Eräässä seurakunnassa Pohjanmaalla tapahtui kerran, että oli
menossa joulunäytelmä, jonka lapset näyttelivät. Kaikki sujui mukavasti, Maria
ja Joosef olivat tulleet Betlehemiin ja etsivät yösijaa. Sitten he kyselivät
sitä kuuluvasti. Eräs pikkupoika oli valittu majatalonisännän rooliin ja hänen
piti torjua kyselijät, että näytelmä kulkisi käsikirjoituksen mukaan. Mutta
juuri kun hänen piti sanoa vuorosanansa, hän herkistyikin itkuun, sillä
tilanteen traagisuus tuntui hänestä niin vaikealta. Hän vastasi majatalon
tilakysymykseen: - Tulkaa tänne vaan, kyllä täällä joku paikka teillekin
löytyy! Niin Raamatun kertomus sai suomalaisen tulkinnan ja Maria pääsi
synnyttämään majataloon tallin sijasta.
Eipä tainnut olla ensimmäinen tuo poika, joka halusi auttaa
vähän Jumalaa vaikeassa tilanteessa? Mutta ei se kuitenkaan niin mene
todellisuudessa, vaikka näytelmässä voidaan oikoa mutkia suoriksi. Kristus ei
kelpaa tälle maailmalle. Meilläkään ei ole mitään oikotietä Herran luokse, vaan
taivaan tie kulkee edelleen vaikeuksien, erämaan, vainojen, halveksimisten ja
nöyryyttämisen kautta. Itse valittu kristillisyys on kuin presidenttiparin
itsenäisyyspäiväjuhla valtakunnan eliitille, puhutaan ja tarjotaan mukavia ja
herkkuja, ollaan näkyvissä ja näyttelemässä itseään.
Kotini lähellä Turussa oli rautatieasema ja laaja
ratapiha-alue. Se oli niin laaja, että sen kiertämiseen tarvittiin parin
kilometrin tarpominen. Niinpä ihmiset sitten alkoivat oikaista ratapihan läpi
kulkiessaan keskikaupungille. Kouluaikanani siihen tehtiin rauta-aita, johon
asennettiin lukko. Avaimia oli vain työntekijöillä. Mutta pian joku terävä
kopioi avaimen ja sitten niitä alkoi olla lähes joka toisen taskussa ja taas
väki kulki rata-alueen poikki kaupungille. Vielä meni jokunen vuosi ja sitten
Turku päätti rakentaa kävelysillan alueen poikki ja siinä se on vielä
tänäänkin.
Kristillisyydessä on nykyään totuttu siihen, ettei turhaan
kierretä, eikä vaivaa nähdä. kaikki pitää saada heti ja korkoineen. Jumalalta
ei pyydetä ja eikä jakseta odottaa vastausta. Ne otetaan väkisin. ”Mutta
hamasta Johannes Kastajan päivistä, niin tähän asti, kärsii taivaan valtakunta
väkivaltaa, ja väkevät repivät sen itsellensä.” Matt.11:12. Ei ihme, jos
kristillisyys on menettänyt valonsa?
Kerran kaksi uskovaa miestä keskusteli seurakuntansa tilasta
ja toiminnasta, jossain vaiheessa puhe meni työntekijöihin. Silloin Ensimmäinen
mies sanoi: - Meidän seurakunnan pastori se pitää tunnin puheen mistä aiheesta
tahansa. Toinen mies katseli hieman harmistuneena ystäväänsä ja pisti vielä
paremmaksi: - Mutta meidän seurakunnan pastori pitää tunnin puheen vaikkei
olisi aihettakaan.
”Astu Jumalan läsnäoloon”, on tyypillinen
uuskarismaattisuuden sanonta. Joskus se korvataan sanalla voiteluun (yksin- tai
kaksinkertaiseen), joskus astumista kirkkauteen, joskus valtapiiriin, joskus
parantavaan ilmapiiriin. Muutamat ulkomaalaiset julistajat ovat tuoneet mukaan
myös haudoilta ja vainajista saatavat siunaukset, enkelinäyt, kultahiput,
-paikat, höyhenet, jalokivet. Heidän liturgiaansa kuuluvat käsillä tehtävät
liikkeet, heiluminen, vapina, huutaminen ja erilaiset puhaltamiset ja
kaatamistekniikat. Ulkomailta tulevat tuntemattomat (ja täysin elämältään
koettelemattomat suuruudet) otetaan vastaan kuin itse Vapahtaja? Ei varmasti
ole pitkä matka siihen, kun piru itse astuu keskellemme ihmisen muodossa? Tämä
peto muistuttaa karitsaa, tekee ihmeitä ja ihmiset vauhkoiksi. 2.Tess.2:11. ”Ja
sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat
valheen, että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan
mielistyneet vääryyteen.”
Tällainen touhu syntyy sen seurauksena, että kristityt eivät
valvo Jumalan sanassa. Raamatussa ei kehoteta astumaan Jumalan läsnäoloon,
sillä se ei ole meidän valittavissamme. Ihmistä kehotetaan astumaan sisälle
ahtaasta portista ja kulkemaan kaitaa tietä, kantamaan joka päivä ristinsä,
suostumaan ahdistukseen ja vaivaan, koettelemuksiin ja kiusauksiin,
taistelemaan syntiä vastaan, seuraamaan Jeesusta. Puhe Jumalan läsnäolosta
kristityn elämässä on suuri kupla, joka puhkeaa omantunnon syytöksiin, pirun
kampituksiin ja maailman vastustukseen. Moni kristitty ei koe koskaan erityistä
tuntuvaa Jumalan vaikutusta ja kuitenkin hän on pelastunut ja matkalla
taivaaseen. Lihallinen mieli vain on niin kovin helposti huiputettavissa
menestyksen ja korkeamman kristillisyyden ihanteella. Tyhmä luulee olevansa
erityisen välkky (valoisa) ja muita kirkkaampi? Luulousko on sellaista, että se
ajattelee olevansa jotenkin muiden yläpuolella, tietävänsä enemmän kuin muut,
olevansa ainutlaatuisesti valaistu ja ylitse muiden. Kuvitellussa Pyhän Hengen
voitelussa ihminen luulee voivansa tehdä vaikka mitä, vaikkei Jumala ole
käskenyt, eikä Raamattu ohjaa sellaiseen. Joskus olen kuullut, kuinka joku sanoo
lapsellisesti, ettei paholainen voi tehdä ihmeitä. Siitä syntyy sitten
sellainen oppi, että kaikki yliluonnollinen kooheltaminen on Jumalasta. Ei
ihme, jos ihmiset menevät sekaisin, kun piru vetää hatusta uusia jäniksiä.
Uuskarismaattisuus tulee Suomeen pääasiassa
helluntailaisuuden kautta, jossa valvonta on varsin heikkoa ja profeetat
vähissä. Aneeminen herätysliike on hyvä kasvualusta ihmeitä, merkkejä ja
profetioita kalasteleville menestyjille. Jos jossain siis julistetaan elävää
Kristusta, eletään hänen uskossaan ja seurataan Jumalan sanaa, sieltä tämä
pintaliitoporukka kaikkoaa kuin varpusparvi. Jokunen varoittava ääni
helluntaipuolella on pian vaiennettu, eivät he kelpaa tehtäviin, koska heidän
arvostelunsa tähden kolehdit pienenevät, ihmiset katoavat ja kirkkaus väistyy?
Jokaisen Jeesusta Herranaan pitävän olisi hyvä aina muistaa, että emme ota itse
mitään taivaallisista aarteista tai voimavaikutuksista, ellei Jumala anna. Emme
koskaan päätä kenenkään siunauksesta, parantumisesta tai pelastumisesta. Emme
kiitä ja ylistä Jumalaa tai edes rukoile häntä omassa voimassamme ja
viisaudessamme. Olemme täysin kelvottomia, avuttomia ja voimattomia,
kykenemättömiä mihinkään hyvään ilman Jeesusta. Me emme ohjaa Pyhää Henkeä,
vaan hän voi ohjata meitä, jos me kuolemme itsellemme, uskonnollisuudellemme,
suuruudenhulluudellemme, lahkolaisuudellemme. On ironista ja valheellista pitää
parantumiskokouksia ja kerätä sen nimissä rahaa omaan taskuunsa. Liekö
kirkkohistoriassa ollut koskaan näin ihmiskeskeistä ja onnellisuutta
markkinoivaa aikaa kuin nyt? Liekö sielullisuus ollut koskaan näin voimissaan
kuin meidän aikanamme? Olemmeko koskaan aiemmin kuulleet näin poskettomia
juttuja kirkon ja karismaattisuuden johtajilta kuin nyt? Jos jostakin ajasta
voitaisiin sanoa Raamatun sanaan vedoten, että nyt soihdut ovat sammuneet ja
kaikki väki nukkuu, niin tästä.
Kaiken jumalattomuuden takana on ylpeydellä vahvistettu
tyhmyys ja sitä riittää tässä maailmassa. Mutta meidän kannaltamme ongelma on
siinä, että tunkeutuu myös Siioniin, ja pyrkii myrkyttämään koko Herran huoneen
ja eksyttämään jos mahdollista valitutkin. Jumala on säätänyt niin, että ainoa
valo, mikä meitä ohjaa onneen on Kristuksessa ja Kristus on Jumalan sanassa,
sen ilmoituksessa, sen Hengessä. Ylpeys, jossa tyhmyys asuu, ajattelee, että
hän on valaistu niin, että hän pärjää ja selviää ilman todellista ja ainoaa
valonlähdettä, Jeesusta. Siksi he eksyvät, siksi heidän valonsa on pimeyttä. ”
Pidähän varasi, ettei sinussa oleva valo ole pimeyttä!” Luuk.11:35
Vanhetessani olen huomannut olevani aina suuremmassa määrin
riippuvainen Jumalasta ja hänen huolenpidostaan. En tunne sitä, mutta näen sen
vaikutusta elämässäni. Omat aistini eivät tavoita Jeesusta, mutta hän synnyttää
Raamatun sanan kautta uskon häneen, joka on kaiken keskus, jolla on kaikki
valta ja joka aina ja kaikkialla hallitsee kaikki. Olen huomannut, että Herran
tie kulkee monesti täysin eri reittejä kuin me ihmiset kuvittelemme ja
toivomme. Hän ajatuksensa ja suunnitelmansa eivät ole meidän mukaisiamme. Joudumme
aina kuolemaan itsellemme, jos tahdomme olla hänen seuraajiaan. Löysin tässä
eräänä päivänä itselleni sopivan tekstin vanhoista kirjoituksista (minä olen
tietenkin tuo isä).
Siir.3:12-14. Poikani, pidä huolta isästäsi hänen
vanhuudessaan, äläkä murehduta häntä, niin kauan kuin hän elää. Ja jos hänen
ymmärryksensä käy heikoksi (Bibl. Kärsi häntä, jos hän tulee lapselliseksi),
ole suopea, äläkä jätä häntä kunnioittamatta, vaikka oletkin täysissä voimissa.
Sillä isälle osoitettu laupeus ei tule unhotetuksi, ja vaikka sinulla on
syntejä, sinun huoneesi vaurastuu.
Kaikki kuvittelut kirkkaudestamme himmenevät loppupeleissä,
kun synnintunto on herätetty, kun vihollinen roikkuu niskassamme ja maailma
huutaa korvamme lukkoon (se on pahempaa kuin tinnitus). Ei haittaa vaikka
joudumme keräilyeriin ja anovien luokkaan, hengessä köyhiksi, sillä meillä on
suuri Vapahtaja, Jeesus. Uskomme lepää hänen varassaan, ei ajallisen
menestyksen, rahan, vallan tai mainituksitulemisen varassa. Emme saa täällä
kunniaa, emme rikkautta, emme ole kadehdittavia. Meillä ei ole tilaa
majatalossa!! Uskovaisuutemme on pilkan arvoista ja ihmiset kulkevat
säälitellen ohitsemme peläten, että meistä tarttuu heihin jokin paha kuoleman
tauti? He kokevat olevansa vapaita, kun eivät joudu kanssamme tekemisiin,
eivätkä he jaksaisi ajatella ikuisuutta uskovien ja Jeesuksen kanssa taivaassa
– siksi he päättävät mennä porukalla helvettiin ja varaavat synniltä,
maailmalta ja paholaiselta sinne menolipun bisnesluokassa kaikin herkuin.
Surullista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti