Elämme
tiedottamisen kulta-aikaa, sillä kaikki se, mitä voidaan tiedottaa,
menestyy – aikansa, olipa se totta tai ei. Tavikset ja kansan syvät
rivit jäävät unohduksiin, kun kuuluisuudet rynnistävät heidän
ohitseen? Heistä tulee vain arvottomia äänestäjiä, katsomoa,
kuluttajia – ja vihdoin unohdettuja, yksinäisiä, kuolemaa
odottavia? Media satsaa menestyviin ja nätteihin, heidän
mielipiteensä ovat kansan ruokaa, vaikka puhuisivat täyttä roskaa?
Usein ihmisiä kiinnostaa, mitä missi syö aamiaiseksi, millaisella
autolla poliitikko ajaa ja miksi ampumahiihtäjä ei taaskaan osunut
tauluun? Avioerot, hakkaamiset ja raa'at murhat ovat aina
huomioimisen arvossa. Lähes mielisairaat taiteilijasielut (piirtävät
sairaita kuvia ja näyttelevät hullua) ovat aina otsikoissa, mutta
kuka huomaa tavallisen ihmisen? Heistä todetaan vain, että niin ja
niin monta sataa seisoi leipäjonossa tai eläkeläisiä on liikaa?
Nimettömiä ovat myös maahanpyrkijät ja ne jotka yrittävät sen
estää? Mutta kummatkin huomataan ryhmässä.
Oman työurani
aikana tuli kerran vastaan kuolemantapaus, jossa vanhuksella ei ollut
läheisiä sukulaisia ja hän oli testamentannut omaisuutensa
edustamalleni järjestölle. Palvelutalon henkilökunta kertoi, ettei
ko. vanhuksen luona ollut käynyt ketään viimeiseen kymmeneen
vuoteen? Järkyttävää, ajattelin ja kävimme neuvotteluja, miten
tällaiset ihmissuhteet voitaisiin korjata?
Joillakin ihmisillä
on luontainen taipumus jäädä yksin, sivuun ja pois porukasta.
Ennen vanhaan heistä tuli erakkoja ja luostarilaisia, nyt he
kyyhöttävät vuokra-asunnossaan ainoana tosiystävänä telkkari ja
älypuhelin, nettiyhteys ja näkymä ostoskeskukseen päin. Siellä
itkee ihminen, kun kukaan ei huomaa häntä? "katso minun
oikealle puolelleni ja näe: ei kukaan minua tunne. Ei ole minulla
pakopaikkaa, ei kukaan minun sielustani välitä." Ps.142:5.
Koko ikänsä ahertanut ja muille uhrautunut yksinäinen on
elämänsä ehtoossa vain turha eläkeläinen, jolle ei ole mitään
virkaa, jonka muutamat tahtoisivat liittää eutanasia-jonoon?
Aikoinaan, kun
maassamme ei ollut vielä pakolaisia, eikä siirtolaisia, eikä
evakkoja, uudisraivaajat siirtyivät rannikolta sisämaahan raivaten
metsiä ja soita pelloiksi. Silloin ei voinut valittaa oloistaan
yleisönosastossa, eikä saada avustusta kelasta, ei kukaan
puolustanut köyhää, eikä tarjonnut rahakasta työtä
rakennuksilla, sijoitustoiminnassa tai palveluammatissa. Kerrotaan,
että eräs uudisraivaaja oli etsinyt uutta asuinaluetta
järvisuomesta, niin tapahtui, että jokivirrassa näkyi uivan
kirveenlastu ja niin raivaaja säikähti - täällä onkin jo joku
toinen? Oli etsittävä uusi paikka - riittävän etäällä
ihmisistä?
Saarijärven mahlun
kylässä olen joskus käynyt puhumassa rukoushuoneella ja
tiedustellut, mistä moinen nimi paikalle? Ja kertoivat, että siellä
oli myös asunut joku itsetietoinen uudisasukas, joka oli ilmoittanut
uusille tulijoille kylmästi: - ei tänne mahlu! No, silloin ei
ainakaan voi enää sanoa, ettei kukaan minua huomaa - päinvastoin
uusi oli uhka? "ja minä ylistin vainajia, jotka ovat jo
kuolleet, onnellisemmiksi kuin eläviä, jotka vielä ovat elossa, ja
onnellisemmaksi kuin nämä kumpikaan sitä, joka ei vielä ole
olemassa eikä ole nähnyt sitä pahaa, mikä tapahtuu auringon
alla." Sarn.3:2-3.
Sain joululahjaksi
david wilkersonin elämäkerran, hänen poikansa näkökulmasta.
Lapsuus kulki tiukan helluntaikulttuurin parissa. Isovanhemmat olivat
evankelistoja ja hänen isänsä oli pastori. Oppikorostuksen tähden
hänen suurin lapsuudenpelkonsa oli, että hän myöhästyy uskovien
tempauksesta? Uskovaisuus oli hänelle lainomaista velvollisuuksien
suorittamista ja pyhityskäyttäytymistä elämässä. Kiellettyjen
asioiden lista oli pitkä: ei pelaamista, urheilukilpailuja,
televisiota, sirkusta, teatteria, pesukonetta. Myös kaikenalainen
tunteitten osoittaminen oli vierasta, läheisiä ei halattu, eikä
rakkaudentunnustuksia viljelty. Dw:n sisarukset vastustivat
vanhempien rajoituksia, luopuivat uskosta ja menivätkin maailmaan?
Nuorena saarnaajana
hän käytti armolahjoja tuhlaillen ja ihmisiä virtasi
bussikuormittain hänen kokouksiinsa. Kerran nuorelle avioparille
tuli riita juuri ennen kokousta ja ilmeisesti dw toimi väärässä
hengessä, koska jumala nuhteli häntä? Herra otti lahjansa pois,
ihmiset eivät enää kuulleetkaan ennustuksia elämästään ja niin
väki väheni, busseja ei enää tullut kirkkoon? Dw oli herkkä
herran äänelle jumalan sanassa ja hän joutui usein yhteenottoihin
ja arvosteluihin helluntailaisten keskuudessa. Hän sanoi: - uskovat
etsivät helluntaita vain itseään varten. Voiko sellainen
todellakin olla helluntai? Herra, jos tämä on helluntai, minä en
halua sitä. Jos se tarkoittaa vain "siunaa minua"-kerhon
pitämistä viikosta toiseen, en halua olla missään tekemisissä
sellaisen kanssa.
Aikanaan herra johti
hänet 50-luvun lopulla new yorkin huumejengien pariin aloittamaan
aivan uuden työmuodon. Tämän työn kautta lukemattomat löysivät
jeesuksen. Mutta monen vaivan, taistelun, yksinäisyyden ja rukouksen
kautta hänen oli kuljettava jeesukseen luottaen. Monien kirjojensa
ja saarnojensa kautta tuli tunnetuksi amerikassa ja
totuudellisuutensa tähden myös muualla. 70-luvulla syntyi
näky-kirja, joka oli varsin erikoinen verrattuna kaikkiin
kaupallisiin tekeleihin. Ei ihme, että hänen oman seurakuntansa
johtajat kielsivät kirjan julkaisemisen? Se kuitenkin levisi
kaikkialle ja suomeenkin siitä on otettu monta painosta.
Lukemani dw
elämäkertakirjan puhuttelevin lause oli: - isäni mietti koko
elämänsä, rakastiko jumala häntä? Surullista, mutta joskus niin
kovin siunaavaa? Yksin sitä ihminen tekee elämänsä suurimmat
kysymykset, joihin vain herra voi antaa vastauksen. "sillä
minulla ei ole ketään samanmielistä, joka vilpittömästi
huolehtisi teidän tilastanne; sillä kaikki he etsivät omaansa
eivätkä sitä, mikä kristuksen jeesuksen on." Fil.2:20-21.
Rakkaudella on oma
järjestyksensä: ensin on jumalan rakkaus, sitten itsensä
rakastaminen ja kolmantena lähimmäisen rakastaminen. Kun ei ole
jumalaa, ei ole rakkautta, ei edes itsensä rakastamista, vain
pelkkää itsekkyyttä ja monenlaista vihaa. Jumalan rakkaus ei ole
hyysäämistä vaan sielun pelastamista. Se ei ole myöskään meidän
toiveidemme toteuttamista, vaan herran tahdon tapahtumista
elämässämme. Jumalan rakkauden ymmärtää vasta, kun on havainnut
olevansa itse köyhä, kurja, sokea ja alaston! Ja kurjuuden keskellä
on sittenkin yksi, joka välittää, etsii, kutsuu, pelastaa, hoivaa,
huolehtii ja kantaa - elävä jumala!
Kun uskova
sairastuu, hän tuskailee kovin, että miksi näin hyvälle
ihmiselle, joka vielä on aina tehnyt kaiken oikein ja tunnollisesti,
tapahtuu näin kurja juttu? Ansioajatteluun kuuluu hyväksytyksi
tuleminen oman yrityksen seurauksena ja rakkauden
vähittäismaksukauppa? Huonoksi tuleminen on joskus pitkä matka ja
syntisyys tuntuu aina kurjalta? Muutamat kiertävät sitten etsien
ihmisistä auttajaa tilaansa, muutamat vetäytyvät luolaansa
nuolemaan haavojaan. Siellä hän etsii itselleen puolusteluja. Kyllä
hyvän uskovan kelpaa, mutta voi meitä huonoja? "silloin
käräjöisi hänen kanssaan rehellinen mies, ja minä pelastuisin
tuomaristani ainiaaksi. Katso, minä menen itään, mutta ei ole hän
siellä; menen länteen, enkä häntä huomaa; jos hän pohjoisessa
toimii, en häntä erota, jos hän kääntyy etelään, en häntä
näe. Sillä hän tietää, kussa minä kuljen. Jos hän tutkisi
minut, kullan kaltaisena minä selviäisin. Hänen askeleissaan on
minun jalkani pysynyt, hänen tietänsä olen noudattanut siltä
poikkeamatta. Hänen huultensa käskystä en ole luopunut, hänen
suunsa sanat minä olen kätkenyt tarkemmin kuin omat päätökseni.
Job 23:7-12.
Uskovan vaikea tie
on itselleen kuolemisen harjoitus (jos sitä voi harjoitella?).
Yleensä emme ole väärässä ja puolustaudumme heti, kun joudumme
antamaan hiukankaan periksi omista suunnitelmistamme.
Huomaamattomaksi jääminen on pieni kuolema, vähän kuin joutuisi
pomon paikalta palvelijaksi? "jos minä ikinä valheessa
vaelsin, jos jalkani kiiruhti petokseen, punnitkoon minut jumala
oikealla vaa'alla, ja hän on huomaava minun nuhteettomuuteni. Job
31:5-6.
Harva ihminen on
vanhetessaan kokonaan terve, aina sitä jotakin remppaa tulee, kun
kuoret lahoavat ja sisin kuluu? Siihen sopii entisen somerolaisen
valokuvaajan toteamus asiakkaastaan: - ei teistä saa ton parempia
kuvia? Mutta kun joutuu totuuden puntariin, huomaa olevansa aina
kevyttä kamaa.
Tule jeesuksen luo,
sanoo evankelista, et selviä yksin! Avaa sydämesi herralle, kerro,
mikä sieluasi painaa! Tule kuorminesi ja synteinesi kristuksen
luokse! Et ole sattumalta jäänyt unohdettujen osastoon, jumala
haluaa yhteyden sinuun! Taivaan herra tulee sydämeesi, kun pyydät
häntä! Joskus on eduksi, ettei siinä välissä ja edessä ole
ketään sähläämässä, niin voi jutella jeesukselle yksin.
"sairas vastasi hänelle: "herra, minulla ei ole ketään,
joka veisi minut lammikkoon, kun vesi on kuohutettu; ja kun minä
olen menemässä, astuu toinen sinne ennen minua." Jeesus sanoi
hänelle: "nouse, ota vuoteesi ja käy." Joh.5:7-8.
Sairas ja jeesus on hyvä yhdistelmä, jokaisen kuolemaa lähestyvän
tulisi kääntyä vapahtajan puoleen, jokaisen kuolevan sukulaisen ja
ystävän tulisi kantaa hänet rukouksin herran helmaan. Kun ei ole
ketään, on jumala kuiskauksen päässä. Auttaja ojentaa käsiään
syntisen puoleen: avaa sydämesi jumalan rakkaudelle, hän antaa
uuden mielen ja sydämen.
1.Niin synkkä ei
yö, ei murheenikaan, ett' Herra ei auttaa mua vois,
Hän konsanaan
kiellä ei rakkauttaan, jos miksi hän vaiheeni lois.
Hän luonani
on, vaikk' kaukana kulkevan näyttää.
2.On kanssani kuolon
laaksossakin, Hän itse on elämän tie.
Se kaitaista polkua
hääsalihin mun tai-vahan riemuhun vie.
Hän luonani on, vaikk'
kaukana kulkevan näyttää.
3.On vaikea silloin
uskominen, kun tuntehet pois otetaan,
mut Herrani helteessä
taistelujen käy voimani vahvistamaan.
Hän luonani on, vaikk'
kaukana kulkevan näyttää.
4.Pian kasvoja
Herran katsella saan ja uutena virteni soi.
Jää taakseni vaiva ja
ahdistus maan, kun koittavi autuuden koi.
Hän luonani on, ja silloin
mun riemulla täyttää.
Lina Sandell-Berg
(1832—1903)