Olin mukana SKTL:n työntekijöiden ja
vastuuhenkilöiden tapaamisessa ja nuorena miehenä seurasin asioita oppiakseni
uutta. Eräässä vaiheessa vanha, eläkkeellä oleva, matkasaarnaaja Hannes Mäkelä
nosti järjestömme lehteä, Sana ja Työ käsissään näkyviin ja kertoi
havainneensa, miten paljon viimeisessä numerossa oli ollut pappien kuvia eri
sivuilla. Otin itsekin ko. lehden käteeni ja huomasin asian olevan juuri niin;
lähes joka sivulla oli papin puvussa joku mies (siihen aikaan oli vain
miespappeja kirkossa) edullisen näköisessä kuvassa. Päätoimittaja esitti oman
näkemyksensä lehdestä, ja sen linjasta, kuvista ja papeista, eikä siitä
myöhemmin enää puhuttu. Mutta edelleen aina silloin tällöin näkyi kuvia
papeista.
Toisessa järjestössä, jonka palveluksessa
olin myöhemmin, SLEY:ssä, oli vallalla korkeakirkollinen buumi ja papin viran
ylikorostaminen oli saanut suuret mitat. Maallikot olivat lähinnä apulaisen
arvoisia, jotka saattoivat hoitaa joitakin pieniä juttuja ja toisarvoisia
tehtäviä, mutta vihityt virkamiehet hallitsivat ja johtivat kaikkea. Pappien
kesken oli myös havaittavissa pientä kilpailua suosiosta ja parempien virkojen
tavoittelusta. Kerran eräs vanhempi työntekijä kertoi minulle, miten 50 vuotta
sitten työntekijäkaarti koostui pelkästään maallikoista, jotka kiersivät
kentällä kansan parissa työtä tehden ja osastoja perustaen. Järjestöllä oli
vain yksi palkattu pappi, Toivo Rapeli, joka johti toimintaa Helsingistä käsin.
Siihen aikaan järjestö myöskin kasvoi jäsenistössä ja laajeni ympäri maata ja
lukuisiin seurakuntiin pysyvästi. Monista paikallisista papeista tuli järjestön
työn ystäviä ja kannattajia, jotka suosivat toiminnassaan evankelisuutta.
Nykyään lähes kaikki maallikkojulistajien virat on sittemmin lakkautettu ja
SLEY on siirtynyt rakentamaan toimintaansa omien kirkonmenojen mukaan
käyttämällä niistä nimitystä messuyhteisöt, joita johtavat tietenkin papit.
80-luvulla pidettiin evankelistapäiviä,
joihin kokoontui lähinnä luterilaisia alan tähtiä ja muita asiasta
kiinnostuneita. Vähitellen kuitenkin huomasin, että koko homma valui
virkapappien käsiin ja varsinaiset alan ammattilaiset ja armoitetut jätettiin
katsomoon, hyllylle löytyi tilaa? Evankelistojen näkemyksiä ei kaivattu ja 10
vuoden kuluttua nämä tapaamiset loppuivat, kun papeilla ei ollut enää
innostusta järjestää päiviä? Jonkun vuoden jälkeen Kalevi Lehtinen käynnisti
idean uudelleen 90-luvulla ja hän laajensi kutsuja myös vapaisiin suuntiin.
Sama toiminta jatkuu edelleen, mutta on havaittavissa, että pappisvaltaisuus
alkaa jälleen pullistella näissä tilaisuuksissa ja vastuuta kantavat
lisääntyvästi ei-evankelistat?
Tämän päivän pappeuden muoto kirkossa on
kallistunut takaisin roomalaiskatolisuuteen ja sen merkkeinä ovat yleinen
papinvaatteiden käyttö, uskomus papin viran korkeampaan asemaan maallikkoon
verrattuna, kasteessa tapahtuva uudestisyntyminen (jonka vihitty pappi saa
aikaan), ehtoollisaineiden muuntumisoppi (jonka vihitty pappi saa aikaan),
siunauksen jakaminen kodissa, kirkossa, koulussa, pelolla (jonka vihitty pappi
saa aikaan), kuolleiden puolesta rukous heidän pelastumisekseen (jonka vihitty
pappi saa aikaan), synninpäästön avainten valta (jonka vihitty pappi saa
aikaan). Tämä ajattelu on saanut joissakin seurakunnissa sitten muodon, ettei
hengellinen tilaisuus ole mitään ilman pappia, eli pyhitetty (jonka vihitty
pappi saa aikaan). Se on myös saanut aikaan kirkkotaistelun, jossa yleinen
mielipide on halunnut naisen papin virkaan ja pieni osa luterilaisista
kannattaa miespappeutta. Ääripäässä ovat sitten he, jotka ovat omaksuneet sen
näkemyksen, että vihkijä on se joka pyhittää papin apostoliseen jatkumoon ja
sitä apua on sitten haettu milloin Amerikasta, Afrikasta ja Venäjältä. Tunnen
monta tällaista veljeä (tämä ei koske naisia).
Hengellisten herätysten seurauksena
syntyy aina uusia uskovia, ihmisiä jotka tekevät synneistään parannuksen ja
vastaanottavat Jeesuksen Herrakseen. Uudestisyntymisensä kautta he saavat
pappeuden Pyhältä Hengeltä ja monen mielestä he ovat sitten varsinaisia häirikköjä
kirkossa. Herätyksissä seuraa uskoon tulleita kristillinen veljeys, uskovien
keskinäinen rakkaus, halu kokoontua yhteen Jumalan sanan ääreen ja rukoilemaan
yhdessä. Evankelioiminen ja lähetystyö korostuvat ja niihin satsataan aikaa ja
varoja. Kristuksen yhteydessä ei näytä olevan miestä eikä naista, ei herraa
eikä narria, ei johtajaa eikä työläistä, sillä Vapahtaja itse yhdistää kaikkia
niin väkevästi lähelle itseään, että inhimilliset rajat tulevat toisarvoisiksi.
Jumalan rakkauden huumassa uskoon tullut ajattelee lapsenomaisesti, että kaikki
Jeesukseen uskovat ovat yhtä ja keskittyvät tämän yhteyden säilyttämiseksi sekä
ylöspäin että toisiinsa nähden.
Herätysten tyrehdyttyä myös useat
herätyskristillisyyden nimissä toimivat ovat pyrkineet saamaan mahdollisimman
kattavan joukon teologeja johtamaan joukkojaan ja useat liikkeet ovat
romahtaneet, kuivuneet ja kuihtuneet pappiskeskeisyyden takia. Yleensä tämän
ulkoinen merkki on jatkuva rahanpuute järjestön toiminnassa. Se johtuu siitä,
että virkapapit ovat selvästi kalliimpia kuin maallikot, eikä heidän
itseisarvollaan ole kiinnostusta kulkea yksinkertaisten maalaisten parissa
paimentamassa Kristuksen laumaa. Helpompi on koota lampaat kirkkoon pyhänä ja
kun paimen ei mene lampaiden luo, on lampaiden tultava paimenen luo ja
maksettava hänen kulunsa. Tämä sama ongelma oli aikoinaan jo Israelissa ja
Raamattu puhuu siitä Hesekielin profetiassa luvussa 34. On tietysti helpompi
kulkea koulutodistusten johdattamana, mutta Jumalan valtakunta ei toimi sillä tavoin.
Tämä on helposti havaittavissa kirkkohistoriasta ja lukemalla esim. Apostolien
teot Raamatusta. Herra itse ohjasi valintoja ja suunnitelmia, herätti ja
pelasti ihmisiä tahtonsa perusteella. Hän armoitti ja varusti lahjoillaan
tavallisia ihmisiä ilman koulutodistusta seurakuntansa palvelukseen.
Evankelistoja eivät kutsuneet ihmiset vaan Jumala. Jumala herätti heissä halun
seurata Jeesusta, kertoa Jeesuksesta, rukoilla Jeesusta ja johtaa ihmisiä
Jeesuksen luo, ja tuntemiseen.
Kirkko oli luonut satojen vuosien aikana
sisäisen teologisen järjestelmän toimintansa takeeksi, ja siihen kuuluivat eri
arvot, joita tuli tavoitella kiihkeästi. Ensin piti saada yliopisto-opiskelun
kautta teologian (jumalluusoppi) kandidaatin paperit, jolloin saattoi hakeutua
kirkon virkaan ja pyytää itselleen pappisvihkimystä avoimeen seurakunnan
virkaan. Seurakunnassa olivat vielä omat arvoasteikkonsa, virallinen apulainen,
kappalainen, kirkkoherra, joihin tuomiokapituli asetti virkaehdolle
työvuosiltaan tai opiskelussa ansioituneita (maisterit, lisensiaatit, tohtorit,
jms.). Jokainen teologian opiskelija saattoi sitten valita erikoistumisen
aineekseen mieleisensä alueen, vaikkei se olisi ollut mitenkään hengellinen.
Lopputuloksena syntyi erikoinen tuotos, valmistui henkilö, joka keskittyi
vaikka kirkon kiviseinien historiaan, Kotimaa-lehteen tai hautausmaan
kehittämiseen erikoistunut ihminen. Tämä saattoi laajentaa tutkimustaan ja
esiintyä jopa alansa tohtorina, tulla valituksi vaikka piispaksi asti ilman
uskoa ja hengellistä ulottuvuutta. Näin ollen saattoi kirkon virkaan tulla
asetetuksi joku jumalankieltäjä, uskosta osaton, kääntymätön, pelastumaton,
uudestisyntymätön, julkisynnissä elävä, Raamatun sanaa vastustava,
maailmanihminen, muotojumalinen, farisealainen, Jeesuksen omien vihaaja,
ulkokullattu, valehtelija, pyrkyri, ja perkeleen lapsi.
Teologia onkin vain kuori hengellisessä
elämässä, jos ei aina sitäkään. Se on saanut aivan liian suuren huomion ja osan
kirkossa. Teologia tai sen lukeminen ei takaa vielä mitään, eikä ainakaan
hengellistä valmiutta palvella Herraa ja hänen laumaansa. On paljon huonoa,
Raamatun sanan vastaista teologiaa, joka johtaa sieluja harhaan. Tarvitaan
hengellisen sanoman voitelemaa teologiaa, muuten syödään rotanmyrkkyä. "Ja
Jeesus sanoi heille: - Varokaa ja kavahtakaa fariseusten ja saddukeusten
hapatusta." Matt.16:6. Hengellinen elämä kumpuaa aina Golgatalta, aina
Kristuksesta, aina Jeesuksen haavoista ja ylösnousemuksesta, ahtaasta portista,
Vapahtajan kohtaamisesta, syntisen parannuksesta ja vanhurskauttamisesta uskon
kautta, Jumalan sanan, Raamatun kunnioittamisesta ja syömisestä elämän leipänä
hengelliseen nälkäänsä, ihmisen hengen köyhyydestä, joka saa aikaan astumisen
taivaan valtakuntaan, puhdassydämisyydestä, jonka elävä Jeesus tekee luokseen
kääntyneelle.
Teologiaa voi lukea, kun ei anna sille
liikaa valtaa, kun se pysyy Raamatun alle alistettuna palvelijana. Herran
asemaan korotettu teologia on rikkaruohomyrkky, joka tappaa kaiken
hengellisyyden ja nostaa ihmislihan arvon yli Kristuksen. Ilman Kristusta elävä
pappi on vaarallinen ja harhaanjohtava ilmestys, joka pyrkii vain tappamaan
Jeesuksen ja tuhoamaan uskovat. Usein tämän sarjan vaikuttajat kuitenkin
naamioivat itsensä lampaiksi, vaikka ovat sisältä raatelevia susia, he
käyttävät itsestään nimitystä herännyt, vaikka nukkuvat suruttomuuden kuoleman
unta.
Kun Laestadius johti aikoinaan Pohjolan
suurinta herätystä, hän käytti siinä yhteistyössä maallikkoja, jotka
naamioitiin opettamaan raittiutta ja lukutaitoa kansalle, mutta samalla he lukivat
Laestadiuksen käsinkirjoitettuja saarnoja ja ihmisiä tuli paljon uskoon.
Joillakin paikkakunnilla uskovia oli lopulta enemmän kuin kääntymättömiä.
Kaiken takana oli Laestadiuksen oma uskoon tuleminen papin virassa ja sen myötä
Pyhän Hengen voiman ja siunauksen saaminen, taivaan valon kirkastama Raamatun
julistus ja esirukous.
Israelissa piti syntyä leeviläiseksi,
että kelpasi temppeliin papiksi. Mutta Jeesus lakkautti virkapappeuden, ja
asettui itse ylimmäisen papin tehtävään viemällä oman verensä kaikkeinpyhimpään
ja hän toi viran tilalle uskovien pappeuden, jossa ei ole mitään
arvoasteikkoja. "Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto,
pyhä heimo, omaisuuskansa julistaaksenne Hänen jaloja tekojaan, joka on
kutsunut teidät pimeydestä ihmeelliseen valoonsa." 1.Piet.2:9. Vain
uskovat ovat soveltuvia ja kutsuttuja hoitamaan Jumalan valtakunnan tehtäviä ja
edustamaan Herran asiaa pimeän maailman keskellä. Uskovat todistavat ainoasta
oikeasta papista, Jeesuksesta, todistavat hänestä ja rukoilevat häntä,
asettavat aina hänet seurakunnan keskukseksi. Uskovat elävät hänen varassaan,
siunauksissaan, turvissaan, johdatuksessaan ja esirukouksissaan.
”Armo teille ja rauha häneltä, joka on ja
joka oli ja joka tuleva on, ja niiltä seitsemältä hengeltä, jotka ovat hänen
valtaistuimensa edessä, ja Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta,
häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle,
joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä ja tehnyt meidät
kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima
aina ja iankaikkisesti! Amen. Ilm.1:4-6
Herra, tuntuu siltä, että kristikunta ei
ole oppinut historiasta mitään? Teemme edelleen samat virheet, kompastumme
samanlaisiin tyhmyyksiin ja synteihin, vaikka olet antanut meille hyvät eväät,
taivaallisen valon ja elämän veden. Seurakunta heiluu usein kuin seinäkellon
tärpästikkeli maailman ja Jumalan sanan välillä riippuen aina siitä, kuka
pääsee johtamaan. Herätä, Jeesus, papit ja maallikot, virassa olevat ja muuten
vaan mukaan kutsutut. Avarra kristittyjen sydämet sinun kokoiseksesi, että
voisit aina asua siellä uskosi ja rakkautesi kautta.
On ihana, Jeesus, lukea sinusta
kirjoitetut sanat: "Koska meillä täten on suuri Pappi, Jumalan huoneen
haltija, käykäämme esiin vakain sydämin, täydessä uskon varmuudessa, sydän
vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä
pestynä. Pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa. Hän, joka antoi
lupauksen, on uskollinen." Hebr.10:21-23.
1.
Valaiskoon Henki Herran meidän uutta paimenta!
Muistakoon
hän, että kerran tili tulee ankara! Olkoon
valpas,
totinen, eläköön Herralleen, kaitkoon laumaa
Kristuksen!
2.
Herra, auta että istuttaisi mieliimme käskysi, katuville
julistaisi
sitten aina armosi, eksynyttä ojentaisi, murheellista
lohduttaisi,
viheliäistä virvoittaisi!
3.
Holhotkoon hän sanaasi pyhää apostolin huolella,
kilvoitelkoon
hartaasti yhä Herran lauman puolella, sotien
vastaan
syntiä, pahan hengen vilppiä, maailman vihaa,
vääryyttä!
4.
Kunniansa olkoon kunniasi, voimansa sinun voimasi!
Vaivoissaan
hän turvaasi luottakoon, sä laupias! Risti
olkoon
lippunsa, että lauma nähdä saa Kristuksessa
voittonsa!
5.
Kaikki raukee mitä teemme ilman Herran armoa; Siis
nyt
tässä rukoilemme oppaallemme armoa, että Herra
Hengellään
auttaisi häntä yhtenään, virkaa pyhää täyttämään!
6.
Ylipaimen johdattakoon uutta lauman kaitsijaa, voimallansa
vahvistakoon
tätä sanasi saarnaajaa; Asunnoissa taivaan
viimein
suokoon kirkkaan kruunun, katoamattoman!
1886
virsikirjan virsi 197
papin
virkaan asettamistilaisuudessa veisattavaksi
Johan
Olof Wallin, (ruots.) s. 1779 † 1839.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti