Uutiset kertovat syyllisistä ihmisistä, jotka eivät millään
halua olla syyllisiä, urheilijoita, poliitikkoja, isiä, äitejä, lapsia,
ammattiauttajia, rakentajia, tappelijoita ja varkaita. Kansa odottaa
tunnustusta, mutta turhaan, sillä Pilatuksen tavoin jokainen pyrkii pesemään
kätensä ja heittämään syyllisyyden toisten niskaan.
Eräänä päivänä olimme vaimoni kanssa pitkällä matkalla ja
tulimme kotiin vasta monen tunnin jälkeen. Pöydällä paloi tuikkukynttilä, kun
tulimme takaisin. Se oli jäänyt siihen lähtiessämme, eikä kumpikaan ollut
huomannut sammuttaa sitä, mutta tuli ei ollut kuitenkaan vahingoittanut
ympäristöään. Toinen aamulla sytyttämistämme kynttilöistä oli jo sammunut.
Tunsimme syyllisyyttä ja helpotusta, mutta olisi pitänyt toimia toisin?
Muutama päivä myöhemmin putosin keittiöjakkaralta, jonka
yksi jalka petti painoni alta. Lensin lattialle, tavaraa lenteli, lasit
helisivät ja kaikenlaista kaatuili
ympäriltäni. Sitten tuli hiljaista. Makasin hetken koetellen raajojani ja kasvojani.
Jostakin tuli vähän verta, muttei isommin? Nousin ja onnuin. Kolme päivää
linkuttelin aristellen toista jalkaani. Mutta siten vaimon usean ripityksen
jälkeen (so. miehet ovat aina tuollaisia, ettei apua etsitä eikä sinne
hakeuduta, vaikka sitä olisi tarjolla) päätin lähteä lääkäriin. Kuvauksissa
havaittiin, että kaksi varvasta oli murtunut ja jalka paranisi ajallaan omia
aikojaan. Mutta kivun ohella suurempi vaiva oli syyllisyys, että näin oli
käynyt ja sitten etten ollut aktiivinen sairaalaan menossa. Kotiin tultuani
huomasin, ettei mikään ollut muuttunut?
Syyllisyys on kalvava vaiva, joka masentaa ihmisen ja murtaa
mielen. Siihenkin liittyy eri asteita ja ne vaihtelevat tunnetilan ja
vuorokauden ajan mukaan. Syyllisyyteen liittyy aina tuomio, tuomionpelko,
joutuu vastaamaan ratkaisustaan kanssaeläjilleen. Syyllisyyden voi yrittää
tukahduttaa tekemiseen, oikeassa olemiseen, vihaan, puhumiseen, vaikenemiseen,
pakenemiseen, toisten välttelyyn, yksinäisyyteen, itsesääliin, menemällä
sänkyyn ja vetämällä peiton korviin. Ne eivät poista syyllisyyttä, mutta
siirtävät ratkaisua tuonnemmaksi. Jumala käyttää lakia ohjatessaan ihmisen
omatuntoa pelastuksen tielle, laki tuo syyllisyyden. ”Mutta me tiedämme, että
kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu
tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;” Room.3:19. Se
on hyville ihmisille kova paikka, itse mielestään puhtaasta tehdään likainen,
puhtaasta syntinen, jalorotuisesta alkuasukas.
Jokainen ihminen kokee joskus elämässään syyllisyyttä, se on
meihin rakennettu ominaisuus. Syyllisyyttä voi kokea tekemällä tai tekemättä,
olemalla suvaitsevainen tai suvaitsematon, puhumalla tai vaikenemalla,
kuuntelemalla tai kuuntelematta, lähtemällä tai jäädessään paikalleen.
Joskus syyllisyys käy yli voimien, sen kantaminen uuvuttaa:
”Ja Kain sanoi Herralle: "Syyllisyyteni on suurempi, kuin että sen kantaa
voisin.” 1.Moos.4:13. Vain Jumala voi auttaa tässä tilanteessa ottamalla
kuorman syyllisen hartioilta.
Syyllisen on onnellista löytää paikka Jeesuksen luona, sillä
hän ottaa syyllisen vastaan, ottaa syyttävän taakan tämän harteilta
kannettavakseen. On armoa, ettemme edes tiedä, miten syyllisiä loppujen lopuksi
olemme; sillä, miten kestäisimme sellaisen läpivalaisun? Tunne on, kuin olisi
ainoa alaston muiden vaatetettujen joukossa, tai ainoa pahis hyviksien
keskellä? Millaista on seistä mustana kirkkaassa valossa, jos ajattelee koko
ajan olevansa valkoinen? Jeesus on tullut meitä Vapahtamaan ei syyllistämään,
hänen yhteydessään on turvapaikka. Jeesus ottaa vastaan myös saatanan meihin
syöksemät syytökset ja hyökkäykset, siksi syntinen pyrkii aina pakenemaan
Golgatalle Jeesuksen ristin luo. Vapautettu syntinen laulaa armosta ja uskosta,
hän on saanut rauhan sydämeensä. Terveellinen syyllisyys on luonteeltaan
väliaikaista ja Kristuksella on lääke siihen. Silti emme tule paremmiksi, vaan
kompuroimme (tai putoamme tuolilta) vaikka kuinka päättäisimme olla putoamatta.
Tänään olemme syyttömiä, huomenna syyllisiä, tunteet kulkevat myös vuoristorataa
ilosta itkuun. Maalliset murheet ja inhimilliset erehdykset ovat jokapäiväisiä.
Mutta syyllisyyden koulussa ollut voi olla toisia kohtaan armahtavaisempi kuin
ennen? Jos syyllisyys ei ole mitään vaikuttanut meissä, on sen hyöty mennyt
hukkaan. Olkaamme siis syyllisiä siihen asti, kunnes armo avaa meille taivaan.