Kristus on kutsunut omansa seuraajikseen ja luvannut tehdä meistä ihmisten kalastajia....
torstai 31. tammikuuta 2019
Minut armahdettiin!
Sama tilanne jatkui, kun em. luennoitsija oli edelleen niin sairas, ettei hänen ollut mahdollista vastata huutoon. Tosin omakin kuntoni oli vielä maanantain vastaisena yönä tosi kehno lastentautien tähden, muta Herra auttoi jaloilleen ja kirkkoon. Kiitos hänelle. Tällä kertaa pidin opetuksen Timoteuskirjeen ensimmäisestä luvusta. Tässä siihen linkki:
https://www.youtube.com/watch?v=I0tbzMPey3Q
keskiviikko 23. tammikuuta 2019
Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?
Tuli tuossa yllättäen palveluvuoro Tampereen Raamattukouluun, kun vakinainen luennoitsija sairastui ja piti mennä muutaman tunnin varoitusajalla jakamaan Jumalan sanaa Kalevan kirkkoon. Teemana oli Voittava usko ja tässä siitä nauhoitus:
https://www.youtube.com/watch?v=JKb1UqtIIw8&t=2100s
https://www.youtube.com/watch?v=JKb1UqtIIw8&t=2100s
lauantai 19. tammikuuta 2019
Jumalan kaupunki ja ihmisten
Vuonna 2016 kotipaikkakuntamme Kangasalan
asukasmäärä on noussut Suomen kunnista kolmanneksi eniten, 1,9 prosenttia.
Kangasalan edellä olevat vain Sipoo ja Vantaa. Kangasala julistautui vuosi
sitten kaupungiksi kansalaisten vastustuksesta huolimatta; reilun 31000
asukkaan joukosta kerättiin toistatuhatta nimeä käsittävä adressi ja vaadittiin
kansanäänestystä. Mutta herrat päättivät asian demokraattisesti oman tarpeensa
mukaan. Meidän kannaltamme ei mikään muuttunut paitsi kunnallismaksut ylöspäin.
Maisema on sama, myös tiet ja palvelut, on yhtä pitkä matka Tampereelle, joka
täällä ympäristökunnissa on ainoa, joka mielletään kaupungiksi. Ruotsinvallan
ajalta oli meillä semmoinenkin erikoisuus kun kauppala, pieni kaupunki, joka
nimitys sitten poistettiin kokonaan rekisteristä. Nykyään on vain kuntia ja
kaupunkeja.
Lapsuudessani asuin syntymästäni saakka
kaupungissa, Turussa, mutta sen syrjäseuduilla, joissa oli siihen aikaan paljon
vielä karjanhoitoa, maanviljelystä ja metsiä. Olikin kohokohta, kun lähdimme
keskustaan katsomaan näyteikkunoita ja torielämää, ostamaan silakoita tai
menemällä nonstoppiin. Liikennettä oli vähäisessä määrin ja muistan, kuinka
torikauppiaat lykkäsivät käsipelillä myyntikärryjään kadulla. Oli tunne, ettei
kukaan kiirehtinyt mihinkään, kaikilla ei ollut edes omaa kelloa. Lauantait
olivat työpäiviä ja koulupäiviä, sunnuntaina maailma oli hetken pysähdyksissä.
Voisi kuvitella, mitä ihmiset olisivat silloin sanoneet yhden tunnin
junayhteyden saamisesta Turun ja Helsingin välille? Linja-autolla kuljettiin ja
matka isoäidin luo Kustaviin (siihen aikaan n. 75 km) kesti jopa neljä tuntia
mutkaista hiekkatietä, syötiin välillä eväitä, joku oksensi mutkaisilla teillä
paperipussiin ja bussi pysähtyi aina sopivin väliajoin, että ihmiset pääsivät
asioilleen. Kyydissä olivat polkupyörät lastenvaunut ja matkalaukut. Pian
tultiin taas takaisin kaupunkiin, kotiin. Perheemme osti talon rakentamista
varten tontin mieheltä, joka oli suunnitellut alueelle sikalaa, mutta kaupunki
oli sen evännyt. Oli tullut päätös, ettei semmoisia saa enää tehdä
kaavoitetuille alueille.
Työpaikat, huvit ja asuminen ohjaavat
kansan valintoja; niitä ei ole enää maalla riittävästi, mutta kaupungeissa
löytyy. Ihmiset muuttavat yhä enemmän maalta kaupunkeihin ja tämä suuntaus on
jatkunut jo vuosikymmeniä. Ulkomailla se on aiheuttanut mielettömän suuria
kokonaisuuksia, joita kukaan ei enää hallitse. Suuret keskukset ruuhkautuvat ja
saastuvat liikenteestä, hukkuvat roskakasoihin, rikollisuus kasvaa
sosiaalisuuden kustannuksella, korruptio hallitsee, asunnoista on pula ja
sitten niiden hinnoilla keinotellaan, kaikensorttinen synti rehottaa, lapset
uhrataan urheilun ja viihteen alttareille, rikkaat rikastuvat, köyhät
köyhtyvät. Poliitikot yrittävät ratkaista ongelmia, mutta heidän ongelmansa on
kansan suosio; heidän pitäisi kyetä tekemään vaikeita ratkaisuja hyvin, mutta
se ei tuo suosiota ja niin he päättävät tyytyä kompromisseihin.
Yksi maailman historian suurvalta oli
aikoinaan kaksoisvirtain maassa sijainnut Baabel, Babylonia. Se sijoittui
nykyisen Irakin alueelle ja siitä ovat jäljellä vain rauniot, raamit, koreuden
ruoto. Alueella taistelevat valtion joukot vastassa pienet valtaan pyrkivät
sotilasjoukot. Muinaisen Babylonian valtakunta on ollut esikuvana kaikenalaisen
jumalakielteisyyden, epäjumalanpalvonnan, rahanahneuden ja siveettömyyden
paikkana. Nykyään tätä nimikettä hyödytetään kaupan ja kulttuurin merkkinoilla.
Suomessakin on lukuisia tämän nimisiä yrityksiä. Raamattu kuitenkin ennakoi
nimikkeen surullista loppua:
"Voi, voi sinua, Babylon, sinä suuri
kaupunki, sinä vahva kaupunki, sillä sinun tuomiosi tuli yhdessä
hetkessä!" Ja maanpiirin kauppiaat itkevät ja surevat häntä, kun ei kukaan
enää osta heidän tavaraansa…. Niiden kauppiaat, ne, jotka rikastuivat tästä
kaupungista, seisovat loitolla kauhistuen hänen vaivaansa, itkien ja surren,….
ja huusivat nähdessään hänen palonsa savun ja sanoivat: "Mikä on tämän
suuren kaupungin vertainen?"…. Ja he heittivät tomua päänsä päälle ja
huusivat itkien ja surren ja sanoivat: "Voi, voi sitä suurta kaupunkia,
jonka kalleuksista rikastuivat kaikki, joilla oli laivoja merellä, kun se
yhdessä hetkessä tuhoutui!" Ilm.18:10-19.
Kerran tämä maailmantalouden keskus ja
kaikenlaisen itsekkyyden ja pahuuden keskus tuhoutui, ja sama tulee toistumaan,
se on vain ajan kysymys. Silloin itkevät he, jotka ovat panneet toivonsa
ajalliseen, materiaan ja ihmisiin. Tämän hetken lähestyminen on varma kuin
auringonnousu. Jeesus sanoi sen selvänä merkkinä tulee olemaan hillitön
ostamisen ja myymisen buumi. Kauppaan pitää päästä yötä päivää, koko ajan ja
jos niiden ovet ovat kiinni, niin osta netistä, sillä onhan siellä joku aina
vahdissa ja jossakin maailmankolkassa on parastaikaa myyntipäivä.
Kaupunki on kuitenkin myös seurakunnan
esikuva, vaikka ei koskaan ylläkään täällä ajassa paratiisin asemaan. Siksi se
onkin kiikutettu taivaaseen. "Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on
vapaa, ja se on meidän äitimme." Gal.4:26. 22. "…vaan te olette
käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen
Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö…" Hebr.12:22.
Maalliset kaupungit ovat rappiolla olevia betonierämaita, synninpesiä ja
kurjuuden kyliä, jossa asuu orjia. Ongelmana on vain se, etteivät ihmiset itse
tiedä sitä, he ovat kuuroja, sokeita, rampoja. Turmeluksen ja synnin
käsittämiseen tarvitaan Jumalan sana ja Pyhä Henki. Vihollinen pitää yleensä
taitavasti ihmiset erillään pyhistä pelastusta koskevista asioista ja niin ei
synny hengellistä herätystä. Elämä jatkuu samanlaisena kuolemanilmoitukseen
asti.
