Seurakunnassa oli pappi vaihtumassa ja valtuuston
puheenjohtaja piti läksiäispuhetta tälle. Kahvittelun jälkeen hän laveasti
maalaili seurakunnalle papin ansioita, saavutuksia ja mennyttä aikaa.
Työntekijä seisoi vieressä ja yritti hymyillä väkinäisesti jännittyneenä, että
mitä tuleman piti. Jossain vaiheessa puheenjohtaja totesi: - Meillä on ollut
aina se ilo seurakunnassa, että olemme saaneet paremman tilalle.... Samassa hän
huomasi kömmähdyksensä ja yritti laittaa asian huumoriksi taputtamalla pappia
olkapäähän ja jatkamalla: - Ei meistä
ole kummastakaan puhujaksi....
Kristittyjen väliset suhteet ovat joskus koetuksella, joskus
katkolla, kun kärsivällisyys alkaa loppua. On niin kovin helppoa vaihtaa
maisemaa ja etsiä mieleisensä porukan, uudet kaverit, fiksummat,
samoinajattelevat. Samalla tulee toteutumaan yksi Raamatun profetiakin:
"Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien
himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät
korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin." 2.Tim.4:3-4. Tämä
onnistuu varmasti, sillä elintason mukanaan tuoma vauraus ja siihen liittyvä
kahle pitävät siitä huolen. Puhujan on ajateltava sydän syrjällään
palkanmaksajiaan ja yritettävä miellyttää valtaapitäviä. Huonomaineiset jäävät
yksin ja heistä ei ole kiinnostunut kuin Kristus.
Synnyin turkulaiseen työläisperheeseen ja elämä oli silloin
vaatimatonta ja yksinkertaista. Mutta se oli tavallista. Meillä kaikki
äänestivät vaaleissa kommunisteja ja ystäväpiirimme olivat kaikki sitä sorttia.
Kuulin usein lapsuudessani tätä politiikkaa, vaikka en siitä juuri mitään
ymmärtänytkään. Se merkitsi kuitenkin monille odotusta paremmasta maailmasta,
yhteiskunnasta ja kodista. Nuoruudessani moni ystäväni oli poliittisesti valveutunut
ja valinnut kantansa lähinnä kai kodin perusteella vanhempiaan seuraten? Sen
aikuisessa sosialismissa oli aivan normaalia, että kuuluttiin kirkkoon ja
uskottiin Jumalaan. Niin oli meilläkin. (Sosialismi on aatesuunta, joka pyrkii
luomaan tuotantovälineiden yhteisomistukseen perustuvan
yhteiskuntajärjestyksen. S. syntyi Euroopassa teollisen vallankumouksen aikana
1800-luvulla vastareaktiona tehdastyötä tekevien ihmisten huonoon asemaan. S.
on välivaihe pyrkimyksissä kommunismiin.) Eräs hyvä ystävämme luki Lenin
koottuja teoksia ja edusti vähemmistökommunisteja. Hän oli suuri Neuvostoliiton
ystävä, joka odotti sieltä kaikkea hyvää kuolemaansa asti. Tosin hänen isänsä
oli aikoinaan menettänyt Seiskarin kotinsa sosialisteille sotavelkana ja vihasi
heitä.
Koulukuva muistojen sukualbumista sadan vuoden takaa. Vain yhdellä lapsista on kengät, muut kulkevat paljain jaloin. Ei ihme jos sosialismi sai kannatusta köyhässä kansassa. |
Vasta kouluiässä toveripiirini tuli oikeistolaisten kotien
lapsia. Tämä johtui siitä, että muutimme uuteen kotiin asuinalueelle, jossa
asuivat sekaisin rikkaat ja köyhät, siirtokarjalaiset ja työ perässä
muuttaneet. Joukkoon mahtui muutama upporikaskin perhe. Muistan, että joillakin
se oli kunniakysymys, että he ajoivat vain Neuvostoliitossa valmistetulla
autolla, vappuna he osallistuivat marssiin ja ammattiyhdistykseen kuuluttiin,
rikkaita haukuttiin porvareiksi ja lahtareiksi. Muistan, kun halusin mennä mukaan
meripartiotoimintaan (koska kaverit olivat siellä), mummu sanoi, ettei
työläisen kakaran sovi mennä porvareitten harrastuksiin. Mutta minä menin, kun
en ollut kakara (11 v.) enkä myöskään sosialisti (tuskin tiesin, mitä se
tarkoitti)?
Olin sitten nuorena miehenä töissä erilaisissa ammateissa,
joissa jouduin tutustumaan myöskin politiikan merkitykseen, mutta sillä ei ole
ollut minuun koskaan merkittävämpää vaikutusta. Vasta työskenneltyäni
Kristillisen Työväen Liiton palveluksessa yli 10 vuotta julistajana ja muissa
tehtävissä näkemykseni työväenkulttuurista syvenivät. Samalla huomasin, että
siellä niinkuin kaikkialla oli vilpittömiä ihmisen hyvyyteen ja yhteiskunnan
parantumiseen sosiaalisemmaksi uskovia ihmisiä. Mutta tietysti mukaan mahtui
paljon itsekkyyttä, oman edun tavoittelua, ylpeyttä ja luokkavihaa. Yleisesti
viljeltiin sanontaa "sen sortin sosialisti", mille jokainen saattoi
antaa oman merkityksen - yleensä negatiivisen
Sukulaiseni kapinan aikana sotaan
lähdössä kaverinsa kanssa.
Hänet ammuttiin myöhemmin
sotavankina Halikossa
Märynummella joukkohautaan. |
Kristitty joutuu valitsemaan elämän valintojaan joko uskon
tai näkemisen pohjalta ja se kertoo paljon meistä ja Jumalastamme. Istuin
kerran hengellisessä tilaisuudessa, jossa vaikutusvaltainen puhuja väitti, että
Jumalan valtakunta tulee nähtävällä tavalla maailmaan sosialismina. No, se
väite on helppo kuitata Raamatulla, kun Jeesus sanoo: "Ei Jumalan
valtakunta tule nähtävällä tavalla..." Luuk.17:20. Oikeudenmukaisuuteen ja
yhteiskunnassa ilmenevän vanhurskauden toteutumiseen uskova joutuu pettymään
monta kertaa, sillä ihanteen rikkoo aina synti.
Seurakunta on Kristuksen uskovien joukko, ja se on kutsuttu
ulos maailmasta elämään Herran Hengessä, sanassa ja johdatuksessa. Uskovan on
siis hyvä opetella elämään sosiaalisesti, l. yhteisöllisesti, sillä se on
Jeesuksen toive ja käsky omilleen: "Tämä on minun käskyni, että te rakastatte
toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut." Joh.15:12.
Jaska oli ystäväni Kymenlaakson työkaudella. Hän oli
erikoinen mies, joka kulki omia polkujaan ja tunsi valtavan määrän ihmisiä,
pääasiassa kaiken kansan syvistä riveistä. Kuulin tuntikausia hänen
kertomuksiaan monista minulle tuntemattomista ihmisistä ja heidän elämästään.
Joitakin tapauksia kirjoittelin muistiin ja julkaisin kirjoissani. Ajaessamme
autolla kylien halki hän osoitti sormellaan taloja, mökkejä ja tiloja sanoen,
kuka missäkin asui ja mitä olivat sanoneet tai tehneet. Jaska oli herkkä mies,
hän näytti tunteensa, hän iloitsi ja itki. Vieläkin kuulen hänen inhimillisen
äänensä eri tilanteiden yhteydessä. Hän oli myös rukouksen mies, joka muisti
näitä ihmisiä, todisti heille Jeesuksesta. Jaska kuoli varhain monenlaisen
sairauden murtamana. Hän eli köyhänä vaimonsa kanssa vaatimattomassa mökissään,
joka oli täynnä tavaraa, romua ja muuta. Jaska oli itse luonteeltaan
lapsenmielinen ja hän pärjäsi loistavasti lasten kanssa. Hän rakasti lapsia ja
piti tärkeänä, että lapsille kerrotaan evankeliumia. Toinen mieleen painunut
seikka hänestä oli se, että ihmiset luottivat häneen ja pyysivät häntä käymään
luonaan, sukulaistensa luona, rukoilemaan puolestaan ja sairaalakäynneille.
Usein tavatessamme hän kertoi olleensa taas yöllä sairaskäynnillä jonkun
kuolevan lähimmäisen vuoteen ääressä, kun oli pyydetty. Mahtaa olla kerran
taivaassa monta, jotka sanovat, että Jaska se vei heidät Jeesuksen luo?!
Puolueellisuus on aina vaanimassa kristittyä, se johtuu
mieltymyksistä ja inhosta. Näemme ja arvioimme ihmisiä lihallisin perustein ja
merkkaamme heidät kavereihin ja vastustajiin. On joskus todella pitkä tie
opetella arvioimaan ihmiset hengellisesti, Kristuksen ja Jumalan sanan valossa.
"Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö
silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin? Kun toinen sanoo: "Minä
olen Paavalin puolta", ja toinen: "Minä olen Apolloksen", ettekö
silloin ole niinkuin ihmiset ainakin?" 1.Kor.3:3-4. Korinto oli kuin
meidän aikamme seurakunnat, nyt nimikkeet ovat ryhmien mukaan: Koko Kansan
Kirkko, Riippumaton seurakuntaväki, Kinkeripiiri - vasemmisto, oikeisto ja
kristillismieliset karkeasti arvioiden. Joten emme ole oppineet mitään parin
vuosituhannen aikana? Yleensäkin voisi kysyä, mikä on seurakunnan tarkoitus ja
miten seurakunnan Herra sopii siihen? Tietysti on hienoa evankeliumin kannalta,
jos mukaan tulevat kaiken sortin sosialistit, mutta sitten pitää tietysti
sanoman olla kohdallaan, että he pelastuvat. Jos päättäjinä istuvat aikamme
rahanvaihtajat ja bisnesväki ilman Jeesusta, on kirkko tullut tiensä päähän.
Vaihtoehtoina ovat tuho tai herätys. Jos minulla olisi valta kutsuisin kaikki
päättäjät säännöllisesti sanankuuloon ja asettaisin seurakunnassa vaikuttamisen
ehdoksi elävän uskon; kaikki he
saisivat vuorollaan mahdollisuuden todistaa uskostaan. Voi tietysti olla niin,
ettei sitä valtaa tule, eivätkä ihmiset tahdo kuulla sanomaani? Sääli heitä!
Kun kerran Jumala on nähnyt hyväksi antaa seurakunnan olla
sekalainen, siis kääntymättömät ja uskovat sekaisin elonleikkuuseen asti, niin
tämän tilanteen kanssa on elettävä valittamatta. Helpoin tie on tietenkin erota
kirkosta ja vetäytyä murjuunsa valittamaan luopumuksen hedelmiä ja suuren
pimeyden esiinmarssia. Mutta sitten on toinen tie, uskon tie, ristin kantamisen
tie, itselleen kuolemisen tie. Tämä on äärimmäisen kuluttavaa ja vaikeaa,
emmekä kuule useinkaan todistuksia tässä lajissa menestyneistä? Kolmas tie on
hypätä johonkin pieneen porukkaan, jossa ei ole mitään vikaa? Mutta ongelmana
on vain se, että sellaisia on niin kovin vähän; meidänkään ympäristössämme ei
ole ainuttakaan ja sitten jos me menisimme siihen, ei se enää olisi viaton?!
"Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valituita,
pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen,
nöyryyteen, sävyisyyteen, pitkämielisyyteen, kärsikää toinen toistanne ja
antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta toista vastaan. Niinkuin
Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa." Kol.3:12-13.
Kaikki todellinen uskonelämä syntyy anteeksiantamuksesta, kun syntinen ottaa
sen vastaan Vapahtajalta ja alkaa viljellä samaa asennetta toisiin syntisiin.
Kun on syntynyt armottomaksi, epäystävälliseksi, ylpeäksi, äkkipikaiseksi,
kärsimättömäksi ja toisia arvostelevaksi, ei ole edellytyksiä elää hurskaasti.
Siksi tarvitsemme Jeesusta aina ja kaikkialla, että hänen ominaisuutensa ja
Henkensä valtaisi meidät. Uskovaisuus ei ole mikään hyvä harrastus, se on sotaa
ja rauhaa, jossa on mukana aina kaiken sortin sosialisteja - ja muita.
Mitä kauemmin olen kulkenut kanssasi, Jeesus, sitä
ihmeellisemmältä minusta tuntuu sinun ääretön kärsivällisyytesi ja
ihmisrakkautesi omiasi kohtaan. Miten jaksat aina sietää meitä, huonoja
palvelijoitasi, kaksinaamaisia, hyväksikäyttäjiä, etuilijoita, rahanahneita,
eduntavoittelijoita, itserakkaita, tyhmiä lampaitasi, jotka vain määkivät ja
tönivät toisiaan jatkuvasti, hajottavat laumaasi ja käyttävät nimeäsi väärin,
unohtavat sakramentit ja ovat valmiit lypsämään tuottoisimmat lampaiden annit
omaan maitoämpäriinsä ja myymään niiden villat maailman pörssissä.
Mutta vielä ihmeellisempää on se, että jaksat rakastaa tätä
kurjaa maailmaa, joka pilkkaa ja haukkuu sinua, vähättelee kärsimyksesi arvoa,
halveksii oikein urakalla pyhää sanaasi ja on koska tahansa valmis taas
uudelleen ristiinnaulitsemaan sinut pois elämästään.
Kiitos ja kunnia sinulle, joka etsit ja pelastat kaiken sortin
sosialistit tässäkin ajassa. Ota syliisi minunkin sukuni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti