Ennen vanhaan oikeistopolitiikka nosti
esiin kolme suurta teemaa, joilla ratsastettiin seuraaviin vaaleihin
kansansuosiolla; ne olivat koti uskonto ja isänmaa. Myöhemmin tästä on sitten
livetty, koska määritelmä on kovin kulmikas ja tulkinnanvarainen, sekä
kuulostaa liian ehdottomalta ja vanhanaikaiselta. Isänmaa on nykyään Euroopan
unioni, uskonto on mikä tahansa kelvollinen elämänsuuntaus. Koti on myös
nykyään kriisi, sillä se ei ole enää miehen ja naisen välisen avioliiton
ympäristö, jossa on lapsia tämän seurauksena. Tilalle ovat tulleet yksinäisten
kodit, sekaperheet, yksinhuoltajat ja homosuhteet. Uutena ilmiönä ovat tulleet
kotieläimillä korvatut ihmissuhteet. Kodit ovat myös edustustiloja, näyttely-,
esittely-, ja koristetaloja. Myös erilaiset harrastukset ovat korvanneet kotien
ihmissuhteet ja ihmisillä on niin paljon leluja leikkimistä varten, ettei ole
aikaa ystäville?
Voisin hyvin muotoilla tuota vanhaa
iskulausetta mieleiseeni suuntaan sanomalla: Uskova on onnellinen kodissaan,
joka on osa Jumalan valtakuntaa ja jossa Jeesus asuu Herrana ja Vapahtajana.
"Laulakaa Jumalalle, veisatkaa hänen
nimensä kiitosta. Tehkää tie hänelle, joka kiitää halki arojen. Hänen nimensä
on Herra, riemuitkaa hänen kasvojensa edessä. Hän on orpojen isä ja leskien
puolustaja, Jumala pyhässä asunnossansa, Jumala, joka antaa hyljätyille kodin
ja johtaa vangitut onneen." Ps.68:5-7.
Vanha Siionin virsi, jota aikoinaan
laulettiin joulun aikoihin toivottaa Kristuksen tervetulleeksi johtamaan,
järjestämään asiat kuntoon ja uskovan kodin valoksi:
Tervetuloa, Herramme, ystävämme,
Isän lapsista ensimmäinen!
Tervetuloa, autuuden ruhtinaamme,
kaikkein alhaisin, vaikka ylimmäinen!
Tervetuloa, kunnian kuningas!
Ei neuvoissa, töissä sun vertaistasi.
Sua sanotaan ihmeelliseksi,
on alhainen syntymäsi, vaan korkea työsi.
Sä Jumala olet, vaan ihminen myös,
tulit veljistä esikoiseksi.
Uskova voi lähestyä elävää Jumalaa
rukoilemalla ja lukemalla Raamattua, myös toisten uskovien yhteys on tässä
merkittävä. Veljeys on ollut perinteisesti vasemmistolaisten iskusana, joka on
peräisin ajalta, jolloin työläiset olivat köyhiä ja kipeitä, eikä heillä ollut
omaisuutena muuta kuin kaverit, tuttavat ja naapurit.
Vanhassa virressä on toivorikas syke,
jossa syntinen kutsuu Herran luoksensa. Hän avaa kotinsa oven selkosen
selälleen Kristuksen astua peremmälle. Hän avaa myös sydämensä puhdistettavaksi
suuren Sovittajan edessä. Hän pyytää Jeesusta valmistamaan seurakuntaansa
taivaan suuriin juhliin. Hän katsoo Jumalaansa onnen ja lohdutuksen tuojana,
joka virvoittaa monissa vaivoissa itkeviä palvelijoitaan ja suuressa
köyhyydessä eläviä omiaan.
Tervetuloa, autuuden Jumala, nyt!
Tervetuloa vaivaisten luokse!
Sua on vangittu morsian ikävöinyt,
sua toivonut vaivainsa vuoksi.
Tervetuloa majaamme matalaan
suurta velkaamme verelläsi maksamaan,
meitä pukemaan Karitsan häihin!
Tervetuloa, iäinen lohduttaja,
suloäänelläsi köyhien virvoittaja,
tervetuloa, itkun laaksoihin näihin!
Meille tulee usein ihmisiä kylään vain
kadulta soittamalla ovikelloa ilman suurempia valmisteluja ja järjestelyjä.
Yllätykset ovat myös hauskoja, koska niihin ei voi valmistautua. Mutta nykyään
yhä useammat ilmoittavat tulostaan viestillä tai puhelimella sopimalla
ajankohdan ja niin he toivovat itseensäkin suhtauduttavan.
"Älkää unhottako vieraanvaraisuutta;
sillä sitä osoittamalla muutamat ovat tietämättään saaneet pitää enkeleitä
vierainaan."
(Huoneesen ottamista älkäät unohtako, Bibl. ) Hebr.13:2. Lieneekö
vieraanvaraisuus ollut uskoville aina kynnyskysymys, koska siitä on
muistutettava Raamatussa? Unohtaminen on inhimillistä, mutta usein tähän
liittyy ajatus siitä, ettei jaksa nähdä vaivaa, ei palvella vieraita ihmisiä,
eikä halua uhrata omaisuuttaan. Se on vahinko, sillä Jumala on salannut tähän
suuren siunauksen, sillä enkelit liikkuvat täällä edelleen. Samoin Herra itse
kulkee maailmassa halpojen ihmisten muodossa. Hän sanoo viimeisellä tuomiolla
kerran: "minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano,
ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut
huoneeseenne;" Matt.25:35. Huone kuvaa sydäntä ja kotia ja
seurakuntaa. Kun siellä on paikka Jeesukselle, sinne sopii myöskin toinen
häneen uskova. Kun usko katoaa ja inhimillinen arvostelu valtaa mielen, ovat
kaikki ympärillä parveilevat ihmiset helposti liian halpoja, liian mitättömiä,
liian tavallisia, liian yksinkertaisia, liian vähän oppia saaneita, liian
uskovaisia, liian Jeesus-keskeisiä. Kärsimyksen ja ristin häpeä tulee esiin
myös virressä:
Tervetuloa kanssamme karsimään,
ruoskittavaksi, surmattavaksi,
köyhyydessä heikkona syntymään,
Golgatalla pilkattavaksi!
Sä salasit kunniasi seimeesi,
maan päällä on risti sun istuimesi
ja verinen kruunu sun palkkasi.
Tie kaita on seimestä Golgataan,
se vaivoista vaivoihin vie sua vaan,
ja raskas on taistelusi, tuskasi.
On myös ihmisiä, jotka eivät koskaan
tule, eivät kutsu, eivätkä halua pitää yhteyttä. Tässä suhteessa olemme
varmaankin hyvin erilaisia, toiset sosiaalisia, osa yltiösosiaalisia (piirre
sopii erittäin hyvin evankelista-tyypeille, jotka todistavat henkilökohtaisesti
Jeesuksesta ihmisille milloin missäkin), sitten on sulkeutuneita,
erakoituneita, sairaita, syrjäytyneitä, mieleltään nyrjähtäneitä, jotka ovat linnoittautuneita
omien asioidensa kanssa ja oman pienen ystäväpiirinsä kanssa toisten
ulottumattomiin omaan koloonsa lukkojen taakse. Kristittyjen keskuudessa
vaikuttaa nokkimisjärjestys ja valikoiminen, jonka muutamat ihmiset kertovat
aivan avoimesti julkisuuteen. Siinä on me-henki, hyvä-veli-järjestelmä ja
samoin-kaikista-ajattelevat, samalla-tavoin-kumartavat, yleisen-mielipiteen
kansa, kunniastaan-kipeät, sulassa sovussa - ainakin toistaiseksi yhdessä. Aina
joskus käy pihassamme muutamia autoilijoita, jotka tuovat tuttujansa meidän
kotiseuroihin, mutta itse he eivät ole halukkaita tulemaan. Kummallista, vai
onko sittenkään? Ehkä he eivät ole uskossa, eivätkä halua tullakaan ja siksi
kavahtavat meitä? Ehkä jo tämän tyyppinen kristillinen kokoontuminen on monille
vaikeasti sulatettavaa? Ehkä heidät on vastarokotettu luomalla ennakoitu
vapaamielinen kristillisyyden näkemys? Ehkä joku pelkää paljastumista ja
sisimpien tuntojensa avaamista, parannuksen tekemistä ja synnistä luopumista?
Ehkä jollakin on teologisia tai kirkollisia esteitä? Ehkä joku on lahkohengen
vallassa ja sisäisesti orjuutettu omaan ryhmäänsä? No, vapaus vallitkoon, joka
ei tahdo syödä, olkoon ilman. Vanha virsi jatkaa tervetulotoivotustaan
Vapahtajalle:
Tervetuloa pääksi ja auttajaksi
meille elämän kadottaneille!
Tervetuloa tieksi ja johtajaksi
meille pimeyteen eksyneille!
Tervetuloa tykömme paimenemme!
Sun jalkoihisi maahan me lankeamme,
kun armosi valtikan nostat.
Tervetultua, rauhamme, riemumme!
Sulle uskollisuuden me vannomme.
Sinä meidätkin omiksesi ostat.
On suuri taivaallinen hetki kodissa, kun
sytyttää kynttilän palamaan, on hiljaista ja voi lukea Raamatusta Kristuksen
ihmeellisestä elämästä maan päällä, hänen suloisista sanoistaan syntisille ja
sairaille, taivaallisesta kutsuhuudostaan, jota kuuluttamaan hän on kutsunut
sekalaisen seurakunnan kautta aikojen kaikkialle.
Olen eläkkeelle jäätyäni löytänyt
elämänrytmin, jossa yö kuluu uudella aikataululla. Kun ei ole enää työn tuomaa
rasitetta, on sitä yölläkin virkeämpi ja niin nousen lähes joka yö neljän
viiden maissa ylös, keitän kahvia, kuuntelen yöklassista ja luen vanhoja
postilloja ja muita hyviä hengellisiä kirjoja, rukoilen Herraa ja otan vastaan,
mikä kulloinkin avautuu. Raamattua tulee mietiskellä ja maistella, silloin se
usein aukeaa ja antaa ymmärrystä moniin kysymyksiin. Ajattelen, että olen
kuulolla ja kotiini ovat silloin tulleet vierailulle itse Herra Jeesus Pyhässä
Hengessä ja hänen edesmenneet palvelijansa arvokkaine kirjoituksineen, joista
osa on fraktuuraa yli sadan vuoden takaa. Kuuntelen ja yritän oppia, kätkeä
arvokkaan sydämeeni ja ojentautua sen mukaan. Olen kiitollinen ja toivotan
heidän sanomansa tervetulleeksi. Usein huomaan, että nämä vanhat tekstit ovat
syntyneet, niitä ei ole tilattu tai kirjoitettu tulojen toivossa tai ihmisiä
miellyttääkseen. Elämän Herra on tullut heidän elämäänsä, tehnyt heidät
tulollaan rikkaaksi, vapauttanut syntitaakoista ja antanut uuden elämän
siemenen sisimpään. Monet tekstit ovat ahdistuksessa syntyneet, pimeyden keskellä
valaistut ja itkujen hetkissä kirjoitetut. "Sillä suuressa sydämen
ahdistuksessa ja hädässä minä kirjoitin teille monin kyynelin, en sitä varten,
että te murheellisiksi tulisitte, vaan että tuntisitte sen erinomaisen
rakkauden, joka minulla on teihin." 2.Kor.2:4.
Ole kiitetty, karitsa verraton,
meidän edestä ristillä kuollut!
Nyt kaikkea maailmaa liikuttakoon se
sana,
kuin lihaksi on tullut!
Me kiitämme sinua, lapsukainen,
kun alennuit tähtemme seimeen
iloksemme ja autuudeksemme.
Saata meitäkin köyhinä alentumaan,
hengen vaivaisuudessa sua seuraamaan!
Synny meissäkin elämäksemme!