Jes.62:10. Käykää, käykää ulos porteista, tasoittakaa kansalle tie, tehkää, tehkää valtatie, raivatkaa kivet pois, kohottakaa lippu kansoille.
11. Katso, Herra on kuuluttanut maan ääriin asti: Sanokaa tytär Siionille: Katso, sinun pelastuksesi tulee. Katso, hänen palkkansa on hänen mukanansa, hänen työnsä ansio käy hänen edellänsä.
12. Ja heitä kutsutaan "pyhäksi kansaksi", "Herran lunastetuiksi"; ja sinua kutsutaan "halutuksi", "kaupungiksi, joka ei ole hyljätty."
Kristus on kutsunut omansa seuraajikseen ja luvannut tehdä meistä ihmisten kalastajia....
keskiviikko 26. lokakuuta 2016
perjantai 21. lokakuuta 2016
että pääsisimme lapsen asemaan
Olimme vaimoni kanssa lasten
kunnallisessa päiväkerhossa isovanhempien päivässä. Se oli mukava kokemus ja
täysin erilainen, kuin meidän tavanomaiset päivämme. Oli lauluja, näytelmiä,
leikkejä, askartelua ja tarjoilua. Lasten innokasta telmimistä oli mukava
seurata. Useamman tunnin miittinkin aikana huomasin, että lapset ovat
käytöksissään kovin erilaisia. Oli rohkeita, arkoja, lujatahtoisia, hiljaisia,
perässäkulkijoita, sosiaalisia, puolensapitäviä, alistuvia. leikkiviä,
sivustaseuraajia. Tuntui kuin heidän perimänsä luonteenpiirteet olisivat olleet
vanhempien samaisia pienoiskoossa? Ja miten erilaisia nämä pienet ihmiset
olivatkaan ulkonäöltään ja tavoiltaan - ei kahta samanlaista? Ja miten
riippuvaisia he ovatkaan vanhemmistaan kaikessa, ruoassa, puhtaudessa, kodissa,
suojeluksessa, opettamisessa ja esirukouksissa?
Jumalan lapseuteen
pääseminen on ihmeellinen Jumalan lahja ja työ, jossa ihminen ikään kuin astuu
toiseen maailmaan, so. Jumalan valtakuntaan. Itsekin muistan, millaisen
muutoksen tuo vaihe toi elämääni, ajatteluuni, tavoitteisiini ja puheisiini.
Ennen niin merkityksetön Raamatun henkilö kuin Jeesus, tuli elämän keskukseksi.
"Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta
syntyneen, lain alaiseksi syntyneen, lunastamaan lain alaiset, että me
pääsisimme lapsen asemaan." Gal.4:4-5
Jumalan lapseuteen kuuluu
erilaisuus ja yksilöllisyys, jotka toteutuvat ryhmässä. Tasapäistäminen on
vaarallista, sillä usein siinä kadotetaan kutsumuksen rikkaus, armolahjat ja
johdatus. Pelastuminen on henkilökohtainen asia, Jumala kutsuu jokaista
henkilökohtaisesti, vapauttaa henkilökohtaisesti, liittää seurakuntaan
henkilökohtaisesti. Muuten me olemme kuin lauman kanat orrella rivissä ja
elämme vain munimista varten? On onnellista ja iloista olla Herran oma ja elää
hänen lapsenaan. "Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt
meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!" Niinpä
sinä et siis enää ole orja, vaan lapsi; mutta jos olet lapsi, olet myös
perillinen Jumalan kautta." Gal.5:6-7.
Jumalan lapsen kehityksessä
kaksi ensimmäistä vuotta ovat tärkeimmät, sillä ne näyttävät suunnan
tulevaisuuteen. Herodes pyrki tappamaan kaikki alle kaksivuotiaat ja Jeesuksen
siinä ohella, eikä piru ole muuttanut ohjelmaansa tässä suhteessa. Parin vuoden
kuluessa olisi syytä päästä kiinni seurakuntaan, Raamatun terveeseen
opetukseen, uskovien yhteyteen ja saada itselleen hengellinen vanhempi,
uskon-isä tai -äiti - kummisetä. Jumala on rakentanut uskovaiset semmoisiksi,
että tarvitsemme toisiamme. Oma kokemukseni alkuajoista oli sellainen, että
monet uskovat hätäilivät puolestani, kun minulla ei ollut ensin mitään
seurakuntayhteyttä. Tämä taas johtui paljolti siitä, että olin töissä
yöravintolassa siihen aikaan. Mutta ei se kokonaan sitä selitä, sillä ystävien
merkitys oli siihen tilanteeseen varsin suuri.
Yksinäinen uskova on helppo
saalis kuin avuton lammas susille. Yksin on vain omat mielipiteensä, tietonsa
ja taistelut pitää käydä yksin. Monenlaiset houkutukset ja synnit pyrkivät
valtaamaan uudistetun ihmisen, uskovan asemasta käydään jatkuvaa taistelua
henkivalloissa. Vain Herraan luottavat selviävät. Vähättelijät, ylpeät ja
itseriittoiset putoavat varmasti kuoppaan ja kuolevat. 5.Moos.4:9-10.
"Ole vain varuillasi ja ota itsestäsi tarkka vaari, ettet unhota, mitä
omin silmin olet nähnyt, ja ettei se lähde sinun sydämestäsi koko elinaikanasi,
vaan että ilmoitat sen lapsillesi ja lastesi lapsille: mitä tapahtui sinä
päivänä, jona seisoit Herran, sinun Jumalasi, edessä Hoorebilla, kun Herra sanoi
minulle: 'Kokoa kansa, niin minä julistan heille sanani, että he oppisivat
pelkäämään minua, niin kauan kuin elävät maan päällä, ja opettaisivat
lapsensakin siihen.'" Jonkun on otettava vastuu Jumalan sanan ja
viisauden jakamisesta, muuten koko porukka joutuu pimeyteen.
Joskus liian innokkaat
uskovaiset yrittävät synnyttää ihmisiä uskoon liian varhain ja näistä
tekeleistä tulee vain käännynnäisiä ilman uudestisyntymistä Jeesuksen Golgatan
uhrista, ja ylösnousemusvoimaa Kristuksen kuolleista nousemisesta. Heistä tulee
hengellisiä keskosia, makailijoita, joiden jalat eivät kanna, ruoansulatus ei
toimi, he ovat heiveröisiä, kannettavia rääpäleitä. Toisia on tämmöisiä hankeen
synnytettyjä, joista kukaan ei ole huolehtinut. Heidän puolestaan on rukoiltu
ja kerrottu minimaalinen määrä totuutta, mutta jälkihoito on aivan retuperällä.
Vastuunkantajat ovat kadonneet etelän aurinkoon? "Voi teitä,
kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja
mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin
teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse
olette!" Matt.23:15
Hengellinen keskonen on
1.syntynyt liian aikaisin -
herätys ei ole vienyt itsetutkisteluun
2.sielullinen Hengen
kustannuksella - lihallinen uskovaisuus - ei köyhyyttä, kärsimystä, ahdistusta,
pilkkaa, hylätyksi joutumista, itkua, kuritusta
3.hankeen syntynyt - ei
hoidettu uskovien yhteydessä
4.edelleen synnissä, se
pitää edelleen hallintavaltaa - Krituksen aseman katoaminen
5.ilman armoa, se ei ole
kirkastunut lainkaan - on vain moraalia, lakia, lahkoa
6.tunnekristitty, se on
syrjäyttänyt kirjoitetun sanan - Raamatun arvovallan kutistuminen
7.antanut itse itselleen
anteeksi - ottaa Kristuksen paikan - ei rippiä, ei parannusta
8.itsevalittussa
jumalisuudessa - Jeesus ei ole tie, totuus ja elämä
9.yrittänyt olla itseään
parempi - "kyllä minä voin ja jaksan"
10.Nikodeemus-kristitty -
yrittää järkeillä hengelliset asiat
Armonjärjestyksen mukaan
olisi tarpeen, että jokainen ihminen tulisi ensin herätetyksi näkemään oman
surkean ja kadotetun tilansa ilman Kristusta ja sitten Pyhä Henki saisi
valmistaa ihmisen uudestisyntymää varten. Aikanaan sitten Kristus kolkuttaa
omatunnon ovelle ja pyytää tulla sisälle aterioimaan, armahtamaan ja ottamaan
Herran ja ainoan Jumalan paikan. Terveitä Jumalanlapsia syntyy oikean murheen,
synnintunnon ja todellisen parannuksen kautta. Siinä ratkaistaan tulevaisuus
kerralla astumalla sisään ahtaasta portista (Jeesus), kulkemalla kaitaa tietä
(Jeesus), suostumalla toisten uskovien seuraan (Jeesuksen omat), valitsemalla
Herran (Jeesus) tahto elämän valinnoissa, luovuttautumalla hengen, sielun ja
ruumiin puolesta Jumalalle (Jeesus) täällä ja kerran perillä.
Aagur on aikansa Aaltonen,
jolla oli peli pahasti sekaisin ja Jumala-suhde on hakoteillä. Toisaalta hän
kuitenkin toi avoimesti oman epäonnistumisensa julki ja näki perisynnin
valtavan tuhovoiman elämässään. Hän vertasi itseään toisiin ja koki olevansa
huono. Kuitenkin hän kaipasi Jeesusta - Jumalaa - Pyhintä - ja se oli hyvä
asia, sillä myöhemmissä teksteissään hän vähän valottaa löytöjänsä Jumalan
valtakunnasta.
"Aagurin, Jaaken
pojan, sanat; lauselma. Näin puhuu se mies: Minä olen väsyttänyt itseni,
Jumala; olen väsyttänyt itseni, Jumala, ja menehdyn. Sillä järjetön olen minä
mieheksi, ei ole minulla ihmisymmärrystä; enkä ole oppinut viisautta,
tullakseni tuntemaan Pyhintä." Snl.30:1-3.
Aagurin nimi merkitsi
"kokoojaa", ja saattoi olla siten jo profeetallinen ilmoitus hänen
tulevasta tehtävästään? Sillä Jumala kasvattaa todelliset palvelijansa
erämaassa ja ilman maallista rikkautta, ilman ihmissuosiota ja usein
monivuotisesti.
Itsekin muistan olleeni itse
mielestäni heti valmis hengelliseen työhön, kuin lukkari sotaan? Mutta Herra
laittoi jarruja innostumiseen ja kertoi suunnitelleensa henkilökohtaisen
koulutusohjelman minulle. Eikä ollut tarjolla vaihtoehtoja. Mikään ei minusta
tuntunut tapahtuvan Jumalan valtakunnassa tarpeeksi nopeasti, mutta se oli vain
hengellistä näköharhaa. Hän laittoi minut kouluun, Jumalan kouluun, jossa
edettiin hitaasti mutta varmasti. Välillä oli käytännön harjoitusten aika ja
oppimani piti laittaa koetukselle, oli itse syötävä se leipä, mitä tarjoili
muille. Joskus tuntui, etten opi mitään tai käytäntö tuntui liian vaikealta.
Kun uusi luomus laitetaan todistamaan Jeesuksesta, niin vanha ihminen meissä
pistää kaikkensa vastaan ja yrittää tekosyillä turhentaa koko Jumalan tahdon.
Uskovaisuuden kehityksessä
lapsuudesta kohti miehuutta tulevat esteeksi myös puutostaudit, joita ei voi
korvata luontaistuotteilla. Niitä ovat uskonpuute ja rakkaudenpuute. Nämä
löytyvät Raamatusta. Jos uskoon tullut ei saa Jumalan sanan väärentämätöntä
maitoa, elämän leipää, niin siitä seuraa luulouskoa ja muodollista kristillisyyden
oloista touhuilua. Silloin ihminen puolustelee syntejään ja keksii vaikka mitä
verukkeita, ettei tarvitsisi tehdä parannusta. Kirkollisesti kaikkein härskein
julkinen opetus onkin se, että riittää kun on kastettu, niin pääsee taivaaseen,
vaikka olisi elänyt kuinka tahansa. Tämä on lähtöisin katolisesta kirkosta ja
siitä johdetaan toinen kummallisuus; ajatellaan, että ei voi tietää ajassa
pelastusta, se selviää vasta kuoleman jälkeen. Siksi rukoillaan kuolleiden
puolesta ja on kiirastulioppi ja kaikenlaiset tekopelit. Mutta todellinen
pyhyys tulee vain Kristukselta: "Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää
mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana,
elitte, vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa
vaelluksessanne pyhiksi." 1.Pie.1:14-15
Ruotsalainen Johan Kahl
kirjoitti aikoinaan 50 virttä ennen varhaista kuolemaansa - hän hukkui 25
vuotiaana. Nuoren uskovan vuodatuksissa on edelleen tuoreutta ja henkeä, jotka
kuvaavat hyvin Jumalan lapsen kaitaa tietä:
1. Sun voimas, Jeesus,
vain Mä muinoin tuta sain.
Se särki sydämeni
Suureksi ihmeekseni,
Sain ilolla myös nähdä,
Kuink' autuaaks voit tehdä.
2.Mä muistan Taaborin,
Joss' olit ihanin,
Kun jouduin raukka tähän
Nyt laaksoon pimeähän,
Joss' en näe valkeutta,
Vaan synkkää kauheutta.
3.Syy surkeuteeni On
hataruuteni.
Herkesin kerjäämästä,
Ristilläs pysymästä,
Irroitin sydämeni
Sinusta, Jeesukseni.
4.Leiviskän' tuhlasin Ja
kalliit kihlatkin,
Entisen palavuuden Ja
halut, hartauden.
Nyt olen synkän' tiellä.
Ah, anna anteeks vielä!
5.Nyt aika entinen
Mulstuupi mielehen.
Rukoilen, vaikeroltsen Ja
toivon, ikävöitsen,
Ett' saisin vastauksen Ja
mielen uudistuksen.
6.Mun heikko toivoni
Vahvista, Herrani!
Mä näännyn pimeähän Ja
eksyn korpeen tähän.
Suo armos päivän koittaa,
Mun epäilyksen' voittaa!
7.Pois pilvet hajoita Ja
silmän' kirkasta!
Osoita sanallasi Mull'
armoistuintasi!
Suo ykskään säde sieltä
Virkistämähän mieltä!
8.Mun murhe hitaaks saa,
En jaksa odottaa.
Mä kaipaan kovin sua Ja
kaiken kadottua,
Mitä mull' ennen oli, On
nyt vain raskas huoli.
9.Vaivattu mieleni,
Virvoita, Herrani!
Suo uutta lohdutusta Ja
veres priiskoitusta!
Mua vedä puolehesl,
Suojahan siipiesi!
10.Suo, että kuulla saan
Sun ääntäs uudestaan!
Vaikuta voimallasi, Tee
minuun asuntosi,
Yhdistä itses kanssa,
Puhdista kokonansa!
11.Opeta valvomaan,
Näkemän' uskomaan,
Armohon juurtumahan,
Kiusoissa muistamahan,
Ett' olen lunastettu,
Kuolemaas istutettu!
Harvalla on nykyään onni
syntyä perheeseen, jossa on yhden avioliiton isä, äiti, isoisä ja isoäiti, ja
jotka ovat vielä uskossa ja rukoilevat perhekuntansa puolesta. Mutta uskoon voi
tulla heikommistakin lähtökohdista, orvoista, perheettömistä, hylätyistä,
eronneista, rikkinäisistä ihmissuhteista, kaiken menettäneistä ihmisraunioista
ja koko kansan surkimuksista, kylähulluista ja itsekeskeisistä narsisteista.
Kuka tahansa voi saada kutsun Jumalalta pelastukseen ja voiman tulla Jumalan
lapseksi, valtuutuksen Pyhältä Hengeltä elää Herralle hänen antamillaan
lahjoilla. "Katsokaa, minkäkaltaisen rakkauden Isä on meille antanut,
että meitä kutsutaan Jumalan lapsiksi, joita me olemmekin. Sentähden ei maailma
tunne meitä, sillä se ei tunne häntä." 1.Joh.3:1. Kun Jumalan rakkaus
tulee kohti ihmistä, hän murtuu Herran hyvyyden syliin kuin lapsi, kuin
tuhlaajapoika, kuin syntinen nainen, kuin kieltäjä-Pietari. Maailma menettää
otteensa, aika menettää merkityksensä, omat tavoitteet siirtyvät
toisarvoisiksi, ihmisten sanomiset jäävät taka-alalle. On ihana olla Jeesuksen
oma.
Herra, sinä puhut meille
aikuisille lasten kautta, näemme ja kuulemme heissä syvän inhimillisyyden ja
sinun luomistyösi valtavan toteutumisen. Kylvä jo pienenä heidän elämäänsä
evankeliumi, joka pelastaa heidät ja annan kasteen lahjan kirkastaa heille
sinun armoasi. Anna näille pienille sinun elämäsi, sinun uskosi, sinun
rakkautesi. Herätä heille esirukoilijat, jotka kantavat heidän maallisia
vaiheitaan alati kasvojesi eteen. Siunaa ja varjele heitä, anna enkeliesi olla
heidän teillään johtamassa luoksesi. Avaa meidän aikuisten uskonsilmämme
näkemään, mikä on jumalanlasten suuri kutsumus ja päämäärä, koti, jossa kaikki
on kerran lopullisesti täydellistä.
keskiviikko 12. lokakuuta 2016
lauantai 8. lokakuuta 2016
Jeesus uskon puolesta
Tänä vuonna on
kulunut 50 vuotta Pro Fide yhtyeen perustamisesta ja sen merkeissä
vanhat konkarit (perustajajäsenet) ovat lähteneet pitämään
konsertteja alkuperäiskokoonpanolla. He ovat musisoineet vanhoja
herätyslauluja, jotka silloin olivat muotia. Vastaanotto on ollut
hyvä ja monet ikääntyneet ovat tahtoneet tulla muistelemaan näissä
merkeissä menneitä.
Itselleni eivät
uskonasiat olleet silloin mitenkään ajankohtaisia, mutta nämä Pro
Fiden pojat olivat. Hannu Nyman oli luokkatoverini Turun Klassikossa
ja hän kävi meillä kotonakin 60-luvulla. Muistaakseni hän opetti
minulle elämäni ensimmäisen kitarasoinnun - A-mollin otteen?
Mahdollisesti hän opetti muitakin sointuja? Olimme myös samassa
meripartiolippukunnassa ja osallistuimme retkille ja kesäleireille
Turun saaristossa. Samoin Ilmolahden Jouni oli mukana näillä
leireillä ja oli silloin kooltaan semmoinen pikkupoika. Hannu kertoi
silloin vanhempiensa tekevän katulähetystyötä, mutta se ei ollut
minulle ymmärrettävää asiaa. Edelleen hän kertoi soitelleensa
joiden kavereittensa kanssa yhteen, he olivat iältään 12-14 v.
Mutta en muista oliko puhe hengellisestä musiikista?
Näin perästäpäin
ajatellen pojat olivat silloin tosi nuoria, koulupoikia, eivätkä
mitään muusikkoja. Mutta muuten he olivat innostunutta porukkaa.
Hengellinen nuorisomusiikki oli aivan uutta ja maailman tapa tehdä
musiikkia lainattiin tähän tarkoitukseen. Sitä sanottiin
rautalankamusiikiksi ja se oli tullut myös kirkkoon. Vastustusta
ilmeni runsaasti ja arvostelijat ajattelivat kirkon kulkevan
luopumukseen? Itsekin muistan semmoisen tilanteen, kun eräs kanttori
ei sallinut edes akustista kitaraa tuotavan nuorteniltaan kirkkoon?!
Laulujen sanat
olivat vain suoria totuuden ja armon sanoja, jossa lihaa ei säästetty
eikä laadusta tingitty, pääasiana ihmissielujen pelastus. Oli myös
tapana, että pojat todistavat henkilökohtaisesti uskostaan
Jeesukseen laulujen välissä. Nykyäänkin sillä tavalla putoaisi
varmaan yli puolet gospel-porukoista pihalle, sillä eivät he
todista uskoontulostaan eivätkä parannuksen välttämättömyydestä?
Herättävät laulut on korvattu tunteellisilla, rytmikkäillä
viihdemusiikin elementeillä. Näitä sitten ns. asiantuntijat
arvostelevat samalla tavoin kuin teatteria, elokuvia, balettia,
taidenäyttelyä tai opperaa. Sinne voisi olla hyvä varata yksi
sanoman ja todistusten arvostelijakin mukaan.
Mutta Pro Fide löi
itsensä läpi ja ihmisiä tuli uskoon jatkuvasti. Monet tulivat
kuuntelemaan musiikkia tai siksi, että sinne meni muitakin nuoria ja
siellä Kristus kohtasi heidät. Siellä monet tulivat syntisiksi,
monet kääntyivät Herran puoleen, moni teki uskonratkaisun, moni
pelastui. Olen kuullut näistä tilaisuuksista monta tarinaa, jolloin
Pyhä Henki on suostunut nuorten miesten aktiivitoiminnan
siunaajaksi. Ilmeisesti heidän kyvyillään ei muuten olisi tänään
tilausta, sillä niin ammattimaiseksi tämä sarka mennyt? Heidän
esimerkkinsä on kuitenkin ollut rohkaisuksi monille musiikista
kiinnostuneille nuorille seurakuntalaisille. Sen jälkeen ei
kuitenkaan ole syntynyt vastaavaa ilmiötä - ilmeisesti musiikki on
syrjäyttänyt Jeesuksen? Musiikkia on tänään tarjolla tuutin
täydeltä, eikä aina tiedä onko kyseessä hengellinen kanava vai
maallinen humppahetki? Alkuajan Pro Fide esiintyi kuulijoilleen
Jeesus on Herra T-paidoissa. Se oli uskontodistus, joka itsessään
jo saarnasi nuorten miesten elämänmuutosta. He olivat rohkeasti
antaneet elämänsä Jeesukselle ilman kustannuslaskentaa tai
hyötyajattelua.
Pro Fide liittyy
myös omaan uskoon tulooni sillä tavoin, että olin kesällä -73
Naantalissa töissä ravintola Kaivohuoneella. Vaimoni Hilkka oli
silloin Raisiolaisten kanssa mukana siellä Kaivopuistossa, kun Pro
Fide piti puistokonserttia. Itse istuin ravintolan ikkunalla
tupakalla, kun oli hiljaisempi hetki ennen kiivasta iltaa ja
kuuntelin musiikkia. Sanoista en saanut selvää, mutta joku
ystävällinen työtoveri sanoi sen olevan hengellistä. Hilkka sopi
ystäviensä kanssa nähdessään ravintolan henkilökuntaa
puistosta, että he rukoilevat meidän puolestamme. Kului vajaa puoli
vuotta ja minä tulin uskoon. Tutustuimme Raisiossa, kolme vuotta
myöhemmin menimme naimisiin ja sinne perustimme myös ensimmäisen
yhteisen kotimme.
Vielä yksi
muistikuva niiltä ajoilta: Olin lähdössä eräänä
perjantai-iltana Helsingistä Turkuun junalla, kävin silloin
hotelli- ja ravintolakoulu Perhossa. Olin aika humalassa ja seisoin
pimeällä junalaiturilla, kun joku mainitsi nimeni? Yritin katsoa
ääntä kohti ja näin lyhdyn valossa tutut kasvot - Hannu Nyman,
hänkin oli matkalla Turkuun, hän opiskeli teologiaa. Juttelimme sen
verran, kun kuntoni antoi myöten. Muistan kuinka olin vaivautunut ja
pelkäsin, etten kykene keskustelemaan mistään hengellisistä
asioista, koska en tiennyt niistä juuri mitään. Puhuimme siis
niitä näitä. Onneksi juna tuli ja tapaaminen loppui, pääsin
pälkähästä. Tämä tapahtui ehkä 1 - 2 kk. ennen uskoontuloani.
Vasta jonkin aikaa uskossa oltuani sain kuulla levyltä Pro Fide
yhtyettä, eikä se tehnyt minuun musiikillisesti erityistä
vaikutusta, mutta sanoma oli suurenmoisen hyvä. Vanhasen suvun,
Matti, Anja, Helena, Tuomo, Matti, Maija, kanssa on ollut sitten
paljon yhteisiä tilaisuuksia seuranneina vuosikymmeninä. Usko
yhdistää.
Jos joskus sydämessäs oot tuntenut tyhjyyden
niin varmaan miettinyt oot silloin syytä sen
Mä voisin kertoa syyn tuohon tyhjyyteen
sä ehkä uskot ehkä naurat sanoillein.
niin varmaan miettinyt oot silloin syytä sen
Mä voisin kertoa syyn tuohon tyhjyyteen
sä ehkä uskot ehkä naurat sanoillein.
Sä väität onnen saapuvan kanssa rikkauden
ja uskot nautintojen poistavan tyhjyyden
Mut silti sydämessäs ääni tuo entinen
ei usko valheisiin vaan tahtoo totuuden.
ja uskot nautintojen poistavan tyhjyyden
Mut silti sydämessäs ääni tuo entinen
ei usko valheisiin vaan tahtoo totuuden.
Et totuutta löydä nautinnoista
et tyydytystä elämääs
Ei onni saavu valheen kautta
siks sydämes huutaa tyhjyyttään.
et tyydytystä elämääs
Ei onni saavu valheen kautta
siks sydämes huutaa tyhjyyttään.
Vain yksi ainut poistaa sydämen tyhjyyden
se vaatii kaiken mutta antaa runsauden
Jos tunnustat köyhä oot ja syntinen
niin ensi askeleen oot ottanut rikkauteen.
se vaatii kaiken mutta antaa runsauden
Jos tunnustat köyhä oot ja syntinen
niin ensi askeleen oot ottanut rikkauteen.
Saat synteinesi tulla Herran etehen
hän ottaa taakkas pois ja täyttä tyhjyyden
Ei synti sydämessäs enää hallitse
kun Jeesuksen otat omaksi Herrakses.
hän ottaa taakkas pois ja täyttä tyhjyyden
Ei synti sydämessäs enää hallitse
kun Jeesuksen otat omaksi Herrakses.
Voit silloin laulaa riemumielin
sä Herra poistit tyhjyyden
Sua Jeesus nyt tahdon kiittää
on ristis onni ainainen.
sä Herra poistit tyhjyyden
Sua Jeesus nyt tahdon kiittää
on ristis onni ainainen.
Raision seurakunnan
nuorisoherätyksen alkutahdit löivät nuoret Pro Fide pojat.
Ensimmäisessä aktiossa tuli 10 nuorta tyttöä uskoon ja puolen
vuoden kuluttua seuraavassa rukoiltiin, että joku poikakin
pelastuisi ja Herra vastasi – yksi tuli. Herätyksen seurauksena
uskoon tuli n. 100 nuorta ja joitakin lähipaikkakuntien nuoriakin
tuli mukaan. Runsas väki sytytti runsaan toiminnan, jossa
evankeliumia julistettiin kaikkialla yleisön pyynnöstä huolimatta.
Opiskeltiin Raamattua, soitettiin, laulettiin, rukoiltiin, vietettiin
ehtoolista, järjestettiin aktioita, retkiä ja tapahtumia.
Näissä
mainingeissa olimme aikoinaan tekemässä ovityötä erään
lähiseurakunnan alueella ja paikallisen kirkkoherran
myötävaikutuksella. Jakaannuimme kahden hengen ryhmiin ja jaoimme
pitäjän alueellisesti sektoreihin, joita sitten lähdimme
kiertämään talosta taloon. Jaoimme traktaatteja ja hengellisiä
lehtiä, todistimme suusanallisesti ja kutsuimme illaksi kirkkoon
ihmisiä. Menimme sisälle koteihin ja juttelimme heidän kanssaan
riippuen kuulijoiden innokkuudesta. Ne olivat pääsääntöisesti
hyvin lyhyitä tilaisuuksia ja me olimme yksipuolisesti äänessä.
Kummastusta tietysti herätti paikallisissa se, että olimme
tekemässä työtä luterilaisen kirkon nimissä, emme edustaneet
mitään lahkoa, emmekä keränneet itsellemme kannattajia tai rahaa.
Eräänä tällaisena
lauantaipäivänä (olimme arkisin työssä) menimme vaimoni kanssa
suureen maataloon, jossa oli perhe koolla. Kerrottuamme asiamme
hyökkäsi talon nuori emäntä (tytär), Eeva, kiivaasti meitä
vastustamaan ja piti koko kristinuskoa epäluotettavana,
halveksittavana muinaisjäänteenä historiasta. Niin sitten
puolustauduimme parhaamme mukaan vedoten Raamattuun. Jossain
vaiheessa katsoimme parhaaksi siirtyä toisaalle, eikä kyseinen
neitonen antanut tuumaakaan periksi. Tuli mieleen naispuolinen Saulus
Tarsolainen? Vaimoni kertoi ulkona, että hän tunsi tytön ja tämä
oli ollut joitakin vuosia aikaisemmin mukana seurakuntanuorten
toiminnassa ainakin jossain määrin. Pian vaikea kohtaaminen unohtui
ja olimme taas kolkuttelemassa uusia ovia.
Myöhemmin
keskustelimme kuluneen päivän kokemuksista ja Hilkka kertoi Eevan
olleen aiemmin Raamattuopistolla jossain nuorisotapahtumassa halukas
menemään sielunhoitoon, johon silloin oli jonottanut paljon nuoria.
Ensin oli kuulutettu, että tänä iltana kaikki tapaukset hoidetaan
ja jokaisen odotukseen vastataan, mutta illan pimetessä, joku
"viisas" ilmoitti, että nyt esirukouspalvelu ja
sielunhoito lopetetaan ja huomenna jatketaan. Kuinka ollakaan tämä
Eeva oli juuri silloin se, jonka kohdalla pantiin jono poikki. Hän
katkeroitui tästä ja jätti kokonaan haaveet uskovaisuudesta.
Raision entiset
seurakuntanuoret ovat pitäneet kokoontumisiaan epäsäännöllisesti
vuosien ajan ja monet ovat olleet tulleet tapaamaan vanhoja tuttuja
ja muistelemaan menneitä. Jokin aika sitten vaimoni oli mukana
tällaisessa tilaisuudessa, itse olin jossain saarnamatkalla? Siellä
hän istui kahvipöydässä ja jutteli siinä naisten kanssa. Silloin
hän tunnisti keskustelun kuluessa, että vieressä istui tämä
aiemmin mainittu Eeva, nyt ikääntyneenä, sairaana ja kyselevänä.
Hän kysyi Hilkalta, että vieläkö tämä uskoi niin kuin ennen? Ja
Hilkka kertoi uskostaan ja Jeesuksen seuraamisesta elämässään.
Lyhyt todistushetki toi tietysti mieleen vanhoja muistoja ja kotiin
palattuaan hän kertoi tästä erityisestä kohtaamisesta. Myöhemmin
kuulimme, että Eeva oli kuolemansairas ja joutunut loppusuoralla
sairaalaan. Siellä vanhat uskonystävät olivat käyneet hänen
luonaan rukoilemassa ja tukemassa häntä viime metreillä. Pian
hänen lähtönsä aika oli tullut ja uskomme että hän meni
Jeesuksen luo. Alkuajan pettymys ja sitä seurannut katkeruus oli
muuttunut uskon luottamukseksi Herraan ja ikuisuuden aamuksi.
Herra, olen syvästi
kiitollinen, että olet jaksanut kuljettaa meitä omiasi pitkin
matkaa viitoittamallasi tiellä ja että olet pelastanut meidät
synnistä, kuolemasta, maailmasta ja saatanan vallasta. Sinun
lahjanasi olemme saaneet uskon ja monet ovat siitä todistaneet
meille ja muille, monet ovat myös rukoilleet meidän ja muiden
puolesta, monet ovat antaneet lahjansa ja jäsenensä sinun
palvelukseesi, monet ovat laulaneet ja soittaneet kunniaksesi kutsuen
toisia luoksesi. Milloin, Herra, saamme taas kuulla heistä, jotka
asettavat sinut ensimmäiseksi tässä elämässä, joiden sanoman
kautta monet tulevat uskoon ja pelastuvat, haluavat taivaaseen?
Ovatko, Herra
herätykset ohi ja edessä vain maailman tuomioiden aika. Näemmekö
vielä monien tulevan uskoon, kuulemmeko sanomia parannuksen
tekijöistä? Tuleeko vielä aika, jolloin kouluikäiset valloittavat
Jeesus-nimissä tätä maata, jolloin tuoreet pelastuneet todistavat
katujen kulmissa Elämän Herrasta, jolloin syntien rasittamat
ihmissielut löytävät lepopaikan sinun jalkojesi juuressa katsellen
ristiinnaulittuun olemukseesi, uuden elämän voiman sinun uhrissasi,
veressäsi, jolloin taas kuulemme monesta suusta, sydämen pohjasta,
että Jeesus on Herra!
maanantai 3. lokakuuta 2016
Mannalappuja
Tein joskus 2000-luvun alussa mannalappuja tietokoneella ja niitä sitten moni kopioi itselleen rohkaisun sanoiksi arkeensa. Ne olivat sitten monta vuotta Herätysseuran kotisivuilla vapaasti maksutta kopioitavana, mutta nyt eivät enää uusittujen sivujen palstoilla.
Laitoin ne tähän JPG muodossa. Mutta minulla ovat ne myöskin PDF-muodossa. Niitä on siinä kaikkiaan yli 1200 kappaletta.
Vähän siinä on hommaa, kun leikkaa ne pieniksi palasiksi ja kannattaa käyttää hieman vahvempaa paperia 120 - 150 g. Niin ne säilyvät paremmin rasiassa.
Laitoin yhden satsin englantilaisen version Amerikkaan ystävälleni ja hän kysyi, että mistä olen saanut paloitellun Raamatun? No, sana on kuitenkin aina jumalallista, oli sitä vähän tai paljon. Näissä valituissa tekstikohdissa on hieman pitempiä jaksoja, ei vain yhtä jaetta.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)