Uutiset huomioivat yleensä kaikki huonot asiat,
onnettomuudet, riidat, siveettömyyden, kuoleman ja rahaa koskevat tapaukset.
Jokainen radiokanava kertoo samat jutut tasatunneilta uudestaan joka päivä,
jotta muistaisimme kuinka monella laukauksella joku ammuttiin tai kuinka suuria
rahasummia virkamies oli kähveltänyt. Toisaalta elämme maailmassa, jossa hyviä
uutisia on niukasti, ja hyviä ihmisiä vielä vähemmän. Syntisiä kyllä riittää
joka lähtöön ja vikamme ovat laajasti näkyvissä.
Sarasvuo sekoitti Kallion kirkon, kertoi Iltasanomat, mutta
eihän tuo ole mikään ihme, kun populistinen julkisuuden henkilö esiintyy ja
kuulijoina ovat hänen kannattajansa. Lisänä salaatissa oli vielä
suosikkilaulaja Juha Tapio, joka lienee joskus aikoinaan laulanut myös
hengellisiä lauluja? Mukavaa menoa siis piisasi ja olihan jokunen aika sitten
kuultu jo uutinen, että Sarasvuo liittyi takaisin kirkkoon. Rukoilla tietysti
pitää, että hän löytäisi Jeesuksen. Jari Sarasvuo pääsi saarnaamaan Kallion
kirkkoon ja käsitteli siinä mm. tuhlaajapoikavertausta. Samalla hän kertoi,
ettei hyväksy Vanhan Testamentin Jumalaa, mutta Uuden Testamentin kyllä.
Ilmeellinen heitto, kun ajatellaan esim. Ilmestyskirjan julistamia tuomioita,
tai muuta tähän liittyvää sanomaa. Sarasvuo lienee harpponut valikoiden
Raamattua ja poimineen sieltä vain kukkasia? Saarnassaan Sarasvuo kuitenkin
teki heti alussa pahan mahalaskun, kun kertoi Tuhlaajapoikakertomuksen kautta
yrittävänsä antaa anteeksi Raamatun Jumalalle. Voi pimeyttä! Ei kai Jumala
tarvitse anteeksiantamusta, hän on synnitön, mutta esiintyjät kyllä olisivat
sen tarpeessa. Mutta suntion laskujen mukaan 1400 oli tullut paikalle ja
kolehtia saatiin Filippiinien avustukseen 5000 €, joka ei ole kuin reilu kolme
euroa per nenä. Joten Sarasvuon pitäisi vielä löytää jostain uusi vaihde, siksi
heikko tulos oli. Kirkkoherra Laajasalon on kehitettävä brändiä edelleen, jos
mielitään saada julkisuutta.Ilmeisesti on kuitenkin syytä kertoa tosikoille, ettei kyseessä ollut klovnijumalanpalvelus, vaan tavallinen Kallion seurakunnan iltakirkko.
Harvoin kuulen
kenenkään kirkon työntekijän viittaavan Tuhlaajapoika-tekstiin, jossa kuitenkin
ilmenee koko maailmanhistorian suurin onnettomuus ja mahdollisuus pelastukseen.
Pidin joskus työni alkuaikoina muutaman radioiltahartauden ja muistan kuinka
sen aikainen tiedotuskeskuksen johtaja Markku Kilpiö soitti minulle ja kysyi,
mistä aion puhua. Kerroin puhuvani tuhlaajapojasta, jolloin hän yritti muuttaa
aihetta. Aikamme keskusteltuamme kysyin suoraan: saanko minä puhua siitä
tekstistä, jolloin hän taipui. Herätyskristillisyyden vastainen henki on ollut
vahvana kirkossa, se on kuin keskiaikainen inkvisitio valvomassa, ettei vain
kukaan ala hätäillä sielunsa
pelastusta, ettei kukaan tule synnintuntoon, eikä kukaan pääse todistamaan,
että Jeesuksen löydettyään sai pahuutensa anteeksi ja uuden elämän. Nimikristillisyys
ja muotojumalisuus ovat edelleen kovassa kurssissa ja ne eivät pysähdy
yhdelläkään tarkastuspisteellä, ne kulkevat ilman taivaanpassia omia teitään
rajan yli. Ne eivät tarvitse Jeesusta, mutta äänestävät rosvoa.
Niilo Tuomenoksa kirjoitti aikoinaan erinomaisen laulun,
jota ihmiset laulavat synnintunnossaan edelleen: Näin syntisenä, Herra, mun
täytyy vaeltaa…. Synnintunto on Pyhän Hengen työtä, jossa ihminen ei enää yritä
muuttaa sanaa, vaan odottaa, että sana muuttaa hänet. Omien tekojen
tuomitseminen on terveellisen parannuksen alku ja kuka uskaltaa tätä kaivoa
käydä ammentamaan, huomaa pian, kuinka syvä ja saastainen onkaan ihmissielu.
Sitä joutuu aivan huutamaan syvyydestä, kun luulot omasta pyhyydestä karisevat.
Sellainen ihminen ei koskaan mene esiintymään kirkkoon, hänen pisteidensä
keräily on jo aikaa päiviä kääntynyt köyhäksi armon anomiseksi. Siellä ei ole
enää onnistunut konsultti, humanisti, kehitysneuvoja, vaan avuton sokea, joka
etsii Kristuksen viitan lievettä koskeakseen siihen. Ihminen, joka syyttää
Jumalaa on edelleen hengellisen kuolemantilassa ja matkalla kohti helvettiä,
vaikka saisikin kansaäänestyksessä suuren äänisaaliin. Rukoilla sopii, että
kaveri putoaisi Vapahtajan käsiin kaatuessaan ylpeydestä, sillä pirukin on
näissä juhlissa kopparina ja se vie saalinsa mukanaan pimeyteen.
Tuomenoksa jatkaa erinomaista virttään: Sun kanssas' tiellä
taivaan perille kulkea. Syntisen paras paikka on Jeesuksen luona, lähellä ja
kanssa. Vapahtaja on tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä kadonnut, hän on
erikoistunut meidän syntisten nostamiseen. Suurin osa vain sitä mieltä, ettei
tarvitse mitään apua ja ettei ole Jumalan tarpeessa. No, Herra vaivaa
lisätköön. Aikansa kun voi suutansa soittaa ja kertoa omia mielipiteitään,
mutta sitten se loppuu ja edessä on vain kurjan tuomion odotus omassa
hautausmaassa ilman äänestysoikeutta. Jeesus vie perille ja se on taivas. Eikä
kukaan muu voi sitä tehdäkään, sillä Jumala ei ole antanut muuta tietä ikuiseen
onneen kuin Kristuksen Golgatan sovitustyön. Hyvät ihmiset ovat jo kuolleita ja vielä kuolevat ja ikuinen
kuolema nielee heidät kuin akanat ja kadun roskat. Helvetillä on syvä nielu.
Tuomenoksa tulee johtopäätökseen, joka fariseuksille ei
avaudu koskaan: En paremmaks' voi tulla, en pyhäks' ollenkaan. Se johtuu siitä,
että fariseus kiinnittää aina näkemyksensä ulkoisiin aisoihin ja
kansansuosioon, hän ei mene itseensä, eikä näe omaa turmelustaan Jumalan sanan
valossa. Sillä Raamattu on ainoa todellinen sielun valo, joka auttaa tekemään
oikean tautimäärityksen jokaisesta ihmisestä ja määräämään siihen lääkettä taivaasta.
Fariseuksen ongelma on aina, että hän on valmis, eheä, järkevä, tilanteen
hallitseva, kaiken ymmärtävä, jolla ei ole kysymyksiä enää. Se voi pitää pientä
lahjatavaramyymälää, josta saa hyviä neuvoja rahan käytössä ja hurskaita hymyjä
joka lähtöön. Fariseus on pyhittänyt oman lihansa, siksi hän on niin täynnä
itseänsä. Jumalaa voi hän tarvita korkeintaan kehumaan itseään ja
parantumisenkin hän ulottaa vain ruumiin vaivoihin, hengenuudistusta hän
kavahtaa ja Kristuksen muotoisuus on hänelle vastenmielistä. Hän ei halua edes
ajatella joutuvansa olemaan taivaassa yksinkertaisten uskovien, tiukkapipojen,
hihhuleitten ja herätyshenkisten kanssa. Fariseuksen kysymys aina onkin, miltä
se näyttää ja miltä se tuntuu, ja miten sen voi älykkäästi ymmärtää.
Tuomenoksa vie evankeliumin todella syvälle, jossa ihminen
on kuin Roomalainen patsas, Torso. Tuo säälittävä paremmat päivänsä nähnyt
patsas on siellä ihmisten katseltavana ilman päätä, jalkoja ja käsiä. Mutta
tuollaisena surkimuksena voi löytää Herran parhaiten, sillä Kristus on yli
meidän ongelmiemme ja turmeluksemme. Hänelle ei ole vaikeaa pelastaa avutonta.
Hän kirjoittaa: Sä suostut mahdottoman, mun luona asumaan ja aivan tällaisena mua kaikess'
kantamaan. Et väsy, vaikka usein mä väsyn kokonaan; Sun armos', rakkautesi ei
lopu milloinkaan. Jumalan ihmeellinen rakkaus kantaa kaatunutta fariseusta ja
silloin hän vasta näkeekin itsensä kurassa ja sonnassa viihtyneeltä
ihmisrauniolta, jolla ei ole edes halua muutokseen tai omia pesuaineita. Voi
mennä peilin (Raamattu) eteen ja todeta olevansa tosi huonon näköinen. Jos
elämä ei todista Jeesuksesta, ei ihminen ole uskossa, vaikka puhuisi mitä.
Katteettomat sanat haihtuvat kuin sumu auringonpaisteessa, eikä jäljelle jää
mitään, jos elämä ei kulje vanhurskaassa järjestyksessä.
Vanhan Testamentin sanoma on Jumalan ilmoitus, joka
avautuessaan vie ihmisen katselemaan Jumalan luomistyötä ja ihmisen surkeaa
taaperrusta historian läpi. Siellä löytyy armollinen Jumalakin salattuna, mutta
lainjulistus ja korkea moraali näyttäytyy jatkuvasti. Tuo ihmeellinen
tekstikokoelma näyttää, millaisia me ihmiset olemme. Siksi suurin osa ihmisistä
ei halua sitä lukea, eikä kuunnella. He valitsevat mieluummin avaran portin ja
lavean tien ja suunnistavat toivorikkaasti kohti ikuista tulijärveä, sillä jokainen
syntinen hukkuu ilman Vapahtajaa. Kun Jumalan sana osuu kunnolla, se synnyttää
Tuomenoksan virren sanoman sielussa: Mä mato vain ja savi oon huono sotija;
kiusoissa, taisteluissa mun täytyy sortua, jos et sä, Kristus, Herra, mua auta,
vahvista. Vaan autathan, oi auta, voimallas pueta! Ei siis ole mitään asiaa
ihmisellä Golgatalle, ellei ole ensin käynyt Siinailla. Jos et ole tullut
syntiseksi, et tarvitse armoa. Jos et ole nähnyt kadotuksenalaista tilaasi, et
kaipaa taivaan autuutta. Jos et ole tullut madoksi, et voi osata pyytää
nostamista maasta. Kuinka siunattua onkaan heittäytyä huonona ja särkyneenä
parantajan ja eheyttäjän, Jeesuksen käsiin.