Paikallislehdessä oli hiljattain lisänumero, jossa
kerrottiin vanhoja uutisia:
Outo tapahtuma Kangasalan kirkossa. Lauantaina 16.9.1933
Sunnuntaina syyskuun 10 päivänä puolipäiväjumalanpalveluksen aikana, rovasti
Tuhkasen saarnan loppupuolella, nousi eräs keski-ikäinen naishenkilö
istumapaikaltaan ison oven lähettyvillä seisaalleen, huusi kuuluvalla äänellä
ja huitoi ylösojennetuilla käsillään. Hänen äänensä muodostui melkein
kiljunnaksi. Sanoja tuli tavattoman nopeasti. Niistä oli hyvin vaikea erottaa
mutia kuin monesti toistuvia seuraavia sanoja: "uskovaisia, Jeesus
Kristus, raamatussa" jne. Ei tätä hänen sopimatonta ja häiritsevää
huutamistansa pitkää aikaa kuitenkaan tarvinnut kokoontuneen kirkkoväen
kuunnella. Suntio Aronen meni hänen luokseen, pyytäen häntä rauhoittumaan tahi
poistumaan. Nainen nähtävästi ei suostunut
kumpaankaan ehdotukseen, koska
suntion täytyi ottaa häneen kiinni ja viedä hänet ulos. Kun häiriön syy näin
tuli poistetuksi, jatkoi rovasti Tuhkanen saarnaansa ja niin jumalanpalvelus
edelleen rauhallisesti suoritettiin loppuunsa asti. Kirkon ulkopuolellakin -
vanhalla hautausmaalla - hän jatkoi kiljuvaa huutoansa, kunnes nimismies ehti
paikalle ja vei hänet ent. Perttulan huvilaan. Nainen ei ollut kangasalalaisia,
vaan lienee ollut tamperelainen ja vierailulla täällä kirkonkylässä jo
mainitussa huvilassa.
Oli siinä pastori Tuhkasella tiukka paikka, kun joutui
keskeytetyksi puheessaan. Ehkä olisi ollut paikallaan keskustelu ja rukoushetki
yhdessä? Ja mikähän oli naisen sanoman keskeinen ajatus? Varmaan kummallakin
oli pyrkimyksenä uskoa ja todistaa Jeesuksesta sekä sanoilla että elämällään,
mutta tuliko kukaan uskoon tuossa hetkessä kummankaan palvelutyön kautta?
Lienee moni saanut aiheen sanoa naisen käyttäytymisestä, ettei uskovaisuus ole
kovin fiksua ja Raamattua lukemalla tulee hulluksi? Mutta varmaan nainen oli
ihan vilpitön pyrkimyksissään, osumatarkkuus vain ei ollut aivan kohdallaan.
Joskus meidän sielumme sekoittaa Herran hyvät suunnitelmat ja seurauksena onkin
kaaos. Toisaalta joskus Jumala on nähnyt hyväksi herätellä syntistä sukua
jonkun tärähtäneen kautta. Myöhemmin heistä on tullut historian pyhimyksiä,
joissa ei kuulemme ollut mitään vikaa – tai ainakin vain vähän? Raamatussa
Herran palvelija keskittyy oleelliseen, sanomalla: ”Minä tutkistelen kaikkia
sinun töitäsi, minä mietin sinun suuria tekojasi. Jumala, sinun tiesi on pyhä;
kuka on jumala, suuri niinkuin sinä, Jumala? Sinä olet Jumala, joka teet
ihmeitä, sinä olet ilmoittanut voimasi kansojen seassa. Ps.77:13-15. Tässä
olisi varmaan suuri viisaus monelle ongelmauskovalle, pitäisi miettiä Herraa ja
hänen tekojaan. Isän rakkautta, Vapahtajan olemusta, Pyhän Hengen siunaavaa
vaikutusta. On kuitenkin tärkeä muistaa, että Jumala rakastaa sekä fiksuja että
tärähtäneitä.
Kävelin eräänä päivänä läheisen sairaalan puistossa ja
vastaani tuli joukko kehitysvammaisia aikuisia hoitajiensa kanssa. Olin nähnyt
heitä aiemminkin usein ja monet alkoivat olla kasvoiltaan tutut. Tämä hilpeä
joukko piti omaa ääntään ja juttuansa, osalla oli myös spastisia liikkeitä ja
kasvojen ilmeet vaihtelivat jatkuvasti. Kun joukko, ehkä noin kymmenkunta
henkeä tuli kohdalleni, sanoi eräs nuori nainen minua katsoen: - Oleksää
tartsaani? Johon vastasin nopeasti: - En ole! Keskustelu ei jatkunut, jatkoin
matkaani ja mietin, että miksi hän yhdisti minut Afrikassa kuvitellusti
eläneeseen apinamieheen? Oliko meissä mitään yhdennäköisyyttä, vai oliko hän
vain lukenut viimeaikoina sen tyyppisiä kirjoja? Oli muuten ensimmäinen kerta,
jossa minut oli pantu tähän sarjaan. On minua joskus tituleerattu Jeesuksen
nimellä pilkkamielessä, mutta en usko, että Vapahtajamme siitä loukkaantuu,
vaikka hänen pyhä nimensä on näin halpaan ihmiseen yhdistetty väärällä tavalla?
Meistä ei ole kehumista, mutta hänestä kyllä: ”Mitä olemme kuulleet, minkä
olemme saaneet tietää ja mitä isämme ovat meille kertoneet, sitä me emme heidän
lapsiltansa salaa, vaan me kerromme tulevalle polvelle Herran ylistettävistä
teoista, hänen voimastansa ja ihmeistänsä, jotka hän on tehnyt.” Ps.78:3-4.
Usein saan myös harhasoittoja puhelimeeni, jolloin etsitään
nimi-kaimaani, porilaista Turkka Aaltosta. Hän on ravinto- ja
ruoanvalmistusmies, joka nauttii ilmeisesti melkoista suosiota
valtakunnallisesti. Tämän päättelen siitä, että minua on pyydetty muutaman
kerran yleisradion luonto-ohjelmiin asiantuntijaksi. Eräs aikakauslehti
tiedusteli kerran minulta pemmikaani-intiaaniruoan valmistusohjetta. Pari
kertaa minulta on kysytty, valmistanko käärmeistä ruokaa? Kerran vastasin
naisihmisille kysymykseen: En valmista, mutta ajan niitä ulos seurakunnasta!
Hän ei meinannut ymmärtää ollenkaan mistä on kysymys ja puhelu loppui alkuunsa.
Olemme tavanneet kaksoisolentoni kanssa usean kerran ja naureskelleet toinen
toistemme maineen sekaantumisia. Kerran meidät molemmat pyydettiin luennoimaan
omista aiheistamme Porissa seurakunnan leirikeskukseen samaan aikaan. Kaimani
ei ole tunnustava kristitty ja siksi oli kerran suuri hämmennys, kun menin
saarnaamaan hänen kotialueensa kirkkoon. Kuulemma koko suku oli ryysännyt sinne
tätä ihmettä katsomaan. Pettymyksekseen he eivät nähneetkään sukulaistaan vaan
minut, mutta olivat todenneet lähtiessään, että kyllä se usko on ihmeellinen
asia, kun se muuttaa ulkomuodonkin?! Kirjojamme on myös joskus sekoitettu toisiinsa.
Kerran eräs Kansanlähetyksen hurskas kauppiasveli tilasi uutta kirjaani
myyntiin ja kehui minulle tehneensä tämän siksi, että oli havainnut nimeni
uutuuskirjaluettelossa. Kerroin, etten ollut juuri silloin kirjoittanut mitään
kirjaa, mutta toivoin, että hän saa ne kaupaksi?
Ihmiskuva on jatkuvassa käymistilassa ja tieteen nimissä
kulkeva opetus ja julkisuus muokkaavat meitä kokoajan. Joko uskomme
kehittymiseen tai sitten Kristukseen, muuta vaihtoehtoa ei ole. Kehityksessä
kysymys on maailman suurimmasta manipulaatiosta, jossa panoksena on elämä,
ainutlaatuinen ihmiselämä. Syksyllä käytiin taas keskustelua vanhojen ja
sairaiden ihmisten elämän pituudesta. - Kuolema ei ole hyvä tai paha, se vain
on, totesi arkkiatri Risto Pelkonen. Tämä Raamatunvastainen ajatus on
ilmeisesti lisääntyvässä määrin saamassa suosiotaan, josta seuraa tappamisen
laillistaminen. Sana kuitenkin sanoo: ”Älä tapa” 2.Moos.20. ja ”Vihollisista
viimeisenä kukistetaan kuolema.” 1.Kor.15:26. Nyt on luotu uusi käsite: Hyvä
kuolema, l. eutanasia (kreikkaa, eu = hyvä thanatos = kuolema), josta toiset
käyttävät sanaa armokuolema ja muutamat armomurha. Kaikki nämä käsitteet ovat
kuin suoraan helvetistä, pimeydenvaltojen käsikirjoista. Tällainen ajattelu
lähtee kehitysopista, jossa ihminen ottaa Jumalan paikan tiedossa ja ratkaisuissa. Se on ylpeyttä, josta ei hyvää
seuraa. Siinä estetään se mahdollisuus, että ihminen huutaisi avukseen Herraa
hädässään!!!
Vertaa, millaista luottamusta Raamattu osoittaa tässäkin
asiassa huolehtimalla ihmistä. ”Kun minä katselen sinun taivastasi, sinun
sormiesi tekoa, kuuta ja tähtiä, jotka sinä olet luonut, niin mikä on ihminen,
että sinä häntä muistat, tai ihmislapsi, että pidät hänestä huolen?” Ps.8:4-5.
Ei Jumala ole unohtanut meitä tai jättänyt oman onnensa nojaan, ihmiset vain
eivät kuule hänen ääntään, koska hän puhuu niin hiljaa. Joskus Jumala vaikenee
odottaakseen aikaa, jolloin voisi olla armollinen ja ojentaa pelastavan käden
syntiselle.
Herra, olet luonut minut, enkä ole kehittynyt kuin huonompaan
suuntaan. Mutta tahdon elää laupeudestasi ja armostasi. On ihanaa olla uskova
ja luottaa sinuun, Jeesus, joka olet olemassa tuodaksesi pelastuksen koko
maailman ulottuville. Ylistetty olkoon nimesi, Henkesi, valtakuntasi ja
tahtosi, jotka aina tekevät kaiken meidän sielujemme pelastumiseksi. Herra,
meillä ole mitään apua tieteestä, tiedemiehistä, teologiasta, ihmisviisaudesta,
kirkosta, seurakunnista, kun on kysymys Jumalan löytämisestä ja taivaaseen
pääsystä. Tarvitsemme sinut, elämään, sydämeen, kotiin, autoon, tielle,
tulevaisuuteen, avioliittoon, perheisiimme sukuihimme, todistuksiimme,
työhömme, rukouksiimme, kuoleman voittajaksi. Muista tänään uskonnon murjomia,
kirkkoon uskovia, vammautuneita, kehitysvammaisia, kehitysoppiin hurahtaneita,
humanisteja ja muita utopisteja, pelasta syntiset ajassamme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti