Olin Jaakko Gummeruksen hautajaisissa.
Muistin hänet hyvänä työtoverina ja uskonystävänä. Mieleen tulivat monet
keskustelut, matkat, rukoukset ja tilaisuudet, joissa Jeesus oli ollut
kanssamme. Sitä oli kestänyt kolmekymmentä vuotta. Muistan hänet eräänä kaikkein
parhaimmista julistajista, jota olin koskaan kuullut. Hän puhui yleensä Pyhässä
Hengessä ja ymmärsi sen alueen asioita rikkaasti ja syvällisesti. Hänellä on
evankelistan armoitus ja kutsumus. Meillä oli ollut hengenyhteys, joka ei ole
aina mitenkään itsestään selvä asia kristittyjen piirissä. Meidän ei tarvinnut
neuvotella mistään tullaksemme samaan näkemykseen, Jumala synnytti sen yhteyden
voimallaan. Saatoimme keskustella avoimesti mistä tahansa asiasta auringon
alla, se oli rikkautta.
Jaakko kertoi minulle yhteistyömme
alkuvaiheessa, miten karismaattisuuden tulo kirkon piiriin 70-luvulla oli
vaikuttanut häneen:
- Oman julistajankutsumukseni merkittävin
aika oli hengenuudistuksen kokeminen henkilökohtaisesti. Sain syventyä Jumalan
sanan ja Pyhän Hengen työn käsittämisessä. Sain uutta voimaa ja työnäkyä. Pyhä
Henki opetti minua ohjaamaan uskoon tulleita ja etsiviä sieluja Herran luo.
- En ehtinyt vielä vastustajaksi, kun
Jumala jo vei minua itseäni sisälle karismaattisuuteen. Kuuntelin muutamia kasetteja,
joissa eräs hengenuudistuksen vaikuttaja opetti seurakunnan arvovallasta.
Muutamat käsillä olevat asiat vielä lisäksi pudottivat minut polvilleni.
Jouduin nöyrtymään Jumalan edessä.
- Opin Hengessä rukouksen merkitystä,
erikoisesti sitomisen ja päästämisen arvovaltaa. Meillä ei ollut puhuttu
tällaista muuta kuin ripin yhteydessä. Itselleni tämä oli avain herätykseen ja
sielunhoidon laajenemiseen tilaisuuksissa. Rohkeasti päätin siunata
ahdistettuja ihmisiä laskemalla kädet heidän päälleen ja siunaamalla heitä.
Tapahtui ihmeparanemisia, Jumala toimi väkevästi kauttani.
Mielestäni Jaakko oli ollut
väärinymmärretty ja kaltoin kohdeltu työnantajan taholta useaan otteeseen.
Varsinkin hänen hengellinen uudistumisensa Ylivainion aikoihin oli herättänyt
närää korkeakirkollisissa kansankirkon kynttilöissä, joilla ei ollut muuta
viisautta kuin koulutodistus ja ajokortti. Hän ei ollut niissä piireissä
minkään arvoinen, hänelle ei annettu puheenvuoroja valtakunnallisissa juhlissa,
eikä hänen puheitaan äänitetty levitykseen. Uudistuksensa jälkeen hän joutui esimiehen puhutteluun ja häntä kuulusteltiin kuin rikollista. Hän kertoi jopa pelänneensä potkuja tämän tähden, mutta hän selvisi varoituksella. Kuitenkin hänellä oli laaja
kannatus kentällä ja ihmiset olivat saaneet paljon siunausta hänen
julistuksensa kautta vuosikymmenten aikana. Hän oli johtanut monta ihmistä
tuntemaan Kristuksen. Jaakko kertoi:
- Monissa seurakunnissa oli runsaasti
vastustusta uutta liikehdintää kohtaan. Tällaiset ilmiöt tulivat kuitenkin pian
tutuksi ja karismaattisuus valtasi alaa myös työntekijöiden parissa. Sanan ja
rukouksen illat olivat erikoisen suosittuja. Niissä kävi paljon kansaa. Ne
olivat erilaisia perinteiseen seurakulttuuriin verrattuna. Ne syntyivät
kristillisyyden kriisistä. Uusi virtaus oli Hengen aalto, joka pyyhkäisi yli
Suomen. Työtä oli kovasti. Sananjulistus joutui kovaan syyniin. Minustakin
tehtiin valhepuheissa helluntailainen ja uudestikastettu.
Jaakon hautajaisissa oli runsaasti
ohjelmaa ja koko suku tuntui olevan äänessä vuorollaan. Kukin kertoi Jaakosta
oman versionsa ja kehui häntä. Minullakin oli siellä pieni todistuspuheenvuoro,
jonka olisi voinut hyvin jättää pitämättäkin, sillä niin hyviä nuo em.
puheenvuorot olivat. Iloitsin siitä, että suvussa oli niin vahva usko
Jeesukseen ja halu todistaa siitä. Jaakon työ, puheet, rukoukset ja
elämäntodistus olivat kantaneet näkyvää hedelmää. Jaakon poika kertoi, kuinka
oli kamppaillut kerran aikuisiällä jonkin suuren ongelmakysymyksen kanssa
tietämättä, mitä pitäisi tehdä. Sitten hän päätti mennä käymään isä-Jaakon
luona juttelemassa, että jos tämä osaisi auttaa miestä mäessä? Aikansa Jaakko
kuunteli poikansa vuodatusta, oli sitten hetken hiljaa ja sanoi: - Viedään
tämä Herralle! Ja niin tapahtui. Vastaus tuli sitten aikanaan ja poika
muisteli sitä nyt hautajaisissa mieleenpainuvana muistona.
Jaakko muisteli uskonelämänsä alkuaikoja
kertomalla:
- Sota-ajan jälkeen myös Keski-Suomessa
saatiin elää siunattuja herätyksen aikoja ja erittäinkin monin paikoin nuoria
tuli omakohtaiseen uskoon. Me saimme Helgan (silloin vielä tyttöystävä) kanssa
osallistua Jyväskylässä Sammonkadun vanhalla rukoushuoneella pidetyille
kaksiviikkoisille työntekijäkursseille marraskuussa 1950. Aivan erikoinen oli
eräs iltajuhla. Aluksi oli puhetta ja laulua, sitten oli niin sanottu vapaa
sana, joka saarnaa, minkä Jeesus sanoo Joh.15:27: "Ja te myös
todistatte". Ja tiettävästi Helga ja minä käytimme silloin ensimmäiset
puheenvuorot oikein yleisön edessä. Aloitin näin: "Taivaaseen ei mennä
aidan yli kiiveten, vaan ahtaasta portista". Sinä iltana monta kymmentä
nuorta oli kuullut Mestarin kutsun: "Tule ja seuraa minua". Kurssin
opettajat Toivo Salminen, Väinö Katajapuu, Usko Kotka ja Oili Pennanen hoitivat
heränneitä nuoria Jumalan Sanalla ja rukouksella. Sielunhoitoa kesti
puoleenyöhön. Helga oli 17 vuotta ja minä 18.... meidät vihittiin avioliittoon
1957 elokuussa. Yhteistä matkaa tehtiin vähän yli 50 vuotta.... Sitten rakkaani
kohtaan siellä laaksossa Edenin, mua rientävät he vastaanottamaan ilon onnemme
kyllyydessä heitä tervehdin, mutta Jeesukseen mä ensin katson vaan. Hänet
haavoistansa tunnen jotka tähteni Hän Golgatalla sai.
Uskovan suuria siunauksen hetkiä ovat ne
tilanteet, jossa omat voimat ovat menneet ja Herran voima ilmenee heikkouden
keskellä taivaallisena apuna. Neuvottomana ihminen joutuu pimeyden keskellä
hapuilemaan Jumalansa puoleen rukouksessa anomalla. Ilman mitään järkevää
ratkaisua uskova avautuu Herransa edessä, vaikka mieli on tulvillaan
miksi-kysymyksiä. Kun vielä oma hengellisyys on riisuttu roskakoriin ja kaikki
järkeily osoittanut olevansa köykäistä kamaa, Tulee Jeesus rakkaaksi. "Mutta
minä huudan avukseni sinua, Herra, ja minun rukoukseni tulee varhain sinun
eteesi. Miksi, Herra, hylkäät minun sieluni, miksi peität kasvosi minulta? Minä
olen kurja ja lähellä kuolemaa hamasta nuoruudestani, minä kärsin sinun
kauhujasi, olen neuvoton."Ps.88:14-16. Uskonelämän syvissä vesissä
hukkuminen tuntuu olevan metrin päässä, tunteet heiluttavat sinne ja tänne,
epätoivo ravistelee olemusta, eikä kallio tunnu tukevana jalkojen alla? Meiltä
puuttuu paratiisissa kadotettu kyky nähdä asiat Jumalasta käsin, olemme
syntisiä ihmisiä. Emme ole esimerkillisiä, emme rohkeita, emme sankareita, emme
voittajia. Usein olemme uskovina vain nimikristittyjä. Mutta monenlaiset
ahdistukset ajavat meitä Herran luokse, Jumalan syliin.
"Me olemme kaikin tavoin ahdingossa,
mutta emme umpikujassa, neuvottomat, mutta emme toivottomat, vainotut, mutta
emme hyljätyt, maahan kukistetut, mutta emme tuhotut."2.Kor.4:8-9.
Jaakko oli nuorena miehen ollut metsuri,
joka sopi oikein hyvin Herran työntekijän koulupohjaksi. Semmoisia Kristus
sitten lähettää seurakuntansa keskelle, Jerusalemiin, joka ei ole täällä ajassa
useinkaan kovin esimerkillinen eikä hengellinen. Siellä ovat edelleen vastassa
Ylipapit, Pilatus, Herodes, sotilaat, ristille huutajat, jotka vannovat
Jeesuksen hävittämistä mihin hintaan hyvänsä
Maallikkosaarnaajan esteenä ovat
kääntymättömät seurakuntien työntekijät, teologit, puhdasoppiset, harhaoppiset,
sielulliset, herätyksen vastustajat, penseät, liberaalit, maailman henki ja
saatanan henkivallat. Mutta hyvät uskonystävät tukevat, rukoilevat, kannustavat
ja siunaavat Jumalan palvelijoita ja niin Herra kuljettaa Kristuksen
voittosaatossa hänelle antautuvia, Jumalan tahtoon suostuvia.
Jerusalemin temppeli hajotettiin, että
Kristus tulisi sen tilalle uudeksi temppeliksi. Tätä hän rakentaa tänään
elävistä kivistä, pelastetuista ihmissieluista. Hämmästyneet ja pelokkaat
Vapahtajan seuraajat näkivät Jeesuksen ristinkuoleman, joutuivat myös kuolemaan
itselleen ja aikanaan ylösnoussut Jeesus otti heidät taas tykönsä ja puhui
heille. Monet Jeesuksen palvelijat unohtuvat pian ihmisten mielistä, eivätkä
historian kirjat kerro heistä mitään. Mutta Jumalan kirjanpidossa he ovat
uskollisia palvelijoita, joita Kristus nimittää ystävikseen ja veljikseen,
siunatuiksi, jotka saavat aina olla hänen luonaan kirkkaudessa.
"Sinä päivänä lauletaan Juudan
maassa tämä laulu: "Meillä on vahva kaupunki, pelastuksen hän asettaa
muuriksi ja varustukseksi. Avatkaa portit vanhurskaan kansan käydä sisälle,
joka uskollisena pysyy. Vakaamieliselle sinä talletat rauhan, rauhan, sillä hän
turvaa sinuun." Jes.26:1-3.
Pitkä kokemus Jeesuksen seurassa oli
kasvattanut Jaakon näkemään, mikä oli Jumalan valtakunnan kannalta tarpeellista
ja sopivaa. Siksi hän usein rukoili sen suuntaisesti, ja piti ihmissielun
pelastuksen kaikkein tärkeimpänä tavoitteena jokaisen ihmisen kohdalla. Pelkkä
nimikristillisyys oli hänestä vaarallinen tila ihmisille ja kirkolle, joka pian
oli vaarassa tarttua ja turmella myös herätysliikkeen sisältäpäin. Ja niin
usein on käynytkin. Hän sanoi:
- Yleiskirkollisuus vie hengelliseen
kuolemaan. Herätysliikkeen pitäisi olla nimensä veroinen. Jos liikkeellä on
evankelistoja työssä, liikkeellä on tulevaisuus. Jos evankelistat kielletään,
alkavat kuolinkellot soida.
Jeesus, sinä herätät kansan ja käytät
siinä evankelistoja palvelijoinasi. Anna tähän aikaan keskuuteemme
evankelistoja, jotka rohkeuden, rakkauden ja raittiuden hengessä julistavat
sanasi viisaudet ihmissydämiin. Tule läpi lukkojen, seinien ja muurien ja murra
perkeleen linnoitukset, katkaise kahleet ja sidonnaisuudet ihmismielistä, aja
ulos riivaajat. Vapauta pelkäävät ja vangitut kiittämään Jumalan nimeä, ja
palvelemaan elävää Herraamme. Kiitos heistä, jotka ovat tätä tehtävää
keskuudessamme toimittaneet ja kutsustasi lähteneet liikkeelle hyvän sanoman
asialle. Sytytä tulesi seurakuntaasi, että sen lämpö vetäisi maailmassa
palelevat ulos pimeydestä. Siunaa Jaakon sukua ja vedä kaikki taivastielle,
anna lujat Daavidin armot voidakseen pysyä yhteydessäsi ja periäkseen kerran
taivaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti