Yleensä kirkonmenoissa harvoin käyvät valittavat niiden
synkkäilmeisyyttä, ja värittömyyttä. Sitä on syytetty pysähtyneisyydestä ja
taantumuksesta. Ihmiset ovat tottuneet nykyisessä tiedonvälitysyhteiskunnassa
ripeämpään menoon ja jatkuvaan toimintaan, sillä hiljaa ja paikallaan oleminen
käy hermoille? Joskus aikoinaan kerrottiin vitsiä, että mitä yhteistä on
uskovaisella ja kommunistilla? No, kumpikin kehuu rajantakaista, mutta ei
haluaisi missään nimessä joutua sinne. Tämä on ajalta, jolloin kirkonmenojen
alamäki alkoi olla todellisuutta ja Neuvostoliiton romahdus häämötti oven
edessä.
Suomen ekumeeninen neuvosto on julkaissut kirjan
”Kirkonmenot avautuvat”, joka on tarkoitettu sisäpiirin porukalle käsikirjaksi.
Sen tavoitteena on auttaa pappeja ja kanttoreita messun toimittamisessa ja
toisaalta seurakuntalaisia ymmärtämään kirkollisia rikkauksia. Kirkonmenot uusissa
vapaaseurakunnissa ovat kuin diskossa ja uskovan täytyy varata kokouksiin
mukaansa korvatulpat ja nitroa. Voisi tietysti kysyä, missähän Jumala viihtyy?
Kirkonmenot eli jumalanpalvelus on tuttu käsite itselleni jo
lapsuudestani asti. Tosin kirkossa rupesin käymään vasta tultuani uskoon.
Nykyään luterilaisella puolella ollaan siirrytty niin paljon katoliseen
suuntaan, että yleensä käytetään kirkonmenoista messu-nimitystä. Jos tästä
huomauttaa, saa vastaukseksi, että messu tarkoitta seurakunnan jumalanpalvelusta,
jossa vietetään ehtoollista. Mutta sillä vain yritetään häivyttää katollisuuden
hengen todellisuus, vaikka Suomen luterilainen kirkko on jo aikaa päiviä
kadottanut juurensa ja menee tänään täysin tuuliajolla. Raamatun totuudet on
kumottu, yleinen pappeus on unohdettu, evankeliumin julistamisen tärkeys
haudattu.
Sunnuntai taitaa nykypäivänä olla monelle Suomessa vain
margariini tai jauhopussi. Sunnuntai on ollut alkuseurakunnasta asti sapatin
korvaava seurakunnan kokoontumisen juhlapäivä. Se on viikon ensimmäinen päivä
Raamatun mukaan, mutta nykyinen maailma on tehnyt siitä viikon viimeisen
päivän. Se on ollut perinteisesti auringon päivä, joka kuvaa Jeesuksen
ylösnousemuksen suurta kirkkautta ja voittoa pimeyden valloista. Se on myöskin
nykyinen lepopäivä, jonka rikkomisesta maksetaan työtätekeville
sunnuntaikorvaus. Nykyisin monet
ihmiset ovat sunnuntaisin erityisen kuormitettuja, koska heidän vapaa-aikansa
harrastukset kuluttavat heidän voimansa juuri silloin. Ja väsyttävän lepopäivän
päätyttyä, he odottavat pääsevänsä pian jo töihin, koska silloin heillä on taas
helpompaa.
Sunnuntaina voi nykyään kuunnella radiosta lukuisia
kirkonmenoja. Kangasalla kuuluvat mm. 10.00 yleisradion jumalanpalvelus,
radio-moreenin lähetys Tampereen Tuomiokirkosta, radio-Mantan lähetys Tyrvään
kirkosta, Järviradion lähetys vaihtelevasti sen alueen kirkoista. Eli, jos joku
kirkonmeno ei kolahda, niin sitten vain siirtyy kaukosäätimellä toiseen
kirkkoon. Jos tämäkään ei tyydytä, vaan tahtoo vielä hurskaampaa menoa, voi
kuunnella radio-Deitä, jossa onkin sitten oikein kirjo kirkonmenoja: 11.00
tulee Raamattuopiston suoralähetys Kauniaisista, 12.00 Kansanlähetys kertoo
oman näkemyksensä samasta asiasta 14.00 on vuorossa Patmoksen tuottama
radiokirkko edelleen samasta asiasta 18.00 on vielä Tuomasmessu
Agricolan-kirkosta Helsingistä.
Kaikissa em. kirkonmenoissa käsitellään samaa
raamatuntekstiä ja olen miettinyt, että voisiko uskoville olla tarpeen hieman
henkilökohtaisempi ote sanankohtien valinnoissa. Jumalahan ei ole mitenkään
sitonut meitä kirkkovuoteen noin tiukasti. Raamattu on rikas kirja, jota voisi
lukea myös laajemmin ja tutkia teemojen mukaan asettaen Kristus ja hänen
kirkkautensa aina etusijalle, sekä ihmissielujen pelastuminen jokaisen saarnan
suurimmaksi tavoitteeksi. Jos pitäydytään vain sunnuntaiteksteissä, tulee siitä
sangen ohut Raamattu ja olen huomannutkin, että monet seurakuntien työntekijät
rakastavat tuota käsikirjauskoa ja niin puhe yleensä alkaa sanoilla: ”Viime
pyhän evankeliumissa sanotaan…” johon voisi tietysti jatkaa: ”…josta minulla ei
ole mitään sanottavaa…”
Sunnuntaisin olen joskus huvikseni yrittänyt kuunnella lähes
koko kirjon kirkonmenoja, joka voisi olla siis melkoinen rautaisannos
uskonsanomaa. Käsittelytavat poikkeavat toisistaan ja yleisellä tasolla
puhutaan niitä näitä ja vähän Raamattua, kun taas herätyskristittyjen tavoite
on pyrkiä ymmärtämään, mitä Jumala tahtoo meille tässä sanoa. Joskus joidenkin
yleiskirkollisten saarnat menevät politiikan ja moraalin puolelle, joissakin
saarnoissa ei tunnu olevan ”pihviä” juuri lainkaan? Niiden nimeksi voisi hyvin laittaa esim. ”kirkollinen
aikamerkki”, jolla ne erotettaisiin muusta ohjelmatarjonnasta.
Nykyiset kirkonmenot ovat muodostuneet vajaan
tunninmittaisiksi palkatun papin yksinpuheluksi, jota väritetään
urkumusiikilla. Meillä ei ole tilaa armolahjoille tai vapaalle rukoukselle
tiukkaan napitetussa aikataulussa. Mallissa on pyritty jäljittelemään vanhan
testamentin jumalanpalvelusta, jossa vihitty pappi oli uhraamassa Herralle
kansan edestä. Meillä satsataan hartaaseen tunnelmaan enemmän kuin herättävään
lauluun ja julistukseen. Kirkkomusiikki on pelkkää taidetta, sen kautta ei
kukaan herää, ei tule syntiseksi eikä löydä Jumalan armoa. Myös kirkot ovat
jonkinlaisia jäljennöksiä Vt:n temppelistä ja ihmisille tuollainen paikka
merkitsee harrasta tunnelmaa, vaikka Jumalaa ei löytyisikään sillä kertaa.
Voidaankin kysyä, tuliko Jeesus tutuksi nyt kirkonmenoissa?
Jumala on pannut sisimpäämme ikuisuuskaipuun ja se tulee
tyydytetyksi vain löytäessään Golgatan Herran, Kristuksen. Siellä pelastettu
sielu ylistää Vapahtajaansa, joka verellään päästää tuomitun
tunnonvaivoistaan.. ”Kuinka ihanat ovat sinun asuinsijasi, Herra Sebaot! Minun sieluni ikävöitsee ja halajaa Herran
esikartanoihin, minun sydämeni ja ruumiini pyrkii riemuiten elävää Jumalaa
kohti.” Ps.84:2-3. Ei siis ihme, että kurjuuden kokenut pyrkii elävän Jumalan
luokse, joka rakkaudessaan on häntä vetänyt luokseen. Ulkopuolisen on vaikea
ymmärtää tätä ja siksi arvostelijoita riittää jokaiselle uskovalle.
Alkuseurakunta roikkui joitakin vuosia Jerusalemin
temppelissä ja sen liepeillä, kunnes Jumala salli sille niin ankaran vainon,
että se hajaantui pitkin maailmaa. Syntyi sekalainen seurakunta kaikenlaisista
syntisistä, jotka löysivät evankeliumin sydämensä voimaksi. Omia kirkkoja ei
ollut 300-vuoteen ja seurakunnat kokoontuivat kodeissa murtamaan leipää ja
nauttimaan viiniä, rukoilemaan ja kuulemaan Herran sanaa. ”Ja päästyään siitä
selville hän kulki kohti Marian, Johanneksen äidin, taloa, sen Johanneksen,
jota myös Markukseksi kutsuttiin. Siellä oli monta koolla rukoilemassa.”
Apt.12:12. Silloin oli Jeesus tärkein ja hänen kohtaamisensa keskeisin syy
tulla yhteen. Myöskin seurakunnan ympärillä tapahtuva paine ja vaino lisäsivät
yhteen tulemisen tarvetta. Seurakunta ei ollut silloin vielä hyvin
järjestäytynyt ja siksi sinne aina tuli uusia etsijöitä, jotka halusivat tietää
enemmän uudesta opetuksesta ja johon kristittyjen elämä oli tehnyt vaikutuksen.
Kirkonmenot olivat vapaamuotoisia ilman virkasuntioita, virkapappeja ja
virkakanttoreita. ”Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä
puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö
he sanoisi teidän olevan järjiltänne?” 1.Kor.14:23. Mutta kirkonmenot toimivat joistakin ylilyönneistä huolimatta, eikä maallikkoja vahtimaan tarvittu koulutettua johtajia! Ilmeisesti kuitenkin on niin, että ihmiset kokevat jonkinlaista turvallisuutta, kun palkattu joukko pitää ryhtiä yllä kirkonmenoissa ja hautausmaalla? Mitähän siitä tulisi, jos Herra itse johtaisi kaikkea?
Oli yleistä, että Paavalin kirjoittamia kirjeitä luettiin
seurakuntien kokouksissa ja niitä lähetettiin kopioina toisiin seurakuntiin.
Kirkonmenot kulkivat siis hyvin matalalla, ihmisten tasolla. Kaste oli silloin
selvä merkki seurakuntaan tunnustautumisesta ja kristillisestä uskosta. Silloin
ei tarvinnut tehdä kysymystä, olivatko he nyt helluntailaisia vai luterilaisia?
”Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille, jotka hänen kodissansa
olivat. Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän
haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta. Ja hän vei
heidät ylös asuntoonsa, laittoi heille aterian ja riemuitsi siitä, että hän ja
koko hänen perheensä oli tullut Jumalaan uskovaksi.” Apt.16:32-34. Joskus
järjestettiin siis yllättäviä kirkonmenoja, joita ei ollut tehty PTS:aan, eikä
budjetoitu seurakunnan talousarviossa perhetyölle. Mutta Jumala johti niin.
Silloin laulettiin hengessä Jumalalle, eli spontaanisti
ylistettiin Kristusta, ilman etukäteissuunnitelmaa. Mutta myös uudet
hengelliset laulut alkoivat vakiintua seurakunnan rakennusaineeksi. Silloin ei
ollut seurakunnassa viihdemusiikkia ja mukavaa menoa, vaan laulun tarkoitus oli
rakentaa uskovia ja yhdistää heitä Kristukseen. "Kuinka siis on? Minun on
rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun
on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin
ymmärrykselläni.” 1Kor.14:15. Pyhä Henki jakoi viisautta ja voimaa yhteisiin
kokoontumisiin juuri yhteislaulujen kautta. Laulut nostivat tunnelmaa ja
yhteishenkeä, ne olivat samalla myös rukousta. Niinkuin entinen kanttori sanoi,
että vain harvat osaavat laulaa, mutta kaikki osaavat veisata. Niin,
veisatkaamme siis Herralle, ei ihmisille. Seurakunta, joka veisaa sydämestään
Herralle on elävä. On ihana olla mukana kirkonmenoissa, joissa on Pyhä Henki
siunaamassa seurakuntaa. Mitä väliä on sillä, vaikka me olemme heikkoja ja
huonoja, kun meillä on täydellinen Herra. Mitä väliä sillä on, vaikka meitä
olisi vain kourallinen koolla, kun Kristus on meidän keskellämme. Mitä väliä
sillä on, vaikka teemme asiat vajavaisesti, kun Jeesus siunaa meitä. Mitä väliä
sillä on, vaikka seurakunta olisi synnin turmelema, jos se etsii Vapahtajan
kasvoja ja veren pudistavaa voimaa.
Jeesus, seurakunnan perustajamme, auta meitä löytämään
taivaalliset kirkonmenot, jossa voimme kohdata sinut Herrana ja Vapahtajana.
Vuodata suuri uhrisi sydämiimme, niin että eläisimme siitä ja silmämme
kirkastuisi, suumme ylistäisi, kätemme ja jalkamme palvelisivat sinua. Anna
meille pyhiä hetkiä toisten uskovien
kanssa sinun edessäsi, että voisimme iloita sinun synnyttämästäsi veljeydestä
jo täällä ajassa. Syvennä meitä siunaukseesi kasteen, ehtoollisen ja Raamatun
sanan tuntemisessa. Lahjoita meille viisautesi, neuvosi ja johdatuksesi, koska
eksymme ja erehdymme muuten. Anna meille taivashetkiä kanssasi täällä
kirkonmenoissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti