Elämään kuuluvat kyyneleet, monenlaiset
murheenaiheet ja
epäkiitolliset asiat, joiden keskellä yritämme puikkelehtia kuin
pienen
optimistijollan kuljettajat ohi karikoiden kohti turvaa, rantaa,
satamaa,
kestävää ja pysyvää. Kyyneltie on kuitenkin myös siunauksen tie,
jolla Herra
kuljettaa omiaan maailmassa. Emme ole siitä kovin innostuneita,
mutta taivumme
siihen pikku hiljaa Jumala-suhteestamme riippuen. Psalmissa 126
matkalaulussa
on iloinen ote alussa ja siinä vuodatetaan sydämen pohjasta
kaunista muistoa
menestyksen päivistä: ”Kun Herra käänsi Siionin kohtalon, niin me
olimme kuin
unta näkeväiset. Silloin oli meidän suumme naurua täynnä, ja
kielemme riemua
täynnä; silloin sanottiin pakanain keskuudessa: "Herra on tehnyt
suuria
heitä kohtaan." Niin, Herra on tehnyt suuria meitä kohtaan; siitä
me
iloitsemme. Herra, käännä meidän kohtalomme, niinkuin sadepurot
Etelämaassa.”
Eivät he itse aikaansaaneet menestystä, vaan se oli Herran
ihmeellistä lahjaa,
joka purkautui uskovien kiitollisuutena Jumalalleen. Mutta ei kulu
kuin hetki,
niin sävellaji vaihtuu molliin ja elämän vaikeudet tulevat
runsaina näkyviin.
Joskus aivan ylivoimaiset esteet ja vastukset ovat vyörymässä
heidän päälleen
kuin tsunami valtameren rantaan. Silloin on itkun aika, mutta on
hyvä itkeä
Vapahtajan edessä ja lähellä. ”Jotka kyynelin kylvävät, ne
riemuiten
leikkaavat. He menevät itkien, kun kylvösiemenen vievät; he
palajavat
riemuiten, kun lyhteensä tuovat.” 5-6. Jumalan sanan kylvö on
sanomattoman vaikeaa
ja teemme siinä jatkuvasti virheitä, mutta etsien, kolkuttaen ja
anoen
ratkaisut löytyvät. Joskus koittaa ilon päivä, sillä kylväjä saa
iloita. On
taivaallisen leikkuun aika ja joku tulee uskoon.
Eräs mies kertoi omaa elämäntarinaansa, joten
mielenkiinnolla
kuuntelin. Hän oli vanha mies ja siihen aikaan oli ollut tapana,
että isä lukee
kodissa Raamattua ja hengellisiä kirjoja perheelle, niin heillekin
kotona. Mies
kertoi olleensa ammatiltaan sikafarmari, ja käsittääkseni se oli
sujunut
ongelmitta. Mutta aikanaan Jumalan sana ajoi hänet erittäin
ahtaalle, hän kävi
kirkossa, rukoili, etsi ja sai tukea vaimoltaan tässä kaikessa,
mutta etsintä
ei tuottanut tulosta, vaan kuorma vain kasvoi. Iso mies kertoi
itkeneensä
paljon ja kokeneen valtavaa ahdistusta ja oli ajautua hulluuden
rajalle asti,
ja miehen parta kasvoi, silmät punoittivat ja mieli oli maassa.
Hän pelkäsi
mennä puhumaan hädästään papille, koska näytti niin
murheelliselta. Silloin hän
luki vanhaa Martti Lutherin kirjoittamaa kirjaa, jossa sanottiin:
"Polvistu tai seiso kädet ristissä ja silmät kohti taivasta ja
sano tai
ajattele niin lyhyesti kuin taidat: 'Oi taivaallinen Isä, rakas
Jumala, minä
olen arvoton, kurja syntinen enkä ole kelvollinen kohottamaan
silmiäni ja
käsiäni sinua kohti ja rukoilemaan. Mutta koska sinä olet käskenyt
meitä
kaikkia rukoilemaan ja olet opettanut meille oikeat sanat ja tavat
rakkaan
Poikasi, Herramme Jeesuksen Kristuksen välityksellä, tottelen
käskyäsi ja
rukoilen: 'Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme'
ja sanon:
Ah, rakas Herra Jumala ja Isä, anna siunauksesi myös tähän
ruumiilliseen ja
jokapäiväiseen elämään." Edelleen
kirjassa
kehotettiin tekemään ristinmerkki rintaansa ja käydä nukkumaan ja
ihmeellistä, niin mies nukkui rauhassa. Tuli suvantovaihe, joka
oli vain
ohimenevää. Kuitenkin eräänä pyhänä, kun mies tuli kirkosta
kotiin, hän jäi
autoon istumaan ja sammutti moottorin. Istuessaan siellä vaimo
näki miehensä
ahdistuksen ja sanoi varsin viisaasti: - Kyllä jokin toinen tie
täytyy olla,
kun omat sovitukset!? Mies oli itsekin kokenut, että kun hän oli
saanut yhden
synnin sovitettua, nousi sen tilalle kohta 10 uutta syntiä. Ja
niin mies kertoi
löytäneen toisen tien, Jeesus Kristus tien. Tämän hän sanoi hyvin
painokkaasti.
Mitä kaikkea tuohon ihmeeseen sisältyi, oli hänen ja Jumalan
välinen salaisuus.
Mies kertoi olleensa nyt Jumalan armosta uskossa jo pitkään…. ja
hän viittasi
Hebr.13:14 jossa sanotaan, ettei meillä ole täällä pysyvää
kaupunkia, vaan
etsimme tulevaa, joka on Jumalan kaupunki taivaassa.
Jokaisen ihmisen suurin ongelma on synti. Se
aiheuttaa
elämän kurjuuden, sillä ilman synnin sovitusta ihminen on levoton,
onneton ja
pelastumaton. Jos ei olisi syntiä, ei olisi kuolemaa, ei tuomiota,
eikä
helvettiä. Joka siis pääsee sinuiksi syntinsä kanssa tarvitsee
ehdottomasti
Jeesusta, joka on ainoa ratkaisu syntiongelmaan.
Selma Hongell kirjoitti aikoinaan erinomaisen
laulun, jossa
hän rukoilee: Kanssain ole Jeesus, päivä tämäkin, auta
askeleissas', että
kulkisin. Päivä kuluessaan monet puuhat tuo, rinnallani
seiso, apuasi
suo! Yksinkertaista uskovaisuutta, yksinkertaisia rukouksia,
yksinkertaisia
ihmisiä. Yhdessä Vapahtajan kanssa on rohkaisevaa kulkea ja
kohdata päivän
tapahtumat ja ihmiset. Mutta hän sanoo vielä enemmän:
tulevaisuuden askelmerkit
ovat Jeesuksen asettamat, tie on Jumalan, suunta on taivas ja
Herran vaikutus
on läsnä uskovan matkassa. ”Minä tutkin teitäni, ja käännän
askeleeni sinun
todistustesi puoleen.” Ps.119:59. Hän ei kulje itsevarmasti
taitoihinsa ja
älyynsä, tunteisiinsa ja tahdon ratkaisuihin luottaen, vaan on
riippuvainen
Kristuksen persoonasta. Hänen mielensä on sidottu tuohon
ihmeelliseen Jumalan
Karitsaan, joka on maailmalle kummajainen, mutta joka tekee
uskovan
onnelliseksi ja kiitolliseksi, tyytyväiseksi ja halulliseksi
kaikkeen Herran
tahtoon. ”Herralta tulevat miehen askeleet; mitäpä ymmärtäisi
tiestänsä ihminen
itse?” Snl.20:24. Lähellä oleva Kristus on uskovan turva,
neuvonantaja,
johdattaja ja suojelija. Emme tarvitse pyhiä esineitä, pyhimyksiä
tai mitään
näkyviä välikappaleita, vain Jumalan sanaa, jonka Pyhä Henki
elähdyttää
uskoksi.
Ja kuitenkin elämme näkyvässä maailmassa,
ihmisten kanssa ja
keskellä tuntumassa maailmaan ja kuolemaan. Mutta tämän teemme
uskossa ja
rakkaudessa, Jumalan voimassa.
Edelleen Hongell kirjoittaa: Pyhitä, oi Jeesus,
luonne,
mieleni, halujani hoida, hoida kieleni. Sydän jos saa haavan,
jälleen paranna.
Estä, etten muita täällä haavoita. Niin, miten tärkeää olisikaan
aina, että
orastava usko pääsisi kasvamaan ja ihminen vakiintuisi Jumalan
sanan
tuntemisessa. Hänen suuri kilvoituksensa on kulkea aina puhtaalla
sydämellä
Herran kasvojen edessä, eikä piileksiä pimeyden kätköissä,
kurjuuden kuopassa
tai riettauden lätäköissä. Hän on ymmärtänyt vihollisen metkut,
joilla se
yrittää vietellä uskovan syntiin, tekemällä synnin ensin niin
mitättömän
pieneksi ja vaarattomaksi. Mutta lankeemuksen jälkeen sillä onkin
toinen
viesti, joka on vuoren korkuinen pimeys ja epätoivo siitä, ettei
muka
Jumalakaan enää voi sietää tuommoista uskovaa. Myös kieli on tässä
rukouksessa
huomioitu, sillä puheemme on usein hallitsematonta höpötystä,
turhia sanoja,
joutavia juttuja, alhaisia vitsejä ja panettelua, jotka eivät tuo
muuta kuin
harmia elämään ja alentaa Jumalan kunniaa. Olemme ihmisinä niin
kovin
erilaisia, että sanojen kanssa pitäisi olla aina varovainen.
Raamattu ohjaa
kyllä uskollisesti pyhän tahtoon ja pyhitykseen, kuka jaksaa ja
tahtoo
kuunnella taivaallista ääntä. ”Mutta itse rauhan Jumala
pyhittäköön teidät
kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja
ruumiinne
nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.”
1.Tess.5:23
”Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat
kaikki alkuisin
yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi, kun hän
sanoo: "Minä
julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan
keskellä"; ja
taas: "Minä panen uskallukseni häneen"; ja taas: "Katso, minä ja
lapset, jotka Jumala on minulle antanut!" Hebr.2:11-13
Kolmannessa säkeistössä Selma kirjoittaa: Anna
edes hiukan sua
mun heijastaa, että silmilläsi katson maailmaa. Mieli nöyrä, hellä
luo sä
minuhun. Suo mun jokaisessa nähdä kuva sun. Hän on kokenut suuren
vastuun olla
Herran todistajana aikalaistensa keskellä, mutta samalla sen
vaikeuden
arkielämässä. Siksi hän ei kurkota kovin korkealle ja ajattele
olevansa jokin
merkittävä maailman parantaja, vaan rukoilee edes pientä
heijastusta
Kristuksesta tähän kuoleman varjon ympäristöön, jossa jatkuvasti
kuljemme.
”Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että
Jeesus on
Jumalan Poika?” 1.Joh.5:5. On myöskin ihana ajatus nähdä
uskonsilmin asiat ja
ihmiset, sillä se on vahva motivaation antaja uskovalle. Monet
tavalliset
rivikristityt ovat toteuttaneet taivasten valtakuntaa
jokapäiväisessä elämässä
katselemalla ympäristöään uskonsilmin. Nöyryyttä ei myöskään
kenelläkään ole
liikaa, siksi on paikallaan rukoilla itsehillintää ja
pitkämielisyyttä, jotka
ovat Kristuksen ominaisuuksia. Jumalan seurakunnan ase kaikkina
aikoina on
ollut Vapahtajan nöyryys suhtautua Jumalan tahdon tapahtumiseen
tyynesti
ja vastaanottavasti. Se,
että voimme
nähdä Jumalan kuvan jokaisessa ihmisessä, on ihmeellinen näky
pelastuksen
laajuudesta, joka tavoittaa koko maailmaa ja jokaista ihmistä.
Kristus on
kuollut kaikkien ihmisten puolesta sovittaen meidät Isän kanssa,
tie taivaaseen
on avattu Golgatalla. Mutta suurin osa kansasta kulkee Herralle
vihamielisenä
ja vieraana, unohtaen, mikä on Jumalan aikomus heidän suhteensa.
He eivät lue
Raamattua, eivät kuuntele herran sanaa. Siksi Jumala herättää
itselleen
palvelijoita, jotka vievät hyvän sanoman syntisille, kutsuvat
ikuiseen elämään
kadonneita sieluja. Tätä kurjaa maailmaa ei voi kohdat
mielekkäästi muuta kuin
Jumalasta käsin. Kaikki näyttää täällä suurelta hulluinhuoneelta,
kapakalta,
synnytyslaitokselta ja teurastamolta, rosvojoukolta ja pirun
porukalta. ”Siitä
me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on
antanut
meille Henkeänsä. Ja me olemme nähneet ja todistamme, että Isä on
lähettänyt
Poikansa maailman Vapahtajaksi.” 1.Joh.4:13-14.
Viimeisessä säkeistössä Selma runoilee: Työt ja
ilot, huolet
kädestäs’ jos saan, tyynnä tietäin kuljen, sinuun katson vaan.
Illan tullen
riennän helmaas' Herrani. Olet maailmassa syvin riemuni. Jumalan
käsi on
ojennettu luoksemme täynnä kaikkea hyvyyttänsä, laupeutta ja
armoa. Mutta
tyhmyydessään ihmiset eivät tahdo ottaa vastaan taivaan lahjoja,
vaan kulkevat
mieluummin omia teitään ja rakentavat hiekkakakkujaan omassa
santakasassaan,
omalla hiekkalaatikollaan. Jumalan suunnitelmassa ovat eväät
jokaiselle
päivälle jo valmiina. ”Lisääntyköön teille laupeus ja rauha ja
rakkaus.” Juuda
2. Uskova on työssä ja saa iloa tehdä sitä, koska hän tekee sen
kuin Herralle,
vaikka se olisi tavallista arkityötä. Siksi siihen sisältyy huolia
ja murheita,
ahdistusta ja kärsimystä, monenlaiset ennalta-arvaamattomat asiat
tulevat
eteemme. Jeesuksen uskollisuus on rauhan tae ja voima
vaelluksellamme. Muu
kaikki on muuttuvaa ja häilyvää. Paikalleen pysähtynyt uskova on
hengellinen
fossiili, joka haisee kuolemalle, toimii lihallisesti ja on vaiva
ympäristölleen. Häntä arvostavat ehkä kääntymättömät ihmiset ja
maailma kruunaa
häntä kunnialla täällä ajassa, mutta hänen tilansa on
hengellisesti surkea.
Siksi uskovan onkin riiputtava Kristuksessa ja Jumalan sanan
lupauksissa, sillä
monet viholliset ympäröivät häntä syöstäkseen eroon Vapahtajasta.
Vanha, kuolemaan valmistautuva Paavali käytti
aikansa
viisaasti johdattaen ihmiset sisälle Jumalan sanan rikkauksiin.
Sitä hän teki
aamusta iltaan. Olisi ollut mukava olla siellä nauhurin kanssa
mukana. ”Ja he
määräsivät hänelle päivän, ja silloin tuli heitä vielä useampia
hänen luoksensa
majapaikkaan. Ja näille hän aamuvarhaisesta iltaan saakka selitti
ja todisti
Jumalan valtakunnasta, lähtien Mooseksen laista ja profeetoista,
saadakseen
heidät vakuutetuiksi Jeesuksesta.” Apt.28:23. Ilta on aamun
allekirjoitus,
illalla on tilinteon aika ja katsoa mitä jäi käteen päivästä.
Uskovan päivä on
hänen elämänsä, jokainen hetki Herran kanssa on arvotavaraa.
Kristus on alkumme
ja loppumme. Siksi uskova rientää Jeesuksen turviin, sillä
Kristuksen armo on
turvapaikka ja hänen haavoissaan on aina puhdistus matkan
likaisuudesta.
Selman loppuhuokaisu on kuin suuri rukous: Olet
maailmassa
syvin riemuni! Voiko kukaan mennä tästä ohi, voiko kukaan löytää
mitään tämän
vertaista tai suurempaa? Voiko kukaan omistaa mitään tämän
enempää, rikkaampaa
ja suurempaa? Ei, sillä Jeesuksessa on koko Isän suunnitelma
tullut syntisten
ulottuville ja vastaanotettavaksi. Uskossa omistamme kasteen
siunauksen henkilökohtaisesti,
uskossa syömme hänen ruumiinsa ja juomme hänen verensä. Uskossa
suljemme
silmämme ja heräämme hänen ikuisessa ihanassa valtakunnassaan.
Herra, sinä annat kyyneleet ja itkun ajat,
mutta myös
lohdutuksen ja siunauksen. Sinun lähellä on hyvä olla syntisenä,
kelvottomuuden
ja heikkouden tunnossa. Sinun nimessäsi käymme kylvämään sanaasi
ihmissydämiin
kuin viljan siementä keväiseen peltoon. Monesti teemme sen
avuttomana ja
arkaillen, ilman suosiota ja kättentaputuksia. Mutta luotamme
sinuun, Jeesus,
sinuun me katsomme, sinulta odotamme taivaallista sadetta, armosi
auringonpaistetta, ja Pyhän Hengen tervehdyttävää tuulta. Anna
meille
kärsivällinen mieli odottaessamme kasvua, hedelmää ja uuden elämän
merkkejä
kylvöömme. Kiitos jokaisesta pelastuneesta, anna anteeksi, että
kuljemme niin
monta kertaa ihmisten ohi. Mutta se on helpompaa ja meille niin
ominaista.
Näethän, että motiivimme ovat usein väärät ja itsekkäät; mietimme
vain itseämme
ja omaa hyötyämme. Raadollisina palvelemme sinua, emme
täydellisinä. Muista
meitä, muista minua, Herra, aamen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti