Kesäkelillä kaasujalka on löyhässä ja vanha auto kulkee
yllättävän nopeasti… ja samassa tiekamera räpsähtää…. poliisilaitos päivittää
maantiekiitäjän arkistoihinsa. Rikosrekisteri kasvaa. Huolimatta lukuisista
välähdyksistä tien varsilla, en ole kuitenkaan saanut koskaan ylinopeussakkoa.
Muutama huomautus on tullut - ei muuta, nekin vaimolle, koska ainoa automme on
hänen nimissään. Olen kuitenkin syyllinen, rikollinen, lainjakajat vain ovat
tulleet joustaviksi. Onhan tietysti raskasta ajaa aina jarru päällä, varsinkin
pitkää matkaa. Mutta sakkoa on vielä kurjempi maksaa.
"Poikani, jos synnintekijät sinua viekoittelevat, älä
suostu….. älä lähde, poikani, samalle tielle kuin he, pidätä jalkasi heidän
poluiltansa." Snl.1:10,15. Hyvillä ohjeilla selviää monista vaikeuksista,
mutta synnin kanssa eivät pelkät ohjeet riitä, vaikka nykypyrkimys onkin
selvästi sen suuntainen? Vaikka kuinka yrittäisi muuttaa itseään ja tapojaan,
huomaa olevansa sidottu olemukseensa vahvasti. Hyvä päätös vie pienen matkaa,
mutta siihen se sitten hyytyy, kun vanha mosse.
Ruotsalainen Lars T. (Thorstensson) Nyberg (1720-1792) oli
toisen polven pappi. Hän tunsi
vetoa herrnhutilaisuuteen, jonka tärkeä taustatekijä oli
hallelainen pietismi. Siihen aikaa
pietismi teki tuloaan Pohjolaan ja synnytti myös runsaasti vastustusta
herättävällä julistuksellaan. Lars T. Nyberg osoitti kiinnostuksensa liikettä
kohtaan niin vahvasti, että hänet erotettiin virastaan. Hän siirtyi
työskentelemään Amerikan ruotsalaisen siirtokunnan pappina. Vuonna 1750 hän
aikoi palata Ruotsiin, mutta tapasi paluumatkallaan kreivi Zinzendorfin ja
siirtyi veljesseurakunnan (jonka tuottamaa Päivän tunnussanaa edelleenkin
luetaan Suomessa) papiksi Lontooseen ja Bristoliin. Ruotsin kirkolliset
viranomaiset pelkäsivät Nybergin mahdollista paluutaan niin ankarasti, että
lähettivät puhdasoppisia vakoojia Lontooseen tarkkailemaan hänen toimintaansa
ja mahdollisia paluuaikeitaan. Vuonna
1776 hän kuitenkin hylkäsi herrnhutilaisuuden, palasi Ruotsiin ja luterilaiseen
kirkkoon. Hänestä tuli Flon kirkkoherra. Jo opiskeluvuosinaan Nyberg oli
kirjoittanut useita herrnhutilaissävyisiä virsiä. Hänen ehkä lauletuimpia
virsiään on "Ei mikään niin voi virvoittaa". Ne julkaistiin Ruotsin
herrnhutilaisten laulukokoelmassa Sions Sånger (tämä kokoelma oli esikuvana
Siionin virsille Suomessa). Niiden sanoma on kohtikäyvä ja hengellinen, mutta
niitä on siitä syystä myöhemmin lyhennetty ja "siistitty". Sillä
voihan olla, että joku tulisi vielä herätykseen ja synnintuntoon sen tähden?
Hänellä oli myös ilmeisesti profetian lahja, koska osa hänen virsistään on
kirjoitettu keskustelumuotoon Jeesus ja syntinen. Vanhassa Siionin virret
kokoelmassa on hänen kirjoittamansa herätyslaulu numerolla 3 osastossa
"Jumalan armokutsumus".
1.Älä juokse rohkeasti! Tutki tietäs kerrankaan!
Tee jo laskus nopeasti, kun viel' olet päällä maan!
Olet varmaan ahtaalla, jos sun hautas partaalla vasta
tulet valppahaksi surkeuttas huomaavaksi.
2.Voi, kun päiväll' valoisalla Piru monen pimittää,
petoksellaan kavalalla liehakoiden eksyttää.
Kukin luulee synneissään, että autuas on hän,
kunnes kuolinhetkellänsä Helvetti on edessänsä.
Olin menossa erääseen hengelliseen tilaisuuteen ja tapasin
siellä minulle tuntemattoman miehen. Pyysin häntä tulemaan mukaan, sanoin että
aloitamme kahvihetkellä ja sitten pidämme seurat. Mutta hän esteli ja sanoi: -
en tarvi kahvia…. täytyy mennä saunaan…. on kiire kuolemaan! Nämä kolme
lausetta muistan hänestä, enkä enää koskaan nähnyt häntä. Surullista. Sauna on
hyvä ja saunakahvi, mutta kuolemaan ei olisi kiire kenelläkään, sillä se kestää
ikuisesti.
3.Jos hän palata vois vielä kadotuksen alhosta
maistettuaan hetken siellä turhan toivon tulosta
ja sais alkaa uudestaan elämänsä päällä maan,
varmaan ottais tarkemmasti vaarin tiestään loppuun asti.
Tämä palaamisajatus on pelkkä fantasia, jolla ei ole
todellisuus pohjaa. Ei kukaan pääse katsomaan etukäteen tulevaisuuttaan
kadotuksessa. Sillä siitä on esimerkki Raamatussa (Luuk.16.) rikkaan miehen
tapauksessa. Hän tuli herätykseen vasta tuonelassa vaivoissa ollessaan. Siellä
hän hätäili sukulaisten pelastumisesta - liian myöhään. Tiedän tosin muutamia
herätettyjä, jotka ovat unien kautta saaneet vihiä sen verran
tulevaisuudestaan, että ovat pelästyen kääntyneet Herran puoleen. Mutta suurin
osa ihmisistä on siinä tilassa, että aikansa he sekoilevat täällä
päämäärättömästi, kunnes elämän näyttöruudussa lukee: Game over!
4.Nyt ei parannusta kuulla. Vaikka ostolaumansa
synnin alta käskee tulla Jeesus armohelmaansa.
Syntinen on rohkea, surmillensa nopea,
kauheasta tyhmyydestä ottaa kuoren ytimestä.
5.Turhiin aika kulutetaan, juontiin, peliin, hyppyihin.
Niitä kilvan harjoitetaan kaikki yöt ja päivätkin.
Syntejänsä lisätään, pirun mieltä täytetään.
Miks' on hänen orjanansa Herran lunastama kansa?
Nykyään voisi sanomaa nykyaikaistaen kirjoittaa: Turhiin
ostoksiin aika kulutetaan, pelaamiseen, rahan hankkimiseen, telkkariin ja
kännykkään. Synnin orjina huudetaan vapautta, Golgatalle ei tahdota tulla -
siitä piru iloitsee. Vaikka se on sama, miten eletään, jos eletään ilman
Jumalaa, sillä ollaan väärällä puolella, Titanicissa, vaikka Herra on tuonut
pelastusveneen ulottuville - ja kaikille halukkaille riittää tilaa!
Toisaalta tarjontakin on sitä sun tätä. Nykyään voisi
mainoksessa lukea: Tänä iltana Pietari puhuu aiheesta "mietiskely ja
terapia kirkon selkäranka". Edelleen, Johannes ja Andreas gospeljatkot,
liput ja ohjelma kirkon ovelta 15 €. Edelleen, Paavalin alustus sinkkuillassa
teemalla "yksin aina kaunihimpi". Vielä illan päätteeksi Jerusalemin
piispa, Jaakob, puhuu aiheesta "pakolaiskysymys askarruttaa". Ovella
on vielä gallupkysely, mitä mieltä hautausmaan uudesta valaistuksesta? Mutta ei
hätää, Herra lähettää jonkun peräkylän Taavin todistamaan hänestä. Taavi jakaa
traktaatteja kirkon läheisyydessä ja niissä lukee: ”Jeesus pelastaa”.
6.Nimes Jeesus häväistyksi tulee synnin retkillä,
Sanas väärin käytetyksi ilkeimmällä leikillä,
perkelettä huudetaan. Ollaan hänen vankinaan
kadotukseen tuomituita, kootaan tulehensa puita.
7.Etkö luule hämmästyväs silloin vaivaa helvetin,
koska tuoni piirtää seinääs: »Mene, tekel, ufarsin».
Astu Herran etehen vastaamahan syntinen,
edessäs on kuolon retki, nyt on sulla viime hetki.
Olin Savossa, kirkossa, sakastissa ja valmistautumassa
kirkonmenoihin ystävien kanssa. Kävimme läpi käytännön järjestelyjä. Silloin
tuli ovesta sisälle vanha mies ja hän huohotti raskaasti. Hän puhui epäselvästi
ja tuskin kuuluvasti. Itse mietin, mikä miehen asia olikaan, miten pitäisi
toimia? Silloin vanha kappalainen meni miehen viereen ja kuunteli aivan hänen
vieressään tämän vuodatusta. Kuulin joitakin kuiskauksen sanoja, joiden
keskeltä erottui mm. synti. Pappi julisti miehelle synnit anteeksi ja taputti
häntä olalle. Mies tyyntyi hetkessä, teki sakastissa u-käännöksen ja palasi
kirkkoon. Upeaa, ajattelin, tätä varten me olimme koolle tulleet, että ihminen
ja Kristus voisivat kohdata ja Jeesuksen elämä virtaisi syntiseen parantavasti.
8.Kansat pakanuuden maista kaukaa meren luodoista,
jotka vähän tiesit laista, vaan ei mitään uskosta,
saavat viime päivänä kristittyä häväistä.
Joka eli loppuun asti pakanaakin pahemmasti.
9.Yhä kuullaan saarnattavan katumusta,
uskoa, autuutta myös tarvittavan, sieluillemme lepoa,
vaan kun turhuus rakas on, niin on kansa tunnoton,
ettei Herran sanaa kuule, ei sen tekijäksi tule.
Kaikilla on pallo hukassa ilman Jeesusta, ilman Jumalan
sanaa. Tästä seuraa mitä hullumpia kuvitelmia, mielipiteitä ja päätelmiä
pelastuksesta, Jumalasta ja ikuisuudesta. Eräs tanskalainen pappi sanoi
aikoinaan että katuojan juoppo, joka uskoo Jumalaan, on luterilainen pyhimys.
Tämä herätti hilpeyttä ja kiukkua. Ilmeisesti hän tahtoi vetää maton katolisen
pyhimyskulttuurin alta? Mutta Raamatun mukaan pyhä ihminen on armahdettu
syntinen, joka elää uskossa Jeesukseen. Silloin hän on samalla kertaa syntinen
ja armahdettu. Tämä on vaikea yhtälö, joka aukeaa vain Pyhän Hengen kautta
Raamattua lukemalla. Sillä ei meitä viime kädessä synti kadota, vaan se,
ettemme tarvitse Jeesusta.
10. Voi, voi, viheliäisyyttä elämäsi lopulla,
jos sä kohtaat iäisyyttä nukkuvalla tunnolla!
Lasken siis rukoillen nöyräst' Herran etehen,
tee jo asiastas tosi, suur on muuten vahinkosi.
Ihmisen apu tulee aina Herralta ja vain Herralta, muut
odotukset tuottavat pettymyksen. Väliaikaista helpotusta voi saada ihmisiltä,
luonnosta, syömällä, nukkumalla, erilaisilla mielen ja ruumiin tyydytyksillä.
Sisältöä tuovat aistilliset, tahtoa ja tiedonnälkää tyydyttävät asiat, mutta
tosi paikan tullen ne ovat kaikki kevyttä kamaa - pelkkää huumetta, joiden
vieroitusoireet puistattavat ja hikoiluttavat, valvottavat ja masentavat. Sillä
ihmisen perusongelma on aina synti, synnin vaikutus ja seuraus. Eikä syntiä saa
pois puhumalla, eikä syyllisyydestä voi vapautua kuin Jumalan avulla -
tarvitaan Jeesus.
"Minun sieluni odottaa Herraa hartaammin kuin vartijat
aamua, kuin vartijat aamua. Pane toivosi Herraan, Israel. Sillä Herran tykönä
on armo, runsas lunastus hänen tykönänsä. Ja hän lunastaa Israelin kaikista sen
synneistä." Ps.130:6-8.
Ihminen tarvitsee sovituksen ja lunastuksen, puolestapuhujan
ja armahtajan vapautuakseen synnin seurauksista. Syntinen hän on hautaan
saakka, mutta on toista elää armahdettuna kuin pahalla omatunnolla.
Armon askeleet ovat yksinkertaiset, mutta vaikeat:
1.Kuuntele, kun Jumala kutsuu sinua!
2.Tule syntisenä Kristuksen armahdettavaksi.
3.Pyydä syntejäsi anteeksi.
4.Ota vastaan Herra ja hänen armonsa.
5.Suostu toisten uskovien kaveriksi.
6.Jää Jeesuksen seuraan joka päivä.
7.Kulje elämäsi katse tähdättynä taivaaseen.
Suuri Jumala, iankaikkinen Herra, joka olet rakastanut
maailmaa niin paljon, että lähetit meille Jeesuksen, anna armo syntisille tässä
ajassa. Anna maailman nähdä oma tilansa ilman sinua ja sinun kanssasi, ilman
armo ja armon kanssa. Kiitos, että tulit pelastamaan syntisiä. Lahjoita meille
pyhyyttäsi pahuuteemme, avaa meille valtakuntasi ovi käydäksemme sisälle
maailmasta ja anna tahtosi tapahtua elämässämme, ettemme olisi kuoleman omat.
Anna synnit anteeksi - nyt. Aamen.