Sain kutsun erääseen valmistujaisjuhlaan
Keski-Suomessa, talon tytär oli juuri valmistunut ammattiin ja sitä piti juhlia
ystävien, sukulaisten ja kylänmiesten kesken. Pitkän ajomatkan jälkeen tulin
juhlatalon pihalle ja mietin, että miten tästä mennään sitten eteenpäin?
Samassa huomasin tutun hahmon näköpiirissäni, se oli Eliina Heinonen,
evankelista Kuopiosta. Hänkin oli tullut onnittelemaan vastavalmistunutta. Hän
tuli luokseni ja kehui olevansa iloinen nähdessään väkijoukossa tutut kasvot.
Hän oli hämmentyneenä miettinyt samoin juhlien marssijärjestystä. Sitten hän
teki evankelistan tavoin rohkean esityksen minulle: - Minua niin haluttaisi
puhua täällä, mutta en tunne ketään ja vähän jännittää…. voisitko sinä puhua
myös? Vastasin, että kyllä se käy. Samassa hän esitti uuden toivomuksen
naisellisella päättäväisyydellä: - Voisitko sinä puhua ensin? Huokasin
syvään ja sanoin: - Olen ajatellut kirjoittaa kirjan, jonka nimeksi tulee:
Elämäni vahvojen naisten varjossa! Ja sinä saat siihen ihan oman nimikkoluvun…..
no, voin minä puhua ensin…. Niin sitten pidettiin tilaisuus ja puheet
puhuttiin aikanaan, ystävinä erottiin tahoillemme ja päivänsankari siunattiin
uusiin tehtäviin koko porukalla.
Jumalan valtakunnan toiminta on ollut
aina naisvaltaista ja se johtuu Jumalasta. Naiset ovat hänen kutsunsa edessä
olleet herkempiä nöyrtymään parannukseen kuin miehet. Tästä on sitten seurannut
monta lentävää lausetta, joista yksi on saanut monta eri versiota ja kuuluu: -
ei siellä ollut kuin kourallinen mummoja koolla. Sanonnan takana on
halveksiva asenne uskovia vanhenevia naisia kohtaan ja luulo, että vain nuoret,
kauniit ja rohkeat ovat arvostettavia ihmisiä. Tästä johtuen monet seurakunnat
ovatkin ryhtyneet pilkkomaan toimintaansa sektoreihin, ettei nuorten tarvitsisi
olla yhdessä vanhojen kanssa Herraa palvelemassa. Samalla toiminta on
heikentynyt hengellisesti ja viihde, leikkiminen, tarjoilu ja kaikenlainen
puuhamaa on tullut muotiin. Ihmisiä ei enää tule uskoon, eikä siihen edes
pyritä, sillä pääasiaksi on muodostunut teema: Kaikilla pitää olla mukavaa ja
ihmisten pitää viihtyä, onhan kysymys heidän vapaa-ajastaan – viis Jeesuksesta.
Kainuussa vaikutti aikoinaan erikoinen
Jumalan profeetta, Saara Malinen, joka toimi koko ikänsä kirkon piirissä ja
joka luokiteltiin näkemyksiltään evankeliseksi, koska hän suosi
Japaninlähetystä. Hänellä oli usein tehtävänä varoittaa ihmisiä heidän
synneistään, kehottaa lähtemään Jeesuksen seuraan, tekemään parannus ja
uskomaan evankeliumi. Gustav Johansson oli siihen aikaan Kuopion piispana ja
hänen käydessään Kainuussa tarkastusmatkalla, pahat kielet tekivät Saarasta
valituksen piispalle. Niin sitten piispa keskusteli Saaran kanssa kahden ja
kuulusteli tämän opetusta ja uskoa. Hän tuli siihen tulokseen, että kaikki oli
kunnossa ja kehotti Saaraa jatkamaan rohkeasti opettamista ja
julistustoimintaa. Niin sitten tapahtui. Moni tuli uskoon hänen kauttaan, moni
parani sairauksistaan hänen rukoustensa kautta.
Armolahjat kärjistävät yleensä
seurakunnan toimintaa, koska kansa jakautuu kannattajiin ja vastustajiin. Mutta
näiden seurauksena syntyy herätystä, koska toiminta kulkee ennalta
arvaamattomalla tavalla ilman perinteistä kaavaa. Kuiva kirkollinen elämä
tyytyy pelkkään liturgiaan ja järjestelykykyyn, kirkollisveroon, hautausmaan
hoitoon, väestökirjanpitoon ja muodolliseen kristillisyyteen. Se on kaikki
ennalta aavistettavissa. Saralla oli näkyjä, ilmestyksiä, unia ja sisimmän
kehotuksia, joiden kautta Jumala ohjasi häntä palveluksessaan. Erikoinen piirre
hänellä oli se, kun hän näki pahan voimien kulkeutuvan ihmisten luokse ja
kotiin näiden sanojen kautta ja pahojen puheiden kautta. Hän kävi sitten
rukoillen ja siunaten Herran nimeen karkottamassa pahat henget ja ne
poistuivat.
Kerran hän sai nähdä taivaan kirkkautta
ja siellä asuvien onnea sekä iloa. Silloin hän sanoi: - sitä Vapahtajan
ääretöntä rakkautta ei voi ajassa täysin ymmärtää eikä kielin kertoa. Ettei
unien tähden jouduttaisi harhateille, huomautti Saara kerran painokkaasti: -
Vain sellaiset unet, jotka ovat Raamatun hengen mukaiset, ovat Jumalasta. Mutta
jos unet vähääkään poikkeavat Raamatusta, ne ovat silloin turhat ja
merkityksettömät, vaikka olisivat kuinka kauniit tai ihmeelliset.
Saara
Malinen kuului myös niihin Jumalan aseihin, jotka ottivat evankeliumin
vakavasti. Paljosta kieltäydyttiin. Hän ei edes suostunut kokoamaan itselleen
kolehtia, ettei vain kukaan pääsisi siihen käsitykseen, että hän saarnaa
saadakseen rahaa. Tämän lisäksi hän rukoili yksin ja lähempien ystäviensä
kanssa paljon. Eikä se suinkaan ollut aina turvallista lapsen puhetta Isälle,
jollaista se myös oli toisin ajoin. Saaran herätyksessä rukous oli joskus
taistelua, tuskaista huutoa, jossa sydän tyhjeni, jopa aivan kuin paloi
Kaikkivaltiaan kasvojen edessä. Tällaiseen nääntyvään ja omasta vanhurskaudesta
ja voimasta tyhjennettyyn sydämeen pääsi Pyhä Henki puhumaan niin voimakkaasti,
että Saara oli vakuuttunut kuka hänelle puhui. Hän rukoili monta kertaa
palavasti sen puolesta, että Pyhä Henki tulisi voimalliseksi heidän keskellään,
heidän johdattajakseen ja kuljettajakseen, että Pyhä Henkeä ei nähtäisi vain
Kirjassa puhuvana opettajana, vaan Hänet tunnettaisiin sydänten ja kotien
haltijana, joka kyllä mielellään puhelee lapsille ja aikuisille pitkin päivää,
jos vain hänen ääntään kuultaisiin. Vähän ennen kuolemaansa hän oli kovassa
ahdistuksessa pyörinyt lattialla ja voivotellut: - Voi maailman kansoja!
Onnettomuus tulee onnettomuuden perästä, ja tätä tulee jatkumaan Herran
tulemiseen asti. Saaran elämästä on kirjoitettu pari kirjaa: Martti
Tenkanen - Saara äiti ja Kaarlo Mikkosen - Ihmeellinen Herran profeetta.
Jumala tulee ihmiselämään kaiken
heikkouden ja raadollisuuden keskelle ilman mitään ihmisedellytyksiä. Hänen
uudestiluova voimansa kohdistuu kurjiin ja köyhiin. "Kurjien sorron
tähden, köyhien huokausten tähden minä nyt nousen", sanoo Herra, "tuon
pelastuksen sille, joka sitä huoaten ikävöitsee." Ps.12:6. Mitä on
huokaus - ei mitään, ajattelemme ja kun huokaisemme se on vain hetken häive,
arvotonta, merkityksetöntä, vähäpätöistä. Mutta Raamattu sanoo, että Herran
korvat tarkkaavat juuri näitä auttaakseen odottavaa ja anovaa. Herra julistaa
palvelijoidensa kautta evankeliumia, joka on Jumalan voima. Näihin huokauksiin
Jumala vastaa lähettämällä paikalle hänen palvelijansa, joka ei ole juuri
mitään ihmisten silmissä. Nämä vähäpätöiset kantavat mukanaan suurta aarretta,
Herran Jeesuksen tuntemista ja jakavat siitä uutta ja vanhaa janoaville
lahjaksi. Silloin monet tulevat murretuiksi omasta voimastaan,
ymmärtämättömiksi omasta viisaudestaan, avuttomiksi omista neuvoistaan ja
kääntyvät Herran puoleen juuri sen yhden palvelijan kautta, joka siinä edessä
on läsnä. Ihmisten vankeudet omat monimuotoisia sidonnaisuuksia, pimeyden
voimiin, maailmaan, ihmisiin ja syntitottumuksiinsa. Mutta Herra on voimallinen
vapauttamaan kaikista niistä. "Tämä kirjoitettakoon tulevalle polvelle,
ja kansa, joka vastedes luodaan, on kiittävä Herraa, että hän katseli pyhästä
korkeudestaan, että Herra katsoi taivaasta maahan, kuullaksensa vankien
huokaukset, vapauttaaksensa kuoleman lapset." Ps.102:19-21.
Paljon on kariutuneita kristillisiä
avioliittoja meidän aikanamme Suomessa, paljon on itkua ja katkeruutta
epäonnistuneitten liittojen raunioilla. Näitä varten on sitten pystytetty jos
minkälaisia auttamissysteemejä ja rahaa on palanut paljon. On terapiaa,
sielunhoitoa, esirukousta, avioliittoneuvontaa, ja näihin liittyviä kursseja,
pienryhmiä ja keskustelu / kuuntelu toimintaa. Meilläkin on Kangasalan
seurakunnassa toimintayksikkö, perhetalo, joka on erikoistunut juuri tämän
tapaisiin asioihin. Tulokset ovat tietenkin sen peili, miten nämä em. ovat
kyenneet auttamaan itse kutakin käytännössä. Eräs tällainen parisuhdeilta
ilmoitettiin lehdessä ja sen kerrottiin maksaneen vähän yli 8000 €. Mitä siellä
tapahtui, siitä minulla ei ole käsitystä, eikä siitä korjaantuiko joidenkin avioliitto?
Raamatun neuvo on varsin yksinkertainen
kristillisen avioliiton koossa pysymiseksi. Siinä painopiste on miehissä,
joiden tulisi huomioida kolme asiaa: 1. Taidollisuus 2. Heikompi astia 3.
kunnioitus ja nämä kaikki seikat suhteessa omaan aviovaimoon. Lisäksi "Samoin
te, miehet, eläkää taidollisesti kukin vaimonne kanssa, niinkuin heikomman
astian kanssa, ja osoittakaa heille kunnioitusta, koska he ovat elämän armon
perillisiä niinkuin tekin; etteivät teidän rukouksenne estyisi."
1.Piet.1:7.
Ensiksi taidollisuus sanan juuri on
tieto, gnosis, joka ilmaisee henkilön havaitsemista aistien välityksellä ja
siitä saatavasta kokemuksesta. Tämä tarkoittaa sitä, että miehen olisi
tunnettava vaimonsa perin pohjin, hänen ajattelunsa, henkilönsä, piirteensä, tapansa,
käsityksensä ja mielipiteensä ja kaiken lisäksi vielä huomioitava ne
yhteiselämässä. Tämä sana tarkoittaa myöskin ystävyyttä, tuttavuutta ja
seksuaalista yhteyttä. Sana on myös läheinen totuudelle, joka poista
kuvittelut, luulemiset ja epäilyt suhteesta. Sana kuvaa myöskin Jumalan voimaa,
joka virtaa ihmiseen antaen uskon ja kuolemattomuuden. Ihmisjärkeily ei siis
yksin riitä, eikä äly sellaisenaan palvele Jumalaa ja hänen suunnitelmiaan,
tarvitaan Herran Henki valaisemaan pimeää, itsekästä ja turmeltunutta mieltä.
Tärkeintä on siis tieto Jumalasta, josta on hyötyä kaikkeen.
Toiseksi miehen on huomioitava, että
nainen on heikompi astia, vaikka joskus tuntuukin siltä, että lammasmaiset
miehet aivan hakemalla löytävät puolisokseen raudan lujan naisen? Näkisinkin,
että kysymys olisi siitä, että hyvässä aviosuhteessa nainen löytää oman
naisellisuutensa, olla Jumalan luomana juuri sellainen kuin Herra tahtoo. Tässä
tunteet ja tahto löytävät sopusoinnun Vapahtajan hyvässä hoidossa ja
siunauksessa. Valtataistelut liitossa olisi unohdettava ja keskityttävä
auttamiseen ja rukoiltava ystävällistä mieltä, jossa vanha ihminen ei pääsisi
hallitsemaan. Anteeksiantamuksen ilmapiiri olisi aina suotava puolin ja toisin,
sillä virheitä tehdään jatkuvasti, eikä uskonkilvoituksessa saa nähdä useinkaan
suuria edistymisiä pyhityksessä.
Kolmanneksi tulee sitten ehkä kaikkein
vaikein vaihe, vaimon kunnioittaminen, joka on kuva hänen arvostaan miehen
silmissä. Se osoittaa arvostuksen, joita sitten sanat ja käyttäytyminen heijastavat
arkielämässä. Hienostopiireissähän on tapana rakentaa kulissit, joissa tämä
arvostus puetaan kultaan ja helyihin, eräänlaisiin kulisseihin, jotka riisutaan
pois esityksen jälkeen kuin teatterissa. Mutta tämän sanan syvä merkitys on
hyvin arkipäiväinen, tavallisissa tilanteissa, toimissa ja elämän valinnoissa
esiintyvä ilmiö, jonka vaimo itsekin huomaa - mies kunnioitta minua! Sen
pitäisi viedä yhteyden rakentumiseen ja kiitollisuuteen Jumalaa kohtaan, mutta
joskus vaimo saattaa käyttää tilannetta hyväkseen kierosti ja silloin siunaus
valuu hukkaan.
Kaunis on kuva ja käytös VT:n
avioliitosta, jossa kaksi täysin tuntematonta löytävät toisensa Jumalan
johdatuksessa ja heistä tulee yhteys Kristuksen sukupuuhun. Ruut ja Booas ovat
esikuvallisesti kuin Kristus ja hänen morsiusseurakuntansa. Siinä Kristus on
suuri, voimakas ja kaiken hallitsija ja morsian hänen rakkautensa ja
arvostuksensa kohde, joka ymmärtää saavansa kaiken huomion armosta. "Booas
sanoi: Herra palkitkoon sinulle tekosi. Tulkoon sinulle täysi palkka Herralta,
Israelin Jumalalta, jonka siipien alta olet tullut etsimään turvaa." Ruut
sanoi: "Minä olen saanut armon sinun silmiesi edessä, herrani. Sinä olet
lohduttanut minua ja puhutellut palvelijatartasi ystävällisesti, vaikka en ole
yhdenkään sinun palvelijasi vertainen." Ruut 2:12-13.