Taivaallinen kaupunki on täydellinen,
siinä ei ole mitään maallisia ongelmia tai puutteita. Siellä on kaikki hyvässä
järjestyksessä, siellä vaikuttaa keskinäinen rakkaus ja toinen toisensa
kunnioittaminen, ei ole kyyneleitä, surua, puutetta, köyhyyttä, sairautta,
heikkoutta vanhenemista. Siellä ei purnata veroista tai eläkkeistä,
sosiaaliavustuksista, asunnottomuudesta tai keinottelusta. Siellä ei ole
syntiä, rikollisuutta, kateutta, hylkäämistä, syrjimistä, pahaa missään
muodossa.
"Ja pyhän kaupungin, uuden
Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna
niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu." Ilm.21:2. Täydellinen kaupunki
on Jeesuksen unelma, uskovien joukko, joka tulee saamaan keskeisen aseman
uudessa maassa, uuden taivaan sinessä. Ajassa kärsineet uskovat eivät joudu
enää katselemaan tämän rappiomaailman kurjuutta, heiltä on otettu pois vaiva ja
uurastus. Heidän yhteytensä Kristuksen kanssa on ikuista onnea.
"Mutta temppeliä minä en siinä
nähnyt; sillä Herra Jumala, Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa. Eikä
kaupunki tarvitse valoksensa aurinkoa eikä kuuta; sillä Jumalan kirkkaus
valaisee sen, ja sen lamppu on Karitsa. Ja kansat tulevat vaeltamaan sen
valkeudessa, ja maan kuninkaat vievät sinne kunniansa. Eikä sen portteja
suljeta päivällä, ja yötä ei siellä ole, ja sinne viedään kansojen kunnia ja
kalleudet. Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten
tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan
elämänkirjaan." Ilm.22:22-27. Jeesus on Isän antama valo, ei tarvita enää
muuta valoa. Perille päässeiden on helppo kulkea hänen loisteessaan. Yötä ei
koskaan enää tule, taivasta ei pyöritetä mihinkään, se on Jumalan asunto.
Näkyvän maailmankaikkeuden takana on Jumala, suuri ja mahtava, kaiken
alkuunpanija, hallitsija, josta sanotaan: "Pyhä, pyhä, pyhä on Herra
Jumala, Kaikkivaltias, joka oli ja joka on ja joka tuleva on." Ilm.4:8.
"Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä
olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista
sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista ja tehnyt heidät
meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan
maan päällä." Ilm.5:9-10. "Sinä, meidän Herramme ja meidän Jumalamme,
olet arvollinen saamaan ylistyksen ja kunnian ja voiman, sillä sinä olet luonut
kaikki, ja sinun tahdostasi ne ovat olemassa ja ovat luodut." Ilm.4:11.
"Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden
ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja ylistyksen."
Ilm.5:12. "Hänelle, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalle ylistys ja
kunnia ja kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti!" Ilm.5:13. Kansojen
kunnia ja kalleus on elävät uskovat, jotka ovat tunnustaneet Jeesuksen
Herrakseen, sovitetut hänen uhriveressään ja seuranneet elämässään Vapahtajaa.
Sinun kaupunkisi, Herra, on täydellinen,
niin kuin sinun kaikki tekosi; ne eivät muutu. Sinä piirrät sanassasi
taivaalliseen kaupunkiisi oven, tien ja sen ääriviivat. Tiedämme niin vähän
tästä ja kuitenkin riittävästi kiinnittyäksemme uskossa Raamatun lupauksiin.
Menemme kohti ajattomuutta, jossa vain sinä ja sinun omasi ovat kaiken uudeksi
luodun keskellä. Auta meidät olemaan kerran edessäsi voittajina, pelastettuina,
vapautettuina, katsomassa sinua kasvoista kasvoihin. Aamen.
"Ja valtaistuimella istuva sanoi:
"Katso, uudeksi minä teen kaikki." Ja hän sanoi: "Kirjoita,
sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet." Ja hän sanoi minulle: "Se on
tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden
lähteestä lahjaksi. Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen
Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani." Ilm.21:5-7
lauantai 5. tammikuuta 2019
Ei mitään-uskovia Jeesuksen seurassa
Sanomalehdessä oli kolumni otsikolla "Keskinkertaiset
ja tumpelot pelastavat meidät", jissa kirjoittaja arvioi Jeesuksen
opetuslasten identiteettiä javalmiutta kutsumuksessaan. Varsin osuva ja
realistinen pohdiskelu ei antanut opetuslapsille paavin tai piispan arvoa,
päinvastoin, he olivat varsin heikkoa materiaalia. - Uudesta Testamentista
päätellen Jeesuksen opetuslapset olivat tolvanoita…. opetuslasten pölvästiys on
lohduttavaa. Nämä samat tumpelot ja keskinkertaisuudet saivat kuitenkin aikaan
sen, että Suomessakin joulu on yhä kristillinen juhla tavaranpaljoudestaan
huolimatta. Opetuslasten tarina on yksinkertaisuuden ja keskinkertaisuuden
ylistys. Opetuslapset ansaitsevat täyden kunnian, sillä vähäisten ja keskinkertaisten
varassa yhteiskunnat yhä toimivat, palveluista maanpuolustukseen asti.
Näinhän Raamatussa on jo sama asia
ilmoitettu: "Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta
inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista, vaan sen,
mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään,
ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä
väkevää on, häpeään, ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua,
sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka
jotakin on, ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä."
1.Kor.1:26-29. Tästä alkuasetelmasta kristikunta on pyrkinyt pääsemään
eroon koko olemassaolonsa ajan keksimällä mitä ihmeellisimpiä virkoja kirkkoon,
vaatimalla teologista koulutusta työntekijöiltään, kieltämällä armolahjat ja
Jumalan ihmisvalinnan. Sanomalehden juttu päättyi toteamukseen: - Miltä
mitättömyys ja keskinkertaisuus näyttävät heidän jälkeensä? Se selviää
jokaiselle meistä peiliin katsomalla. Sitä ei pidä hävetä, sen varassa on
kaikki. Hieno loppulause, mutta kertoo vain osan totuudesta, sen mikä on
ihmistä. Sillä kaikki näkyvä on todellisuudessa näkymättömän Jumalan varassa,
Jeesuksessa on alku ja loppu, hänelle on annettu kaikki valta.
Oman arvonsa, paikkansa ja elämänsä
sisällön määrittäminen on varsinainen elämäntehtävä, joka ei selviä kaikille
koskaan. Ateisti ottaa elämäntehtäväkseen pyrkimyksen saada mahdollisimman
monta eroamaan kirkosta. Mieletöntä, sanoo uskova. Joku uhraa elämänsä
urheiluun, taiteeseen, nautintoon, politiikkaan, rahan keräämiseen,
matkustukseen. Mieletöntä sanoo uskova. Joku yrittää elää terveellisesti,
ekoloogisesti, humaanisti rakentaen maan päälle uutta paratiisia. Mieletöntä
sanoo uskova. Jeesukseen uskova uhraa elämänsä Herralle ja tahtoo seurata häntä
kaikessa sekä odottaa pääsevänsä Vapahtajan luokse taivaaseen kuoleman jälkeen.
Mieletöntä sanoo maailma. "Vanhurskaan kieli on valituin hopea,
jumalattomien äly on tyhjän veroinen." Snl.10:20. Jumalattomia on
paljon, valitettavan paljon ja nämä tyhjän älyn veroiset hallitsevat tässä
maailmassa?
Georgiana M. Taylor, Anglikaanisen papin
tytär työskenteli nuorten naisten kristillisen yhdistyksen toiminnassa,
kirjoitti kirjoja ja joitakin lauluja. Meille Suomeen rantautui 1800-luvulla
eräs sellainen, joka sai käännöksen: Ah, jospa mitään en oisi…
Uskonelämäni alkuaikoina tätä laulua veivattiin usein Raision seurakunnassa
nuorten illoissa, mutta en oikein päässyt sisälle sen sanomaan. Ajattelin,
ettemmehän me ole mitään erikoisia, miksi siis rukoilla, ettei olisi mitään?
Näkihän sen jo, kun katsoi ympärilleen? Ehkä olisikin ollut paikallaan
rukoilla, että olisin jotakin? Tuollainen teksti osoitti, että kirjoittaja oli
kovinkin korkealla ja katseli sieltä alaspäin elämän ja ihmisyyden
raadollisuuteen? Nyt myöhemmin tutustuin laulun alkutekstiin ja huomasin, ettei
siinä oikeastaan olekaan tuollaista toivomusta? Se oli sanomaltaan hyvin
evankelinen, jossa kohtasivat suuri Jumala ja pieni ihminen, uskova, joka oli
nähnyt olevansa "ei mitään". Hän kirjoitti:
1. Oi, olla ei mitään, ei mitään! Vain
makaamaassa Hänen jalkojensa juuressa,
rikkinäisenä ja tyhjennettynä astiana,
Mestarin käyttötarkoitusta varten.
Tyhjennetty, jotta Hän voisi täyttää
minut, ja minä menen Hänen palvelukseensa,;
Rikkinäinen, että niin esteettömästi,
että Hänen elämänsä voi virrata minuun.
Uudestisyntymisessä ihminen tulee
Jeesuksen omaksi ja Herran kantajaksi sydämen uskossa. Pelastunut on silloin
lapsi Kristuksessa ja hänen hengellinen ymmärryksensä on myös lapsenomaista ja
vielä kovin alkeellista. Moni ajattelee kuitenkin silti hyvin inhimillisesti,
että Jumala on valinnut ihmisen tämän ominaisuuksien ja taitojen tähden, aivan
kuin hänen valtakuntansa toiminta tarvitsisi juuri näitä ihmisen piirteitä?
Meissä uskovinakin elinvoimaisena oleva vanha ihminen pelkää kuollakseen
joutumasta juuri tuohon ei mitään-tilaan, sillä se julistaa sille ristiä ja
kuolemaa, minän alaspainamista ja väistymistä käskijän paikalta. Liha haluaa päättää,
saada kunnioitusta, ohjata asioita mieleisikseen, valita ystävänsä, laatia
aikataulunsa, päättää raha-asioistaan, elämänmuodostaan, asuinpaikastaan,
seurakunnastaan. Liha loukkaantuu, kehuu, haukkuu, katkeroituu, valittaa, on
tyytymätön, hylkää, pelkää ja kärsii.
Mutta rikkinäisenä, tyhjänä sielu on
altis Jumalalle; silti on usein vielä pitkä matka etsiä Herran suunnitelmaa
oman elämänsä johdatukseksi. Tyhjennys omasta itsestään on tuskallinen vaihe,
mutta aivan välttämätön uskon syntymiseksi uudeksi elämäksi. "Rikkaana
minä lähdin, mutta tyhjänä Herra antaa minun palata. Miksi siis kutsutte minua
Noomiksi, kun Herra on minua vastaan todistanut ja Kaikkivaltias on tuottanut
minulle onnettomuutta?" Ruut 1:21. On arvokasta nähdä oman elämänsä
vaiheet Jumalan tahtona, silloin niiden käsittely helpottuu. Sitten pitää vielä
päästä kalvavasta syyllisyydestä eroon tunnustamalla syntinsä ja syntisyytensä
ilman mainittavia tekojakin. Puutteellisuus kääntyykin siunaukseksi Jumalan
käsissä ja sen oloinen ihminen löytää paikkansa Jumalan valtakunnassa hän saa
Jumalan armon ja uskollisuuden, joita ei koskaan ansaitsisi. "Minä olen
liian halpa kaikkeen siihen armoon ja kaikkeen siihen uskollisuuteen, jota sinä
olet palvelijallesi osoittanut…" 1.Moos.32:10.
2. Oi, olla ei mitään, ei mitään!
Ainoastaan kuin Hänen kätensä johti;
Hänen porttinsa lähettiläänä, vain
odottamassa Hänen käskyänsä;
Vain valmiina Hänen tahdostaan
kiitoksensa instrumenttina kuulumaan.
Suostun, ja jos Hän ei vaadi minua, niin
Hiljaisuudessa odotan Häntä vielä.
Joskus on aivan koomisen näköistä, kun
joku ihminen yrittää kovasti olla jotakin, vaikkei ole mitään. Mitättömyytensä
tunnetta ihminen yrittää rakentaa itselleen linnanomaisen kodin, ostamalla
komean auton, korjata ulkonäköään pukeutumalla kalliisti, koristamalla,
värjäämällä ja voitelemalla itseään, etsimällä arvokkaita seuralaisia,
silmäätekeviä valtakunnan vaikuttajia ja lahjakkaita esiintyjiä. Ihmisen
luontainen halu on olla jotain, nousta korkeammalle, tulla rikkaammaksi, saada enemmän
voimia ja tulla huomatuksi. Alhaisen itsetunnon omaava ihminen vaihtaa nimensä
fiksummaksi, kun alkuperäinen on liian monen tavallisenkin tunnuksena?
Kuka nyt haluaisikaan olla heikon,
avuttoman, köyhän ja yksinkertaisen kaveri, kuka haluaisi viedä kotiinsa
yksinäisiä, raajarikkoja ja sairaita, kuka voisikaan olla kiinnostunut
sellaisesta, joka ei ole mitään? Jumala, sillä sellaisina hän haluaa meidät
kohdata! Lähtökohtaisesti olemme ilman Jeesusta aina miinusmerkkisiä ihmisiä,
täysin turhia ja tarkoituksettomia, heliseviä hernepurkkeja, peräsintä vailla
olevia laivoja meren aaltojen vietävänä. Mutta Jumala luo tyhjästä,
olemattomasta "niinkuin kirjoitettu on: "Monen kansan isäksi minä
olen sinut asettanut" - sen Jumalan edessä, johon hän uskoi ja joka
kuolleet eläviksi tekee ja kutsuu olemattomat, ikäänkuin ne olisivat."
(alkukielen mukaan: ei olevat kuin oleviksi) Room.4:17. Jeesus antaa
tyhjälle ihmiselle tarkoituksen ja uuden elämän.
3. Oi, olla ei mitään, ei mitään!
Nöyryytys voi olla tuskallinen,
se painaa minut alas tomuun saakka, että
maailma voisi nähdä Vapahtajani.
Ennemmin olla ei mitään, ei mitään!
Hänelle he antavat äänensä kohota:
Hän on siunauksen lähde, vain Hän on
sopiva ylistettäväksi.
Joskus näitä nykyajan
"hengellisiä" lauluja ja puheita kuunnellessa saa helposti semmoisen
käsityksen, että uskovaisuus on tosi helppoa ja vaivatonta kaiken kattavaa
hyvinvointia. Ei näy eksytyksiä, ei vaaroja, ei epäilyjä, ei heikkoutta, ei
synti enää vaivaa, ei tauti rutista kehoa, eikä sielu joudu mankeliin?
Uskovaisuus kuvataan silloin auringonpaisteiseksi lomamatkaksi varusteltuna
kaikilla herkuilla, hyvillä ystävillä, kansan suosiolla ja pitkällä
ongelmattomalla iällä, jonka loppupäässä on keinutuolissa hiljaa hyräilevä aina
onnellinen harmaapää kirjoittamassa valtavasta omaisuudestaan testamenttia
perillisille?
"Katso, kämmenen leveydeksi sinä
teit minun päiväni, ja minun elämäni on sinun edessäsi niinkuin ei mitään. Vain
tuulen henkäys ovat kaikki ihmiset, kuinka lujina seisokootkin. Sela." Ps.39:6. On tilinteon aika, kun luemme Jumalan
sanaa; sen peilissä näemme itsemme sellaisina kuin olemme. Se on totuuden
valoon asettumista. Vaaksanmittainen elämämme hiipuu hiljalleen hautaan - mutta
on onnellista olla Herran oma ja pelastettu.
Jumalani, ihmettelen valintaasi, kun
etsit, valitset, kutsut, valtuutat ja pidät kämmenelläsi mitättömiä ihmisiä,
tumpeloita, tavallisia, keskinkertaisia, yksinkertaisia, pölvästejä ja
tolvanoita. Kiitos Jeesus, että olet meille siunauksen lähde, josta virtaa
elämä ja uskollisuus, Jumalan rakkaus ja usko. Tue meitä nöyryytyksen päivinä,
ahdistuksen kokemuksissa ja silloin kun tiedostamme selvemmin kuin koskaan,
että emme ole mitään. Annan taivaallisen armosi valo mitättömyyteemme,
avuttomuutemme, heikkouteemme. Kiitos sinulle kaikesta. Aamen.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)