Kristikunnan keskuudessa putkahtelee
silloin tällöin julkisuuteen uutisia rikoksista ja väärinkäytöistä, jotka eivät
ole kunniaksi Jumalalle eikä uskovaisuudelle. Näihin pohjalukemiin ja kiinni
jäämisiin vain loppuu monen hyvin alkanut julkinen toiminta, sillä sen jälkeen
on äärimmäisen vaikeaa saada ihmisten mielissä uusi hyväksyntä ja palauttaa
luottamus seurakuntaan. Todellinen parannus alkaa aina Jumalan edestä, mutta
siihen tulee liittyä myös halu selvittää kolttosensa ihmisten kanssa. Tämä on
tosi vaikeaa ja riisuu kyllä kovimmatkin tyypit ilkialastomiksi. Tällainen
pohjille vajonnut uskova sielu onkin sitten kovin yksinäinen, ystävät ovat
vähissä ja monet suut kertovat, miten väärin hän teki. Maailma käyttää näitä uskovien
lankeemuksia propakandansa välineenä sanoen, ettei ole Jumalaa, kun ihmiset
ovat noin syntisiä käytökseltään?
Kerrotaan vanhasta herännäisisästä, jonka
poika oli suistunut synnin tielle, ruvennut juomaan ja humalapäissään
puukottanut erään ryyppykaverinsa kuoliaaksi ja saanut tuomionsa, että kun tätä
isän surunlasta, murheenkryyniä, sitten ruvettiin viemään rautoihin kytkettynä
Vaasan linnaan, astui isä kärryjen ääreen ja sanoi viimeisiksi sanoiksi
pojalleen, jonka lähtöä koko kylän väki oli saapunut katsomaan:
- Nyt sinä, poikani, olet tullut niin
kurjaksi, ettet kelpaa enää kenellekään muulle kuin Kristukselle.
Niinpä niin, hyvä on, että on olemassa
yksi, jolle kelpaa vielä silloinkin, kun ei kelpaa enää kenellekään muulle. Kun
maailma hylkää ja sormellaan osoittaa, ja kun uskovaisetkin hylkäävät ja
pudistelevat päätään, hyvä on, että on olemassa yksi, joka korjaa vaivaiset
syntiset. On siinä tilausta Vapahtajalle.
Oman perheen piirissä koetut elämän
kolhut ovat tosi vaikeita ottaa vastaan ja läheisten kovuus ja ylimielisyys
musertavat helposti mielen. Ole siinä sitten uskovainen? Sitten paikalle
ilmaantuu joku hyvin itse mielestään onnistunut kristitty, joka kertoo kuinka
olisi pitänyt tehdä ja kuinka kyseinen isä on itse syyllinen poikansa huonoon
elämään. Edelleen toinen ystävä kertoo värisevällä äänellä, kuinka miehen olisi
pitänyt elää pyhitetympää elämää, olisi pitänyt uhrata enemmän varoistaan,
olisi pitänyt rukoilla useammin, pitempään ja hartaammin, olisi pitänyt olla
rakkaudellisempi muita kohtaan ja aktiivisempi seurakunnan toiminnassa. Ehkä
kaveri vetää siinä pipon korvilleen ja jatkaa matkaansa kylmä katse Golgatalle
luotuna? Toinen menee peiton alle nukkumaan, eikä halua kuullakaan uutisia tai
mitään vähään aikaan. Kaikkein vähiten hän odottaa kohtaavansa ihmisiä, jotka
kyselevät uteliaana, että kuinka sitä hurisee ja millainen onkaan tänään
kaverin menestyksen asteikko.
Raamatussa lukee: "Olkoon
teilläkin se mieli, joka oli Kristuksella Jeesuksella." Fil.2:5. Kurjuuden
syövereissä kieriskelevä mieli miettii, että miten tuohon pääsisi, miten voisi
elää tuon kanssa ja menestyä? Vaikka kuinka miettisi ja itseään mittailisi,
läpivalaisisi, niin aina tulos on yhtä heikko. Loppupäätelmäksi jää vain: apua!
Auta minua Jumala, anna minulle, mitä vaadit, mitä odotat minulta. Tämä on
liian vaikeaa, eikä minulla ole edellytyksiä tämmöiseen. Olet valinnut liian
huonon, kun olet valinnut minut, Herra. Tässä vaiheessa uskovaisuus tuntuu
äärettömän vaikealta, todelliselta kymmenottelulta, jossa lajeina ovat
valvominen, rakastaminen, iloitseminen, kärsivällisyys, uhrautuminen,
itsensäkieltäminen, uskossa vaeltaminen, rukoileminen, uuden oppiminen ja
luottamus. Aina kun kaveri yrittää kurkottaa Kristuksen mieleen, tuntuu, että
tuoli alta kaatuu ja kädet ovat liian lyhyet? Samalla Herran mieli tuntuu
olevan liian kaukainen, pyhä ja omaa luokkaansa, johon tällaisen syntisen
olemus ei yllä? Onkin helppo luovuttaa tässä vaiheessa ja ajatella, että sen
täytyy olla vain kunnollisia varten, semmoisia, jotka jaksavat, osaavat ja
ehtivät, ovat muita taitavampia, onnistuneempia. Itsestä tuntuu, että on aina
jäämässä luokalle, kun kaverit vetävät kokeista kymppejä ja kertovat
saavutetuista titteleistä?
Jeesus oli Valtias, Valtiaan Isän, kotona
taivaallisessa ympäristössään ennen tänne tuloaan. Hänen valintansa ensimmäinen
askel meidän hyväksemme tiesi suurta muutosta hänen asemaansa. Hän astui alas
maailmaamme. "joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut
saaliiksensa olla Jumalan kaltainen," Fil.2:6 Herran oikeus olisi olla
Jumalan kaltainen myös täällä, eli esiintyä Kaikkivaltiaana ihmisten silmissä.
Mutta evankeliumin kannalta se ei olisi tuonut pelastusta alas ihmisten
ulottuville. Armon askeleet olivat kovin riisuvat. "vaan tyhjensi
itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin
olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;" Fil.2:7. Jeesus tuli ihmiseksi,
hän tuli orjaksi ja kulki tämän lyhyen elämänsä aikana meidän askeleemme.
Kaikessa kiusattuna, elämän varjopuolet tiedostettuaan hän oli esimerkillisin
ihminen maan päällä. Hänen valinnoissaan ei ollut virheitä, eikä syntejä. Hän
oli koetuksista huolimatta puhdas, pyhä ja täydellinen. "hän nöyryytti
itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti."
Fil.2:8. Nöyrtyminen Isän tahtoon oli Jeesuksen rakkauden osoitus, joka toi
pelastuksen kansan ulottuville ja avasi syntiselle maailmalle uuden tien
taivaaseen. Se mitä ennen oli ajateltu teoriassa ja lainomaisesti käskyjen ja
määräysten muodossa tuli Jeesuksessa lihaksi, sana alkoi elää ja Herran
kirkkaus loisti maailman pimeyteen tuoden toivon. Kurjat ja elämässään
epäonnistuneet näkivät edessään Jumalan ojennetut kädet, jotka kutsuivat
luokseen.
Tuntuu kummalliselta, että ihmisen pitää
mennä syntielämässään syvälle ennen kuin ymmärtää etsiä apua Jumalalta? Mutta
synnin kasvaessa suureksi omissa silmissään, se aiheuttaa hengellisen hädän ja
purkauksen, joka parhaimmillaan löytää yhteyden Herraan. Joskus se löytyy
vankilassa, joskus oma vankila on oma koti, ystäväpiiri, rahanvalta, tyhmät
valinnat. Mutta on ihmeellinen päivä ihmisen elämässä, kun hänelle kirkastuu
Kristuksen suuruus ja evankeliumin voima alkaa vaikuttaa hänen mielessään. Sitä
sanotaan uudestisyntymäksi. Siinä ajallinen menettää hetkeksi merkityksensä ja
sielu leijailee muutaman sentin maan pinnan yläpuolella. Onnellisuuden
seurauksena ihmisen käyttäytyminen ja puheet kuulostavat ulkopuolisista
kummallisilta. Uskova iloitsee joka solullaan, ja pelastuksen riemu täyttää
hänen mielensä. Kaiken lisäksi hänet valtaa ylimaallinen Jumalan rauha,
sanomattoman hyvä olo ja tyyneys. Silloin hän luo katseensa Kristukseen,
Vapahtajaansa: "Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja
antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, niin että kaikkien polvien
pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että
niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat, ja jokaisen
kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on
Herra." Fil.2:9-11. Ja uskova tekee sen nyt niin mielellään ja
jatkuvasti, kuin ei maailmassa olisikaan mitään muuta asiaa. Suuri enemmistö
nikottelee Jeesuksen edessä nyt, mutta kerran on toinen ääni kellossa. Siinä
ovat sitten tiedemiehet ja kerjäläiset, kieltäjät, uskon vastustajat, uskovien
vainoojat ja pilkkaajat samanarvoisia - kaikki polvistuvat Herran edessä ja
antavat juhlallisen uskontunnustuksen ennen viimeistä tuomiotaan. Kaikkialla
kaikuu: Jeesus on Herra, kuin suuri vetten pauhu. On menossa kuoleman jälkeinen
suuri katselmus.
Tapahtui, että mökillämme ollessamme eräs
mies soitti ja kysyi voisiko hän ajaa traktorilla meidän tontin läpi hakemaan
puita lähimetsästä. Myrsky oli pyyhkäissyt tienoon yli ja naapurin puolella oli
pitkiä puita kaatuneita ja konkeloita varmaan sata kappaletta? Niitä hän oli
tulossa hakemaan. Sanoin, että kyllä se vaan sopii. Niin heitä sitten tuli pari
miestä eräänä päivänä töihin, puusavottaan, nostelemaan kaatuneita puita
traktorin kuormaan. Juttelimme. Mies kertoi poikansa kuolleen hiljattain
aivokasvaimeen. Poika oli nuori perheenisä ja vain reilut 20-vuotias iältään.
Surullista. Sitten muistin, että olin puhunut tämän nuoren miehen kanssa vähän
aikaisemmin suurin piirtein samassa paikassa, kuin nyt olimme. Olin tarjonnut
hänelle roskapuuta ilmaiseksi, mutta hän ei ollut huolinut, johon olin
todennut, että sitten hänen täytyy vanna etsiä parempaa ja maksaa siitä. Nyt
hän oli poissa, eikä enää tarvitse minkäänlaisia puita. Kysyin isältä, että,
miten hän on selvinnyt, pääsyt yli tuosta surusta? Hän vastasi, ettei ole
päässytkään.
Hyvästä evästyksestä huolimatta ja
Jumalan sanan rohkaisevista lupauksista huolimatta käy joskus niin, ettei
lopputulos ole mairitteleva? Sen joutui Paavalikin huomaamaan lähettäessään
kirjettään uskoville: "Sillä minulla ei ole ketään samanmielistä, joka
vilpittömästi huolehtisi teidän tilastanne; sillä kaikki he etsivät omaansa
eivätkä sitä, mikä Kristuksen Jeesuksen on." Fil.2:20-21. Kun
huolehtijat loppuvat, ei uskovien tulevaisuus on kaksinen. Seurakunta on pian tuuliajolla,
maailmanhenki valtaa mielet, armolahjat ja kutsumus on haudattu, eikä herätystä
synny. Oman etsiminen on erikoisen menestyvä harrastus kaikkina aikoina
uskovien keskuudessa. Siinä minä on aina ensin, sitten vasta Jumala ja viimeksi
lähimmäiset. Luopiolle jää vain minä itse.
Nykyisin on yleistä, että jatkuvasti joku
ryhmä kerää nimiä milloin mihinkin hankkeeseen saadakseen muutoksia läpi
toivomallaan tavalla: Yksi huutaa normaaliaikaa, toinen vaahtoaa kesäaikaa,
joku ryhmä hakkaisi metsiä enemmän, toinen ei ollenkaan, yksi ryhmä tappaisi
sudet, toinen toisi niitä tänne lisää. Lähes tuhannesta kansalaisaloitteesta,
joita on tuotu eduskuntaan, vain kaksi on hyväksytty vuosien varrella.
Kannattaako siis kansalaisaloite panna vireille? Ilmeisesti muutostarve on niin
suuri, että osa ihmisistä on jatkuvasti hakemassa muutosta elämäänsä ja
ympäristöönsä?
Kiinalainen sananlasku sanoo: "Jos
haluat olla päivän onnellinen, juo itsesi humalaan. Jos haluat olla vuoden
onnellinen, mene naimisiin. Jos haluat olla koko elämän onnellinen, aloita
puutarhanhoito." No niin, ei kun puutarhaan sitten, sillä tuon mukaan
se on kaikkein tavoiteltavin asia maan päällä. Mielestäni sanalaskua voisi
jatkaa meidän seurakunnassamme: "Jos haluat olla onnellinen kuoleman
jälkeen, niin avaa sydämesi Jeesukselle, silloin saat hyvän ikuisuuden."