Pikkupojan maailma on pikku hiljaa
avartuva ihmeellinen kokemus kodista maailmalle, pihalta tielle, ovelta kulman
taakse, mäeltä mäen taakse. Vaikka ilmeisesti suurin osa ihmisistä täällä
asuukin koko ikänsä samalla paikkakunnalla, on pienenä edessä tukku uusia
asioita ja ihmisiä? Tiedon kasvaminen tuo mukanaan hyvän ja pahan, joista
sitten olisi opittava valitsemaan hyvä. Kuitenkin monet esikuvat ohjaavat
lapsen vääjäämättömästi pahan syliin; ja meissä asuva perisynti tekee tästä
valitettavan helpon. Väärät esikuvat eksyttävät. Suurin osa uskovista (uskoon
tulleista) tekee mutkia maailmaan pois Herran suoralta taivaan tieltä. Nämä
kokeilut verottavat voimavaroja ja kukkaroa, vaikka mainosvalot lupaavatkin
suuria voittoja ja menestyksen ruusupolkuja? Osa näistä kokeilijoista jää
pysyvästi luopioiksi, eivätkä he enää palaa seurakuntaan. Muutamat tulevat
hengenhädässä vielä parannukseen kuin Loot Sodoman tuhon aatossa. Ani harva
pysyy elämänsä ajan uskossa.
Onnellinen sienestäjä |
Oman elämäni poikavuosien ihanteet
olivat kovin vahvoja, sotaisia ja etäisiä, sarjakuvasankareita ja urheilijoita.
Mutta mielikuvituksissa sitä liitää melkein minne vaan ja siinä iässä ei ole
väliä, onko kaikki kovin järkevää ja sopivaa. Esikuvia toki oli omastakin
takaa, vanhemmat, ystävät ja sukulaiset. Se oli hyvin realistista, vaikka ei
kovin korkeaa? Ihmiset tekivät paljon töitä, isäni oli melkein aina töissä ja
lauantaitkin olivat työ- ja koulupäiviä. Oikeastaan elämä oli varsin
yksinkertaista, ruoka oli yksinkertaista, matkustaminen oli yksinkertaista,
kulkuneuvot olivat yksinkertaisia, polkupyöriä. Ei ollut puhelimia, ihmiset
juttelivat paljon ja kylässä käytiin harva se päivä. Elokuvat tarjosivat
elämyksiä ja torilla käynti Turun keskustassa. Ei käyty ravintoloissa, mutta
kotona tehtiin jotain yksinkertaista hyvää ja iloittiin toinen toisistamme. Jos
ei ollut tavaraa, niin keksittiin leikkejä ja liikkumista.
En ollut vielä kovin vanha, kun
kuulin, että eräs nuorimies oli saanut päähänsä mennä maailman ympäri pienellä
moottoriveneellä yksin. Hän kysyi eräältä tuttavaltani, joka oli kokenut
merenkävijä, että miten hän saisi hinatuksi polttoainetynnyreitä veneen perässä
aiotulla matkalla. Tuttavani sanoi hänelle suomalaisittain: - sä olet hullu!
Eikä bensankuljetusoperaatiosta sittemmin enää puhuttu. Nuorimies läksi ja
pääsi pienellä veneellään Ranskaan, jossa tuli ongelmia ja piti saada uusi
kone. Myöhemmin hän jatkoi matkaansa ja vene kaatui Biskajanlahdella, miehen
ruumis löytyi eräästä rannasta. Tuskin tästä seikkailijasta oli kenellekään
esikuvaksi? Tai menihän se Harkimo yksin maailman ympäri veneellään?
Raamatussa esikuva-sana merkitsee
lyöntiä, painamaa, leimaa, jälkeä, merkkiä lyönnistä johtuvaa arpea, kuvaa,
veistosta, muotoa, hahmoa, mallia, ilmoitusta, mallia, varoittavaa esimerkkiä.
Israelin vaellus Herran johdolla
sisältää lukuisia esikuvia: vapautuminen Egyptistä on kuva pelastumisesta
maailmasta uskontielle, kaste Moosekseen pilvessä ja meressä kuvaa kristillistä
kastetta, manna taivaasta on kuva elämän leivästä, kalliosta annettu vesi Kristuksesta
tulevaa uutta elämää, lankeemus kultaisen vasikan epäjumalanpalvelukseen kuvaa
kiusausta vaihtaa elävä Jumala kuolleeseen materiaan. ”Sillä minä en tahdo,
veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla
ja kulkivat kaikki meren läpi ja saivat kaikki kasteen Mooseksen pilvessä ja
meressä ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa ja joivat kaikki samaa
hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä
seurasi; ja se kallio oli Kristus….. Tämä, mikä tapahtui heille, on
esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen
loppukausi on tullut.” 1.Kor.10:1-4,11.
Alkuajan ihmissuvun kantaisä,
Aadam, meni pilalle synnin tähden ja niin Jumala lähetti poikansa Jeesuksen
uudeksi Aadamiksi on ihmiskunnan päänä esikuva Kristuksesta, joka on viimeinen
Aadam, ihmiskunnan uusi pää. ”...kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista
Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella
rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva.” Room.5:14.
Mooses teki ilmestysmajan
taivaallisen kaavan, esikuvan mukaan. ”ja jotka palvelevat siinä, mikä on
taivaallisten kuva ja varjo, niinkuin ilmoitettiin Moosekselle, kun hänen oli
valmistettava maja. Sillä hänelle sanottiin: "Katso, että teet kaikki sen
kaavan mukaan, joka sinulle vuorella näytettiin." Hebr. 8:5. Ilmestysmaja
oli kolminaisuuden ja Kristuksen esikuva, uusi temppeli. Kristus on myös uusi
ylipappi, joka kertakaikkisella uhrillaan sai aikaan sovinnon Jumalan ja
ihmisen välillä. Ylimmäisten pappien suurena sovituspäivänä 3.Moos.16:1
suorittama palvelus on Kristuksen pitkänäperjantaina suorittaman lunastustyön
esikuva, Hebr.9:11.
Suuriin Kristuksen esikuviin
kuuluvat myös Pääsiäislammas 2.Moos.12:3, 1.Kor.5:7, Joh.1:29. Vaskikäärme
4.Moos.21:8-9, Joh.3:14 ja Armoistuin 2.Moos.25:1, Room.3:25, Manna,
2.Moos.16:4, Joh.6:32 Nooan arkki, 1.Moos.6:14, 7:15, 1.Piet.3:21. Nämä kaikki
ovat tärkeitä ennustuksia Vapahtajan tulevasta tehtävästä, joka koskee koko
maailmaa. VT:n Job on Kristuksen esikuvana kärsimyksistä, joihin uskova joutuu
elämänsä aikana, 1.Piet.2:21.
Luulin joskus, että nämä valtaa
käyttävät, johtavat, eturivin, etusivun, korkeakirkolliset, puhdasoppiset
ystäväni ovat vain Jumalan asialla ja vähät välittävät omasta kunniastaan tai
asemastaan. Ajattelin, että he ovat valmiit vaikka uhraamaan elämänsä ja
maineensa, että ihmissielut pelastuvat Jeesuksen turviin ikuisesta
kadotuksesta? Mutta erehdyin ja huomasin, että synti asuu heissäkin tiukasti ja
kaikenlainen lihallisuus kukki joka mutkassa, vaikka esiinnytään totuuden
äänitorvina? Yksi järkyttävämpiä tällaisia havaintoja minulle oli
Luther-säätiön johtajien piispan vaatteet? Heistä otettiin kuvia internetiin
kaikenlaiset koristukset yllä ja muistuttivat minusta enemmän kirkon piispoja
(ja joulukuusta) kuin uskovaa? Mutta sitten ymmärsin, että näiden miesten
tavoitteena olikin päästä määrääjän paikalle, johtajiksi ja sanomaan, missä
kaappi seisoo. Mutta ei se ole ollut ainakaan minulle esikuvallista, enkä näe
tuommoisessa mitään tavoiteltavaa?
Elämäni esimerkillisimmät uskovat
ovat tuntemattomia ihmisiä, vailla kultakehyksiä. Mutta muistan hyvin heidän
sanojaan, tekojaan, käyttäytymisiään, halauksiaan, ystävällisyyttään,
opetuksiaan, viisauksiaan, palvelualttiuttaan, uskollisuuttaan, vaikenemisiaan,
köyhyyttään. Olen yöpynyt elämäni aikana lukemattomissa huusholleissa ja minut
on toivotettu tervetulleeksi vieraaksi ennestään tuntemattomien luokse vain
siitä syystä, että olen Jeesuksen oma? Se on hyvin esikuvallista
kristillisyyttä. Mutta myöhemmin on vastaan tullut paljon sellaisia hienoja
ihmisiä, joiden suuriin ja kalliisiin koteihin ei minulla ole ollut mitään
asiaa. Toivottavasti Jeesuksen ei käy samoin, että hänetkin jätetään
ulkopuolelle? Köyhä Kristus kulkee edelleen keskuudessamme arkivaatteissa ja
kolkuttelee ovillemme.
Auttaminen ei tee kenestäkään pyhimystä, mutta normaalin. |
Venäjällä olimme matkallamme
vierailulla turvakodissa, jossa asui runsaasti katulapsia. Heitä oli tuotu
sinne poliisien ja sosiaaliviranomaisten toimesta, koska vanhemmat eivät pystyneet
huolehtimaan heistä. Kodin lämpö, vaatteet, ruoka ja rakkaus olivat varsin
vaikuttavaa, sillä lapset tuntuivat iloitsevan saamastaan huomiosta ja avusta?
Puhuin lapsille pienen pojan eväistä ja Jeesuksesta. Rukoilimme yhdessä.
Lähtiessämme tuli eteiseen pari lasta saattamaan ja halamaan. Siunasin heitä
Vapahtajan nimeen. Ajattelin, että nämä voivat olla kerran taivaassa sen
tähden, että nämä paikalliset ihmiset ovat olleet heille esikuvia ja auttajia
pelastukseen.
Hyvä Jumala tule meille esikuvaksi
ja elämänvoimaksi. Armahda Herra kurjaa maailmaa, jossa on kovin paljon vaivaa
ja kärsimystä, jossa moni pieni ihminen hukkuu, hänet sotketaan ja hylätään.
Emme ole esikuvia ja parhainakin päivinä vain pelkkiä jäljitelmiä, mutta sinä
Kristus olet aina sellainen, jota kannattaa seurata, kuunnella ja rukoilla,
josta kannattaa puhua ja todistaa, jonka esikuvallisuus ulottuu verhon taakse
Isän luokse. Sinne auta meitä esimerkilläsi ja voimallasi. Aamen.