Saksalainen filosofi Schoppenhauer
muotoili aikoinaan ihmiselämän suuren olemassaolonkysymyksen sanoihin "was
man ist und was man vorstellt" (mitä olet ja mitä voit odottaa) . Tällä hän
halusi kuvata ikuista taistelua sen välillä mitä olemme ja mitä kuvittelemme
olevamme. Vanha latinalainen lause sanoo sen: "esse non videri" (olla
eikä vain olla olevinaan).
Hän oli arvostettu ajattelija
1800-luvulla, joka eli koko elämänsä suuressa pimeydessä, josta hän sitten
purki kirjoituksiaan. Tutkijat ovat myöhemmin päätyneet pitämään hänen
pessimistisiä ajatuksiaan buddhalaisuutena. Hän antoi yksinään eläessään
koirilleen hindujumalien nimet ja teki niille testamentin. S oli saanut
merkittäviä vaikutteita hindulaisuudesta ja oli muutenkin varsin
Jumala-kielteinen. S ei koskaan löytänyt elämän tarkoitusta, vaikka hän sitä
uutterasti pohti.
Tyypillisesti filosofina hän keskittyi kärsimyksen, halujen,
tahdon ja ihmisen eri ominaisuuksien kirjoon tekemällä näistä havaintojaan.
Joidenkin tutkijoiden mukaan Schopenhauerin ajatukset on saatettu nähdä
johdantona Charles Darwinin evoluutioteoriaan (kaikki olemassa oleva on
syntynyt sattumalta ilman Jumalaa), Friedrich Nietzschen tahdon valtaan
(määritteli nihilismin maailman ja erityisesti ihmisen olemassaolon
tarkoituksen, merkityksen, lopullisen totuuden tai oleellisen arvon
tyhjentämisenä - "Jumala on kuollut”) ja Sigmund Freudin piilotajuntaa
koskevien ajatusten edeltäjinä? S. oli myös omaksunut juutalaisvastaisuuden,
ehkä juuri kielteisen Jumala-asenteensa vuoksi? Tätä hämärämiestä kuitenkin on
arvostettu suuresti, ei kuitenkaan uskovien keskuudessa.
Mutta tuo teema "olla eikä
vain olla olevinaan" ajatusten kanssa sitten ihminen elää pitkän matkaa ja
painopiste vaihtelee jatkuvasti. Kun ihmisyys paljastuu syvimmiltään olevankin vain
tomua ja kukkamaata, tulee kriisi, josta pitäisi päästä parempaan? Eihän elämän
tarkoitus voi olla kourallinen multaa ja hautakivi kultauksineen? Tähän
pohdintaan tulevat avuksi lukuisat uskomukset ja taikausko, valheellinen
tiedonvälitys ja ihmispalvonta. Suurin osa ihmisistä kantaa sitten rahansa ja
aikansa näiden alttareille ollakseen jotakin muuta kuin ovat, tai
uskotellakseen olevansa jotakin muuta kuin ovat. Moni yrittää ostaa suosiota ja
rakkautta, ja jokunen onnistuukin?
Jumalan sana on totta ja lahjomaton
peili, totuuden miekka, joka kertoo lukijalleen millainen hän on ja miltä hän
näyttää. Mutta se kertoo myös sen, millainen hänen pitäisi olla ja millainen
hänestä tulee. Tähän Jumala on tehnyt suuren työn parantaakseen ihmiselämän
lähtökohdassa saatua perisynnin turmelemaa olemustamme tuomalla meille
Jeesuksen. Jeesuksessa ihminen on uusi luomus jo täällä ajassa ja kerran
kokonaan täydellinen taivaassa. Mutta ilman Jeesusta ihminen on virheellinen,
väärinymmärtävä, sokeasti turhuuteen ja vääryyteen takertunut eksyjä ilman
päämäärää. Ihminen voi olla arvostettu filosofi tai korpimetsänajattelija,
ilman Jumalaa elämä lipuu umpikujaan ja kadotukseen.
"Sillä Jumala ei katso
henkilöön." Room.2:11. Tämä tarkoittaa kasvoihin katsomista, ulkonäön
puolesta tuomitsemista, jolloin Jumala ei arvioi tai tuomitse ulkonäön
perusteella. Olemuksemme, käyttäytymisemme ja puheemme eivät siis sinänsä vielä
paljasta, millainen on Jumala-suhtemme. Osaamme pelata, näytellä ja esittää
parempaa kuin olemme, siksi ulkoinen esiintymisemme kristittynäkin voi olla
aitoa tai teeskentelyä. Mutta sisimmän ihmisyyden yhteys Herraamme ja
Vapahtajaamme on uskon syvin olemus, jota tulisi hoitaa päivittäin. Voimme siis
olla, mitä olemme, tai sitten olevinamme jotakin, mitä haluaisimme olla? Tässä
rehellisyys olisi kovaa kamaa, mutta siinä on mukanaan riski, että kaverit
jättävät. Sillä maailma ei tykkää aidoista ihmisistä. Pitäisi pysyä
kutsumuksessaan ja sillä vartiopaikallaan, mihin Herra käskee. Moni kuitenkin
poukkoilee kuin kenguru etsien vihreämpiä kenttiä, mukavampia kavereita
Usein ihmiselämä vinoutuu jo heti
alkuunsa ja pikkuinen kymmenenpisteen vauva saa vanhemmiltaan täysin väärät
elämänohjeet ja vaikutteet, niin että hänestä tulee pikkuinen
”vapaa-ajattelija” tai "vihreidenarvojen" ajaja tai
"isänmaallisuuden" puolustaja ilman Jumalaa. Aikuisena hänen elämänsä
kierokasvuisuus vain tukevoituu ja äänenpainot kovenevat, vaatiminen, uho ja
kaikenlainen sekoilu lisääntyy. Vanhana hän on änkyrä ateisti, joka miettii
vain rahaa ja valtaa, mutta ei Jumalaa. Herra ei kuitenkaan katso henkilöön,
vaan kutsuu yhteyteensä kaikkia, hän on kiinnostunut huonoista ihmisistä,
orjista, vangeista, rikollisista. Hän uudestisynnyttää, tekee uskovaksi,
pelastaa, pukee vanhurskauteen, antaa toivon, rakastaa. Jumala ei katso
henkilöön.
Mutta kristittynäkin voimme vaipua
jatkuvaan hymypojan / tytön maineeseen antaen sellaisen kuvan itsestämme, että
olemme aina vahvoilla, menestyviä ja huolettomia. Ajattelemme, että Jumala
tykkää erikoisesti iloisista ihmisistä ja hänen seurakunnassaan pitää oleman
ylitsepursuava ilo ja sen mukainen esiintyminen? Pyrimme luomaan paremman kuvan
itsestämme ja ympäröivästä joukosta, kuin mitä se todellisuudessa onkaan. Sillä
sekaan mahtuu monta raihnaista, sairasta, synnin kuormittamaa, epätoivoista,
katkeraa, ikävöivää, murheellista, väsynyttä, yksinäistä, heikkoa ja
heikkouskoista. Ja jos tällaista porukkaa ohjataan yritykseen olla jotakin
muuta ilman Jeesusta, siitä tulee suuri vaurio itse kullekin. Kuitenkin on yleistä
nykyään, että hengelliset laulut jauhavat vain onnea ja ylätyyliä, ei kerrota
masennuksesta, pettymyksistä, ahdistuksesta tai syvyydestä, joka kiusaa
kulkijaa. Väärä asenne kovettaa mielen, kivisydän on vakava vaiva. "Kovuudellasi
ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan
vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi, hänen, "joka antaa kullekin
hänen tekojensa mukaan": niille, jotka hyvässä työssä kestävinä etsivät
kirkkautta ja kunniaa ja katoamattomuutta, iankaikkisen elämän, mutta niiden
osaksi, jotka ovat itsekkäitä eivätkä tottele totuutta, vaan tottelevat
vääryyttä, tulee viha ja kiivastus." Room.2:5-8.
Jotkut kristityt luulevat, että
oikeaoppisuus ja oikean papin läsnäolo riittävät Jumalan tulolle tilaisuuteen?
Eivät riitä! Jotkut kristityt luulevat, että puolituntia ylistystä takaa Pyhän
Hengen tulon tilaisuuteen? Ei takaa! Jotkut kristityt ajattelevat, että
moraalinen käyttäytyminen ja oikeudenmukaisuuden ilmeneminen vetoavat niin
paljon Jumalaan, että hän tulee heidän puolelleen? Eivät vetoa! Jotkut
kristityt ajattelevat, että uskovan kiltteys ja virheettömyys tuovat Jumalan
läsnäolon heidän elämässään? Eivät tuo! Ansioajattelu on syytä haudata
mahdollisimman nopeasti kristillisyydessä. Mitkään meidän tekomme tai ominaisuutemme
eivät takaa Jumalan vaikutusta ja elämää vaiheissamme, tarvitaan Jeesus. Vain
Jeesus riittää pyhän Isän edessä, me olemme vain kelvottomia, kurjia ja
syntisiä aina. Emme jalostu mitenkään, kaikki pyhyytemme on lainapyhyyttä. Kun
siis kristitty pääsee siihen asemaan Herran edessä, mikä on totta, hän on vain
tomua, joka on täysin riippuvainen Luojastaan, Lunastajastaan ja
Pyhittäjästään. "....sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten
salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan."
Room.2:16. Kun Jumala puhuu ihmiselle vakavasti, hän antaa tietoiskun
salattuihin asioihimme, hän paljastaa synnin, väärät motiivit ja turhat
päämäärät. Hän riisuu alasti, paljastaa meissä olevan pahan ja ilmoittaa sitten
evankeliumin. Evankeliumi on ihmeellinen asia keskuudessamme, se on valo
taivaasta, joka tuomitsee synnin mutta armahtaa syntisen. Evankeliumi on
todellinen lääke pahuutta vastaan. Se tekee ylpeän nöyräksi, äänekkään
hiljaiseksi, rauhattoman rauhalliseksi, pimeän toivorikkaaksi. Evankeliumi
Jeesuksesta on Jumalan voima, ja Jeesus on Jumalan viisaus. Evankeliumi tekee
syntisestä ihmisestä sellaisen, kuin Jumala tahtoo. Sen jälkeen uskovan ei enää
tarvitse yrittää olla jotakin tai olla olevinaan, hän voi levätä Kristuksessa.
Vapahtajan täytetyn työn varassa on onnellista elää ja iloita pyhän veren
puhdistavasta ja uudistavasta voimasta, laulaa siitä, kiitää siitä, puhua
siitä, elää siitä. Evankeliumi yhdistää uskovat toinen toisiinsa. Evankeliumi
on perustus, jonka varaan Jumalan seurakunta rakentuu, sen voimalla se myös
kerran temmataan taivaaseen. Jumala ei katso henkilöön.
Uskovan ruumis on Herran Hengen
omaisuutta ja tarkoitettu palvelemaan hänen suunnitelmiaan. Siksi Jumalan
tahdon etsiminen on aina tärkeää ja vaikeaa, koska meidän luonnollinen
olemuksemme on sitä vastaan. "Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne
on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet
Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?" 1.Kor.6:19. "Sillä me
tiedämme, että vaikka tämä meidän maallinen majamme hajotetaankin maahan,
meillä on asumus Jumalalta, iankaikkinen maja taivaissa, joka ei ole käsin
tehty." 2.Kor.5:1. Raamatun käyttämät sanat ovat mielenkiintoisia,
temppeli (jumalanpalveluksen keskus) ja maja (talo, huone, koti, asunto), koska
meillä on niistä täysin erilainen kuva. Emme yleensä asu temppelissä, sillä se
on paikka, jossa palvotaan Jumalaa. Koti taas mielletään paikaksi, jossa
palvotaan ihmistä. Uskovalle pitäisi kirkastua tämä kaksijakoisuus temppeli /
koti, sillä se auttaa meitä ymmärtämään Jumalan olemusta. Ehkä vanhana oppii
tämän käsittämään paremmin, kun ruumis rapistuu ja alkaa oirehtia monin tavoin?
Silloin voi tulla mieleen, että minun pitäisi olla Herran temppeli, mutta tämä
olemukseni on vain heikko, hauras tönö, joka voi sortua minä hetkenä hyvänsä.
Ulkopuoliset (ne joiden temppeli vielä on ehta) antavat sitten tästä kirkkoon
hiihtävästä kummajaisesta mitä musertavampia arvioita. Mutta Jeesus rakastaa
omaansa ja on jo valmistanut tälle toukalle uuden muodon, uuden ruumiin,
itsensä kaltaisen, luonaan kirkkaudessa. Jumala ei katso henkilöön.
Eeva oli pyörinyt seurakuntanuorten
mukana kouluaikana ja tuntenut vetoa Jeesukseen, uskonasiat olivat
kiinnostaneet häntä ja hän oli halunnut saada selvyyttä kaikesta kuulemastaan
ja lukemastaan. Kerran sitten hän oli mukana nuorten viikonlopputapahtumassa
Raamattuopistolla. Monien todistusten, opetusten ja hengellisen nuorisomusiikin
synnyttämän tunteen seurauksena hän oli pyrkinyt sielunhoitoon. Moni muukin
ajatteli niin ja nuoria oli jonoksi asti keskustelemassa ja rukoilemassa
toistensa puolesta. Mutta sitten tapahtui jotain, joka järkytti nuoren tytön
elämää suuresti. Illan yksi vetäjistä ilmoitti, että kello oli jo niin paljon,
että sielunhoito keskeytetään ja jatketaan seuraavana päivänä - se jono katkesi
juuri Eevan edestä. Hän ei päässyt sielunhoitoon, hän oli katkera ja arvosteli
ankarasti uskovia.
Joitakin vuosia myöhemmin teimme
katulähetystyötä maaseudulla ja kävimme järjestelmällisesti taloissa puhumassa
Jeesuksesta ja kutsumassa ihmisiä kirkkoon. Silloin törmäsimme
suunnittelemattamme Eevaan, hänen kotitalossaan. Keskustelimme kiihkeästi
jonkin aikaa, mutta muut olivat hiljaa ja Eeva vastusti kaikkea
kristillisyydessä agressiivisesti. En tainnut olla nuorena uskovana koskaan
aiemmin tavata niin katkeraa ja kiukkuista Jeesuksen vastustajaa?
Nyt 40 vuotta myöhemmin vaimoni oli
mukana vanhojen seurakuntanuorten tapaamisessa ja Eeva oli siellä muiden
mukana. He juttelivat elämästä ja sen vaiheista. Eeva oli hyvin kiinnostunut
kuulemaan vaimoni kokemaa Jumalan johdatusta ja sen yksityiskohtia. Pian kävi
ilmi, että Eeva oli sairas, tosin vielä työelämässä, mutta vakavasti sairas.
Vaimoni tuli kotiin ja kertoi tapaamisestaan Eevan kanssa ja tämän
uudistuneesta uskosta ja luottamuksesta Jeesukseen. Ihmettelin ja muistin
karkean kohtaamisemme vuosien takaa. Nyt kesällä kuulimme, että Eeva oli
nukkunut pois. Ajattelin, että hän oli perillä Jeesuksen luona, Vapahtajan,
jota hän aikanaan niin kiihkeästi vastusti? Tosin me uskovatkin olimme varmasti
osasyyllisiä taivasasioiden heikkoon menestykseen Eevan elämässä. Jumala ei
katso henkilöön.
Herra, meillä on vain filosofeja ja
teologeja, ateisteja, epäjumalanpalvelijoita, ja kompastuneita, joista ei ole
mitään hyötyä totuutta etsiessämme. Tarvitsemme sinut, elävän Jumalan,
herätyksen, uuden elämän, toivon ja sisällön, taivaallista kultaa. Jeesus,
muista tänään uskonasioihin nyrjähtäneitä, uskovien huonon käytöksen takia
kolhittuja, loukkaantuneita, katkeroituneita, epäuskoisia, kirkkoa
arvostelevia. Ilmoita itsesi, anna todistuksesi meidän keskellemme, anna sen
kuulua arkipäivässä, kodissa ja kaduilla, kaupoissa ja kirkoissa. Herra, emme
ole mitään ilman sinua, emme pelastu ilman sinua, emme kuule Jumalan ääntä
ilman sinua, emme voi ymmärtää luomista ilman sinua, emme käsitä lunastusta
ilman sinua, meillä ei ole pyhitystä ilman sinua. Kiitos että olet ja tulet,
viet kotiin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti