Lauloin pikkupoikana koulun
poikakuorossa ateenalaistenlaulua, menossa oli silloin uuden koulutalon
vihkimistilaisuus Turussa. Minut oli komennettu siihen laulunumeroni
perusteella ja annettu ymmärtää, että se oli kunniakasta? Silloin se laulettiin
vielä kreikaksi:
Tethnamenai gar kalon eni promachoisi pesonta andr 'agathon peri he
patridi marnamenon.....
(Koska kuolla on mukavaa, jos yksi putoaa eturintamassa, kun hän
taistelee kuin rohkea soturi hänen maassa;) Laulun alkuperäinen tarkoitus oli
ohjata nuoria miehiä hyväksymään tappaminen ja tapetuksi tuleminen. Olin hieman
yli kymmenvuotias, enkä tiennyt mitään sodasta ja lauloin kuitenkin….
….Taistellen puolesta maas, puolesta heimosikin.
Hehkuvin mielin puoltaan nouse syntymämaatas,
Riemuiten lastesi vuoks uhriksi henkesi suo!
Eespäin voittohon siis, te sankarit vahvat ja nuoret!
Väistymys mielestä pois! Pelvosta tunnetta ei.
Joukon maine mustuvi aina, kun vimmassa taiston
Nuorien eessä sä vaan vanhuksen kuolevan näät.
Nuorukaiselle kuolla kuuluu, kun hällä vielä
kutrissa tuoksuavat nuorteat kukkaset on.
Naisista kaunis, miehistä rohkea aina hän olkoon,
Taistossa kaatuen hän kaunis on kuolossa myös.
Olin käynyt yhden vuoden Turun
klassillinen lyseota, joka oli toiminut jo vuodesta 1879. Aloitin koulun
vanhassa koulurakennuksessa Linnankadun varrella. Aikaisemmin tuossa talossa
oli ollut naisvankila ja sitä kutsuttiin spinnhus (kehräämö). Kehruuhuoneen
kirkko mainitaan ensi kerran vuonna 1730. Sillä oli ollut oma saarnaaja
1740-luvulta vuoteen 1876, jolloin virka yhdistettiin lääninvankilan saarnaajan
virkaan. Kehruuhuoneen kirkonkirjoja on säilynyt vuosilta 1786-1882. Kun
Hämeenlinnaan valmistui 1882 työ- ja kuritusvankila naisille, siirrettiin Turun
kehruuhuoneen vangit sinne ja Turun kehruuhuone lakkautettiin. Tällä Kurck
Öhmanin tontilla oli sittemmin toiminut Turun pataljoonan kasarmi ja myöhemmin
tämä kouluhuoneisto.
Koulu, jossa kävin ensimmäisen vuoden. |
Suomalainen Wirallinen Lehti nro
102 25.8.1868 uutisoi:
-Turusta kirjoittaa S.T. t.k. 21
p:nä: Murhapoltto. Wiime lauantaina kello 3:n paikoilla jälkeen puolen päivän
oli walkia wallallaan kehruuhuonetalon ulkohuoneen ullakossa,mutta saatiin
kuitenki pian sammumaan. - Tutkittaissa tunnusti kehruuhuonelainen Ewa Johanna
Isakintytär Saarijärweltä, että hän ja waimo Olga Katarina Mast Wihdistä oliwat
sytyttäneet tulen.
- Tuomio. Turun raastuwanoikeus on
julistanut tuomion murhapoltosta täkäläisessä kruunun kehruhuoneessa ja
tuominnut siinä kehruhuoneelaiset Ewa Johanna Isakintyttären, Aholan talosta
Kuukkajärwen kylästä Uuraisten kappelia, Olga Katarina Mastin, Mannilan talosta
Leppärlän kylästä Wihdin pitäjää, mestauspaikalla menettämään oikean kätensä ja
mestattamaan sekä lawalla poltettamaan.
- Sanomia Turusta 27.11.1868
Kuolemanrangaistusta ei Suomessa
kuitenkaan laitettu rauhan aikana täytäntöön vuoden 1825 jälkeen, vaan Keisarin
armahduksella tuomiot lievennettiin, siitä kuinka tuhopolttajien kävi ei
kuitenkaan ole tarkempaa tietoa.
Suomalainen Wirallinen Lehti
14.8.1869 kertoi:
Kehruuhuoneen tarkoituksena oli
että pahantapaiset, laiskat irtolaisnaiset samoin kuin rikoksista
rangaistuksiin tuomitut naiset voisivat rangaistusta suorittaessaan hyödyttää
yhteiskuntaa kehruulla ja kudonnalla.
Vuoden 1868 aikana Turun
kehruuhuoneeseen otettiin sisään 112 naista ja 8 lasta. Näistä 105
joutolaisuudesta (irtolaisuudesta), neljä viinan myynnistä, kaksi varkaudesta
ja yksi palveluspaikasta karkaamisesta. Vuoden aikana 41 naista suoritti palveluksensa
loppuun, kaksi lasta lähetettiin kotiseuduilleen, viisi naista ja yksi lapsi
kuoli . Yksi nainen lähetettiin omasta pyynnöstään uudisasukkaaksi Siperiaan.
Vähimmillään laitoksessa oli tammi-helmikuussa 41 naista ja 2 lasta,
enimmillään joulukuussa 61 naista ja 5 lasta. Kyseisenä vuonna laitoksessa
kehrättiin 1022 vyyhtiä villalankoja, 792 1/2 vyyhtiä pellavalankoja ja 883
vyyhtiä rohdinlankoja.
Ateenalaisten laulun oli
kirjoittanut Viktor Rydberg ruotsiksi ja suomentanut Eino Leino. Runo on julkaistu
Päivälehdessä 2.5.1899. Ateenalaisten laulun oli säveltänyt Jean Sibelius. Se
oli protestisävellys. Se on suunnattu suoraan Venäjän keisarin helmikuussa 1899
allekirjoittamaa manifestia vastaan. Manifestilla yritettiin kaventaa Suomen
suuriruhtinaskunnan autonomista asemaa. Alkuperäiset sanat menivät näin:
Kaunis on kuolema, kun eturinnassa rientäen kaadut,
kaadut kansasi vuoks, tähden tän armahan maas.
Nouskaatte siis tuli-innoin suojaksi syntymämaamme!
Haudoilla sankarien lapset ne laulaen käy.
Käyös, nuoriso, käy rivein rikkomattomin, taajoin!
Pois kuka pelkuri on, heimosta Hellaan pois!
Kehno ja kurja joukko se on, jonka rintaman eessä
eellä nuorten sa näät kaatuvan harmajapään.
Olkohon tää toki ensiksi onni poikasen, jonka
kutreja kaartavi viel’ kukkaset riemujen kuun.
Kaunona naisten, urhona miesten hän taistohon käyköön;
kaunis hän kuolleenakin kansansa muistossa on.
Uusi koulutalo oli juuri
valmistunut ja minä lauloin koulupoikana tuota ymmärtämättä, miksi kuolema
isänmaan ja aatteen vuoksi on niin tavattoman kaunis ja ketä se sitten
hyödyttää? Myöhemmin olen ajatellut, että viettelijät houkuttelivat minut
mukaan moiseen roskaan ja sen aikainen yhteiskunta palvoi kummajaista? Miksi
meille ei annettu laulua Jeesuksesta, miksi opettajat ja päättäjät eivät
kertoneet meille todellisesta elämästä Jumalan yhteydessä ja Kristuksen
rauhasta? Miksi meitä vietiin täysin harhaan, miksei kukaan viheltänyt peliä
poikki sanomalla, että meitä on petetty? Käsittämätöntä, että näille
lurjuksille uhrataan edelleenkin aikaa ja rahaa nostamalla heidän muistoaan,
tekemällä heille patsaita ja opettamalla, että he olivat suurmiehiä? Heidät pitäisi
nostaa esiin vain varoittavina esimerkkeinä, joiden askeleita ei sovi arvostaa?
Sitä paitsi nämä olivat vielä juoppoja ja huorintekijöitä. Kulttuuri on
nostanut heitä taiteellisten ansioittensa vuoksi jalustalle. "Ellei
sinun lakis olisi ollut minun lohdutukseni, niin minä olisin raadollisuudessani
hukkunut." Ps.119:92.
Lehtiuutinen kertoi: "Esko
Valtaoja Tampereella: Lopettakaa surkuttelu ja kääntäkää katse kohti
tulevaisuutta! Lopettakaa voivottelu lamasta ja siitä, että kaikki on huonosti.
Kääntäkää katseet tulevaisuuteen, eivät ne menneet ajat enää takaisin palaa. Ja
sitä paitsi: asiat olivat ennen paljon huonommin kuin ne ovat nyt! - Ennen oli
paratiisi, mutta nyt luisutaan kohti maailmanloppua. Sen täytyy olla nurkan
takana, koska maailma on niin kurja. Tätä sanomaa meille tarjotaan joka
suunnasta, Valtaoja tykitti. Maapallolla on paljon ongelmia. Sen Valtaojakin
myöntää. Mutta hän uskoo vahvasti siihen, että voimme vielä pelastaa
maapallon."
Valtaojan ongelma on
yleismaailmallinen, hän pelastaa ilman Jumalaa, hänen voimansa ei ole Jeesus,
eikä tulevaisuutensa ole Jeesus, eikä pelastuksensa ole Jeesus, eikä paratiisi
ole Jeesuksen. Näitä maailmanparantajia riittää tuomiopäivään asti, eivätkä he
tunne eivätkä tunnusta Jeesusta Jumalakseen. Heitä kuunnellaan, heitä
arvostetaan ja palvotaan, mutta heidän valonsa on pimeää valoa. Heidän
sanomansa on tuulen tavoittelua, eikä se elätä. Siitä puuttuu alku ja loppu. "Niin
minä kyllästyin elämään, sillä minusta oli pahaa se, mikä tapahtuu auringon
alla, koskapa kaikki on turhuutta ja tuulen tavoittelua." Saarn.2:11.
Elia-patsas Karmel-vuorella Israelissa |
Jokainen aika kehittää omat
konstinsa lasten (ihmisten) viettelemisessä pois Jumalan yhteydestä ja kasteen
armosta. Jos ei saada lapsia innostumaan sodasta, niin sitten huveista ja
urheilusta, kulttuurista ja taiteista, politiikasta ja vaikuttamisesta – tai
tähtitaivaasta. Itsessään viattomat asiat vievät heidät mennessään ja heillä
ole enää Kristusta, Jumalaa. Jostain aina ilmestyy joku ”viisas”, joka sanoo
ettei ole Jumalaa, että järjestetään me itse vaan asiat kuntoon? Maallistunut
yhteiskunta ei suo lapsille Raamattuopetusta kouluissa, se vastustaa Jumalan
sanaan pitäytyvää tunnustuksellista kirkkoa ja kaikkea Jeesuksesta todistavaa
herätyskristillisyyttä. Aikamme viettelijät halveksivat Jumalan lakia, kymmentä
käskyä, Jumalaa Luojana, Kristusta ainoana pelastajana, sekä Herraa, joka
kerran tulee tuomitsemaan joka ikisen ihmisen tekojensa mukaan. Joka estää
puhumasta synnistä ja armosta, Jumalasta ja Jeesuksesta lapsille tai viettelee
heidät pois uskosta tekee kuolemansynnin. "Mutta joka viettelee yhden
näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi
ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen. Voi
maailmaa viettelysten tähden! Viettelysten täytyy kyllä tulla; mutta voi sitä
ihmistä, jonka kautta viettelys tulee!" Matt.18:6-7.
Jumalan helmassa lapset löytävät
turvapaikan, Jumalan lapset, Israelin lapset. "Siihen aikaan nousee
Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana."
Dan.12:1. Hädän aikana ihmiset huutavat Herraa avukseen ja hän vastaa
heille. Muina aikoina uskovat kantavat lapsensa ja läheisensä Herran helmaan
esirukouksin päivittäin. Jeesuksen nimi, Henki ja henkilö ovat vaikuttavia
tuttavuuksia ja ilmaisevat salatun Jumalan syntiselle ihmiselle. Herra opettaa
omilleen sopivat laulut, jotka vahvistavat uskoa ja kirkastavat Jumalan
rakkautta. Pyhä Henki opettaa rukoilemaan ja avaa uudet kielet avuksi
heikkoihin huokauksiin. Hän antaa näkyjä, unia ja ilmestyksiä, johdattaa
rukoilijan askeleita. Vapahtaja kätkee omansa suojaan hädänpäivänä. "Sinä
päivänä lauletaan Juudan maassa tämä laulu: "Meillä on vahva kaupunki,
pelastuksen hän asettaa muuriksi ja varustukseksi. Avatkaa portit vanhurskaan
kansan käydä sisälle, joka uskollisena pysyy. Vakaamieliselle sinä talletat
rauhan, rauhan, sillä hän turvaa sinuun. Turvatkaa Herraan ainiaan, sillä
Herra, Herra on iankaikkinen kallio." Jes.26:1-4
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti