehen, Että pääsen Yli meren isänmaall!
14.Puhaltakoon purjeesehen, Että pääsen Yli meren isänmaall!
Pidä, Jeesus, itse perää, ylös herää aallot
ain
asettamaan!
15.Auta, Herra, vielä kerran yli virran pakolaisia Baabelist;
15.Auta, Herra, vielä kerran yli virran pakolaisia Baabelist;
Isänmaalla, mantereella kanteleella
soittamahan
suloisesti.
Tukholmasta kotiin palattuaan Elsa oli täynnä
pyhää intoa ja
jäi ilman laillista syytä pois sunnuntaijumalanpalveluksista,
koska se oli
Eeriksonien opetuksen mukaan Baabel. Siihen aikaan kirkon
hylkääminen ja
ehtoolliselta kieltäytyminen oli rangaistava rikos ja Elsa
Kristiina sai
sovittaa sen neljäntoista päivän vankeudella. Hän oli joutunut
lahkohenkisyyden
piiriin ja pohti avioliittoa, joka Eriksonien käsityksen mukaan
oli ”lihallinen
laitos ja viimeisen ajan lapsille kokonaan sopimaton”. Joka
tapauksessa Juhana
Wacklin ja Elsa Kristiina Holmsten ilmaantuivat lauantaina
helmikuun 23.
päivänä 1734 pappilaan ja pyysivät kuulutusta. Ja seuraavana
päivänä heidät
kuulutettiin ensimmäisen kerran. Ennen toista ja kolmatta
kuulutusta nuorilta
vaadittiin tarkka selonteko heidän kristillisyydestään. Tulos oli
vapauttava,
ja avioliitto solmittiin kirkollisella vihkimisellä maaliskuun 14.
päivänä.
Lyhyestä avioliitosta tuli onnellinen. Nuori
vaimo oli
voimakas hengellinen tuki miehelleen, ja muillekin hän alituisesti
teroitti
elämän parannusta. Pian Elsa odotti ensimmäistä lastaan.
Synnytyksestä tuli
vaikea, viimein tuli syntyi poikalapsi kuolleena. Pian tämän
jälkeen alkoivat
äitiyden tuskat, ja niitä kesti kuusi vuorokautta. Äiti tunsi
kuitenkin
helpotusta ja alkoi riemuisesti laulaa: ”Minut viedän
vierahaksi pyhään
paratiisiin, uskon kautta kannetaan, autuaaksi autetaan.”
Mutta siihen
heikkenivät laulajan voimat. Kaivattu päämäärä oli saavutettu.
Elsa kuoli
Oulussa 20. 10. 1735. Nuori leskimies kirjoitti vaimonsa muistoksi
runon, jonka
painatti vihkosen ”Joca cuole eläisäns / Ei se cuole
cuollesans”. Vihossa
on Elsa Kristiina Holmstenin neljä virttä. Vihkon esipuheessa
kerrotaan, että
Elsa näyn tai unen perusteella aavisti kohtalonsa. Hän oli ollut
nähnyt
taivaallisen Kuninkaan, joka kruunasi hänet kultakruunulla.
Iloissaan oli Elsa
Kristiina suudellut Kuninkaan jalkoja, niinkuin syntinen vaimo
kerran oli
suudellut Herran Jeesuksen jalkoja.
Elsan Rukousvirressä on 17 säkeistöä ja vahva
pietistinen
lataus, jossa inhimillinen luonto nähdään suurimpana esteenä
todelliselle
kristillisyydelle. Ei ole tarvetta eikä halua kompromisseihin,
vain elävä uskon
kaipaus. Se on puhetta uudelle Herralle kääntymyksen jälkeen.
Siinä on vakava
henki, joka kurottautuu Kristukseen. Jeesus on kaiken keskus,
kiitoksen kohde
ja ainoa toivo. Virteen on pantu ohjeeksi, että se veisataan kuin
virsi ”Ah
Herra älä vihassasi”.
6.Tykösi, oi Herra, käännä heitä, kuin
nukkuu synnin
unessa.
Ah että varjelet meitä, ettemme hukkuisi
kuolemaan,
vaan saata kääntymyksen kautta, uskoon ja
parannukseen
sinun valittujesi lukuun.
7.Jeesus näin monta valaiskoon, että
näkisivät syvän
turmeluksensa,
itsensä alastomaksi ja kauhean kadotuksen.
Että armon
ajalla kääntyisivät,
synnistä pahuudesta vääntyisivät totuudessa
Herran
puoleen.
8.Niin lyö myös oma tahtomme nöyryyteen
jalkojesi
juureen,
ettemme täällä omaa päätämme seuraisi, vaan
armosi kanssa
joka päivä mieltyisin
sun kuvasi jälkeen muuttuisin uskon ja
Hengen voimalla.
9.Auta että myös himoja armosi kautta alas
painan ja
sodin vikojani vastaan
kuolemaan asti aivan; että pääsisin vielä
voiton päälle
synnin maailman ylitse täällä.
Tee se, oi Jeesus rakas.
Suuri salaisuus on siinä, että syntisen sydän
ja Jeesuksen
sydän löytävät yhteyden keskenään. Taivas ja maa kohtaavat. Tämä
tapahtuu
rukouksessa, Raamattua lukiessa, kasteessa ja ehtoollispöydässä,
kun Jeesuksen
synnyttämä usko virtaa olemuksessa. Samalla hän näkee ajallisen
elämän
väliaikaisena ristin kantamisen jaksona, mutta taivaan olevan
uskovan
todellinen koti.
14.Sun sydäntäsi nyt katselen kuin palaa rakkaudesta,
käteni sinne nostelen halussa ja
rukouksessa.
Ah vahvista, päätä voimallasi se hyvä, josta
sanallasi
vakuutat sydäntäni!
15.Tykönäsi Jeesus olen nyt, sillä löydän
levon sinussa
ja olen peräti tyyntynyt,
kalliin armopöydän kanssa, haavasi ovat
pesuni, elämäni,
iloni ja taivaan hedelmäni,
jonka
aadamissa
kadotin.
16.Ravitse enemmän Jeesus, kuin osaan täällä
toivoa,
viisautta, voimaa tarjoa, osoita oikea laita,
niin ollen
toivossa iloinen,
että uskossa näin jo nimeni olevan kirjassasi
Herrani!
17.Näin kätken itseni sinuun koska ristisi
pilkka pauhaa,
olet minun suojani,
leponi,
vaikka
täällä ei ole rauhaa. Aamen! Tule! Oi Jeesus!
Ota pois köyhä sielu taivaaseen iäisiin
majoihin!
Kolmas Elsan virsi on nimeltään ”Siionin
toivo!” ja
se veisataan kuin virsi: ”Jeesusta sieluni halajaa”. Siinä
on 14
säkeistöä. Tekstissä on vahva irtiotto maailmasta, palvelu Jumalan
valtakunnassa kaidalla tiellä ja ikuisenelämän odotus. Vain
Jeesuksessa on
pelastus, vain hän kykenee pelastamaan ihmisen. Ylitsevuotava ilo
kruunaa
Herran omaa.
1.Ylös ystäväni! Lyökää käsiänne yhteen
riemulla.
Jeesus jakaa meille enemmän kuin kukaan osaa
toivoa, iloa
täällä ja viimein siellä,
jota
Baabeli on
vaivannut täällä, taivaan levon antaa.
2.Herran päivä koittaa, murheen pois ottaa.
Sieluni iloitse, seuratkaamme siis Jeesusta,
hän vie
meitä visusti ristin läpi,
ettemme juoksisi kuin he leveätä tietä ilman
taivasta, ja
päätyisi viimein vaivaan.
3.Nostakaamme silmämme, kiiruhtakaamme
määräämme kotiin
taivaaseen:
Eon aika joutuu, silloin Jeesus noutaa
uskovansa, jotka
ovat täällä koetuksen päällä,
niin kuin kalliin nisunjyvän korjaa pyhään
aittaansa.
4.Silloin me myös saamme kunniaksi
Yljällemme
täydellisellä ilolla meissä hedelmän niittää, armonsa tähden
kiittää taivaan
pöydällä. Riemu on suuri niin että me juuri hekumassa
ja
hengessä
pauhaamme Herralle kiitosta laulamme!
Kristityn osa on kuolla itselleen ja siksi
häntä ympäröivä
maailma vihaa häntä; joskus sitä tuottavat kaikkein eniten
uskonnolliset
kristityt, jotka eivät ole itse päässeet totuuden tuntoon ja
Jumalan rauhaan.
Elävä kristillisyys joutuu aina pilkattavaksi ja vainottavaksi, se
ei sovi
ihmisluontoon, jossa hallitsee vanha aadam. Tämä kaikki kuitenkin
vain innostaa
ja rohkaisee Elsaa seuraamaan Jeesusta kovissa taisteluissa.
5.Jonka toivon tähden voimme kaikkien nähden
kärsiä
vainoa,
syntimme alas painaa murheen kanssa aina,
kantaen ristiä,
että
Jeesus saisi
meissä ilmaista kuvansa, osoittaa elämänsä.
6.Tätä Herran tietä häijy maailma pyrkii
turmelemaan,
kansa panettelee,
punoo meille ansaa monella tavalla, pilkkaa
meitä, että
kartamme heitä,
jonka Herra kerran kostaa vitsansa ylös
nostaa.
9.Älkäämme kadottako, tai vaihtako onneamme
katoavaisten
kanssa,
jotka ovat sielun ansa. Jeesus on tavaramme,
himo täällä
tuo piinan siellä?
Ajallinen onni pettää, Herran tiellä estää.
10.Meitä kyllä panetellaan tyhmiksi
kirjoitellaan,
pilkaten parjataan,
lihan
kiivaudella
ja vihan pimeydessä peräti tuomitaan, vaan Jeesus siunaa
sielusi, sanoo:
Päästin sinut synnistä ja otin lapsekseni.
11.Eivät he näin tekisi, jos häpeänsä
näkisi: tai sen
puvun, jolla Jeesus puki meidät uskon kautta kallilla
ansiollaan. Mutta taivaan
tie on ollut aina työläs lihalliselle mielelle, vaan meille
kalliiksi tullut.
Elsan virressä on iloinen loppu, siinä hän
ylistää
taivaallista lunastajaansa. Jeesus on hänelle kaikki kaikessa,
Vapahtajaan hän
haluaa katsoa, häntä kuunnella, häneen luottaa. Kaiken arvostelun
ulkopuolella
hän kiittää Herraa ja näkee uskossa Jumalan hallitsevan kaiken.
Hän haluaa
mennä Jeesuksen luokse, se on kalleinta ihmiselämässä.
12.En nyt muuta halaa, kuin sinne mieleni
palaa, rakas
Jeesus.
Olet kallis meille, koska kaikki kulta tuo
ahdistuksen
heille.
Suuri kunnia on juuri turha, katoaa niin
kuin varjo,
sielulle vaaraa tarjoaa.
13.Jeesus paras piispani, on minun kruununi,
hiippani.
Ah, totta kaunistusta kun tulee autuaaksi,
kuulee hänen
äänensä ja ei seuraa muita.
Jeesus sen kuin morsiammen vie luoksensa
taivaan saliin
enkelien pariin.
14.Jeesus on näin ruokkinut runsaammin kuin
luultiin ja
minut lohduttanut mannalla,
taivaan vedellä ollessani vaivan alla.
Veisatkaamme
kiitosta Luojallemme ja veljellemme, Lohduttajallemme Hengelle
hartaalla
iloäänellä! Halleluja!
Neljäs ja viimeinen on aamu-virsi, jonka
lauluohjeeksi on
laitettu: ”O kuinka ihanat asuinsijas ovat.” Tämä
osoittaa, että näitä
virsiä on todella laulettu, ne ovat olleet käytössä. Niillä on
ollut tärkeä
tehtävä nuorten kodissa ja matkalla. Aamu on tärkeää aikaa
ihmiselle, siinä
virittäydytään päivään ja Herran seuraamiseen. Aamulla on tarvis
rukoilla ja
kiittää Luojaa, joka on antanut elämän edellytykset ja kaiken.
Virressä on 10
säkeistöä.
1.Ylös
mun
sieluni herää, sydämeni ylistä Herran nimeä,
kuin on sinut monta kertaa antanut
helmassansa levätä
rauhassansa.
2.Aurinko muistuttaa minulle itse Jeesusta.
Ah, valaise,
lämmitä sydän,
että enkelien ja pyhien kanssa saisin
kielillä kiittää,
että löysin uuden armon.
5.Taas katson puoleesi että näin sun nimesi
olevan
sielussani,
sillä synnyit uskossani, tahdot myös näyttää
itsesi, on
autuas ken sinut löytää.
6.Taivaan armo vielä on avoin Herran
haavoissa, jos
tahdot synnistä kuolla,
niin taidat altiiksi tulla, synnyttää
uskossa vielä ja
elää Jeesuksessa niin.
Aamu tietää kristitylle taisteluja, perkele
liikuskelee jo
lähitienoolla, sudet väijyvät lampaita. Kaikki kiusaukset
odottavat oven edessä
kristittyä, siksi hän tarvitsee suojan koko päiväänsä. Viholliset
ovat
virittyneet asiaansa, niin pitää uskovankin tehdä omaansa. Mutta
Elsa ei
rukoile vain itsensä puolesta, hän odottaa hengellistä herätystä
niiden osaksi,
jotka vielä elävät pimeydessä. Hänellä on selvä hengellinen näky,
jossa
Jeesukselle voi ja tulee puhua aina asiansa.
3.Vaikka piru kiertelee, niin enkeli
varjelee. Ehkä ruumis
nukkuu,
lepää, niin sielu valvoo, elää Jumalani
luona Hengessä ja
uskossani.
4.Oi, Jeesus herätä ja sitä kohtaa, joka
makaa synnin
unessa öin päivin,
eikä lakaa pahuudesta. Älä päästä häntä, älä
myös vitsaa
säästä.
7. Sillä Kristus tuli tänne, polki myös
käärmeen pään.
Sen tähden että sinä jälleen kuolisit voisit
elää hänelle
uskon voimalla ja ei sille pirulle tuimalle.
8.Jeesus nyt odottaa meiltä katumusta, uskoa
ja
parannusta, tarjoaa pelastusta.
Ah autuas joka tulee ja hänen äänensä
kuulee.
9.Se vasta saa tuntea, kuinka hyvä on
rakastaa Jeesusta,
joka jälleen holhoaa
ja sanoo hänelle: silmäni terään ryhtyy,
joka sinulle
tekee vääryyttä.
10.Ah, aika autuas elää näin Jumalasta, oi
onnellista
menoa, oi taivaallista elämää,
ei
mikään suloisempi kuin Jeesus sieluusi antoi.