Jacques Prévert (1900–1977) oli ranskalainen kirjailija,
joka kirjoitti aikoinaan runon Les feuilles mortes, kuolleet lehdet ja runon
sävelsi Joseph Kosma vuonna 1945. Se tuli tunnetuksi erään elokuvan kautta ja
sitä ovat laulaneet lähes kaikki suomalaiset iskelmätähdet vuosien varrella. Se
on surumielinen rakkauslaulu, josta ei oikein tiedä kuultuaan, että miten sen
rakkauden sitten oikein kävi? Lapsuudessani muistan kuulleeni laulun monta
kertaa, ja tutut ihmiset tanssivat sen tahdissa juhlapäivinä.
Näin se menee: Toivoisin sinunkin muistelevan päiviä
kesämme kaunehimman. Aurinko hymyili suloisemmin, rinnallas armahin kun
astelin. Kauan tuo kesämme kestänyt ei, pois halla sen kukkaset vei. Kesästä
jäljelle jäi muisto vain, polttava kaipuu nyt on rinnassain. Laulu kulkee
menneisyyden herkissä hetkissä, jolloin kaikki oli kesäisen valoisaa, helppoa
ja ilon täyttämää. Ei työtä, vain onnellista kulkemista rakkaan kanssa sinne ja
tänne. Kuin olisi hieman pallo hukassa, nuori ja hupsu? Ihmisethän näkevät
usein asiat menneisyydessä kovin kullattuina, eikä siihen mahdu kurjuuden
kuukaudet, kärsimysten yöt tai voimia kuluttavat ylämäet, ei sairauden
uuvuttama sielu, ei masennusta kantava mieli, ei katkeruus, epätoivo, eikä
epäuskon perkele. Ihmisiin vaan pakkaa aina pettymään ja kauneimmankin
ulkokuoren alta pilkottaa itsekkyys ja hurskauden kaavun alta sudenkarva?
Ken muistoja mielessään kantaa, paljon hän voi omistaa.
Ei niitä voi toiselle antaa, ne syömmehen kätkeä saa. Muistoissa on mukava
elää ja muutamat ihmiset jaksavat aina muistella. Tuntuu, kuin heillä ei
olisikaan tätä päivää ja vielä vähemmän tulevaisuutta?
Kun saapuu syys, niin lehdet puiston se hehkumaan saa
loistoaan. Kuin ikävyys, mi kauniin muiston voi synnyttää, vaik suru jää.
Hetken lehdet nuo vielä hehkuu, on loisto tuo jo viimeinen. Ovat muistojemme
lehdet kuolleet, ne mennessään vie tuulonen. Syksyinen pudonneiden lehtien
puistokatu on täällä pohjoisessa jokavuotinen ilmiö, joka valmistaa asukkaita
talven tuloon. Moni näkee sen kuvaavan ihmiselämän ehtoota, vanhuuden
taivuttavaa heikkoutta ja kuoleman läheisyyttä. Laulun lohduton melankolia
uppoaa suomalaiseen mieleen, meillä ruska näkyy ja tuntuu ilma-alan
jäähtymisenä, kun talvi alkaa hengittää huuruaan. Jos taas uskovaisen elämä on
jatkuvaa syksyä, se vie ilon ja elämänhalun.
Hengellinen elämä on aina hyökkäysten ja erilaisten
höykytyksien puristuksessa. Sairaana ihminen on kaikkein heikoimmillaan ja
mittaa usein kokemuksistaan uskoaan huonolla menestyksellä. Tulee
pohjanoteeraus. "ota pois kätesi minun päältäni, ja älköön kauhusi
minua peljättäkö; sitten haasta, niin minä vastaan, tahi minä puhun, ja vastaa
sinä minulle. Job 13:21-22. Kurjuuden koulussa mies haastaa Jumalaa
tasaiselle, kirppu jättiläistä, luotu Luojaansa, mitätön Majesteettia. Pahaolo
purkaantuu kiukutteluna kuin lapsella vanhemmalleen. Pian hän vertaa itseään
kuolleeseen lehteen, joka lentää suuntaa vailla. "Lentävää lehteäkö
peljätät, kuivunutta korttako vainoat, koskapa määräät katkeruuden minun
osakseni ja perinnökseni nuoruuteni pahat teot...." 25-26. Taustalla
on syyllisyys, synnit painavat tuntoa ja mieli on maassa. Katkeruus kuultaa
läpi, sillä hän ei ole saanut oikeudenmukaista kohtelua Jumalalta - niin hän
väittää.
Stressattu ihminen käyttäytyy juuri näin, mielen lokeroissa
muhii kapina Herra vastaan, eikä tarvitse paljon lisätä kuormaa, kun tulee iso
räjähdys, joskus se on loppuräjähdys - se on siinä. Tekemättömät työt,
kyllästyminen, epäonni saavat aikaan kestämättömän tunnelman, joka purkautuu
epäuskoisena valituksena.
Toinen vaikea alue hengellisessä kartassa on omavanhurskaus,
joka kiusaa jokaista uskovaa ajoittain. Tämä ilmenee voimakkaana tahtomisena,
yrityksenä olla hyvä ja näyttää kaikille uskovaisuuttaan, lainkuuliaisuuttaan
ja menestyksen kunniakirjoja. Tämä vaiva on tyypillinen farisealaisuuden
piirissä, mutta siitä löytyy joka lähtöön oma pikku versio tilanteeseen ja
yhteisöön sovellettuna. Sillä on oma muotonsa kirkossa ja kirkon takana, se
esiintyy karismaattisuudessa, vanhoillisissa ja uudistajissa, se löytää
paikkansa lahkoissa ja herätysliikkeissä. Mutta sanan mukaan se on vain pelkkää
saastaa, kuivia kuolleita, lentäviä lehtiä, jotka kahisevat kasassa (kuollut
seurakunta, jonka tunnuslaulu on kuolleet lehdet?).
"Kaikki me olimme kuin saastaiset, ja niinkuin
tahrattu vaate oli kaikki meidän vanhurskautemme. Ja kaikki me olemme
lakastuneet kuin lehdet, ja pahat tekomme heittelevät meitä niinkuin
tuuli." Jes.64:6. Eräänä päivänä Pyhä Henki avaa ihmisten silmät ja he
näkevät onnettoman tilansa, se on tosi vaikea hetki. Rehellisyys olisi eduksi
ja totuuden löytäminen Raamatusta, muuten kuoleman kierre vain jatkuu, eikä
sitä voi kuitata edes runsaalla toiminnalla ja uhraamisella. Mitä hyötyä on
lääkkeestä, jota ei koskaan nautita. Nykyään voisi hyvin laittaa monen
seurakunnan tunnuslauseeksi: Lakastuneiden lehtien haravamiehet, syksyn
värit meidän kirkossa, tai minne tuuli kuljettaa? Hallitsemattomaan
tilanteeseen voisi ottaa avukseen rukouksen, että Jumalan tahto tapahtuisi.
Yhteys Jesukseen on poissa, yhteys uskoviin on katkennut,
elävästä seurakunnasta jäljellä on vain kasa kuolleita lehtiä. Syksy on
lohduton, vuoden ilta, vanhuus, elämän ehtoo, työt on tehty, voima poissa.
Siellä on kuitenkin yksi, joka on erilainen, hän on itse Kristus, Messias,
Voideltu, uskollinen, täydellinen, virheetön, synnitön. "Autuas se
mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä
istu, kussa pilkkaajat istuvat, vaan rakastaa Herran lakia ja tutkistelee hänen
lakiansa päivät ja yöt! Hän on niinkuin istutettu puu vesiojain tykönä, joka
antaa hedelmänsä ajallaan ja jonka lehti ei lakastu; ja kaikki, mitä hän tekee,
menestyy." Ps.1:1-3. Nyt me kaikki syntiset saamme häneltä uuden
elämän kääntymällä hänen puoleensa. Jeesuksen uskollisuus on yöllä ja päivällä
uskovan kanssa, Herran lainkuuliaisuus tulee meidän eduksemme, Vapahtajan
autuus luetaan uskossa meidän hyväksemme. Kristuksen tie on meidän pelastuksen
tiemme. Jeesuksen lehti ei koskaan lakastu, se ei ole koskaan kuollut lehti.
Hänen työnsä on siunaus Golgatan ristiltä Jumalan uhrikaritsana ja siellä on
Uuden Liiton pelastuksen arkki, josta Nooa (merk. Lepo, lohdutus) lähettää taas
kyyhkysen lentoon ja kun se tuo tullessaan tuoreen öljypuunlehden
(1.Moos.8:11), on se merkki siitä, että joku onneton syntinen on ottanut
vastaan jossakin Jumalan armon.
Kun Jumalan kansa taisteli väkevää vihollista vastaan,
kaikki merkittävä tehtiin silloin näkymättömissä korkealla vuorella, johon oli
kiivennyt yksi vanhus, Jumalan palvelija. Sauvansa kanssa hän oli sinne mennyt
uskossa, että Herra auttaa ja kaikki apu tulee Jumalalta, kaikki voima ja
siunaus leviää hänen esirukouksensa välityksellä myös nuorempien hyväksi.
Siellä hän sitten oli väsyneenä kädet kohotettuina Jumalan puoleen. "Ja
niin kauan kuin Mooses piti kätensä ylhäällä, oli Israel voitolla; mutta kun
hän antoi kätensä vaipua, olivat amalekilaiset voitolla. Mutta kun Mooseksen
kädet väsyivät, ottivat he kiven ja asettivat sen hänen allensa, ja hän istui
sille, ja Aaron ja Huur kannattivat hänen käsiänsä kumpikin puoleltansa. Näin
hänen kätensä kestivät vahvoina auringon laskuun asti. Ja Joosua voitti
amalekilaiset ja heidän sotaväkensä miekan terällä." 2.Moos.17:11-13. Mutta
missä ovat tämän päivän Moosekset, missä Herraan turvaavat vanhukset, jotka
johtavat Jumalan valtakunnan työtä täällä alhaalla? Missä ovat he, jotka
uskaltavat käydä Herran eteen odottamaan Jumalan voittoa, hänen siunaustaan,
hänen asioihin puuttumistaan ja ohjaustaan? Missä ovat nuoremmat, jotka tukevat
vanhempia heidän jumalanpalveluksessaan? Eikö pikemminkin ole tavallista, että
nuoriso ei jaksa yhteistä seurakuntaa, jossa kaikenikäiset kokoontuvat
Jeesuksen luo? Vaan heillä pitää olla omat tilat, oma musiikki, omat puhujat,
laulajat ja ohjelma? Jeesus ei ole enää kaiken keskus, Herran lunastamat sielut
eivät olekaan enää keskeinen joukko, vaan omat tavoitteet, toiveet ja
harrastus. Voi kuinka runneltu onkaan Kristus-ruumis tässä ajassa, kuinka
pirstottu ja hajallaan se onkaan? Voiko sitä enää yhdistää muu kuin sota, vaino
tai nälkä? Kuka tätä kaikkea johtaa, Jeesus, vai joku muu?
Olimme kummitytön häissä Hämeenlinnassa. Oli ihana asia olla
todistamassa kahden uskovan nuoren ihmisen rakkautta ja halua elää Jumalan
tahdon mukaan yhdessä kristillisessä avioliitossa. Suurella joukolla olimme
mukana hurramassa. Hämeenlinnan vanhan linnan suuressa salissa oli myös oma
tunnelmansa, kun siihen oli tuotu nykyaika ihmisineen. Siinä pihalla
kulkiessani huomasin kiviaidan toisella puolella kalterit ikkunoissa, siellä
oli ollut vankilan sellit. Muistin käyneeni siellä vuosikymmeniä sitten
pitämässä tilaisuutta vankilan kirkossa roistoille ja sali oli ollut melko
täynnä. Nyt siis häät olivat samassa pihapiirissä eri rakennuksessa. Mietin,
miten ihmisten elämäkin on hyvin kaksijakoista, olemme ryöväreitä itsessämme,
tuomittuja rikollisia, vankeja ja synteihin juuttuneita toivottomuuksia. Mutta
sitten olemme saaneet kutsun häihin, Kristuksen omaksi, Jumalan lapsiksi,
taivaskansalaisiksi, ja Herra tarjoaa meille pelastusta ja ikuista elämää. Saamme
aterioida kunninkaan pöydässä, meille annetaan elämänvettä ja elämänleipää,
Jumala armahtaa meitä. Kuolleet lehdet saavat uuden elämän, syksy vaihtuu
ikikesäksi. Kuolema on voitettu, se ei enää kukista meitä.
Kiitos, Vapahtaja, että jaksat herättää, koota ja rakentaa
seurakuntaasi, kärsivällisesti seurata touhujamme ja ohjata hyvyydelläsi
eksyneitä rakkauteesi sisälle. On kuitenkin kova paikka, kun kuulee olevansa
kuollut uskova, hengellisesti hämärässä, pimeyden siteissä, väsynyt. Mutta
silloin tulen eteesi, Kristus, kaiken elämän lähde ja virvoittajamme. Tartu
ihmisiin kuin syksyinen haravamies kuolleisiin lehtiin. Tuo Pyhän Henkesi
tuuli, elähyttävä taivaan ilmapiiri sinne, missä ei ole mitään hyvää. Armahda
meitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti