Olin puhumassa vankilassa, paikalla oli parikymmentä
tutkintovankia. Tilaisuus oli harmoninen ja tunnelma kuin pyhäkoulussa. Miehet
kättelivät meitä vierailijoita mennen tullen. Seuraavina päivinä luin
lehtiuutisista murhista, tapoista, lasten pahoinpitelyistä, ryöstöistä ja
kaikenlaisista vilpeistä ja koiruuksista. Televisiossa näytettiin pätkiä
oikeudenistunnoista, joissa syytetyt peittivät kasvonsa huppuun tai paperilla.
Mietin, miten monta näistä istui tuossa edessäni hetki sitten vankilan
kappelissa kuuntelemassa Jumalan sanaa? Ihmisen mieli on kummallinen,
jakaantunut ja täynnä sekasortoa,
pelkoa, syntiturmelusta ja ahdistusta
Evankelistakaverini aloitti virren hieman liian korkealta ja
siitä tuli tosi vaikea veisattava. Osa vangeista luopui heti kättelyssä edes
yrittämästä, jokunen yritti hihkua korkeita säveliä vanhalla rutiinilla.
Minäkin jouduin pudottamaan oktaavilla laulua, että sain vähän ääntä tulemaan.
Mutta aikanaan virsi loppui ja puhe alkoi – helpotus! Yleisesti kaikkialla
hengelliset laulut ovat viritetyt liian korkealle ja sopivat niin ollen vain
laulun ammattilaisille, joista muutamat heistäkin joutuvat pudottamaan
sävelkorkeutta. Mikä ihmeen kunnianhimo vaivaa kirkkomusiikkia, miksi on
laulettava kovaa ja korkealta, miksi yhteislaulut ovat muuttuneet
yhteishihkumiseksi, jossa osa luopuu jo kohta alkuunsa? Suomalainen ääniala on
alempi kuin Euroopan eteläosissa.
Jumala on valmistanut palvelijoittensa kautta kansalleen
matkamusiikkia, josta syntyy usko ja rauha. Mutta osa niistä lauluista on
ajateltu elämän vaikeuksien keskellä veisattaviksi, kuten psalmi 88, jonka
johdannossa sanotaan: Koorahilaisten laulu, virsi; veisuunjohtajalle; veisataan
kuin: "Sairaus"; esrahilaisen Heemanin mietevirsi. Sävelmä oli tuttu
ja sen ohjesanaksi oli annettu sairaus. Sairas ei kailota ylpeästi, vaan
huokailee nöyrästi. Silloin hän kohtaa Herran ja saa avun.
Psalmissa 102:1. sanotaan: ”Kurjan rukous, kun hän on
näännyksissä ja vuodattaa valituksensa Herran eteen.” Vaikea olisi kuvitella,
että kurjan rukous olisi kovin mahtipontista. Psalmissa 70 on johdantona:
Veisuunjohtajalle; Daavidin virsi; syntiä tunnustettaessa. Kun ymmärtää synnin
ja sen vakavuuden ja seuraukset ja mitä se on maksanut meidän Vapahtajallemme,
olisi syytä veisata se melko hiljaa. Samaa linjaa edustaa psalmi 56, jonka veisuuohjeeksi
annetaan "Mykkä kyyhkynen kaukaisessa maassa." Tai psalmi 53, jossa
sanotaan, että se veisataan kuin ”sairaus”. Ja psalmi 12, jonka ohjeeksi on
kirjoitettu ”matalassa äänilajissa”
Kun ihminen on vanki, synnin vanki, maailman orja, tai
perkeleen koukussa, on jo yleensä ihme, että hän alkaa etsiä Herraa ja laulaa
hänelle rukousta. Kuitenkin Jumala pelastaa meidät, kun olemme vielä synnissä.
Emme tule korjattuina hänen eteensä, vaan viallisina ja avuttomina, tyhjinä ja
syntisinä. Se sopii Jumalalle ja hän on luvannut kuulla avunhuutoa. Noissa
hetkissä ihminen on Jumalan sanan puhuttelussa, ja parhaimmillaan Herra tekee
hänestä uuden ihmisen. Kaikki lähtee siitä, että Golgatalta vuodatetaan synnin
vastalääke, Kristuksen uhri, syntisen sydämeen. Pahuuden määrä tai laatu ei ole
tärkeä, sillä Jeesus voi pelastaa kenet tahansa. Ilman Jeesusta ihminen joutuu
helvettiin, vaikka ei olisi koskaan ollut vankilassa.
Kautta aikojen on pelastettujen ilolaulu kuulunut sieltä,
missä sitä ei ole aiemmin ollut, eikä ole osattu edes odottaakaan. Evankeliumi
tunkeutuu muurien sisälle, sydänten kuorien läpi, tajuntaan, elämään,
uudestiluovaksi voimaksi. Se, mitä on pidetty lapsellisena, tarpeettomana ja
halveksittavana, onkin yhtäkkiä maailman tärkein asia, joka ohjaa ihmisen ikuiselle
tielle. Janoinen saa juoda, kun Jumala on avannut hänelle silmät nähdä ja
lähteen, josta voi juoda. Pimeydessä kulkenut
näkee valon, kun Kristus ilmestyy hänelle. Isän lähettämä valoisa Poika
tulee kadotetun luokse ja ilmaisee Jumalan tahdon. ”Kuinka kallis on sinun
armosi, Jumala! Ihmislapset etsivät sinun siipiesi suojaa. Heidät ravitaan
sinun huoneesi lihavuudella, sinä annat heidän juoda suloisuutesi virrasta.
Sillä sinun tykönäsi on elämän lähde; sinun valkeudessasi me näemme valkeuden.”
Ps.36:8-10.
Jeesus, muista vankeja, jotka ovat pilanneet elämänsä,
joilla ei ole kykyä auttaa itse itseään. Kuule heidän rukouksensa. Paljasta
maailman henki, pimeyden kätköt, synnin kahleet ja kuoleman valta, uskonnollisuus,
ettei kukaan lähtisi paatuneena täältä. Kiitos suuresta armostasi, jolla kutsut
pelastukseen kelvottomia ja kurjia. Kiitos, että ruokit nälkäiset, jotka
tahtovat syödä ruumiisi ja veresi elämäkseen. Synnytä sydämen laulu, jonka
voimme antaa sinulle kunniaksi ja kiitokseksi hyvyydestäsi. Kiitos, että jaksat
kuunnella epävireistä laulua ja epämusikaalista örinää, kun se lähtee sydämestä
matalassa äänilajissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti