Kesähelteen ollessa
kallistumassa kohti loppuaan koin erikoisen viikon elämässäni, tapasin eri
tilanteissa monia rikkinäisiä ihmisiä, jotka eivät valittaneet olemistaan ja
elämäänsä. Kärsimyksen kirjo ja törmäilyt varjostivat matkaa, heidän oli
mentävä ontuen eteenpäin tai jäätävä paikalleen toisten hoidettavaksi. Minun
osani oli rukoilla heidän puolestaan, kantaa heitä Herran eteen. Miten
avuttomaksi sitä tunsinkaan itseni näissä monissa todella vaikeissa asioissa.
Mutta ilman Jumalaa olisin täysin avuton ja aseeton.
On helppo heittää
vanha rikkinäinen tarpeeton tavara roskiin ja hylätä se lopullisesti pois
silmistään. Mutta ihminen on toista, hän ei ole koskaan liian huono
hylättäväksi. Jumalan antama elämä on aina lahja, jonka arvon voi ymmärtää vain
Golgatalta käsin, Kristuksen rakkauden uhrista. Seurakunta muodostuu
rikkimenneistä ihmisistä.
Harva se päivä kohtaan
ihmisiä, joista tiedän vain vähän; sen verran kuin he kertovat. Moni tuokin
ensiksi tietooni, millaisia saavutuksia heillä on, mitä he ovat saaneet aikaan,
mitä hyvää heistä on sanottu. Nämä myönteiset seikat kultaavat herkkyyden,
heikkouden ja huonouden. Niiden alla on kuoressaan pieni ihminen, joka kaipaa
osakseen rakkautta ja hyväksymistä. Ja kun ihminen ei saa kaipaukseensa tyydytystä,
hän vaihtaa ihmissuhteen eläimeen, silloin hän saa hyväksyntää, nuolemista,
hyväilyä ja lämpöä lähelleen. Eläimet ovat kiitollisia, ystävällisiä ja
ruokkijaansa kunnioittavia. Kissa kihnaa jalkaa vasten, koira nuolee kättä,
hevonen puhisee tyytyväisyyttään, lammas määkii vastauksena.
Kerrotaan, että
aikana, jolloin hedelmät olivat harvinaisia Suomessa, oli kuitenkin pöytään
laitettu harvinaisia herkkuja etelästä, appelssiineja. Niitä sitten tarjottiin
vieraille ja paikalla oli eräs kansanmies, jolla ei ollut kokemusta moisista
herkuista ja niin hän sitten söi hedelmän kokonaan, kuorineen päivineen.
Paikalla olleet ihmettelivät ja kysyivät häneltä, että miltä se maistui? Tähän
mies vastasi, että olihan siinä hyvät ja huonot puolensa!
Rikkinäisyys on monen
osana, ja aikanaan niin eheä, fiksu, harkitseva, tasapainoinen ihminen ei enää
eräänä päivänä jaksakaan olla vahva ja kiltti. Vanhenevana hän on kuin
kellariin hylätty, tyhjä hillopurkki, jota ei kukaan nosta enää pöydälle herkun
asemaan, vaan se pölyttyy ja hyllytetään. Kristus on kulkenut tämän tien edellämme. Hänet hylättiin,
ylenkatsottiin ja tapettiin. Mutta jokainen uskova parkuu surkeasti, kun Herraa
ohjaa hänen askeleitaan ristin tielle ja itsensä kieltämiseen. Kuitenkin Jumala
särkee astioitaan, kokoaa jälleen ja valmistaa käyttöönsä. Tarjoutuisimme
Jumalan käyttöön mahdollisimman eheinä, näyttävinä, säröttöminä ja
ulkokullattuina. Mutta Herra ei tarvitse meitä sellaisina, vaan tekee meistä
rikkinäisiä. Se on hänen tapansa olla avuksi toisille rikkinäisille ja
kirkastaa nimeään maailmassa. Kun hän haluaa voittaa syntisiä, hän laittaa
työhön syntiset, joille armo on avautunut kuin kesäinen taivas. Kun hän haluaa
voittaa valottomat, hän laittaa työhön valottomat, joiden pimeät hetket ovat
kuin suuri pääoma jaettavaksi kokemuksen selkärepusta. Kun hän haluaa voittaa
rauhattomat, hän laittaa työhön rauhattomat, jotka sydän pamppailen käyvät
arvokkaaseen tehtävään. Kun hän tahtoo voittaa rammat ja sokeat, hän laittaa
työhön ontuvat ja vapisevat, jotka turvaavat kaikessa heikkoudessaan
Vapahtajaan. Kun hän tahtoo voittaa vangit, hän laittaa todistamaan vangit,
joiden sisäiset kahleet on katkaistu. Rikkinäinen, jota Jeesus on korjannut, on
paras kertomaan evankeliumia toiselle rikkinäiselle.
Ihminen voi olla rikki
ruumiillisesti, hänen sairautensa riuduttaa olemusta. Ihminen voi olla
sielultaan rikkinäinen, hän on masentunut, voimaton, kärsivä, alakuloinen.
Hengessään särkynyt ihminen on lähellä Jumalaa. "Minun henkeni on
rikki raastettu, minun päiväni sammuvat, kalmisto on minun osani." Job
17:1. Sairaus murtaa tehokkaasti ihmisolemusta ja on kuin eläisi koko ajan
matalapaineen alla, mustien pilvien peittämää elämää, jossa aurinko ei tunnu
paistavan. Asiaa eivät helpota lukuisat läheisten arviot, joissa vain
voivotellaan surkeaa tilannetta saamatta mitään korjausta aikaan. Osa ihmisistä
ei halua olla missään tekemisissä rikkinäisen ihmisen kanssa, sillä hän on
usein kovin raskas ystävä, joka vaatii erikoisen paljon aikaa ja huomiota.
Itsekin juttelin eräänä päivänä erään taakoitetun ihmisen kanssa, eikä hän
ollut minulle entuudestaan tuttu. Hän puhui vuolaasti koko ajan kertoen lähes
kaiken, mitä mieleen tuli ja minun oli hieman vaikea jo pysyä perässä, että
kuka ja mitkä olivatkaan vaikuttaneet tai vaikuttamassa hänen kurjaan
olotilaansa. Mutta siitä sitten selvittiin ja jossain vaiheessa tuli siihenkin
aamenen-paikka. Totesin sitten, että ko henkilöllä ei ole ilmeisestikään
patoutumisongelmaa, kun hän kykenee noin vuolaasti kertomaan murheitaan? Johon hän vastasi puhuvansa aina kaiken ja
kaikille. Myöhemmin kuitnkin mietin, että kaikki eivät kuitenkaan ehkä välittäisi
kuunnella niin pitkiä sairaskertomuksia tai sukuselvityksiä, mutta meidän
Herramme kyllä jaksaa kuunnella.
Ennen vanhaan ostorakkautta pidettiin halveksittavana synnin
harjoittamisena ja sen sarjan ihmisiä ei yleensä nähty seurakunnan
tilaisuuksissa. Mutta sehän on ymmärrettävää, sillä heidän työvuoronsa
ajoittuivatkin pääasiassa yöaikaan ja teot luokiteltiin kuolemansynneiksi?
Yhteiskunta on sitten puuttunut tähän ilmiöön lainsäädännön kautta
vaihtelevasti eri aikakausina, rangaistuksia ja sakkoja on määrätty kiinni
joutuneille. Myöhemmin moraalin löyhdyttyä ei rangaistuksia ole jaettu kuin
aniharvoin, kun maan eliittikin on ruvennut käymään siellä.
Uskovan sudenkuoppa on samansukuinen kuin ostorakkaus, mutta
ei niin läpinäkyvä. Sen ilmenemismuoto on hyväksymisen jahtaaminen ja sen
puute. Kun ihminen ei saa riittävästi hyväksymistä, se synnyttää muutamissa
henkilöissä sellaisen käyttäytymisen, että he ovat valmiit tekemään mitä
tahansa voidakseen saada osakseen kiitosta ja hyväksyntää. Tässä he menevät
joskus aivan äärimmäisyyksiin myymällä hyvät ystävänsä jonkun uuden
ihastuksensa suosion kustannuksella. He käyttäytyvät lapsellisesti jakaen
kaiken omansa ostaakseen suosikkinsa ihailun. Tästä tulee heille
riippuvuus-suhde, joka kestää niin kauan, kun suosikki hylkää heidät tai he
löytävät uuden suosikin. Moni uskova on langennut tähän kuoppaan ja menettänyt
uskonsa ihmisen vuoksi. He rikkovat vaikka avioliittonsa päästäkseen
hyväksynnän piiriin, he luopuvat työpaikastaan samasta syystä, he jättävät
uskovat ja seurakunnan, että saisivat hyväksyntää tarvitsemansa annoksen.
Tällaiset ihmiset ovat rikkinäisiä, tunne-elämän
riepoteltavia reppanoita, varsinaisia tuuliviirejä, jotka pärjäävät vain
myötätuulessa. Jostain syystä heille näyttää löytyvän aina vastatuulta, vai
valitsevatko he itse väärän menosuunnan?
Kristittyinä he ovat raskasta kalustoa, jotka vaativat paljon tilaa,
sotkevat asiansa ja muiden asiat, touhuavat heille kuulumattomissa ja edustavat
huonosti Herraa Kristusta. He eivät tahdo ottaa joka päivä ristiään, eikä
kuolla itselleen. He syövät enemmän kuin tienaavat ja siitä ei hyvää seuraa.
Heistä tulee muiden elätettäviä, aina lisää tahtovia, tyytymättömiä, sisäisesti
lihavia. Rikkinäinen on osittain kuollut, koska hän elää hylkäämisen seurauksia
olemuksessaan. "Minä olen unhottunut ihmisten mielistä niinkuin kuollut,
minä olen kuin rikottu astia."Ps.31:13.
Jeesus voi korjata rikkinäisen ihmisen entiselleen, sillä
hän on itse kulkenut hylätyksi joutumisen kurjan tien ja voi siksi auttaa.
Ihmisyys meissä ei ole koskaan täydellistä johtuen meissä vaikuttavasta
turmeluksesta, mutta sisäinen rauha auttaa suhtautumaan vaikeisiin asioihin
tasapainoisemmin. Rikkinäisen ihmisen suuri kynnys on synnintunnustus, sillä
hän tietää tekevänsä väärin, mutta lykkää parannuksen sikseen ja elää
välinpitämättömästi syyttäen asioistaan vain muita. Kuuntelemalla Kristusta
ihminen saa apua Jumalalta, sana tuo uskon ja rakkauden hänen ulottuvilleen.
Ylimääräisiä siunauksia ei enää metsästetä, vaan levoton mieli on asettunut
Herran tahtoon. Tila edellyttää valvomista, sillä vanha ihminen hänessä pyrkii
jatkuvasti vanhoihin tapoihin. Uskovan ei tarvitse ostaa Jumalan rakkautta tai
hyväksymistä, ne ovat lahjoitetut Jeesuksessa Golgatalla koko maailmalle ja
erityisesti hänelle. Mutta armo pitää ottaa vastaan, muuten se ei hyödytä
ketään.
Pahimpia puoskareita ovat nämä itsetuntoterapeutit, jotka
pyrkivät luomaan rikkinäiselle ihmiselle sellaisen käsityksen, että he voivat
tehdä mitä vaan, kunhan tuntevat olevansa itse elämänsä herroja. Heistä
tunteiden vapauttaminen on uuden elämän alku, mutta Raamattu varoittaa
valloilleen päässeista sielunliikutuksista, jotka vievät syntiin. Jumalan sanan
selvä opetus on omantunnon rauhan tarpeellisuus jokaiselle ihmiselle, ilman
sitä ollaan aina heikoilla jäillä, ihmisjärjen ja monenlaisten
tyydyttämättömien tarpeiden vellovalla suolla. Vapahtajan luona mieli
rauhoittuu, syntinen saa uuden elämän, menneisyyden voi jättää taakseen ja
katsoa Kristukseen, joka luo uutta. "Minä olen Kristuksen kanssa
ristiinnaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja
minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on
rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni." Gal.2:19-20.
Kristityn vapaus alkaa oman lihan ristiinnaulitsemisesta Kristuksen kanssa.
Tämä uskonhyppy kannattaa, sillä siinä on ajallinen siunaus ja myös ikuisen
elämän lupaus.
Luin erästä vanhaa kirjaa, joka kertoi suurista herätyksissä
Suomessa ennen itsenäisyyden aikaa. Jumala käytti välikappaleinaan miehiä,
jotka olivat tulleet itse tuntemaan Herran Jeesuksen ja saaneet sydämelleen
toisten ihmisten pelastumisen. Eräs tällainen vaikuttaja oli arkkitehti K. A.
Wrede, vankilatyönuranuurtajan Matilda Wreden serkku. Reilu sata vuotta sitten,
kun olimme vielä osa Venäjää, monen elämässä Helsingin lähetystalolla pidetty
herätysviikko merkitsi suurta ratkaisua. Myöhemmin tällaisia viikkoja pidettiin
joka vuosi. Näiden kokouksien puheiden otsikot valittiin suoraan elämää
koskettaviksi, kuten "Tehkää parannus", "Ei kukaan voi palvella
kahta herraa", "Kääntyminen", "Elämä ja yltäkyllin"
y.m. Seuraavassa ote näistä ajoista:
Tehtaan varastonhoitaja Arthur Lindholm kertoo: Ensinnäkin
tahdon sanoa, että vietin koko lailla syntistä elämää aina vuoden 1906
alkupuolelle saakka. Silloin luin lehdistä ilmoituksen, että eräs talonpoika
pitää puheen Harjun rukoushuoneella. Kehoitin eräitä työtovereitani tulemaan kanssani
kuulemaan, kuinka talonpoika pystyy saarnaamaan. Meitä meni siis sinne muutamia
uteliaita. Talonpoika oli nimeltään Jern ja oli kotoisin Pohjanmaalta. Jern
alkoi iltahartauden, ja ne sanat, ne menivät sydämeeni ja aiheuttivat siellä
suuren synninhädän. Sitten nousi paroni Wrede puhujakorokkeelle. Ensimmäisen
kerran kuulin hänen puhuvan. En enää muista, mitä hän sanoi, vain yksi seikka
jäi mieleeni, hänen tapansa esittää Jumalan sanaa. Hän puhui niin rakastavasti,
niin lempeästi ja hellästi. Varmaankin juuri sen takia hänen sanansa niin
sattuivat minuun syvästi. Seuraavina iltoina oli herätyskokouksia
Lähetystalolla. Joka ilta siellä puhuivat sekä Jern, että Wrede. Kun kuulijat
eivät halunneet poistua, jatkettiin kokouksia myöhään. Minäkin olin joka kokouksessa
ja tulin suureksi syntiseksi. Toivoin tilaisuutta saadakseni uskoa huoleni
paroni Wredelle, sillä mielestäni hän oli ainoa, joka voi minua ymmärtää.
Ensimmäisistä kokouksista palattuani avasin Raamattuni, joka
oli ollut suljettuna aina rippikouluajasta asti. Luin Matt.12:32 "Ja jos
joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta
jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta,
ei tässä maailmassa eikä tulevassa." Nyt otaksuin tehneeni syntiä näitä
Jumalan sanoja vastaan, ja sielunhätäni oli sentähden hyvin suuri. Siitä
seurasi unettomia öitä ja rauhattomia päiviä. Herätyskokouksissa istuin
odottaen, että Wrede tulisi minua puhuttelemaan, mutta aina hän meni jonkun
toisen luo. Monien iltojen pettymysten jälkeen päätin: tänä iltana tulen tänne
viimeisen kerran. Jos nyt en saa tilaisuutta puhutella Wredeä, ei ole muuta
neuvoa kuin päättää päiväni. Puhujakorokkeelta Wrede suuntaa askeleensa juuri
sinne, missä istun, mutta kaksi hyvinpuettua naista, jotka istuvat kaksi
penkkiä edessäni, pysähdyttävät hänet. Nousen lähteäkseni toteuttamaan synkät
aikeeni, mutta silloin Wrede kääntyy penkissään ja ojentaa minulle kätensä
kysyen: 'Miten on laitanne?' Vastasin: Sangen huonosti. Silloin hän heti jätti naiset
siihen ja vei minut pieneen sivuhuoneeseen. Siellä polvistuimme. Wrede rukoili
puolestani, hän koetti rauhoittaa ja lohduttaa minua sekä kehoitti saapumaan
seuraavana iltana kotiinsa Kruunuhakaan, sillä hän ei onnistunut rauhoittamaan
minua. Kotonaan paroni Wrede vielä koetti Jumalan sanasta osoittaa, etten ollut
tehnyt syntiä Pyhää Henkeä vastaan. Siitä huolimatta en tullut vakuuttuneeksi
siitä, mitä sanottiin. Taaskin rukoilimme, mutta tuloksetta. Silloin Wrede
nousi, laski kätensä päälleni ja rukoili ääneen: 'Rakas hyvä Jumala, Jeesuksen
tähden vuodata Pyhä Henkesi tämän veljen sydämeen.' Silloin minut valtasi
sanomaton riemu, jota en koskaan voi unohtaa ja jota on vaikea sanoin kuvailla.
Paluumatkani lahden poikki Sörnäisten puolelle oli yhtä ainoata ylistystä.
Usein täytyi minun polvistua, sillä syntien anteeksisaamisen ilo oli niin
valtava ja tietoisuus, että Jumala oli pelastanut sieluni palvelijansa kautta,
teki ilon vielä suuremmaksi. Wredeen liityin veljessitein, jotka kestivät aina
hänen kuolemaansa saakka. Kaikkina niinä monina vuosina, jolloin tunsin paroni
Wreden, oli hän aina sama vaatimaton, nöyrä ja auttamaan altis kristiveli,
jossa ei ollut ylpeyden hiventäkään. Hän ei koskaan katsonut ihmisen
ulkomuotoon, vaan sielujen pelastus oli hänelle tärkeintä. Kauniina säilyy
paroni Wreden muisto, kun hän kävi köyhien kodeissa laitakaupungin
työläiskortteleissa. Siellä oli suuria, lapsirikkaita perheitä, miehet olivat
usein kovia juomareita. Siitä oli tietysti seurauksena puutetta ja kurjuutta. Näissä
kodeissa kävi Wrede. Hän vei sinne lahjakääröjä, hän puhui ja auttoi heitä
monin tavoin. Seuraukset alkoivatkin jo näkyä, sillä monta suurta juoppoa
kääntyi Jumalan puoleen. Perheet tulivat onnellisiksi. Ihmekö siis, että vaimot
kutsuivat häntä 'Jumalan enkeliksi'.
"Koska te halveksitte tätä sanaa ja luotatte
väkivaltaan ja vääryyteen ja siihen turvaudutte, niin tämä synti on oleva kuin
repeämä korkeassa muurissa, joka uhkaa sortua ja pullistuu; se särkyy äkkiä,
yhtäkkiä. Se särkyy, niinkuin särkyy savenvalajan astia, joka lyödään rikki
säälimättä, niin ettei sen sirpaleista löydy palasta, millä ottaa tulta
liedestä tai ammentaa vettä altaasta." Jes.30:12-14. Jokaisen ihmisen
suurin ongelma on aina synti, tiesivät he sitten siitä tai ei. Siksi kaikki Herran
työ aina tähtää tämän asia valaisemiseen, koska synti ilman armahdusta kadottaa
ikuisesti. Mutta kyllä moni tietää olevansa harhassa, väärässä ja
kuolemantiellä, mutta painaa lisää vain kaasua, ettei joutuisi uskovan
maineeseen. Heistä kuolema saappaat jalassa olisi jotenkin kunniakkaampaa, kuin
matka ajassa Jeesuksen seurassa ja sitten kerran taivaassa?
Rikkinäisinä ja monin tavoin raadollisina tulemme eteesi,
Jeesus, emme tunne olevamme kovin korjaantuneita, puhumattakaan valmiita.
Etsimme kasvojasi, tahtoasi ja voimaasi, olemme ilman sinua aivan hukassa.
Tuomme sinulle rikkinäisen mielen, väärät motiivit, synnilliset työt, itsekkäät
tavoitteet ja meille vaikeat ihmissuhteet. Auta meitä näissä, vapauta meidät
tunteitten talutusnuorasta, lihanhimosta ja ahneudesta. Korjaa meitä, paranna
meitä, tue meitä, opeta meitä, ja ole pitkämielinen meitä kohtaan. Katsomme
sinun rakkauteesi, täydellisyytesi, voittoosi, sillä köyhyydessämme tunnemme
vain puutteemme. Joskus tulemme eteesi ryömien ja se sopii tilaamme silloin
kaikkein parhaiten, olemmehan rikkinäisiä.