Herra murehti kansansa luopumusta, kun hän sanoi profeetan
suulla: ”Minä olin istuttanut sinut jaloksi viiniköynnökseksi, puhtaimmasta
siemenestä; kuinka olet muuttunut minulle vieraan viinipuun villiköynnöksiksi?”
Jer.2:21. Mutta sama huoli on meilläkin tänään, Herran seurakuntaan syntyy
jatkuvasti vihollisen kylvämää huonoa kasvia tuhottoman paljon. ”Monet paimenet
ovat turmelleet minun viinitarhani, tallanneet minun peltopalstani,” Jer.12:10.
Toiset kristityt vielä pyrkivät kaikin tavoin edistämään tätä ja ajattelevat
naivisti palvelevansa Jumalaa. Näin tapahtuu, kun selviä syntejä aletaan
hyväksyä ja kelvollisiksi työmenetelmiksi kelpaavat kaikki mielenjuolahdukset.
Erilaiset parantamismenetelmät, terapiat, manipulaatiot, joogat, hoidot ja
uskomukset - jopa taikausko - valjastetaan sielujen parantamiseen ilman, että
jouduttaisiin pyytämään Jeesusta avuksi ja olemaan vain hänen varassaan. Myös
epäjumalat kannetaan kristilliseen kirkkoon, kun hyväksytään muut uskonnot
Jeesuksen vertaisiksi. Seuraavana marssitetaan kaikki mahdollinen viihteen ja
taiteen, tiedon ja kulttuurin arsenaali seurakuntaan ja käytetään se
synnyttämään sielussa väreitä, mutta elävä Jeesus työnnetään syrjään. Meillä ei
ole koskaan ollut kirkossa niin paljon rahaa, kiinteistöjä, tekniikkaa,
koulutusta, henkilökuntaa ja tietotaitoa kuin tänään. Mutta samalla Jeesus on
uudelleen ristiinnaulittu, tapettu, häväisty, hylätty, haudattu ja kuopattu.
Hänen sanansa on pidetty halpana ja siihen suhtaudutaan kuin iltasanomien
uutisiin – ehkä vieläkin aliarvostetummin? Emme kokoonnu enää rukoilemaan,
koska emme tarvitse mitään. Emme itke syntejämme, koska niitä ei ole. Emme
joudu valittamaan viheliäisyyttämme, koska olemme jalostuneet kuin muinaiset
arjalaiset ennen natsisaksan tuhoa.
Sielullisuus on vakava tauti, joka pyrkii tuhoamaan jalon
Kristus-viiniköynnöksen kasvustoa. Siinä käy niin, että kristitty alkaa
tarjoamaan osaamistaan Jumalalle valtakunnan rakennusvälineeksi. Tämä osaaminen
keskittyy tunteiden, tahdon ja älyn esiintymiseen. Kun sielullisuus pääsee
valloilleen, syntyy pahaa jälkeä. On kuin leikkuupuimuri olisi jyrännyt
hentojen taimikkojen yli. Pyhän Hengen hiljainen työ, mitä Herra on
toteuttanut, hylätään liian kesynä ja heikkona. Sielullisuudelle ei kelpaa
halveksittu ja mitätön, se vaatii näyttävää, komeaa, ihmisarvostusta, kauneutta
ja pullistelua. Sielullisuuden keskus on aina ihminen, ei koskaan Kristus.
Sielullisuuden arvo on inhimillisessä viisaudessa, ei koskaan Jumalan sanassa.
Sielullisuus valitsee Saulin, kun Herra osoittaa valintansa Daavidiin.
Sielullisuudelle kelpaa hyvin vanha aadam, se langennut roisto, mutta
Kristuksen, uuden aadamin se tyrmää kokonaan. Sielullisuus ottaa mallinsa
maailmasta ja se halveksii Pyhän Hengen johdatusta ja valintaa. Sielullisuus
hajottaa Herran omien välisen yhteyden, joka on Kristukselle korvaamattoman
tärkeä. Sielullisuus kulkee aina pimeässä. ”Mutta jos me valkeudessa vaellamme,
niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen
Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.” 1.Joh.1:7
Samalla synti kasvaa villiviinin lailla aidon
viiniköynnöksen kustannuksella. On kaksi seikkaa, jotka tekevät mahdolliseksi.
Ensimmäinen on se, että ihmiset eivät ole enää syntisiä, eivätkä niin ollen
joudu tekemään parannusta. Toinen tämän vertainen ongelma on se, että ajassamme
on vain muodollista puhetta Jeesuksen verestä, koska sitä ei enää tarvita.
Kuitenkin Herran veren ainoa tarkoitus on pelastaa meidät synneistämme
vapaaksi. Jeesuksen merkitys muuttuu vain hyvän elämän esimerkiksi, hyvien
ajatusten ja tekojen siunaajaksi, maailmanparantajaksi, köyhyyden postajaksi,
sotien estäjäksi, hyvinvoinnin takeeksi ja kaikenlaisten lahjojen antajaksi.
Tämän seurauksena usko katoaa ja rakkaus kuihtuu. Kristuksen omien yhteys on
vain muodollista ja mitään Hengen hedelmää ei ole näkyvissä. On vain tyydyttävä
muistelemaan menneitä ja pyrittävä kuluttamaan aikaa itsensä viihdyttämisessä.
Sillä todellinen itsensä uhraaminen syntyy vain Jeesuksen kautta, kun ihminen
kuolee lihalliselle minälleen. Käy niin kuin kävi aikoinaan Nehemian aikaan:
”….viinitarhamme ovat toisten käsissä…”Neh.5:5. Sudet, ketut, rotat ja myyrät
mellastavat, niin että Herran kaunis viinimäki on kuin kaatopaikka. Ja kaiken
keskeltä kuuluu suuri itsetyytyväinen lihallinen röyhtäisy, kun Kristuksesta
luopunut kristikunta paukuttelee henkseleitään ja öykkäröi: ” Minä olen rikas,
minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse…” Ilm.3:17.
Nyt on aika keskittyä Jeesukseen, hän on kaiken keskus.
Hänessä virtaa elämä, ikuinen elämä, uusi elämä, uusi syntyminen, uusi rakkaus,
uusi usko, uusi toivo. Hän myös kestää kaikki koetukset ja hänessä heikoinkin
uskova on aina vahva ja kestävä. Hänen on kaikki kunnia ja valta, voima ja
viisaus. Hän on ensimmäinen ja viimeinen. Vain hänessä pysyen pelastumme
helvetistä, sillä villiviinit korjataan kimpuksi risuja ja poltetaan. Eikä se
poltto lopu koskaan. On siis turha myydä sieluansa halvalla, vaikka piru
tekeekin kovia tarjouksia kuin lähikauppias. Jos joku tarjoaa muuta pelastusta
kuin Jeesuksen, on syytä heti hylätä tarjous. Jos kielletään uskonratkaisun
tarpeellisuus, on syytä hylätä sellainen opetus. Jos taivastielle päästään
ilman kääntymystä ja parannusta, on syytä hylätä se tie välittömästi. Nyt on
aika myös tarkkailla Hengen hedelmää seurakunnassa ja kaikessa, mikä kulkee
kristillisyyden nimissä, sillä vain se on osoitus Kristuksen läsnäolosta ja
vaikutuksesta. Villiviineistä ei koskaan löydy Herran Hedelmällisyyttä. Selviä
Vapahtajan elämän tuntomerkkejä ovat rakkaus Jumalaan, joka ilmenee itselleen
kuolemisena, ilo pelastuksen lahjasta, joka tulee sulasta armosta, vapauden
onnellisuus, joka tulee totuuden tunnosta, ja sen kristitty saa yksin Jumalan
sanan kautta. Yhteys toisiin uskoviin ja sen yhteyden kestävä vaaliminen on
tärkeä Pyhän Hengen hedelmä. Kärsivällisyys, joka on tyytyväisyyttä Vapahtajan
johdatukseen ilman ihmisen saamaa omaa ajallista hyötyä. Kristuksen rauha,
jonka uskova saa lahjana Herraltaan, jonka kanssa hän kykenee kohtamaan elämän
paineet ja vaikeudet, vastoinkäymiset ja koettelemukset.