Kristus on kutsunut omansa seuraajikseen ja luvannut tehdä meistä ihmisten kalastajia....
torstai 27. joulukuuta 2018
lauantai 22. joulukuuta 2018
Suurimmatkin synnit Jeesus anteeks antaa..... jos hän kääntyy Herran luo.
Marraskuussa kirjoitti toimittaja Tuomas
Enbuske IS-kolumnin, jossa ruoti kirkkoa: Kirkko! Lopeta tuo nolo mielistelyjä
uhkaile meitä taas helvetin lieskoilla! Sunnuntaina on seurakuntavaalit....
Kirkko kysyy minulta, minkälainen minun kirkkoni on? Kirkko ei anna vastauksia
isoihin kysymyksiin, vaan siitä on tullut kuin mielialalääkkeitä liikaa
vetänyt sosiaalidemokraattinen puolue. Kirkon pitäisi saarnata taivaasta ja
helvetistä. Ja siitä, että Kristus kuoli ristillä meidän syntiemme tähden....
Vai turhaanko niitä syntejä on tässä tullut tehtyä? Kirkko edustaa maan päällä
Jumalaa, joten mistä helvetistä tavallinen tapakristitty voisi tietää
kaikkivaltiasta paremmin, mihin suuntaan kirkkoa pitää kehittää....
Seurakuntien tämän vuoden vaalikoneessa kysytään muun muassa, onko kristinusko
minun mielestäni ainoa tie Jumalan luo. Mistä minä sen tiedän? Kertokaa te.
Saako sen siis itse päättää?.... Kirkosta on tullut Facebook, jonka algoritmit
räätälöivät sisällön juuri meille mieluisaksi. Kirkkoa myydään kuin
ikääntymistä estävää ylihintaista kasvorasvapurnukkaa seksikkäälle
kohderyhmälle. Kirkko kertoo ihan virallisesti nettisivuillaan, että
seurakuntavaalien kohderyhmänä ovat 30-55-vuotiaat. Siis nuo vielä
kuolemattomuusharhassa elävät, jotka eivät tajua joutuvansa joku päivä
helvettiin. Nykyään kaikki tv-ja radio-ohjelmat ja tubetukset suunnataan juuri
tuolle
kohderyhmälle, niin eikö edes kirkko voisi unohtaa markkinameiningin.
Kirkon ei pidä olla arkinen. Sen pitää olla mystinen. Sen pitää olla selkeästi
erilainen kuin maallinen maailma. Siksi kaiken maailman hyväntahtoiset kansan pariin menemiset
tekevät kirkosta vain tylsemmän. Esimerkiksi Helsingin Paavalin seurakunnassa
on järjestetty kirkko-oluthetkiä. Se on yhtä vaivaannuttavaa kuin viisikymppinen
äijä huppari päällä abi-risteilyllä. Kirkon pitäisi olla juuri se paikka, jossa
pyydetään anteeksi sitä, mitä on olutpäissään tullut tehtyä. Olisi nyt edes
yksi paikka, joka ei
kysyisi meidän mielipidettä siitä,
minkälainen sen pitäisi olla.... Tarvitsemme kirkon, joka lopettaa tuon
anteeksipyytelevän matelunsa. Tarvitsemme Johannes Kastajaa, emme
sängynkastelijaa…..
Tämä toimittaja on tunnustautunut
ateistiksi julkisesti, mutta esittää silti varsin terävää ja varteen otettavaa
kritiikkiä hengellisen elämän alueelta. Sen tarkoitus on ilmeisesti herätellä
meitä kirkossa toimivia samaamme vastuuseen? Jumala on käyttänyt kautta
historian mitä erikoisempia tyyppejä tähän tarkoitukseen. Esimerkkeinä
Raamatusta mainittakoon vaikka aasit, paarmat, sammakot, kalat, sokeat,
pitaaliset, raajarikot, kalastajat, fariseukset, tullimiehet ja katunaiset.
Lisäksi Jumala on herätellyt ihmisiä synninunesta luonnonilmiöiden kautta,
sairauksien kautta, köyhyyden kautta, elämän tyhjyyden kautta, yksinäisyyden
kautta. Mutta yhteinen nimittäjä on aina ollut: kuuntele, Jumala puhuu sinulle
ja ojentaudu sen mukaan - tee parannus, käänny heti!
Monet ystävämme ovat jättäneet kirkon sen
ongelmien ja latteuden vuoksi, sillä Jumalan sanalla on enää kovin vähän
arvovaltaa ja merkitystä sen ratkaisuissa ja ohjelmassa. Osa kuuluu varmuuden
vuoksi helluntaiseurakuntaan kirkon lisäksi, osa on mennyt vapaisiin suuntiin,
osa ei kuulu mihinkään seurakuntaan ja osa mennyt takaisin maailmaan.
Eräällä matkalla minulla oli mahdollisuus
keskustella oman seurakuntamme päättäjien kanssa ja kysyinkin sopivassa
tilaisuudessa, miten he vaikuttavat hengelliseen toimintaamme kirkossa? Vastaus
oli yksiselitteinen: ei mitenkään, he päättävät vain taloudellisista ja
hallinnollisista asioista. Hengelliset asiat jäävät jokaisen työntekijän omaan
harkintaan. Seurakunnat ovat täynnä työntekijöitä, jotka eivät itsekään ole
sisällä uskossa ja jonkinlaisen teologisen koulutuksen saaneina he tulevat
asiantuntijoina johtamaan yhteisöä, joka kantaa Kristuksen nimeä? Ei ihme, jos
hengellisen elämän korvaavatkin pian kaikki muu, oheismateriaali, syöminen,
mietiskely, ohjelma, leikit ja touhut. Missä on evankeliumi, pelastava sanoma
ilosta, missä näkyy taivaan valo, missä kuuluu Jumalan viisaus, missä tavataan elävä
uskontodistus Jeesuksesta?
Olen tuntenut elämäni aikana monta
seurakunnan ahertajaa, työntekijää ja rivijäsentä, jotka ovat noin päällisin
puolin näyttäneen selvinneen melko hyvin urakastaan? Tietysti paljon on jäänyt
sanomattakin vaivoista ja vastuksista, kun ei ole kasvatettu valittamaan -
päinvastoin, oikea vastaus on ollut: hyvin tässä on kaikki koko ajan!
Seurakunnan sielukkaat, huomiohiiret, ongelmalapset, moniongelmaiset, ja
murheenkryynit ovat usein selvinneet kohtalaisen hyvin, koska ovat saaneet
runsaasti huomiota, auttamista ja esirukousta osakseen. Mutta joskus tulee itse
kunkin mitta täyteen, eikä omin voimin enää jaksa; silloin tarvitaan
evankeliumi, Jumalan rakkauden lahja, vanhurskaus.
Efeson seurakunnan palvelijalle Herra
lähetti sanoman (Ilm.2.), jossa hän kehuu tämän ahkeruutta, vaivannäköä ja
kärsivällisyyttä. Hän oli myöskin kunnostautunut pitämään hengellistä ryhtiä
arvostelemalla terveellisesti seurakuntaa rappeuttavia ilmiöitä: Valheellisia
työntekijöitä, lihallisuuden pahoja ilmiöitä, kääntymättömien soraääniä ja
eriarvoisuutta, pappiskeskeisyyttä. Mutta Jeesus puuttuu oleellisimpaan sanoen:
"Mutta se minulla on sinua vastaan, että olet hyljännyt ensimmäisen
rakkautesi." Ilm.2:4. Herra puhuu tässä suurimmasta rakkauden lajista,
jumalallisesta rakkaudesta, omasta rakkaudestaan, evankeliumista, joka oli
kadonnut toiminnan ja touhuilun jalkoihin. Se on asia, jossa Jumala puhuu
syvimmästä olemuksestaan, jolla hän lähestyy ihmistä, hänen luonteenpiirteensä.
Rakkaus on evankeliumin ydin, pelastuksen perustus, uskon edellytys. Herra
jatkaa: "Muista siis, mistä olet langennut, ja tee parannus, ja tee niitä
ensimmäisiä tekoja; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi ja työnnän sinun
lampunjalkasi pois paikaltaan, ellet tee parannusta." 2:5. Ei siis vain
toteamus ja sillä hyvä, vaan seurakunta, joka kadottaa Kristuksen on tullut
hyödyttömäksi. Lampunjalka on kuva temppelin valaistuksesta ja nykyajassa se
merkitsee paikkaa, jossa Jeesuksen pitäisi näkyä ja kuulua tässä maailmassa.
Jospa Jumalan rakkautta etsitään liian
korkealta, tai sitten ei etsitä ollenkaan? Uskovaisen on käynyt kuin monen
avioliiton, suhde on väljähtynyt, väsähtänyt, kyllästyttää, vikojen ilmeneminen
on sammuttanut ensirakkauden ja on alettu vilkuilla naapurin puolisoa sillä silmällä?
Kuvitelkaamme uskova, joka on aikoinaan
hurskaasti herännyt ja lähtenyt Jeesuksen seuraajaksi. Aikansa palveltuaan,
todistettuaan ja laulettuaan on vanha ihminen saanut hänessä entisen
valta-aseman, maailman rakkaus on ottanut aikataulun säätäjän paikan, raha on
ruvennut ratkaisemaan ja ilo Herrassa on hukkunut lumihankeen, Raamattu on
muuttunut historian kirjaksi ja rukous on hiipunut pelkäksi muodollisuudeksi.
Sitten tulee yllätys, joku ehdottaa / kehottaa mukaan johonkin hengelliseen
juttuun ja samassa uskova keksii tuhat tekosyytä, jolla voi laistaa moisen pois
elämästään ja ajatuksistaan. Hän sanoo itselleen olevansa valistuneempi kuin
ennen, vapaampi kuin ennen, viisaampi kuin ennen. Hänen piponsa on nyt muutamaa
numero suurempi, eikä siis kiristä. Parannus olisi paikallaan, olisi ihana
löytää uusi tuore yhteys Jeesukseen ja kylpeä Jumalan rakkaudessa? Olisi suuri
hetki löytää uudelleen se taivaallinen kosketus, joka toi kerran Jumalan rauhan
tuntuvasti sydämeen. Silloin olivat pyhiä hetket, jolloin sai olla Herran
edessä rukouksessa, kiitollisena ja tyytyväisenä oloonsa ja eloonsa, tarpeet
tyydytettyinä ja mistään murehtimatta.
Temppelissä oli seitsenhaarainen kullasta
tehty öljylamppu valaisemassa ja sen paikka oli määrätty sisälle pyhimpään esiripun
eteen. Sen piti siis ohjata palvelijoita ja tietä kaikkeinpyhimpään, jossa oli
liiton arkki ja jonne vietiin sovintoveri. Temppeli oli Kristuksen vertauskuva.
Lamppu oli Jumalan sanan vertauskuva. Kulta oli uskon vertauskuva. Öljy oli
Pyhän Hengen vertauskuva. Tuli oli Jumalan elämän vertauskuva. Valo oli
Kristuksen vaikutuksen vertauskuva. Esirippu oli Kristuksen lihan vertauskuva.
"…niiden seitsemän kultaisen lampunjalan salaisuus on tämä: ne seitsemän
tähteä ovat niiden seitsemän seurakunnan enkelit, ja ne seitsemän lampunjalkaa
ovat ne seitsemän seurakuntaa." Ilm.1:20. Jumalan suunnitelmassa on siis
eri paikkakunnilla valaista maailmaa omiensa kautta. Voi siis sitä kaupunkia,
jossa ei ole uskovia. Voi myös sitä kaupunkia, jonka lampunjalka on työnnetty
pois paikaltaan, joka ei ole enää Kristusta nostanut näkyville syntisten
Vapahtajana. "Ei kukaan, joka sytyttää lampun, pane sitä kätköön eikä
vakan alle, vaan panee sen lampunjalkaan, että sisälletulijat näkisivät
valon." Luuk.11:33. Eikö siis meidän ajassamme ole enää sisälletulijoita?
Herra, sinä olet tullut valoksi maailmaan
seimen lapsena, juutalaisena puuseppänä, rakkauden lahjoittajana, viisauden
opettajana, sairauksien parantajana, sielun pelastajana, heikkojen kantajana,
lasten siunaajana, perheiden yhdistäjänä, Isän voideltuna messiaana,
virheettömänä uhrikaritsana, täydellisenä ylipappina, kuoleman voittajana,
ylösnousseena Herrana. Sinä kuljet edelleen Hengessä seurakuntasi kultaisten
lampunjalkojen keskellä eri paikkakunnilla keskellä tutkien ja siunaten. Anna
öljyä ja tulesi lamppuun. Osoita, että olemme vain lampunjalan asemassa, emme
muuta, ettemme pyrkisi viemään sinun kunniaasi ja näkyvyyttäsi. Ja kuinka
alhaalla loistaakaan sinun armon valosi tänään syntisten pelastumiseksi pimeyden
rotankoloistaan ja kurjuuden kaivoistaan. Ja kuinka alhaalla sinun lävistetty
kätesi etsiikään ahtaalla olevien avuttomien toivottomien apua hapuilevia käsiä
tarttuakseen niihin. Tule, Jeesus, auta meitä, tuo rakkautesi ihmisten
ulottuville.
1.Suurimmatkin synnit Jeesus anteeks
antaa,
puhdistuksen niistä suo.
Siksi syntisen ei niitä tarvis kantaa,
jos hän kääntyy Herran luo.
kerto: Verellänsä Jeesus meidät osti
kärsimyksen puulla Golgatan.
Syntiemme yöstä meidät nosti
lapseks taivaan Kuninkaan.
2.Tappioiden tiellä tunto syyttää,
soimaa,
syömmen rauha kaikkoaa.
Mutta ristin luona sille suodaan voimaa,
joka Herraa odottaa.
3.Voimalliseen pelastukseen meitä vielä
Jeesuksessa kutsutaan.
Armoansa suurta siksi ällös kiellä,
jota sulle tarjotaan.
torstai 6. joulukuuta 2018
Evankeliumia Kruunun kaupungissa
Venäjän reissulla kävimme Kronstadtin
saarella Suomenlahden perukassa seurakuntavierailulla. Siellä asustelee nykyään
n. 40 000 ihmistä. Tämä saari perustettiin 1700-luvulla suojaamaan Venäjän
pääkaupunkia linnoituksena. Aluetta on kohotettu betonilla ja sinne on
rakennettu kaksi pengertietä, jotka toimivat samalla tulvavalleina nousuvedelle
Pietarin edustalla. Saarella on sotaisa maine ja siellä on asunut aina
sotilaita. Luterilainen seurakunta kantoi aikoinaan nimeä Retusaaren
seurakunta, se oli virolais-suomalais-ruotsalainen ja se perustettiin 1836.
Kirkkona toimi Nikolain kirkko. Väkiluku oli 540 suomalaista, 1400 virolaista
ja 90 ruotsalaista vuonna 1913. Kronstadtin sotilasalueluonteen vuoksi sinne
alkoi vapaa pääsy vasta marraskuussa 1996. Pari vuotta sitten sinne
perustettiin Inkerin kirkon toimesta uusi luterilainen seurakunta, joka toimii
vanhassa sotilasrakennuksessa. Vierailumme yhteydessä pidimme seurat pienelle
joukolle laulaen, julistaen ja rukoillen. Koimme yhteyttä Kristuksessa kielimuurista
huolimatta.
Kronstadtia kutsuttiin suomeksi
Retusaareksi. Inkerissä sana "redu" tarkoittaa lokaa, kuraa tai
mutaa. On myös tähän viittaava suomensukuinen sana "retunen",
rähjäinen, epäsiisti, retuperällä, hunningolla. Karjalan kielessä käytetään
saatanasta nimitystä "retusilmä". Retusaari jaettiin Novgorodin
valtion ja Ruotsin kesken Pähkinäsaaren rauhassa 1323. Se siirtyi kokonaan
Ruotsille ja hallinnollisesti osaksi Inkeriä Stolbovan rauhassa 1617. Vuonna
1703 suuressa Pohjan sodassa Venäjän joukot valtasivat saaren ja Ruotsin oli
virallisesti luovuttava siitä Uudenkaupungin rauhassa 1721.
Raamatun kuvakielessä kura tarkoittaa
synnin vallassa elävää maailmaa, ihmiskuntaa ilman Jumalaa. Se on kaiken
jumalattomuuden osa ja vaikutus, se kuvaa myös sen mahdottomuuden, että ihminen
voisi itse itseään auttaa ilman Jumalaa pois tuosta kurjuuden tilasta.
"Mutta jumalattomat ovat kuin kuohuva meri, joka ei voi tyyntyä ja jonka
aallot kuohuttavat muraa ja mutaa. Jumalattomilla ei ole rauhaa, sanoo minun Jumalani."
Jes.57:20-21. Synnin vallassa oleva ihmiskunta ei saa aikaan muuta kuin tuhoa
ja hävitystä. Se on kuohuva meri, jossa kura roiskuu. Mutta sieltä juuri
Kristus pelastaa kurjia kulkijoita laulukuoroonsa: "Hartaasti minä odotin
Herraa, ja hän kumartui minun puoleeni ja kuuli minun huutoni. Ja hän nosti
minut ylös turmion kuopasta, lokaisesta liejusta, ja asetti minun jalkani
kalliolle, hän vahvisti minun askeleeni. Hän antoi minun suuhuni uuden virren,
kiitoslaulun Jumalallemme. Sen näkevät monet ja pelkäävät ja turvaavat
Herraan." Ps.40:2-3.
Seurakunta kokoontuu vanhassa kasarmissa |
Ruotsin Lähetysliitto päätti ryhtyä
lähetystyöhön v.1880 Venäjällä. Tähän tehtävään siunattiin kolme vuotta
lähetyskoulua käynyt Nils Fredrik Höijer, joka oli ammatiltaan puutarhuri.
Silloin 21-vuotiaana hän sai tehtäväkseen evankelioida Kronstadtin merimiehiä.
Hänet lähetettiin saarelle. Hän kävi konsuli Hans Schmidtin luona,
ilmoittaakseen kokouksistaan. Vanha konsuli joutui vihan vimmaan, tempasi
ilmoituksen Höijerin kädestä, polki sen jalkainsa alle sekä kiroili ja pauhasi.
Mutta Höijer otti paperinsa ylös lattialta, kiinnitti sen viraston seinään
konsulin nähden — ja meni pois. Myöhemmin konsuli muutti mieltänsä Höijerin
suhteen ja antoi hänelle valokuvansa, ja kirjoitti siihen sanat:
"vilpittömällä rakkaudella ja kiitollisuudella jokaisesta
kallis-arvoisesta sanasta, joka on uhkunut teidän lämpimästä, kristillisestä
rinnastanne."
Nils Fredrik Höijer |
Tultuaan kaupunkiin hän rukoili
johdatusta ja käveli pitkin satamaa. Paljon ihmisiä meni hänen ohitseen, mutta
norjalainen kapteeni kysyi kuka hän oli? Hän kertoi tehtävästään ja
kutsumuksestaan. Kapteeni ilmoitti hänen laivassaan olevan uskovia merimiehiä
ja se olisi avoin evankeliumille. Laivasta tuli Höijerin kirkko. Miehiä alkoi
tulla uskoon, kokouksia pidettiin ahkerasti. Konsuli järjesti hänelle vuokralle
kokoushuoneen maista kolmeksi vuodeksi. Sitten alkoivat vastukset. Paikallinen
protestanttipappi oli kaikkein kiivain vastustaja, joka kadehti Höijerin saamaa
kansan suosiota. Pappi sai aikaan kuvernöörin suosiolla kokousten lakkaamisen
maissa, mutta Höijer jatkoi niitä taas laivoissa. Pappien saarnoihin verrattuna
Höijerillä oli eläviä puheita. Paikallinen Ruotsin Pietarin ministeri Hans Due
totesi niistä: "Äsken leivottu leipä maistuu aina paremmalta kuin vanha ja
homehtunut."
Höijer kertoo: - Asialleni vahingoksi
menivät ystäväni puolustusinnossaan liian pitkälle. He korottivat minun
toimintaani kirkkojen kustannuksella ja kirjoittivat mm. näin: "Kirkot
ovat kauniita rakennuksia. Niillä on korkeat tornit kelloineen. Papit on puettu
loistaviin pukuihin. He harjoittavat jumalanpalvelusta loistavien menojen ja
harjoitetun laidun avulla. Kaikki on järjestetty vetämään kansaa
jumalanpalveluksiin, mutta kansa ei kuitenkaan sinne mene. Tämä uusi saarnaaja
sitä vastaan on vuokrannut huoneen yleisen kadun varrella. Kadulta ei näe
mitään, joka ilmaisisi siellä vietettävän jumalanpalvelusta, ei myöskään talon
pihalla ole mitään sellaista merkkiä. Jumalan palveluksissa ei ole mitään
muotomenoja, tai muuta mikä olisi omiaan vetämään sinne kansaa; tavalliseen
pukuun puettuna hän julistaa Jumalan sanaa aivan yksinkertaisesti ja kuitenkin
kokoontuu sinne kansaa niin että huone kokouksissa on aina aivan täynnä
kuulijoita. Tämä osoittaa, että he saavat jotakin sieluillensa. Mehiläiset
etsivät niitä paikkoja, joissa he löytävät mettä ja me puolestamme toivoisimme,
että koko Kronstadtin kaupunki ymmärtäisi, mitä siellä saarnataan, sillä se
vaikuttaisi suuria muutoksia parannukseksi."
Pappien katkeruus tämän kirjoituksen
johdosta oli suuri, eivätkä he jättäneet sitä vastaamatta. He kuvasivat minut
hirmuiseksi ihmiseksi, pahemmaksi Pariisin kommunisteja ja minun julistamallani
opilla sanottiin olevan vaarallisimmat seuraukset. Minun työskentelyni kautta
oli jo muka syntynyt yhä leviävä puolue, jonka jäsenet nimittivät itseään
"pyhiksi" jne.
Ortodoksikirkon suuri mies oli siihen
aikaan Johannes Kronstadtilainen, jota edelleen pidetään palvottuna pyhimyksenä
omavanhurskautensa ansiosta. Höijer arvioi tätä:
- Ne ihmiset, jotka olivat
joutuneet hänen vaikutuksensa alaisiksi, näyttivät alakuloisilta ja
rasitetuilta, enkä tavannut ainoatakaan niitten joukossa, joka olisi uskonut
saaneensa syntinsä anteeksi. Tosin jotkut heistä saivat rauhan Jumalan kanssa
sitten, kun heille oli esitetty evankelinen totuus. Mutta silloin ei heitä enää
hallinnut "isä johanneksen" henki. Kansan kunnioitus häntä kohtaan on
ollut lähes epäjumalan palvontaa. Häntä on ulkona kaupungilla ollessaan
täytynyt varjella sotaväen ja poliisin avulla, ettei kansa sokeassa taikauskossaan
ahdistaisi häntä kuoliaaksi. Ihmiset ovat heittäytyneet maahan hänen
ajoneuvojensa eteen, ja ponnistelleet viimeisiin saakka saadakseen koskettaa
hänen vaatteensa liepeisiin. Kirkko on pitänyt isä Johannesta tuottavana
tulolähteenä.
Höijer oli saanut Helsingin
Lähetyskirkossa saarnaajan siunauksen yhteydessä kuulla Raamatun sanat:
"Menkää; katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien
keskelle." Luuk.10:3. Ja kuinka totta ne olivatkaan alusta alkaen hänen
työssään. Vastustajia riitti, kansaa tuli uskoon ja Jumala johdatti miestä
eteenpäin. Lampaat kaipasivat Kristusta ja sudet vilistivät joukossa tehden
tuhojaan. Niin on aina kun elävä ja kuollut kristillisyys kohtaavat.
Höijerin oli kuitenkin paineen alla
lähdettävä Kronstadtista kolmen vuoden kuluttua ja hän siirtyi Pietariin jäätä
pitkin (n. 15 km) osallistuen siellä alkaneeseen suuren hengelliseen
herätykseen, jota johti eversti Pashkov vaimoineen. Hän työskenteli myöhemmin
Azerbaidžanissa, Georgiassa, Armeniassa, Iranissa ja Ukrainassa. Hän kävi nykyisessä
Xinjiangin maakunnassa Luoteis-Kiinassa. Hän toimi lähetyssaarnaajana muslimien
keskuudessa. Hän perusti Tukholmassa 1903 "Venäjän evankelisen
lähetystyökomitean" (nykyinen ljus i öster - valo itään ). Venäjän
vallankumous 1917 esti matkustamisen Venäjälle, mutta Höijer, joka oli
seikkailunhaluinen, päätti kokeilla kokonaan uutta tietä. Hän matkusti veneellä
Alaskasta Beringin salmen yli Siperiaan 1925 itse rakennetulla Ariel-veneellä.
Höijer kylmettyi matkalla ja kuoli myöhemmin sairaalassa Seattlessa 20.11.
1925.
Kronstadtin nimi on saksalaista perua
(kruunun kaupunki) suunnittelijansa mukaan. Kruunu viittaa Venäjän Tsaariin,
valtakunnan hallitsijaan, joka kantaa kultaista kruunua vallan merkkinä
päässään. Uskovina meidän Herramme on Jeesus Kristus, joka myös kantaa kruunua:
"Ja minä näin, ja katso: valkoinen pilvi, ja pilvellä istui Ihmisen Pojan
muotoinen, päässänsä kultainen kruunu ja kädessänsä terävä sirppi."
Ilm.14:14. Jeesus on ikuinen kuningas verrattuna näihin hetkellisesti maailmassa
valtaa pitäviin ja vaaleilla kansan kannatuksella tai sukulaisuudella asemaansa
päässeitä. Kaupunki on asumisen paikka, ja myös taivaassa on kaupunki uskoville
valmistettu taivaallinen Jerusalem. "Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on,
on vapaa, ja se on meidän äitimme." Gal.4:26. Se on kuva täydellisestä
kaupungista, vastakohdasta näihin ajallisiin, maallisiin haiseviin, vääryyden
ja valheen loukkoihin, pimeyttä ja rikollisuutta täynnä oleviin
betonirakennelmiin.
1.Nouse, Herran kansa, taas, elvy
rakkauden työhön,
viemään armon valoa maailman ja synnin yöhön.
Siellä on hätä,
hengen kaipuu, synti voittaa, sielut vaipuu.
2.Jeesus meitä kehoittaa: olkaa kansain
kynttilöitä,
valollanne ohjatkaa eksyksissä etsijöitä!
Mieti, mieti, kelle sinä
olet ollut kynttilänä!
3.Joka ajan rahdussa astuu monta
iäisyyteen,
moni ilman Jeesusta kahleissa syntipyyteen.
Herätkäämme, kansa
nukkuu, Herätkäämme, sielut hukkuu!
4.Hengelläs sä täytä aina, Jeesus, minua
ja muita,
ettei sydän oisi vain hauta täynnä kuolleen luita,
vaan oisi niinkuin
tulenliesi, kansain luo sun kulkutiesi.
(Simo Korpela Toivakan khra)
torstai 22. marraskuuta 2018
Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.
Oli tullut taas aika panna kirkko uuteen
uskoon ja valita sen vastuunkantajat alkavalle nelivuotiskaudelle.
Äänestysaktiivisuus oli edelleen putoamassa, pääkaupunkiseudulla enää 11 % ja
pohjoisessa monin paikoin lähellä 50 %. Seurakuntavaalit osoittivat myös kuinka
suuri kirjo ihmismielipiteitä sisältyykään nykypäivän kirkonmenoon. Voi sanoa,
että on sekalainen seurakunta, jossa yhtenäisyyttä ovat enää nimi ja kuoret,
perinne, tavat ja yleinen mielipide. On kovin suosittu teema "tee kirkosta
näköisesi!" Ja varmaan se osittain toteutuukin?
Meillä Kangasalla oli kolme ryhmää
asettanut vaaliin ehdokkaitaan: Kinkeripiiri, Riippumaton seurakuntaväki ja
Koko Kansan Kirkko. Näiden nimikkeiden takana on koko joukko paikallisia
poliitikkoja ja monilla on vahva puoluetausta. Muualla Suomessa olivat ryhmien
nimet mm: Seurakunta lähellä ihmistä, Avoin seurakunta, Vastuunkantajia, Hyvän
puolelle, Yhdessä eteenpäin, Kansankirkollinen ääni, Yhdessä välitämme, Kirkko
keskellä kansaa, Toimivat seurakuntalaiset. Elävä seurakunta - lähellä ihmistä
ryhmä mainosti häpeilemättä: "Naispappi, homo tai syntinen! Me pidämme
huolta, että kirkon ovet pysyvät auki kaikille.
Lupauksia siis laidasta laitaan ja
kaikenlaista totuuden vähättelyä ja välttelyä, tunteisiin ja inhimillisiin
odotuksiin vetoavia tunnuksia. Keitä he ovat? He ovat tottuneita kokouksiin,
rahan jakamiseen ja lypsämiseen omiin tarkoituksiinsa, ajamaan aatteitaan ja
puoluepolitiikkaansa. Ilmeisesti monen ryhmän nimikkeeksi sopisikin paremmin
Raamatun sana: "Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat."
Matt.24:28. Raato on tässä seurakunta ja haaskalinnut kaikki itsekkäästi
omaansa etsivät sielut. Maailma nappaa kirkon käsiinsä mennen tullen ja Jumalan
sanasta luopuneen kristikunnan käy ennustusten mukaan huonosti: peto syö porton
riisuttuaan sen ensin alasti (Ilm.17:16).
Jumala kuitenkin ajatteli seurakunnan
edustavan Jeesusta tietämättömän, uskottoman maailman ja kääntymättömien
ihmisten keskellä. Pelastuneille sanotaan rohkaiseva näky: "Mutta te
olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä."
2.Kor.12:27. Edelleen Herra ajatteli ja sääsi, että uskovat ovat hengellinen
kokonaisuus, Kristuksen armeija, sairaanhoitohenkilökunta, viljelys, kylvö ja
elonkorjuu väki. Jokaisella on armolahjansa, tehtävänsä, Jumalan erityinen
johdatus, armoitus annettu hänen valtakuntansa jäseninä: "Sillä niinkuin
meillä yhdessä ruumiissa on monta jäsentä, mutta kaikilla jäsenillä ei ole sama
tehtävä, niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta
itsekukin olemme toistemme jäseniä;" Room.12:4-5.
Ehtoollinen, niin kuin kastekin ovat tarkoitetut
vahvistamaan uskoa Jumalan puolelta tarjotussa liitossa. Tämä on kuva yhdestä
Kristuksesta, joka on murrettu uskovien yhteyden eteen ja yhdestä pyhästä
Karitsan verestä, joka on vuodatettu kaikkien uskovien yhdistämiseksi Herraan.
"Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen
vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen
ruumiiseen?" 1.Kor.10:16.
Edelleen Pyhä Henki toimii varustaen
uskovat erityisillä kutsumisilla, ja johdatuksilla toteuttamaan Jumalan tahtoa.
Tässä hän kohdistaa ensisijaisesti päämäärän uskovien yhteyden kasvattamisen
hyväksi. Muutamat ovat kutsujia, toiset hoitajia, kaikki rakentuvat keskinäisen
yhdessä olon, sanan ja rukouksen välityksellä. "Ja hän antoi muutamat
apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja
opettajiksi, tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen
ruumiin rakentamiseen," Ef.4:11-12.
Uskonnot Suomessa sivustolla internetissä
on lueteltu tietoja 1057 yhteisöstä. Näistä on tällä hetkellä valmiina ja
julkaistuina 892 yhteisön tiedot aakkosjärjestyksessä. Nämä edustavat
kaikenkarvaista touhua ja uskomusta, luuloa ja värkkäämistä oman jumalansa
nimissä. Tarjontaa siis riittää joka lähtöön ja monenlaista pöytää on katettu
uskonnollisuuden nälän tyydyttämiseksi - lie siellä joku muru mannaakin
joukossa? Eli tässä luettelossa ovat uskovat ja muut aivan sekaisin
aakkosjärjestyksessä. Seuraavassa muutamia poimintoja päivitetystä luettelosta:
Taivaannaula ry on perustettu 2007.
Yhdistyksen tarkoitus on edistää suomalaisen kansanperinteen ja kansanuskon
harjoittamista. Se järjestää kansanuskon mukaisia vuotuisjuhlia sekä retkiä
kansanuskon ja kansanperinteen kannalta kiinnostaviin kohteisiin Suomessa ja
lähialueilla. Yhdistys julkaisee vanhan kansan vuodenkiertoa seuraavaa
seinäkalenteria, muita painotuotteita ja kansanuskoa, kansanperinnettä sekä
itämerensuomalaista mytologiaa käsitteleviä artikkeleita. Taivaannaulan
Hiisi-hankkeessa kerätään tietoa ja dokumentoidaan Suomen luonnosta löytyviä
kansanperinteen tuntemia pyhiä paikkoja. Toimintamuotoihin kuuluu myös
yhteistyö Viron alkuperäisuskoa edustavan Maavalla Kodan sekä muiden
suomensukuisten kansojen kanssa. Yhdistyksessä on 120 jäsentä (2013).
Tampereen Islamin Yhdyskunta on 1998
rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta (entiseltä nimeltään Islamin Ystävällinen
Yhdyskunta). Yhdyskunnalla on rukoushuone Tampereella, se järjestää arabian
kielen ja Koraanin opetusta. Yhdyskunnalta voi tilata esimerkiksi
oppilaitoksiin erilaisia luentoja, joiden tarkoituksena on tehdä islamia
tutuksi. Lisäksi yhdyskunnalla on oma kirjasto moskeijan yhteydessä. Jäseniä
558 (2003) ja 1567 (2017).
Suomalaisen Samanismin Keskus perustettu
2007. Keskus katsoo toimintansa rakentuvan perinteiseen suomalaiseen
kulttuuriperinteeseen eli kalevalaiseen samaani-, tietäjä- ja
noitaperinteeseen. Keskus järjestää muun muassa samaanimeditaatiokoulutusta ja
keskuksen piirissä toimii itsenäisiä rumpupiirejä. Samaanin tehtävä on ollut
pitää yllä ihmisen ja luonnon tasapainoa ja olla yhteydessä henkimaailmaan.
Samaanin tehtävä oli hallita laajasti yhteisönsä kalendaari- ja siirtymäriitit,
mytologia, rituaalit, loitsut ja parantamismenetelmät. (Ei jäsentietoja)
Valonkantajat ry:n tavoitteena on edistää
vapaata henkistä kasvua. Järjestöllä on aktiiviset paikallisosastot Lahdessa ja
Helsingissä. Valonkantajat on rekisteröity 1990, jolloin myös yhdistyksen
aiempi nimi (1.2.1990-7.3.1990) Totuuden etsijät ry muuttui Valonkantajat
ry:ksi. Valonkantajat korostaa yksilön omaa
vapaata tahtoa ja erilaisuutta henkisellä tiellä. Tärkeänä pidetään
hiljentymistä sekä parantavan energian välittämistä. Tätä parantavaa energiaa
voidaan jakaa kaikkien uskontojen ja järjestöjen parissa. Valonkantajat
järjestää luentoja, keskusteluja, parannus-ja meditaatiotilaisuuksia.
Yhdistyksessä on 170 jäsentä (2007).
Rakkaudentähti on 2011 rekisteröity
yhdistys. Se järjestää muun muassa retriittejä (Valojuhla), joissa harjoitetaan
meditaatiota ja samanistista parannustyötä. Toimintamuotoihin kuuluvat myös
erilaiset kurssit enkelienergiahoidoista sekä hoitomuotojen kuten kaukoparannus
tarjoaminen. Yhdistyksessä on 693 jäsentä (2014).
Karhun kansa on 2013 rekisteröity
uskonnollinen yhdyskunta, joka pyrkii edistämään muinaissuomalaista uskonnollista
perinnettä, suomenuskoa. Yhteisö tunnustaa muinaissuomalaiset vanhat jumalat
kuten Tapion. Pyhiä tekstejä ovat 34-osaisen Suomen Kansan Vanhat Runot
-kokoelman loitsurunot. Yhteisö pitää tärkeinä arvoina luonnon kunnioittamista
ja maanläheistä elämäntapaa. Karhun kansan uskontunnustuksessa on käytetty
kahta kalevalaista runoa, joissa käsitellään maailman syntyä. Jäseniä 52
(2017).
Totuuden Ystävät on rekisteröity 1958.
Totuuden Ystävien uskontunnustuksen mukaan Jumala on Ikuinen Voima, persoonaton
ykseys, joka on aina ollut ja tulee ikuisesti olemaan. Totuuden Ystävien
vakaumuksen mukaan jokaisella ihmisellä on vapaus, oikeus ja velvollisuus luoda
itse jumalasuhteensa. Yhdyskunnassa ei ole pappeja, vaan jokainen jäsen voi
vihkiä avioliittoon, antaa lapselle nimen tai haudata vainajan. Yhdyskunnan
mukaan sen uskonnolliset käsitteet perustuvat yksistään tieteelliseen
maailmankatsomukseen. Toimintamuotona ovat kuukausipalaverit.
Yhdyskuntaan kuuluu alle 20 jäsentä
(2014).
Itsenäinen karismaattinen Elävä Usko-seurakunta
perustettiin Nummelassa vuonna 2002. Seurakunta syntyi irrottautumalla Vihdin
Nummelan helluntaiseurakunnasta. 2006 Elävä Usko-seurakunta lopetti
toimintansa, kun sen jäsenet liittyivät takaisin helluntaiseurakuntaan.
Jeesuksen ristinuhri on surullista
katseltavaa ja monia kysymyksiä herättävä kokemus, joka paaduttaa toiset ja
herättää toiset. Ristinsä ääressä tapahtuu jako kahteen, uskoviin ja
kieltäjiin, seuraajiin ja vastustajiin. Ääretön tuska kuluttaa Vapahtajan
olemusta koko hänen olemuksessaan ja vain ihmiskunnan syntien tähden tämä
kaikki rusentaa häntä. "Niinkuin monet kauhistuivat häntä - sillä niin
runneltu, ei enää ihmisenkaltainen, oli hänen muotonsa, hänen hahmonsa ei ollut
ihmislasten hahmo - niin hän on saattava ihmetyksiin monet kansat, hänen
tähtensä kuninkaat sulkevat suunsa. Sillä mitä heille ei ikinä ole kerrottu,
sen he saavat nähdä, mitä he eivät ole kuulleet, sen he saavat havaita."
Jes.52:14.
Golgatan kuvan tarkoituksena on avata
ihmisille taivaan ovi ja ikuisen elämän tien alkupää. Ja miljoonat ylistävät
tapettua Karitsaa löytäessään hänen uhrissaan uuden elämän ja syntien anteeksi
saamisen ihanan vapauden, sisäisen rauhan ja levon kaikista teoistaan. Mutta
nyt, tänään, Kristuksen nimeä kantava kristikunta on unohtanut hänet.
Kaikenlainen Kristuksen korvike ja toisarvoiset asiat ovat ottaneet
valtaistuimen haltuunsa. On käynyt jälleen niin kuin silloin hänen ollessaan
täällä lihansa päivinä - hänet hylätään, runnellaan ja ristiinnaulitaan, häntä
ei hyväksytä, ei pidetä minään, ei rakasteta, ei kaivata, ei etsitä, eikä
kunnioiteta. On ilmeistä, että juuri ennen seurakunnan ylösottoa ulkoinen
kristillisyys on oman kutsumuksensa aallonpohjassa, varsinaisessa
pohjanoteerauksessa. Se Kristuksen ruumis, minkä tulisi tänään edustaa hänen
valtaansa ja voimaansa, kunniaansa ja nimeänsä, onkin rikkinäinen, heikko,
vastenmielinen raato, joka ei kelpaa uskoville eikä maailmalle. Uskovat
jättävät sen ja kääntymättömätkin ovat siinä vain rahan tähden.
Oi, Herra, miten alas on viety pyhä
olemuksesi, nimesi, seurakuntaruumiisi, miten heikkona se esiintyy
julkisuudessa, miten onneton ja voimaton se onkaan maailman pahuuden ja
kaikenlaisen synnin rehottaman sekoilun keskellä. Tämän näyn edessä on
suljettava suunsa, hiljennyttävä suureen kiitollisuuteen ja nöyryyteen,
ihmetellen ajateltava Jumalan suunnatonta rakkautta langenneita ja syntisiä,
sairaita ja eksyneitä sieluja kohtaan. Ja kun katsomme itseemme uskovina,
huomaamme olevamme pieniä kuin hiekanmuruset, avuttomia ja kykenemättömiä mihinkään
hyvään. Siksi rukoilemme niin kuin olet opettanut: Isä meidän, joka olet
taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi; tulkoon sinun valtakuntasi;
tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;…. se on varmasti
oikein ja parasta seurakunnalle, mitä voimme odottaa ja mikä varmasti on totta
ja kestää ajassa ja ikuisuudessa.
sunnuntai 11. marraskuuta 2018
Herraa, sinun Jumalaasi, pelkää, häntä palvele, hänessä riipu kiinni....
Sillä Herra, teidän
Jumalanne,
on jumalain Jumala ja
herrain Herra,
suuri, voimallinen ja
peljättävä Jumala,
joka ei katso henkilöön eikä
ota lahjusta,
joka hankkii orvolle ja
leskelle oikeuden
ja joka rakastaa muukalaista
ja antaa hänelle ruuan ja
vaatteen.
Sentähden rakastakaa
muukalaista,
sillä te olette itse olleet
muukalaisina Egyptin maassa.
Herraa, sinun Jumalaasi,
pelkää, häntä palvele,
hänessä riipu kiinni ja
vanno hänen nimeensä.
Hän on sinun ylistyksesi, ja
hän on sinun Jumalasi,
joka on tehnyt sinulle ne
suuret ja peljättävät teot,
jotka sinun silmäsi ovat
nähneet.
5.Moos.10:17-21.perjantai 9. marraskuuta 2018
Jakakaa omanne pyhäin tarpeeksi
Niin kauan kun olen ollut uskossa, on
kristillisillä järjestöillä ja seurakunnilla ollut ainainen rahapula muutamaa
poikkeusta lukuun ottamatta. Itsekin työskentelin kahden hyvin erilaisen
järjestön palveluksessa Herran työtä tehden ja kysellen. Ensimmäinen oli pieni
toinen suuri, mutta kummassakin puhuttiin aika usein rahasta ja kovin
mielellään sen saaminen ihmisiltä järjestöön kaadettiin juuri
julistustyöntekijöiden niskaan. Niinpä sitten osa työntekijöistä uupui
kokonaan, osa keskittyi seurakuntien mielistelyyn ja kolehtien maksimoimiseen,
osa otti tiedot vastaan flegmaattisen välinpitämättömästi. Olipa joukossa
niitäkin, jotka eivät ymmärtäneet juuri mitään rahantekemisestä, myymisestä tai
taloudesta, mutta heillä oli kuitenkin suuri Jumala hyvä usko Herran apuun sekä
kirkas evankeliumi. Ja jotenkin se talouskin sujui näiden viimeksi mainittujen
Jumalan hullujen vaikutuspiirissä parhaiten? Kristuksella näyttää olevan
erilainen maku kuin maailmassa yleensä?
Tuoreet verotiedot kiinnostavat ihmisiä
kovasti ja köyhiä kiinnostaa tietää, kuka on oikein rikas, missä sitä rahaa
oikein liikkuu ja kuka sitä varastoi. Voihan sitä sitten lukiessaan unelmoida
itsekin olevansa jotain, kun sattuu tuntemaan jonkun miljonäärin? Uutisia kehystävät
jatkuvasti raha, rahanvalta, taloudellinen tulevaisuus, hallitsijat, jotka
ohjailevat näennäisesti kassavirtoja. Onhan se itsestään selvä, että
esimerkiksi Euroopan talousalue on luotu ja muokattu rahan valtaa suosimaan ja
tukemaan, jos ei nyt ihan paratiisiksi niin kuitenkin paremmaksi maailmaksi
verrattuna köyhiin kolmansiin maihin. Jos raha ei ratkaisisi tänään, koko
unioni pirstoutuisi hetkessä.
Marketin eteisessä oli
raha-automaattipelejä, joissa luki: "Hyvän tahdon pelejä" RAY -
Hauskaa hallovenia (tarkoittaa riivaajahenkien ja paholaisen manaus ja
ylistysjuhlamenoja, joita markkinoidaan amerikkalaisina lastenjuhlina)!?
Hirtehishuumoria tai satiiria tai sulaa hulluutta? Valhetta kuitenkin
kaikkineen koko pelibisnes, sillä nämä pelikoneet on rakennettu rahastamaan
ihmiset kuiville, herättämään alhaiset pelihimot valloilleen ja ne voisivat
yhtä hyvin nimetä "lypsykoneiksi". Niihin monet eläkeläisetkin
lykkäävät hyväuskoisina vähäiset rahansa helpon rikastumisen toivossa.
Asuimme vaimoni kanssa eräällä
paikkakunnalla, jossa kävi niin, että paikallisen sen aikuisen postikonttorin
esimies sekoili pelihimon syövereihin lotossa ja pölli talon rahaa miljoonia
ajatellen, että eräänä päivän, kun päävoitto kilahtaa, niin hän sitten maksaa
"lainat" takaisin. Mutta voittoa ei tullut - ei ainakaan tarpeeksi,
sillä tapasimme seuraavan kerran eräällä vankilavierailulla, kun menimme
pitämään sinne hengellistä tilaisuutta. Esimies oli tutkintovankeudessa
odottamassa lopullista tuomiota.
Maailmaa kiinnostavat aina vain valta ja
raha? Maailmaa kiinnostavat verot, ja niistä saatava hyöty? Maailmaa kiinnostaa
tehdäänkö kaikki enemmistön sääntöjen mukaan, että ajallinen menestys olisi
taattu? Maailmalla ovat suuret pankit, hienot bisneskiinteistöt, sijoitustalot
ja herra-klubit? Kristuksen opetuslapset ovat köyhiä, mutta Herra on heidän
turvansa. Uskoville on tärkeää, että Jeesuksen sanoma kuuluu maksoi mitä
maksoi. "Keisarin" tulee aina olla kakkonen Jeesukseen nähden, sillä
Kristus avaa omilleen kuninkaalisen vapauden: ”Ja kun hän tuli huoneeseen,
kysyi Jeesus häneltä ensi sanaksi: "Mitä arvelet, Simon? Keiltä maan
kuninkaat ottavat tullia tai veroa? Lapsiltaanko vai vierailta?" Ja kun
hän vastasi: "Vierailta", sanoi Jeesus hänelle: "Lapset ovat
siis vapaat. Mutta ettemme heitä loukkaisi, niin mene ja heitä onki järveen.
Ota sitten ensiksi saamasi kala, ja kun avaat sen suun, löydät hopearahan. Ota
se ja anna heille minun puolestani ja omasta puolestasi." Matt.17:26-27.
Kalastaja sai uuden kalastustehtävän,
piti siirtyä verkkokalastuksesta pois ja mennä vain ongelle, napata yksi kala,
jonka suuhun oli kätketty hopearaha. Miltähän se kuulosti Pietarin korvissa?
Mutta ihme tapahtui ja siellä oli raha - veroraha, jolla hoidettiin ajallisia
asioita. Onhan tietysti mahdollista, että kotona saattoi odottaa vaimo
jonkinlaista ostospäivä-ihmerahaa ja miehen tuloa kotiin niissä merkeissä? Ehkä
kavereillakin olisi ollut mielessä rahalle sopivampaa käyttöä? Mutta tämä meni
verottajalle.
Uskovan onni on viedä aina kuormansa
Vapahtajalle, kertoa surunsa ja ilonsa, lankeemuksensa ja synkät mietteensä
Jeesukselle. "…murheellisina, mutta aina iloisina, köyhinä, mutta
kuitenkin monia rikkaiksi tekevinä, mitään omistamatta, mutta kuitenkin
omistaen kaiken." 2.Kor.6:10. Onhan tavallista, että murheet pyrkivät
hidastamaan menoa ja surut kuormittuvat erikoisesti niiden kantajien niskaan.
Joskus vastauksia on kovin vähän, mutta kysymyksiä ja pettymyksiä
kassikaupalla. Mutta juuri silloin ja usein vain silloin Jeesuksen armo tulee
näkyviin erittäin kirkkaana taivaan valona. "Sillä te tunnette meidän Herramme
Jeesuksen Kristuksen armon, että hän, vaikka oli rikas, tuli teidän tähtenne
köyhäksi, että te hänen köyhyydestään rikastuisitte." 8:9. Köyhä Kristus, on
Raamatun ilmoittama Herra, seurakunnan ylläpitäjä ja salattu Jumala. Siksi
monellekaan ei avaudu hänen olemuksensa ja henkilökohtainen hyvyytensä. Ihmiset
etsivät kunniakasta Kristusta, näyttävää voittaja persoonaa, joka takaa
heillekin kaiken ajallisen menestyksen ja suosikkiaseman. Kristus, joka kykenee
juuri ja juuri maksamaan verot, ei ole kiehtova hallitsija.
Mutta Herralla on jokaiselle uskovalle
onki ja kala, jonka suussa on raha. Tämä edellyttää uskoa siihen, mitä Jeesus
sanoo, mitä on aiemmin kirjoitettu sanassa. Se edellyttää liikkeelle lähtöä
uskossa ei näkemisessä, sillä ihminen elää jokaisesta sanasta, joka on Jumalan
suusta lähtenyt. Uusi tehtävä on Jeesuksen valitsema ja siinä on Jumalan
aikataulu. Tällä tiellä koetaan johdatusta ja varjelusta, onnistumista ja
asioiden loksahtamista paikoilleen, ihmeellistä järjestymistä. Tällä tiellä
tutustutaan uusiin ystäviin ja koetaan yhteyttä ja siunausta. Tällä tiellä apu
osoittautuu lahjaksi. Syvällisesti ajatellen sen tien kulkija ymmärtää, että
tämä on Jeesuksen aikaansaamaa, ainutlaatuista, ehkä vain kerran elämässä
tapahtuvaa, hengellinen kokemus, jossa on ajalliset kuoret ja taivaallinen
sisältö. Tänne jäävät aikanaan verot, onget, kalat, rahat ja kaikki näkyvä, kun
uskova lähtee Herransa iloon.
Ajallisen käyttäminen Jeesuksen ohjauksessa
on yksi uskovan ihmisen tärkeä päivittäinen elämän asia. Olemme saaneet, että
voimme jakaa. Evankeliumi on kuin peili, jossa näkee oman kuvansa ja
armahduksen koko kirjon, synnin pois pesemisen ihmeen ja uuden elämän vapauden
lain ja vaikutuksen. Myös toiset uskovat tulevat rakkaiksi ja pelastettu on
mielellään uskovien seurassa.
"Pitäkää pyhien tarpeet ominanne;
harrastakaa vieraanvaraisuutta." (Bibl. Jakakaa omanne pyhäin tarpeeksi.
Ottakaa mielellänne huoneeseen. ) Room.12:13. Pyhä Henki vaikuttaa uskovassa,
että hän kykenee ajattelemaan asioita toisen kannalta tämän hyödyksi ilman
taka-ajatuksia.
Tämä tila onkin vihollisen ainaisen
hyökkäyksen kohteena, sillä se vihaa uskovien keskinäistä yhteyttä ja
rakkautta. Se hajottaa seurakunnan, jos mahdollista pieniksi pirstaleiksi,
eriseuroiksi, lahkoiksi, oppipiireiksi, politiikan mankeleiksi, esiintyjien ja
suosion tavoittelijoitten etujärjestöksi, maailman parannus muutosryhmäksi,
uskonto marketeiksi, ohjelmatoimistoiksi, hauskanpidon edelläkävijöiksi.
Siksi uskovien pitää olla aina valvovina
ja nähdä Raamatun sanan valo kaiken arvokkaan korostajaksi. Silloin Jeesus on
arvoisessa asemassa, suuri ja kunnioitettava ja jokainen häneen uskova
kallisarvoinen. On aika kertoa rahahuolensa Herralle. On aika kertoa ihmissuhde
ongelmansa Herralle. On aika kertoa murheensa Herralle. On aika kertoa
hengelliset tarpeensa Herralle – ja kiitollisena laulaa Hänelle....
1.Jonk' on turva Jumalassa, Turvassa on
paremmassa,
Kuin on tähti taivahalla, Lintu emon
siiven alla.
2.Herra hoitaa omiansa Siionissa
armollansa,
Aina heille tarpeet antaa, Käsillänsä
heitä kantaa.
3.Niit' ei hänen kädestänsä Tempaa
kenkään ikänänsä,
Jotka omakseen hän osti, Kuolost'
elämähän nosti.
4.Heit' ei kohtaa puute, hätä Koskaan
Herran tietämätä;
Ruuan hän ja verhon suopi, Surun sumust'
ilon tuopi.
5.Iloitse siis auttajastas, Pieni lauma,
Jumalastasi
Sanallaan hän kaikki saattaa Vastustajat
maahan kaataa.
6.Käyköön myöten taikka vastaan, Eipä Isä
heitä lastaan,
Kaikk' on hänen aikehensa Tosionneks
omillensa.
keskiviikko 7. marraskuuta 2018
kotiseurat
Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa:
millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää;
kaikki tapahtukoon rakennukseksi. 1.Kor.14:26
torstai 1. marraskuuta 2018
....ettemme heitä loukkaisi, niin mene ja heitä onki järveen.... Matt.17:27
Messu Tervakosken kirkossa
su 4.11. kello 13.00
Tervetuloa messuun klo 13
24. sunnuntai helluntaistaKahden valtakunnan kansalaisena
messussa saarnaa Turkka Aaltonen
Anu Vaarnamo, Tapio Mäenpää
messun jälkeen SLEY:n syysjuhla seurakuntasalissa
tiistai 30. lokakuuta 2018
Hyvän Olon Ilta
Hyvän Olon Ilta
Keskiviikkona 31.10.2018 klo 18.00
Elämän Eliksiirillä, Vanhakoivistontie 12, Pori
Puhe ja musiikki: Turkka ja Hilkka Aaltonen
Juonto: Joona Isokorpi
Kahvitus, ruokakassit
perjantai 26. lokakuuta 2018
Jeesuksen ystävättären ääni
Kirkonmenot olivat juuri loppuneet ja
jumalanpalveluksen osallistujaväki oli lähtenyt tahoilleen. Tulin sakastista
kirkon puolelle aikeissa lähteä seuraavaan tilaisuuteen puhumaan. Eräs
seurakunta-aktiivi pysäytti minut ja kysyi voisinko tulla rukoilemaan pienen
lapsen puolesta, kun seurakunnan vakinaiset työntekijät eivät ehtisi sitä
tehdä? Toki, vastasin. Kirkon keskilaivassa istui nuori äiti kahden lapsen
kanssa. Vanhempi lapsi ja äiti olivat käyneet ehtoollispöydässä juuri
aikaisemmin, olin nähnyt heidät ja heidän lastenrattaansa kirkon käytävällä.
Äidin sylissä oli pieni, vastasyntynyt, puolimetrinen vauva, joka oli juuri
herännyt. Kysyin äidiltä, että halusiko hän minun rukoilevan vauvan puolesta ja
hän vastasi myöntävästi. Kysyin, että oliko lapsella nimi ja sen kuultuani
rukoilin pikkuisen puolesta laskemalla käden hän hennoille hiuksilleen. Äiti kiitti
ja minä jatkoin matkaani muihin tehtäviin.
Ajattelin, miten avuton vauva olikaan,
miten riippuvainen kaikesta avusta, jota hänelle osoitetaan. Miten
suuriarvoista onkaan Jumalan luomisjärjestys, jossa isä ja äiti huolehtivat
lapsistaan, keskittyvät perheen koossa pitämiseen. Ajattelin sellaisia ihmisiä,
jotka on hylätty lapsena, joiden äiti ei ole välittänyt lapsestaan, joiden
elämän alkumetrit ovat olleet täynnä syrjään sysäämistä, epävarmuutta ja
pelkoa? Ajattelin sitä ihmistä, jolle oli kerrottu aikuistumisen kynnyksellä,
että hän oli ollut "vahinko", jonka ei olisi pitänyt lainkaan tulla
tähän maailmaan, jonka äiti oli todennut kuuluisat sanansa: - voi ei, taas
raskaana? Ajattelin sitä ystäväämme, joka oli saanut äitinsä kuolinvuoteella
kuulla isänsä nimen ja mennyt sitten mieli virittyneenä onnelliseen tapaamiseen
tämän kanssa. Ovikellon soiton jälkeen oven avauduttua ja ystävän kerrottua,
kuka hän oli, isä oli vetänyt oven kiinni tämän nenän edestä sanaakaan
sanomatta? Kauhea kokemus! Ajattelin niitä lapsia, joita oli rakastettu ja se
oli sanottu ääneen ilman suurieleisiä lahjuksia ja velvollisuuksia, joita on
pidetty pienenä sylissä, hyväilty ja pallutettu. Ajattelin niitä lapsia, jotka
voivat olla kiitollisia vanhemmilleen hellästä hoidosta ja vastuunkantamisesta,
huolenpidosta. Ajattelin niitä lapsia, joita siunattu kätten päälle panemisen
kautta ja kasteen yhteydessä, jotka voivat olla kiitollisia uskoville
vanhemmilleen siitä, että heidät on kannettu Kristuksen luokse ja heille on pyydetty
Jumalan siunausta koko elämän kuluksi.
Ludmilla Elisabeth
Schwarzburg-Rudolstadt, eli 1600-luvulla Saksassa, oli elävässä uskossa, kävi
aktiivisesti seurakunnassa Jumalan sanan kuulossa ja kirjoitti sen seurauksena
200 laulua. Hän kuoli 32 v. tuhkarokkoon. Hänen laulunsa osoittavat, että hän
on ollut syvästi uskovainen luonne ja hänellä oli voimakas rakkaus Jeesukseen.
Laulut koostuivat pikemminkin oman sielunelämän rakentamisesta kuin ajatellen
julkista palvontaa seurakunnassa.
Nykyisessä virsikirjassamme on virsi 380
joka on hänen kirjoittamansa. Tosin tämä käytössä oleva versio on pahasti
kulunut kääntäjien kovakouraisessa riimittelyssä ja alkuperäinen sanoma on
himmentynyt huomattavasti. Mutta alkuperäisessä tekstissä on vielä mehu
tallella. Se on nuoren naisen rukous rakkaalle Vapahtajalleen, Jeesukselle. Se
on säilynyt meille laulukokoelmassa, jonka Ludmillan veli julkaisi sisarensa
kuoleman jälkeen nimellä "Ystävättären ääni". Nimi kuvaa nuoren
neidon puhdasta rakkautta Jeesusta kohtaan.
1. Huolehdi isä, huolehdi, huolehdi minun
huolistani, huolehdi minun rauhastani tänään ja huomenna, huolehdi minusta koko
ajan, huolehdi minun mielestäni, oi Jumala ystävällisyydessäsi, sinä hoidat
yksin.
Uskovan suuri löytö on Jumalan lapseuden
asema, joka annetaan hänelle pelkästään lahjana, taivaan lahjana. Sen
vastapainona on sitten tuo kurja orjan asema, joka pyrkii aina vanhan ihmisen
kautta valtaamaan mielen. Orja ostaa hyväksymistä ja tekee pakosta asioita
Herralleen. Orja ei tunne rakkautta, eikä elä armosta. Lapsi luottaa isäänsä ja
suostuu tämän ratkaisuihin. "Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä
ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me
huudamme: "Abba! Isä!" Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että
me olemme Jumalan lapsia." Room.8:15-16.
2. Huolehdi, kun päiväni alkaa, huolehdi
ruumiistani ja sielustani; huolehdi, etten tee kenellekään toisin, kuin sinä
käsket; Huolehdi, Korkein, kun mieleni huojuu edestakaisin; huolehdi, etten ole
tahtosi vastaisesti aloittamassa mitään.
Monilla on huojuva mieli
syntymäominaisuutena ja sen kanssa pitäisi pärjätä täällä? Siksi on tärkeää,
että uskova voisi aina löytää Herransa tahdon ja suunnitelman elämässään ja
seurata sitä. Tähän kuuluvat erilaiset valinnat arkipäivässä ja monet
ihmissuhteet, joita pitäisi hoitaa menestyksellisesti. Toiset uskovat ovat
aivan liian nopeita ja jotkut taas auttamattoman hitaita. Kummankin pitäisi
saada Herralta apua luonteensa heikkouksien kurissa pitämiseen, että Pyhän Hengen
johdatus saisi tilaa mielessä ja puheissa, hyvissä teoissa, joita ei koskaan
ole liikaa. "Hän huutaa minua avuksensa, ja minä vastaan
hänelle, minä olen hänen tykönänsä, kun hänellä on ahdistus, minä vapahdan
hänet ja saatan hänet kunniaan."Ps.91:15
3. Hoida ja jätä sanasi meille myös
loppuun asti, että sakramenttien tapaan et koskaan ole kääntynyt meiltä;
Huolehdi esivallasta, että palvelisivat sanallasi kaikkia ihmisiä jokaisessa
säädyssä ja paikassa.
Jumalan sana hoitaa ihmisen olemusta
kokonaisvaltaisesti, ruumiin, sielun ja hengen osalta. Sen parantava vaikutus
on taivaallista. Siihen uskova tahtoo kiinnittyä, sen varassa levätä, sitä
syödä lääkkeeksi ja elämäksi. Sana siunaa ja ohjaa myös ympäristöä,
kääntymättömän maailman suuria rakenteita, kun Herra ohjaa rukousten kautta
historian kulkua. Jeesus on elämämme laupias samarialainen, joka tulee
luoksemme, kun makaamme puolikuolleina ja pahasti haavoitettuina: "Ja hän
meni hänen luokseen ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti niihin öljyä ja viiniä,
pani hänet juhtansa selkään ja vei hänet majataloon ja hoiti häntä. Ja
seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaria ja antoi majatalon isännälle ja
sanoi: 'Hoida häntä, ja mitä sinulta lisää kuluu, sen minä palatessani sinulle
maksan.'" Luuk.10:34-35. Jeesus tekee hoidettavista hoitajia.
4. Huolehdi, suuri ihmisystävällinen
meistä, lapsistasi; Huolehdi, Herra, ystävistä ja vihollisista; Huolehdi meistä
syntisistä; Huolehdi minun leipäosastani, Huolehdi kuitenkin kaikista, jotka
ovat kanssani tarpeessa, Huolehdi, jos lankean.
- Isä meidän rukouksessa pyydämme: - Anna
meille jokapäiväinen leipämme. Katekismuksessa luemme: Jumala tosin antaa
jokapäiväisen leivän kaikille ihmisille, jopa pahoillekin, ilman meidän
rukoustamme. Mutta me anomme tässä rukouksessa, että Jumala opettaisi meitä
tuntemaan sen hänen hyvyydekseen ja kiitollisilla nauttimaan jokapäiväistä
leipäämme.
Se on kaikki, mitä kuuluu ravintoon ja
välttämättömiin tarpeisiimme niin kuin ruokajuoma, vaatteet, jalkineet, koti ja
kontu, pelto, karja, raha, tavara, hurskas puoliso, hurskaat lapset, hurskaat
työntekijät, hurskas ja uskollinen esivalta, hyvä hallitus, hyvät ilmat, rauha
ja terveys, hyvät tavat, hyvä maine, hyvät ystävät, uskolliset naapurit ja
muuta sen kaltaista.
Olimme Israelissa pitämässä lastenleiriä
Venäjän juutalaislapsille. Eräällä oppitunnilla oli aiheena Jumalan olemuksen
isällinen puoli ja tein lapsille kysymyksiä heidän taustastaan ja
kotioloistaan: 1. Kuka on kylvänyt sanan siemenen heihin? 2. Kuka on rukoillut
heidän puolestaan? 3. Kuka on vienyt heidät seurakuntaan? 4. Kuka on johtanut
heitä Jeesuksen luo? Suurin osa vastasi mummo ja vaari, sekä vanhemmat. On
onnellista, jos lähisukulaiset ovat noin kirkkaasti uskossa ja ymmärtävät
Jumalan hoitavan työn tarkoituksen ja tarpeen lasten suhteen.
5. Huolehdi, kun suljen silmäni,
huolehdi, kun olen levossa ja herään taas; Huolehdi toimiani ja asemaani,
Sanaa, syytä ja runoa, sinun työtäsi minun kädestäni, antaessani ja tehdessäni.
Lepo, yöuni, terveellinen ravinto,
tasapainoinen sielun ja ruumiin kulttuuri ovat tärkeää jokaiselle, muuten menee
tahti sekaisin ja päätä särkee, mahahapot kuohuvat yli äyräiden, suoli on
solmussa ja mieli ailahtelee. On ihana etuoikeus olla Jumalan lapsi ja Herran hoidossa
nukkuessaankin. Kun vielä voi ottaa arkiaskareensa hänen kädestään, se on
rohkaisevaa. "Herran armoa on, ettemme ole aivan hävinneet, sillä hänen
laupeutensa ei ole loppunut: se on joka aamu uusi, ja suuri on hänen
uskollisuutensa." Val.3:22-23.
6. Huolehdi, omaisuudestani, kunniastani
ja hyvästä nimestäni; Huolehdi, jos kärsin vääryyden siemenistä; Huolehdi, jos
synnin ja pilkan tähden lihani haluaa opastaa minua; Huolehdi, kun kuoleman
edessä joudun taisteluihin.
Kristityn pitäisi oppia elämään aina
samanlaisena kotona, kirkossa, maailmassa, uskossa, ilman naamiota - eikä olla
kahden tien kulkija, kakkosluokan näyttelijä. Pitää oppia olemaan hyvässä
maineessa ja pahassa, koettelemuksissa ja onnistumisissa, rikkaana ja köyhänä,
tarpeellisena ja tarpeettomana.
Martta ja Maria sanoivat aikoinaan
perhedraaman yhteydessä: "Herra, jos sinä olisit ollut täällä…."
Joh.11:21. Kyllä Herra oli silloinkin kaikkialla, hallitsi kaiken. Jeesus toimi
niin kuin Isä tahtoi ja tuli kotiin, kun Isä tahtoi. Vaivat paljastavat
sisimmän olemuksemme ja uskomme. Pimeys tuo tullessaan valon tarpeen. Eikä
Herra ei ole hemmottelemassa omiaan, sillä siitä ei hyvää seuraa, uskovista
vain tulee ronkeleita ja nirsoja, etumaisia sijoja tavoittelevia,
pintaliitäjiä. "Jos palvelijaansa nuoresta pitäen hemmottelee, tulee
hänestä lopulta kiittämätön." Snl.29:21
7. Huolehdi, Herra, kun minua koskettaa
Saatana täällä maan päällä; Huolehdi, kun joudun oikeuteen ja minut olisi
vangittava; Huolehdi, hautapaikkani; Huolehdi, elämässäni; Huolehdi, jos
mieleni on nyt jättämässä sinut.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)