Kauneimpien joululaulujen
kirkkoillassa oli mukana runsaasti lapsiperheitä ja myös joitakin vanhuksia.
Edessämme istui eräät isovanhemmat lastenlapsensa kanssa, paitsi ellei tuo
nainen sitten ollut synnyttänyt pienokaista viisikymmenvuotiaana? Isoisä oli
selvästi motivoitunut pikkupojan hoivaamisesta ja hän osoitti koko tilaisuuden
ajan suurta aktiivisuutta lapsen suuntaan. Hän kuvasi kännykällä eri kulmista
poikaa ja salia, kuiskutteli tälle, otti esiin leluja lapselle ja sitten
suukotteli tätä ainakin kymmenen kertaa tilaisuuden aikana lapsen valkeisiin
hiuksiin. Hän varmaan iloitsi suuresti tästä rakkaasta lapsenlapsesta, joka
mahdollisesti oli heidän ensimmäinen - ehkä ainoa? Ajattelin, että se oli
isoisän onnea, joka nyt hetkisen oli läsnä ja sitten pikkukaveri kasvoi pois
paapottavien luokasta, tarpeet ja tavoitteet isonivat. On Jumalan ihme, jos
kirkko säilyttää arvonsa hänen silmissään vielä murrosiässä. Toivotaan ja
rukoillaan sitä.
Jeesus kohtasi Pietarin ja
kumppanit ylösnousemisensa jälkeen Galilean järven rannalla. Sinne on sittemmin
rakennettu kirkko, jossa kerrotaan, kuinka Jeesus kysyi Pietarilta kolme
kertaa: Olenko minä sinulle rakas? Tämä oli uskonelämän ja Jumala-suhteen
kannalta äärimmäisen tärkeää, että kieltäjä-Pietari saattoi päästä uudelleen
Herran liittoon, jonka hän oli hylännyt häpeämällä Vapahtajaa ihmisten edessä.
Siellä järven rannalla Pietari sai takaisin kadottamansa uskon. Hän uudistui ja
valmistui todelliseksi todistajaksi ja ihmistenkalastajaksi. Tunnustuksen
jälkeen hän oli päässyt luokaltaan, johon oli jäänyt.
Usko Jeesukseen on suhde, ei
niinkään tiedollinen tai toiminnallinen elementti. Siksi usko ei ole ikään eikä
älyyn sidottu asia, vaan Jumalan lahja, jonka voi saada kääntymällä Herran
puoleen ja kuuntelemalla häntä. Golgatalla jokaisen verenpunaiset synnit
pestään pois, ainoastaan siellä. Kaikki muu kristillisyyden harjoittaminen on
pelkkää harrastelua, jolla ei ole ikuisuuteen nähden ulottuvuutta, siitä puuttuu
vakavuus.
Kuinka helppo onkaan tunnustautua
Jeesuksen omaksi, kun on saanut maistaa Herran hyvyyttä ja taivallista syntistä
syleilevää rakkautta. Kuinka ihanaa onkaan nauttia yliluonnollista rauhaa, joka
Vapahtajan olemuksesta huokuu huonon ihmisen luokse. Kuinka valtavaa onkaan
heittäytyä koko painollaan Kristuksen kannettavaksi tietämättä, miten asiat
ulkoisesti menevät tästä eteenpäin. Kuinka hoitavaa onkaan vastaanottaa
levottomaan sydämeen Herran rauha, joka hoitaa jokaista solua, hermoa, luuta, lihaa
kiireestä kantapäähän. Se on parempaa kuin mikään ajallinen tavara tai lahja.
Luin tuossa eräänä päivänä pari
Pelastusarmeijan äänenkannattajaa, Sotahuuto-lehteä. Edellisestä lukemisesta
olikin vierähtänyt vuosia. Luettuani olin pettynyt, sillä lehden hengellinen
sisältö oli kyseenalainen, siinä ei puhuttu lainkaan Jeesuksesta. Hänen
paikkansa oli korvattu palvelulla, uhraamisella, rakkaudella ja kaikenlaisella
toiminnalla ja ihmisten esiin nostamisella? Sama tauti vaivaa monen montaa
aikamme kristillistä poppoota, toimintaa, viritystä ja julkaisua. On näyttävää
esilläoloa, keinohymyä, uskoa suurempaa ääntä, värikästä vedätystä, omia
mielialoja, saavutuksien luettelua ja turhaa kehuskelua. Jeesus on saanut
väistyä, muilla kun on riittävästi itseilmaisun tarvetta ja näyttävyyttä.
Korkeintaan kolehdin hän voi kartuttaa isommaksi ja lisätä kannatusta ja
oheistuotteiden myyntiä indeksikorotuksen verran.
Oman uskoontuloni alkumetreillä
asuin yhden syksyn Pelastusarmeijan yömajassa, tämä johtui siitä, että rahani
riittivät juuri sen tason majoitukseen ammattikoulutukseni siinä vaiheessa.
Talossa oli myös rukoushuone, jossa pidettiin säännöllisesti tilaisuuksia ja
minä osallistuin niihin. Ne olivat hyvin siunaavia ja antoisia, niissä
saarnattiin Jumalan sanaa ja kutsuttiin ihmisiä Kristuksen luokse pelastukseen
ja uuteen elämään. Näin kuinka ihmiset vastasivat kutsuun ja polvistuivat
katumuspenkkiin, Herran Henki liikkui väen keskellä. Uskoon tulleet
pelastussotilaat kutsuivat penkkiriveissä istuvia Jeesuksen seuraajiksi.
Myöhemmin olin monta kertaa mukana
Pelastusarmeijan tilaisuuksissa ja tunsin monta työntekijää, joilla oli selvä
ja syvä kutsumus, jossa toteutettiin kolmen S:n periaatetta: soppaa, saippuaa
ja sielunhoitoa.
Näiden muistojen jälkeen on
surullista seurata tämän herätysliikkeen alamäkeä ja joutuukin kysymään: missä
on Kristus, jonka tunnukset veri ja tuli ovat alkuajoista jäljellä heidän
lipussaan? Pelastusarmeijan lippu symboloi sodankäyntiä syntiä ja sosiaalisia
paheita vastaan: punainen väri symboloi Kristuksen vuodattamaa uhriverta,
keltainen Pyhän Hengen tulta ja sininen Jumalan puhtautta. Pelastusarmeijan
vanhin virallinen symboli on vaakuna, joka oli käytössä jo vuonna 1879. Ehkä
heidän olisi syytä lukea Pelastusarmeijan perustajien William ja Catherine
Boothin elämänkerta uudelleen ja palata juurilleen? Rakkaudesta kaikki silloin
kumpusi, siitä Jumalan rakkaudesta, mikä tuli Jeesuksessa maailmaan, siinä
minkä Pietari löysi uudelleen.
Raamattu ilmoittaa meille, että
Jumala on rakkaus. Aamen, voimme sanoa. Mutta nykyään tämä lause on käännetty
nurin päin ja rakkaus onkin tullut Jumalaksi. Se ilmenee kaikenlaisena
uskonnollissävytteisenä touhuiluna, joissa korostetaan inhimillisiä arvoja,
luonnonsuojelua, rauhanaatetta, köyhien ruokkimista, tunteiden vapaata
ilmaisua, syntien suosimista, Raamatun sanan vähättelyä, Jeesuksesta
todistamista, parannukseen tähtäävää lähetystyötä.
Kuuntelin itsenäisyyspäivän saarnaa
eräältä paikallisradiokanavalta ja siellä saarnaaja ilmoitti puheensa lopuksi,
että kaikki sodassa olleet ovat nyt taivaan ilossa ja saavat levätä
vaivoistaan? Tämä sopii hyvin tämän nykyisen rakkaus on Jumala teeman
johdonmukaisuuteen? Mutta ei naapuria ampumalla ja vihaamalla pelastu. Eivätkä
nämä asiat kuitenkaan ole meidän käsissämme, emmekä me tai kukaan jaa
taivaspaikkoja ohi Kristuksen. Hän on edelleenkin ovi, tie, totuus, elämä ja
tuomari jokaiselle. Eikä tässä ole luvassa muutoksia. Rakastaminen ei siis
pelasta ketään, eikä huono omatunto, sillä kaikki yrityksemme tulla kelvollisiksi
Jumalan silmissä epäonnistuvat ilman Vapahtajaa.
Jeesus uudisti Pietarin
rakastamalla häntä syntisenä, puhumalla hänelle evankeliumia, ottamalla hänet
takaisin yhteyteensä. Voi vain kuvitella, miten kurjaksi Pietari itsensä koki
Jeesuksen edessä, miten pimeän Pitkäperjantaiaamun hetket palasivat hänen
mieleensä, miten suurena hän ymmärsikään turmeluksensa nyt, miten vanhan
ihmisensä kelvottomuuden, miten voimaton hän oli syntitottumuksiinsa nähden?
Tässä tilassa ihminen on äärettömän yksin ja avuton, mutta se tie on
välttämätön, että uusi aamu koittaisi sydämessä. Armon voi omistaa vain
syntisenä ja sen ymmärtää ja kokee vain se, joka sitä rukoilee Kristukselta.
Tämä on nöyryyttävää, sillä Jumala onkin ilmestynyt ei korkealla ja ylhäisenä
valtaistuimella, vaan alhaalla kelvottoman, kurjan tasolla, ihmisenmuodossa
Jeesus nasaretilaisena, rauhanruhtinaana.
"Olenko minä sinulle
rakas" on olemassaolon kysymys, siinä Jeesus mittauttaa kannatuksensa,
onko ihminen saanut lahjaksi hänen pelastavan rakkautensa. Kun Juudas tuli
kavaltamaan Jeesuksen ja suuteli häntä, Herra kysyi: "Ystäväni, mitä
varten sinä tänne tulit?" Mutta tämä ei vastannut mitään - hän ei ollut
omistanut Jeesuksen rakkautta, hän oli kuolleessa uskossa, kylmin sydämeni,
vain voittoa etsien, rahaa tavoitellen, Herran edessä. Jumalan valtakunta oli
hänelle tosi lähellä, taivaan tien ovi auki, ja Pelastaja itse edessään. Mutta
hän meni saatanan talutusnuorassa, synnin orjana pimeyden portista ikuiseen
tuhoon. Hän kadotti etsikkoaikansa, ja Jeesuksen rakkauden kirkollisessa
valtapelissä. Surullista ja varoittavaa.
Henrik Florinus, (1633–1705) toimi
aikoinaan pappina Turussa, Paimiossa, Hämeenlinnassa, Kemiössä. Hän uudisti
suomalaisen kirkkoraamatun tekstin kielellisesti 1642 vakiinnuttamalla mukaan aivan
uusia sanoja. Hän julkaisi laajan suomenkielisen kansan parista kerätyn
sananlaskukokoelman, joka vaikuttaa vielä nykyäänkin puhekielessämme. Henrikin
elämään vaikutti kolme avioliittoa, kaksi ensimmäistä vaimoa Valborg ja Beata
kuolivat sairauksiin, kolmas, Katarina, eli hänen jälkeensä vielä joitakin
vuosia. Avioliitoista syntyi 18 lasta.
Sananlaskut teos ja viimeinen
kirjansa "Yxi lyhykäinen opetus oikiasta wanhurscaudesta"
valmistuivat hänen vanhimman poikansa, Henrik Florinus nuoremman (kirkkoherrana
Kemiössä) elämän umpikujan varjossa. Poika syyllistyi aviorikokseen ja murhaan.
Hänet teloitettiin mestaamalla Turussa 1706 vain vuosi isän kuoleman jälkeen.
Rakkaus Raamattuun ja Vapahtajaan joutui kovaan koetukseen elämän murheiden
keskellä.
Samana vuonna syntyi eräs
suomalaisen herätyskristillisyyden merkittävä mies Somerolla, Aabraham
Achrenius. Hän kirjoitti lukuisia puhuttelevia virsiä Jeesuksesta, joka
rakastaa syntisiä pelastaakseen heidät. Tässä yksi niistä:
1.Jeesuksen rakkaus niin on se syvä, ettei edes kurjimman
kuolemaa sois.
Jeesuksen turvissa olla on hyvä, hän luotaan ei ainuttakaan
aja pois.
Rajattomassa rakkaudessa kuinka hän omansa hyljätä vois.
2.Mutta voi ihmiset ynseät, kovat maailman turhuutta vain
jumaloi,
toisilla ansiot turvana ovat. Vain harvat ne armoa kerjätä
voi.
Nöyrry ja taivu köyhäksi vaivu, niin sulle koittavi autuuden
koi.
3.Kellä ei Jeesusta tähtenä tiellä, sen yli varjoaa kuoleman
yö.
Muualta rauhaa ken etsivi vielä, sen raukan on turha ja
toivoton työ:
Kauemma haipuu, syvemmä vaipuu, niin ikiorjaksi itsensä myö.
4.Tiedä: sä turmeltu oot perinjuurin, kiiruhda siis elon
lähtehen luo!
Sinne jos rientävi syntinen suurin, hän terveeksi toipuis,
kun lähteestä juo.
Pois kirot haihtuu, armoksi vaihtuu, ihmehen sen veri
Jeesuksen luo.
5. Siis ota armo nyt uskossa vastaan, ehkä se myöhäistä
kohta jo ois!
Herra sua kohtelis kuin isä lastaan ja tuhlaten sulle hän
hellyyttä sois.
Ihminen, tiedä: Jeesus sun viedä korvesta Kaanaaseen
yksinään vois!
Aabraham Achrenius Hlv.169