Lapsena isoäitini asui Turussa
pahamaineisessa Raunistulan kaupunginosassa, se oli mäkistä seutua mutkaisine
teineen keskikaupungin ulkopuolella Helsingin junaradan tuolla puolella, täynnä
työläisten mökkejä, jotka oli kaikki rakennettu eri kaavalla. Mummu asui
hellahuoneen asunnossa, jossa ei ollut mukavuuksia ja kävi silloin töissä
kaupungin puolella Verkatehtaassa ja sinne käveltiin junaradan poikki. Talossa
oli lukuisia perheitä ja monta ovea, siellä tuli lapsena paljon oltua.
Raunistulaa kutsuttiin lapsuudessani Ruukkujen tasankoksi, koska siellä oli
niin paljon
viinatrokareita, romaaneja, rahanväärentäjiä, käsityöläisiä. Siellä oli myös kuuluisia ilotaloja nimeltään: Honolulu ja Nousevan auringon talo. Kaiken asutuksen keskelle uskovat olivat rakentaneet myös rukoushuoneen, se valmistui 1908 ja oli tulosta alueella vaikuttaneesta Frans Hannulan herätyksestä. Raunistula ei kuulunut edes Turun poliisialueeseen, vaan Maarian alueeseen, sinne oli määrätty oma virkavalta pitämään järjestystä. Kerrotaan, että kun uusi Raunistulan poliisi tuli Pohjolan sillan yli tutustumaan tulevaan reviiriinsä, hän sattumalta alkoi kysellä juuri Tuomen Erkiltä, joka oli eräs paikallinen bohemi taiteilija, ja josta tuli myös yksi Suomen ensimmäisistä rahanväärentäjistä: - että mistäs täältä saa viinaa ostaa? Erkki esitteli hänelle auliisti Raunistulan talot ja ovet ja vei lopulta poliisin rukoushuoneen ovelle sanoen: - Herra konstaapeli, kaikista näistä muista taloista voitte mennä kysymään, mutta tästä älkää menkö. Lapsena ei minua viety rukoushuoneelle vaan työväentalolle iltamiin. Vain uskovat kävivät rukoushuoneella, sillä sitä pidettiin porvarien paikkana. Vanha rukoushuone hävitettiin muiden vanhojen rakennusten tavoin sota-ajan jälkeen ja kirkon toimesta tilalle rakennettiin moderni kivilinna. Nykyään Raunistula on eliittialuetta, jossa asuvat rikkaat ja boheemit, eivätkä he ole kiinnostuneet uskosta.
viinatrokareita, romaaneja, rahanväärentäjiä, käsityöläisiä. Siellä oli myös kuuluisia ilotaloja nimeltään: Honolulu ja Nousevan auringon talo. Kaiken asutuksen keskelle uskovat olivat rakentaneet myös rukoushuoneen, se valmistui 1908 ja oli tulosta alueella vaikuttaneesta Frans Hannulan herätyksestä. Raunistula ei kuulunut edes Turun poliisialueeseen, vaan Maarian alueeseen, sinne oli määrätty oma virkavalta pitämään järjestystä. Kerrotaan, että kun uusi Raunistulan poliisi tuli Pohjolan sillan yli tutustumaan tulevaan reviiriinsä, hän sattumalta alkoi kysellä juuri Tuomen Erkiltä, joka oli eräs paikallinen bohemi taiteilija, ja josta tuli myös yksi Suomen ensimmäisistä rahanväärentäjistä: - että mistäs täältä saa viinaa ostaa? Erkki esitteli hänelle auliisti Raunistulan talot ja ovet ja vei lopulta poliisin rukoushuoneen ovelle sanoen: - Herra konstaapeli, kaikista näistä muista taloista voitte mennä kysymään, mutta tästä älkää menkö. Lapsena ei minua viety rukoushuoneelle vaan työväentalolle iltamiin. Vain uskovat kävivät rukoushuoneella, sillä sitä pidettiin porvarien paikkana. Vanha rukoushuone hävitettiin muiden vanhojen rakennusten tavoin sota-ajan jälkeen ja kirkon toimesta tilalle rakennettiin moderni kivilinna. Nykyään Raunistula on eliittialuetta, jossa asuvat rikkaat ja boheemit, eivätkä he ole kiinnostuneet uskosta.
Uskovaisuus jakaa aina ihmisiä, on
Jeesuksen todistajia ja vastustajia, herätettyjä ja paatuneita. Ei köyhällistö
ole etunenässä parannusta tekemässä, eivätkä silmäätekevät ole sen parempia.
Ihmiset keksivät tuhat syytä siirtää kääntymystään tuonnemmaksi vedoten
hyvyyteensä, kiireisiinsä, kirkon virheisiin ja tieteen saavutuksiin. Paavali
oli aikoinaan vangittuna pitämässä puolustuspuhetta kuningas Agripan edessä.
Rohkeasti hän kertoi uskoontulonsa pääpiirteet ja mitä Jeesus hänelle oli
sanonut. Hän kertoi juutalaisuudestaan ja osakseen tulleesta vainosta. Silloin
maaherra Festus keskeytti Paavalin huutaen: "Sinä olet hullu, Paavali,
suuri oppi hulluttaa sinut." Mutta Paavali sanoi: "En ole hullu,
korkea-arvoinen Festus, vaan puhun totuuden ja toimen sanoja. Kuningas kyllä
nämä tietää, jonka tähden minä puhunkin hänelle rohkeasti. Sillä minä en usko
minkään näistä asioista olevan häneltä salassa; eiväthän nämä ole missään
syrjäsopessa tapahtuneet. "Uskotko, kuningas Agrippa, profeettoja? Minä
tiedän, että uskot." Niin Agrippa sanoi Paavalille: "Vähälläpä luulet
taivuttavasi minut kristityksi." Mutta Paavali sanoi: "Toivoisin
Jumalalta, että, olipa vähällä tai paljolla, et ainoastaan sinä, vaan myös
kaikki te, jotka minua tänään kuulette, tulisitte semmoisiksi, kuin minä olen,
näitä kahleita lukuunottamatta." Apt.26:27-29. Kuninkaan olisi pitänyt
ottaa uskossa Kristus vastaan, mutta hän pelkäsi asemansa ja vieraiden vuoksi
mainettaan. Hän jäi osattomaksi armosta ja tuo ainutkertainen
evankelioimistilaisuus jäi vain historian lehdelle. Voi, miten murheellista,
kun on vain vähän pelastuneita.
Yleensä ihmiset ajattelevat hoitavansa
suhteensa Jumalaan omin voimin, edellytyksin, rukouksin, uhrauksin ja
palveluin. Mieli on kohdallaan ja juttu tuntuu helpolta kuin heinänteko, jossa
voi vielä vihellellen pitää toista kättä taskussa toisen työskennellessä. Mutta
varsinainen taipuminen on vielä kaukana tulevaisuudessa, sillä pitää tapahtua
monta kompastumista ja kaatumista ennen kuin sielu kallistuu Herran eteen
syntisenä. Joten, kuninkaan usko profeettoihin ei vielä tuonut pelastusta,
korkeintaan hän olisi voinut sanoa lukeneensa hieman Raamattua. Ihmispelko oli
myös silmiinpistävää ja turhamaisuus ja kunnian tarve jäykistivät juhlallisen
seurueen kivettyneiksi uskon vastustajiksi. Uskovaisen kutsuminen oli sen ajan
sirkushuvia, jossa areenalle kutsuttiin mielenkiintoinen henkilö, josta oli
ollut etukäteen juttua vähän joka piirissä.
Muistan omankin uskoontuloni alkuajoilta
monta hilpeää keskusteluhetkeä, kun juovuksissa olleet ystävät ja kylänmiehet
tulivat haastattelemaan vastakääntynyttä hymyssä suin. Naurua ja pilaa piisasi
ja minut arvioitiin tärähtäneeksi nuorukaiseksi, joka pilaa elämänsä moisella
hullutuksella. Olen sitten vuosikymmenet odottanut näiden sankareiden esiin
marssia piiloistaan, mutta turhaan. Toivoa sopii ja rukoilla, että tulisivat
mielenmuutokseen ennen kuolemaansa - vaikka minä en siitä mitään tietäisikään.
Ryhmä "vähällä uskoon" on
suosittu harrastus meidänkin yhteiskunnassamme ja sisältää paljon uskonnollista
mielipidettä, kirkollista harrastusta, pyhäkoulua, pinnallisesti tutkittua
hengellistä materiaalia ja jokunen uskovainen tuttava. Siinä ovat kuitenkin jo
taivaan tien edellytykset olemassa ja se olisi varmasti kaikkein helpoin tie
Jeesuksen yhteyteen. Onnellista on syntyä uskovaan sukuun ja tasapainoiseen
perheeseen, päästä pienestä pitäen kuulemaan Jumalan sanaa ja oppia rukoilemaan
ja käymään kirkossa, olla kiitollinen kerran saadusta kasteen lahjasta ja
ehtoollisen uudistavasta osuudesta Kristukseen, kristillisestä opetuksesta,
jotka ovat kertoneet Jeesuksesta, hengellisistä isistä ja äideistä, jotka ovat
tukeneet ja auttaneet pitkin matkaa. Täällä ovat tavalliset ihmiset, tasamaan
hiihtäjät, kaikin tavoin köyhät ihmiset, herkän omatunnon kulkijat, muiden
mitätöimät, syntymästään kiltit ihmiset, lapsenuskoiset ja herkkäsielut, jotka
uskovat heti ensimmäisellä kehotuksella asiat. Tästä ryhmästä on kuitenkin
luopumisprosentti valitettavan suuri ja se johtunee siitä, että helpolla saatu
on helpolla luovutettu pois.
Juudan kuningas Jooram (nimi tarkoittaa
"Herra on korotettu") on varsinainen surullisen hahmon ritari, jossa
henkilöityy hengellinen luuseri. Hän ei elänyt nimensä mukaisesti, ei siis
ihme, ettei kukaan kaivannut häntä kuollessaan. "Hän oli kolmenkymmenen
kahden vuoden vanha tullessaan kuninkaaksi, ja hän hallitsi Jerusalemissa
kahdeksan vuotta. Ja hän meni pois kenenkään kaipaamatta, ja hänet haudattiin
Daavidin kaupunkiin, mutta ei kuningasten hautoihin." 2.Aik.21:20.12. Tämä
esikoispoika oli saanut suuren rikkauden isältään ja perinyt kuninkuuden, sekä
kaiken hyvän, mutta vaelsi silti kelvottomasti, hän teki sitä, mikä on pahaa
Herran silmissä. Hän vietteli kansan epäjumalanpalvelukseen. Hän tappoi kuusi
veljeänsä ja oli naimisissa pahamaineisen kuningas Ahabin tyttären kanssa. Ja
niin Jumala puuttui tilanteeseen: "Mutta profeetta Elialta tuli hänelle
tällainen kirjoitus: "Näin sanoo Herra, sinun isäsi Daavidin Jumala: Koska
et ole vaeltanut isäsi Joosafatin teitä etkä Aasan, Juudan kuninkaan, teitä,
vaan olet vaeltanut Israelin kuningasten tietä ja saattanut Juudan ja
Jerusalemin asukkaat haureuteen, niinkuin Ahabin suku saattoi heidät
haureuteen; ja koska myös olet tappanut veljesi, jotka olivat sinun isäsi
perhekuntaa ja paremmat kuin sinä, katso, sentähden Herra rankaisee sinun
kansaasi, poikiasi, vaimojasi ja kaikkea, mitä sinulla on, kovalla
vitsauksella; ja sinä itse olet sairastava vaikeata tautia, sisusvaivaa, kunnes
vuoden, parin kuluttua sisuksesi taudin voimasta tunkeutuvat ulos."
21:12-15.
Ryhmä "paljolla uskoon"
sisältää kaikki koettelemukset, kurjuudet, hylkäämiset, konkurssit, sairaudet,
pimeyden kätköt ja perkeleen petokset. Tämän ryhmän muodostavat sellaiset
ihmiset, joiden puolesta on rukoiltu vuosia, jopa vuosikymmeniä. Täällä ilmenee
aikanaan kova synnintunto, kun omatunto on herkistynyt äärimmilleen ja kuolema
kolkuttaa takaovella sielua. Täällä on onnettomia, onnettomuuden vaurioittamia,
puusta pudonneita tyyppejä pilvin pimein. Täällä on helvetin pelko joskus
kuoriin tuntuvana, yöuni on kadonnut, yksinäisyyden tunnit jäytävät mieltä ja
mietintä siitä, miten olisi pitänyt tehdä, tai miten ei missään tapauksessa
olisi pitänyt tehdä aikanaan. Täällä on paljon niitä, joilla on ollut korkea
asema, monien ihmisten kunnioitus, rahallinen ja sielullinen suosio, joiden
taitoa ja ulkonäköä on ihailtu ja kiitelty ylisanoin maireasti. Täällä ovat ne,
joiden olisi pitänyt tulla vähällä uskoon ja jotka ovat semmoisia olleetkin
ennen kuin maailman rakkaus on kietonut heidät kuristusotteeseensa. Täällä
olevat ovat olleet vuosikausia hengellisesti kuolleita uskonnollisia
fossiileja, jotka heikkoina hetkinä ovat vedonneet perinteeseen ja hyviin
tuttavuuksiinsa, oman seuran jäsenyyteen ja klubijäsenkorttiinsa. Täällä ovat
elämässään sikailleet 2.Piet.2:22, koiran tavoin oksennuksellaan
herkutellet 2.Piet.2:22 ja semmoiset, jotka ovat hirnuneet hevosten
tavoin lähimmäisensä puolisoa Jer.5:8. Täällä ovat hengellisesti
Jumalalle sokeat, kuurot ja mykät ihmiset Jes.42:19. He eivät tiedä,
mihin ovat menossa, eivät halua kuulla Jumalan puhuvan heille, eivätkä itse
sano Herralle mitään, eivät laula virsiä, eivätkä rukoile valoa sisimpäänsä.
Täällä ovat ne joiden maallinen vakuutustodistus on aikaa päiviä mennyt
vanhaksi, eikä sillä ole mitään katetta. Täällä ovat ne, jotka ovat huumatut
erilaisilla nukutusaineilla narkoosiin ja siksi he kulkevat päämäärättömästi
hortoillen tarkoitusta ja suuntaa vailla himojensa orjina. Täällä ovat ne,
jotka yleinen mielipide on sokaissut kannattajikseen mitä hulluimpiin
päätöksiin ja suunnitelmiin, jotka ovat kaikki vain vahingoksi ihmissielulle.
Syntikurjuudesta pelastunut ymmärtää
surkeutensa ja suruttomuutensa, kuoleman askeleensa ja pimeyden
sidonnaisuutensa, täydellisen kykenemättömyytensä auttaa itse itseään
pelastuksessa. Siksi semmoisen todistus nousee aina syvyydestä ja sen
keskuksena on Jeesus, Raamatun Jeesus, Jumalan Poika, valtakunnan Herra, hänen
pyhä yli kaikkien nimien korotettu nimensä Apt.4:12, hänen olemuksensa
olla lihaksi tullut Jumalan sana, ikuinen totuus, ainoa taivaan ovi, ainoa
elämän tie. Jeesus tarttuu etsivän, kolkuttavan ja anovan elämään ja pelastaa
hänen sielunsa, jopa kuoleman kalkkiviivoilta, jyrkänteen reunalta. Hän muuttaa
sydämen uudeksi, synnyttää Jumalan lapseksi, vapauttaa menneisyyden taakoista,
antaa ihmisen sisimpään Pyhän Henkensä. Hän tekee sen vähällä tai paljolla,
lyhyen tai pitemmän kaavan mukaan, äkkiä tai ajan kuluessa, kirkossa tai kirkon
takana. Ps.116 on otsikoitu pelastetun kiitosuhri, siitä jakeet 1-4. kertovat
erään ”paljolla uskoon” kääntyneen todistuksen: "Minä rakastan Herraa,
sillä hän kuulee minun ääneni ja rukoukseni; sillä hän on kallistanut korvansa
minun puoleeni, ja minä huudan häntä avuksi kaiken elinaikani. Kuoleman paulat
piirittivät minut, tuonelan ahdistukset kohtasivat minua; minä jouduin hätään
ja murheeseen. Mutta minä huusin avukseni Herran nimeä: "Oi Herra, pelasta
minun sieluni!"
Rukouksena edelleen psalmi 116. jakeet
8-13 ja 16-19. Sillä sinä olet pelastanut minun sieluni kuolemasta, minun
silmäni kyynelistä, jalkani kompastumasta. Minä saan vaeltaa Herran kasvojen
edessä elävien maassa. Minä uskon, sentähden minä puhun, minä, joka olin kovin
vaivattu. Minä sanoin hädässäni: "Kaikki ihmiset ovat
valhettelijoita." Kuinka minä maksan Herralle kaikki hänen hyvät tekonsa minua
kohtaan? Minä kohotan pelastuksen maljan ja huudan avukseni Herran nimeä……Oi
Herra, minä olen sinun palvelijasi, sinun palvelijasi minä olen, sinun
palvelijattaresi poika! Sinä päästit minun siteeni. Sinulle minä uhraan
kiitosuhrin ja huudan avukseni Herran nimeä. Minä täytän lupaukseni Herralle
kaiken hänen kansansa edessä Herran huoneen esikartanoissa, sinun keskelläsi,
Jerusalem. Halleluja! Aamen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti