Lapsena
tuli kuunneltua kaikenlaista iskelmämusiikkia radiosta, televisiota ei silloin
vielä ollut ja sähkökin oli vasta hiljan keksitty. Hellahuoneen ja kamarin
kodissa kaukana Turun kaupungin keskustasta ei ollut paljon ajanvietettä, mutta
radiota kuunneltiin joka ilta. Pienen ihmisen mieleen jäivät monet laulujen
säkeet soimaan, vaikkei edes ymmärtänyt, mitä niissä sanottiin. Samoin sävelet
olivat käyttötavaraa, melodiat jäivät mieleen. Usein mainittiin siihen aikaan
laulun tekijänä Toivo Kärki, jonka kynästä syntyivät mm. Liljankukka, Siks oon
mä suruinen, Tule hiljaa, Köyhä laulaja, Kaksi vanhaa tukkijätkää, Rakasta
kärsi ja unhoita, Tango merellä, Täysikuu, Tulenliekki, Tuopin jäljet, Mummon
kaappikello, Eron hetki on kaunis ja monet muut. Nykymusiikkiin verrattuna nämä
olivat melko pehmeitä, kansanlaulunomaisia ja harmitonta viihdettä, joiden
sanoma oli ajallinen onni, nautinto ja menestys, rakkauden kaipuu ja
pettymykset. Sota-ajan jälkeinen kansa vaati kevyttä musiikkia ja huvituksia
kärsimysten ja menetysten vastineeksi. Viihde tarjosi tätä. Muistan
nukahtaneeni uneen monena iltana tämänlaisen musiikkitarjonnan kyllästämänä,
eikä silloin ollut muuta kuunneltavaa. Mutta ei siitä ollut hyötyä, ei
vahinkoa, eikä juuri mitään takkiin jäänyt, tyhjää tarjontaa kerta kaikkiaan.
Siihen oli helppo innostua ja yhtä helppo hylätä. Siks oon mä suruinen....
Toivo
Kärki asui Pohjanmaalla Laihian pappilassa ja isän pakottamana kävi veljiensä
kanssa Tampereen Klassillista lyseota (siellä luettiin latinaa ja isä olisi
toivonut hänestä pappia tai kanttoria). Käännekohdaksi nuoren lyseolaisen elämässä
tuli eräs Tampereen kuppila, jossa kieltolain aikana (1919 - 1932) niin sanotun
hopeateen ääressä kuunneltiin veivattavalla gramofonilla uusia levyjä. Siellä
13-vuotias Topi kuuli ensimmäisen kerran Louis Armstrongia, ja tuon elämyksen
hän kertoi muuttaneen koko elämänsä? Hän soitti haitaria, pianoa ja viulua ja
oli jo ennen sotia monissa kevyen musiikin kokoonpanoissa ravintolamuusikkona.
Kärki ihaili mustan miehen bluesia ja uskoi olevansa sielultaan samaa lajia.
Hänen unelmansa oli päästä tekemään uraa Yhdysvaltoihin, jazzin, swingin ja
bluesin alkulähteille. Englantilainen musiikkilehti Melody Maker julisti toisen
maailmansodan aattona kansainvälisen sävellyskilpailun Raymond Wayen
enteelliseen tekstiin Things Happen that Way. Toivo Kärki voitti kilpailun
toukokuussa 1939. Kun maailman piti aueta 24-vuotiaalle muusikolle, jolla oli
jo sananmukaisesti Amerikan passi taskussa, se traagisella tavalla kuitenkin
sulkeutui. Talvisota ja sitä seurannut jatkosota veivät hänet rintamalle yli
viideksi vuodeksi. Hän oli tykistöupseerin vakanssilla. Sotien jälkeen hän
toimi pitkään Musiikki-Fazerin tuotantopäällikkönä. Hänen sävellyksiään
levytettiin noin 1330, Hän syntyi 3.12.1915 kuoli 30.4. 1992.
Nyt on
100 vuotta säveltäjän syntymästä ja esiin on nostettu Kärjen tekemiä
hengellisiä sävellyksiä, joita on esitetty useissa kirkkokonserteissa.
Sanoitukset ovat muitten tekemiä runoja, joita Toivo sävelsi. Ilmeisesti
kuitenkin jokin noissa teksteissä oli häntä kiehtonut, koska oli ryhtynyt niitä
rustaamaan? Miksiköhän nämä laulut on nostettu vasta nyt esiin tai miksi hän ei
itse pitänyt niitä eläessään kovin tärkeinä? Miksei niitä julkaistu silloin
painettuina kokoelmina? Miksi hän ei järjestänyt kirkkokonsertteja? Miksi
hänestä ei tullut seurakunnan palvelijaa? Suuri kysymys on myöskin se, miksi
papin ja lähetyssaarnaajan pojasta ei tullut Jeesuksen seuraajaa? Eräässä
haastattelussa tähän saadaan hieman lisävalaistusta, kun Toivo kertoi: -
Kotimme ei ollut varakas ja lapsia koulutettiin ylioppilaiksi virkamiehen niukalla
palkalla. Osa palkasta tuli vielä vanhanaikaisesti luontaistuotteina viljana,
puutavarana ja juustoina. Isäni jyrkkyyden vastapuolena oli hänen
rehellisyytensä, oikeudenmukaisuutensa ja tietty lempeytensäkin. Mutta
vanhempani olivat liian erilaisia ymmärtääkseen koskaan toisiaan, ja me lapset
kärsimme tästä. Papin kurkihirren alla ei ollut Jumalan rauhaa.
Frans
vastusti Toivon maallisia musiikkiharrastuksia niin, että kävi hakemassa monta
kertaa Hän mm. kävi hakemassa soittajapoikansa (Toivon) kotiin tanssipaikalta,
koska vastusti tällaista maallista harrastusta. Johtuiko tästä, että poika
tunnettiin seuraavina vuosikymmeninä paremmin tanssisaleissa ja kapakoissa,
elokuvissa ja seurapiireissä, aikakauslehdistössä, mutta ei kirkossa eikä
Jeesuksen seuraajana? Siks oon mä suruinen....
Toivo
Kärjen äiti oli Ester Salome Kurvinen. Hän syntyi 1. 5. 1883 Helsingissä ja
kuoli 13.3. 1952 Vesilahdessa yhden poikansa kotona. Ester Kurvinen oli
naimisissa pastori Frans Kärjen kanssa. Ester oli Afrikassa toimineen
lähetyssaarnaajan, Pietari Kurvisen, tytär. Ester Kurvinen kävi keskikoulun
Tampereen Tyttölyseossa. Hän oli kiinnostunut kielistä ja musiikista; myöhemmin
hän hallitsi seitsemää kieltä. Ester oli hyvin musikaalinen ja aloittikin
Helsingissä musiikkiopiston. Hänet mainitaan loistavaksi piano-oppilaaksi.
Musiikkiopinnot saivat kuitenkin jäädä lähetyskentän kutsuessa Esteriä hänen
ollessaan vasta 17-vuotias. SLEY lähetti hänet Japaniin. Syksyllä 1900 lipui
laiva Nagasakiin mukanaan pastori Wellroosin perhe ja Ester Kurvinen. He olivat
Suomen ensimmäiset lähetystyöntekijät, jotka matkasivat Japaniin. Edessä oli
raskas työurakka, sillä vasta kahden vuoden kuluttua Wellroosit ja Ester saivat
Suomesta apuvoimia paikalle. Hän oli lähetystyössä Japanissa Venäjän (Suomi oli
Venäjän osa) passilla aikana, jolloin nämä maat olivat keskenään sodassa. Ester
Kurvinen toimi Japanissa yhden kuusivuotiskauden ajan. Viimeisinä Japanissa
viettäminään aikoina hän sairastui malariaan, joka vaivasi häntä eri
muodoissaan koko loppuelämän ajan. Vuonna 1908 Ester julkaisi kirjan
"Kuusi vuotta Jaappanissa", jonka hän oli kirjoittanut kokemuksistaan
lähetystyössä. Suomessa Ester Kurvinen avioitui pastori Frans Johannes Kärjen
kanssa 15.2.1911. Näin hänestä tuli Ester Kärki. Ester eli papin puolisona
Vårdössä, Töysässä ja Laihialla. Lapsia perheeseen syntyi seitsemän: Usko,
Lahja, Armo, Toivo, Rauha, Voitto ja Ilmari. Vanhempanakaan Ester Kärki ei
unohtanut musiikkia eikä hengellisyyttä, vaan lauloi paljon hengellisiä lauluja
ja soitti harmonia. Hän kirjoitti ja sanoitti useita isänsä Pietari Kurvisen
lauluja. Elämänsä kolme viimeistä kuukautta Ester Kärki asui Vesilahdessa.
Toivon
isä oli evankelinen pappi, Frans Kärki, joka toimi monessa seurakunnassa, mutta
pisimpään hän oli Laihian kappalaisena vuosina 1926–1954, jolloin jäi
eläkkeelle. Frans oli erikoinen persoona, joka eli vaatimattomasti, kuin köyhä
kansa, ilman suurta prameutta tai loistoa. Hän oli huippuraitis koko elämänsä,
eikä hyväksynyt alkoholin käyttöä, tupakointia, ei edes kahvinjuontia. Tästä on
kerrottu huvittaviakin tapauksia, kun kiivas kappalainen oli nähdessään
kahvipannun hellalla tarttunut siihen ja lyönyt sen puhki aidan seipääseen?
Siksi emännät piilottivat kahvipannujaan papin ilomaantuessa pihapiiriin ja
tupaan. Tänään sillä tempulla olisi päässyt varmasti Iltalehteen ja piispan
puhutteluun, mutta silloin vain kansa kummasteli. Hengellisesti Frans oli
puhdasoppinen ja muotoihin pitäytyvä, hyvin dogmaattinen (josta sai myös
moitteita), jolta saattoi puuttua kokonaan rakkauden evankeliumi? Sakramenttien
korostaminen meni yleensä henkilökohtaisen uskon edelle? Siks oon mä
suruinen....
Frans
Kärki oli erikoinen persoona, josta oli kansan muistissa monta tapausta.
Eräissä seuroissa Laihialla sattui olemaan normaalia enemmän miehiä. Siksi
Kärki esitti heille kiperän kysymyksen. - Jos tässä joukossa on sellainen
mies, joka tuntee olevansa täydellinen ja täysin virheetön, niin nostakoon
kätensä ylös, hän kuulutti. Pitkään aikaan ei tapahtunut mitään. Lopulta
yksi mies nosti kätensä. Kärki kysyi: - Sinäkö olet sellainen mies? -
En minä, herra pastori, mutta olen kuullut puhuttavan, että vaimoni edellinen
mies oli juuri sellainen.
Frans
Kärki kulki Laihialla polkupyörällä talosta toiseen, näiden pyörämatkojen
varrella usein sattui ja tapahtui yhtä ja toista. Niinpä eräällä
seuramatkareissulla Kylänpään koulun kohdalla oli pyörä kumollaan tien
reunalla, ja pastori tietysti pysähtyi kummissaan katsomaan, mitä ihmettä oli
tapahtunut. Yhtäkkiä Fransin siinä ihmetellessä nousi nokkospuskasta pari
ryyppyä liikaa ottanut Fransille tuttu mies, Santeri. Mies sadatteli
perinteiseen tyyliin ja kiroili raavaan miehen lailla. Frans halusi auttaa
miestä ja kysyi: - eikö Santeri tiedä, ettei tuolla tavalla taivaaseen
mennä. Siihen Santeri vastasi topakasti: - Herra pastori, en mää
taivaaseen yritäkkään, vaan kun pääsis eres Osuuskauppahan.
Säveltäjä
ja näyttelijä ovat hieman suku toisilleen ja kumpikin yrittää saada iloa
aikaan, innostua ja innostaa yleisöään. Seurakunnassakin tällä olisi tilaisuutta,
joskus vain tuntuu siltä, että pääasia on saada sanoma ja tilaisuus
mahdollisimman pian päätökseen ja talo tyhjäksi kuulijoista? Kuitenkin virsien
rakastajille ne ovat elintärkeitä, niin kuin kevyen musiikin puolella vanhat
tangot, tms. Tässä tarjolla on kaksi valoa, jotka edustavat eri maailmaa ja
valtakuntaa, eri herraa ja hallitsijaa, eri päämäärää. Toinen iloitsee
ajallisesta hauskasta, toinen pyrkii taivaaseen.
Kun
ihminen innostuu jostakin, niin hänen lamppunsa syttyy. Usein se valo vain on
pimeää valoa ja surkeuden kylvämistä. Moni elää koko elämänsä ilman valoa ja
ajaa autoaan sammutetuin lyhdyin päämäärättömästi, joutuen ojaan. Muutamat
säteilevät vain, kun saavat huomiota osakseen. Hylätyillä on kurjaa, kun kukaan
ei tunnu välittävän. Maailman suuressa kärsimyksessä hopealusikkakerhoon pääsee
vain aniharva, suurin osa taiteilee köyhyydessä ja elämästä selviämisen
varjopuolella. Tästä johtuen Kristus antoi omilleen tärkeän tehtävän, olla
valona ja suolanan maailmassa. "…eikä lamppua sytytetä ja panna vakan
alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville. Niin
loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät
tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.” Matt.6:15-16.
Jeesuksen
valo ei kelpaa kaikille, siksi maailma onkin pullollaan kaikenlaisia välkkyjä,
jotka ovat mielestään (ja kaverien mielestä) hyvin välkkyjä? Mutta kuoleman
edessä ja sairauden kohdatessa, ikuisuuden portilla tarvitaan Kristuksen
taivallista valoa, muu ei riitä, tai on vain ikuinen pimeys edessä.... siks oon
mä suruinen....
Jumala on
antanut meille selvän käsityksen siitä, millainen on paras miehen elämänmalli.
Se on uskovan miehen elämä, Jumalan johdattama vaellus turhuuden markkinoilta
taivaalliseen Jerusalemiin toisten uskovien seurassa. "Autuas se mies,
joka panee turvansa Herraan eikä käänny ylpeiden puoleen eikä niitten, jotka
valheeseen eksyvät!” Ps.40:5. Se on uskovan miehen osa ja Jumalan lahja.
Siinä suunta on aina Herraan päin Pyhän hengen johdossa ja hänen sanansa on
kaiken ohjain, valo ja viisaus, lupaus ja rikkaus. Samalla mies näkee, kuinka
Jumalan suuruus toimii ajassa ja elämässä, ihmisessä ja seurakunnassa. Hän
havaitsee ihmeitä joka päivä ja nämä kohottavat hänen mielensä Vapahtajaan.
Niistä hän tahtoo puhua. Jeesus on suuri, hänessä näemme Taivaallisen Isän. "Herra,
minun Jumalani, suuret ovat sinun ihmetekosi ja sinun aivoituksesi meitä
kohtaan. Ei ole ketään sinun vertaistasi. Niitä minä tahdon julistaa, niistä
puhua, niitten
paljous on suurempi, kuin luetella taidan." 40:6.
Maailmanmies ei puhu Jumalasta, ei kuuntele Jumalaa, ei arvosta häntä. Hänelle
hengellinen sanoma on kuin kirous, kuin kuolemaan joutuminen, kuin pimeässä
huoneessa elämistä. Hän katselee kaukaa, kun hurskas veli menee kirkkoon ja
säälii häntä mielessään. Mutta autuas mies lukee Raamattua ja on siksi äänessä,
hän pitää evankeliumin silmissään, korvissaan ja sydämessään. Hän palvelee
Isäntäänsä julistamalla. "Minä julistan vanhurskautta suuressa
seurakunnassa; katso, en minä sulje huuliani. Sinä, Herra, sen tiedät."
40:10. Autuas mies on onnellinen, hän on löytänyt ilon Herrassa, eikä sitä
oteta häneltä pois. Se on hänen voimansa salaisuus. Maailman keskellä hän
kulkee tämän salatun pelastuksen riemun kanssa. Hän kokee suurta yhteyttä
kaikkien toisten Jeesuksen löytäneiden kanssa. Yhdessä he rukoilevat, yhdessä
kiittävät Jumalaansa. "Iloitkoot ja riemuitkoot sinussa kaikki, jotka
sinua etsivät; ne, jotka sinun autuuttasi rakastavat, sanokoot aina:
"Ylistetty olkoon Herra!" 40:17.
Herra, on
joskus vaikea ymmärtää, miksi ihmiset haluavat laulaa maailmanlauluja, miksi
useat eivät tartu tilaisuuteen elää koko elämä kanssasi uskossa, miksi niin
monet hamuavat maailman rikkautta, mainetta, suosiota, nautintoa ja turhuutta,
miksi taivaanvaltakunta on niin monelle aivan vieras, miksi ihmiset pitävät
Jumalaa vain hätävarana, miksi niin moni on vain nimeltään kristitty, miksi
monien kristittyjen kotien lapset luopuvat uskosta ja päätyvät moolokin kitaan,
miksi kuulemme niin harvoin innostavia uutisia syntisten kääntymyksistä ja
pelastumisesta, miksi kauniita muistosanoja lausutaan vasta heidän
hautajaisissaan, miksi heistä näyttää tulleen uskovia vasta kuolemansa jälkeen,
miksi niin moni laulaa: siks oon mä suruinen....?
Herra,
armahda meitä?