Olimme
viettämässä paria vapaapäivää mökillä vaimoni kanssa, kun eteen ilmeni ikävä
vaiva: savu ei mennyt piipusta pihalle. Oli pakko lopettaa lämmittäminen ja
roudata puut pihalle, muuten olisi tullut savumyrkytys. Availimme ikkunat ja keväinen
tuuli raikasti sisäilman. Seuraavan päivänä kävin tutkimassa piippua, mutta en
keksinyt mitään syytä ongelmaan. Iltapäivällä asia selvisi, kun kuulin naakan
”laulua" ilmassa. Ne kurjat kulkijat olivat tulleet tännekin korpeen
kaupungin hälinästä sotkemaan rauhallista elämäämme – tai ehkä ne olivat
kuulleet, että kyseinen alue oli juuri hiljattain liitetty Salon kaupunkiin ja
siten tullut kaupunkilaislintujen etupiiriin kuuluvaksi?
Sitten
alkoikin varsinainen työ, kun selvisi, mikä oli syynä savuun. Kiipesin monta
kertaa piipulle ja pudotin sisään rautakuulaa, vesijohtoputkea ja vasaraa.
Laitoin samalla varmuuden vuoksi verkon piipun päähän, etteivät uudet ystävämme
kanna lisää roskaa tiilien sisään. Monen yrityksen ja uurastuksen jälkeen sain
multa-risu-kakun liikkumaan ja vaimoni veti sen ulos uunin tuhkaluukusta. Siinä
oli paksuja keppejä, pieniä risuja, sammalta, multaa ja nokea ämpärillinen.
Munia tai poikasia ei näkynyt, enkä aio tehdä ilmoitusta
luonnonsuojeluliikkeelle tapauksesta. Kaiken törkyn mukana tuli aamulla
piippuun pudottamani rautakuulakin näkyviin. Sanoinkin vaimolleni, että tämä on
mukava uusi peli ikääntyville ihmisille, että mies käy pudottamassa rautapallon
savupiippuun ja monen tunnin kuluttua vaimo pongaa sen alakerrassa uunin
tuhkaluukun kautta. Mutta jääköön nyt tähän yhteen kertaan?
Porilainen
Hanna-Maria Vahala oli laulamassa kirkkoillassa, kun seikkailimme niillä
kulmilla hiljattain. Saimme häneltä uuden kirjan, johon hän oli koonnut
tapauksia naisystäviensä elämänkokemuksista vuosien ajalta. He kaikki olivat
paikallisen naistenkahvilan piirissä kokoontuneita uskonsisaria. Kirjan nimi
"Naisen vuodenajat" oli kuvaava ja kattava, johon sitten piirtyvät
elämänkokemukset, joista suurin osa oli tapahtunut Porin kaupungissa ja lähiympäristössä.
Lukiessani huomasin olevani aika kaukana näistä tunnelmista, ja miesmäinen
käytännön ajattelutapani pysähtyi kirjan sivuilla monta kertaa. Siinä oli
paljon tunnetta, herkkyyttä, särkymistä, rakkautta, ja sen kaipausta,
hylkäämistä, eroja, elämän syntymistä ja kuolemaa. Miten rikas ja
monivivahteinen, -värinen onkaan Herran valtakunta, josta nämä naiset
kertoivat. Monenlaisissa kärsimyksissä ja koettelemuksissa keitetyt tytöt
kertoivat elämän kohokohdistaan ja syöksykierteistään, pelastumisistaan ja Jumalasta.
Huomasin miettiväni monta kertaa mm. naisen kaipauksesta miehensä luo,
synnytystä, äidin tunteita, hänen tunnettaan synnyttämäänsä lastaan kohtaan,
itsemurhaa, lapsen hautaamista, yksinjäämistä, sielun kantokykyä ja kaiken
kattavaa Jumalan rakkautta. Monen jutun jälkeen oli vain todettava: Huh huh,
taitaa olla helpompi olla mies kuin nainen?
Nämä
pienet miniatyyrit olivat kertomuksia suuresta Jumalasta, joka johtaa ja
hallitsee kaiken, rakastaa luomiaan ihmisiä ja tulee tuntuvasti heidän
elämäänsä. Pelastus tuli inhimillisen kärsimyksen kehyksissä heille, Kristus
kirkastui elämän puristuksessa. Moni putosi polvilleen, kun omat voimat olivat
poissa, tyhjyyden ja kuilun partaalla. Moni löysi Vapahtajan, kun synti oli
tullut suureksi ja pimeyden voimat repivät sielua kohti ikuista tuhoa. Kirjassa
oli tekijän kuvitusta, maalauksia ja runoja. Eräs teksti kuului:
Ystävyys
On ystäviä, joiden kanssa hymyilin ja nauroin.
On heitä, joiden kanssa aukesi maailma välillemme sadoin sanoin.
On heitä, joilta sain ja joille annoin,
heitä, joiden kanssa käsi kädessä kuljimme avojaloin.
Rakkaus.
On joitakin läheisiä, joille uskallan olla minä.
On joitakin, joiden kanssa kohtaamme ihmisinä.
Ja ne, joiden kanssa voi olla paljaina Jumalan katseen alla
— tiedäthän — heitä ei ole monta.
Usein rinnallakulkijat katoavat, kun suru seuraa onnetonta.
Ja kun se, että olen paha, kantaa täytyy vielä...
Enää on jäljellä vain Jeesus — puolestani ristin tiellä.
Tunteiden
hallinta on vaikea laji, jossa on vain vähän mestari-luokkaa, epäonnistujia
sitä vastoin istuu seurakunnassa pitkä rivi aina pää painuksissa. Rohkeat
tietysti leuhkivat saavutuksillaan, vaikka töpeksivätkin. Mutta Pyhä Henki voi
ohjata uskovaa hänen tunteittensa hallinnassa, sillä Herran ominaisuuksiin
kuuluvat rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys,
uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. Näissä olemme saamapuolella ja
vastaanottajia, vanha luontomme ei jalostu, eikä muutu miksikään, kehno mikä
kehno. Mutta ristiinnaulittuna tuo kurja asuinkumppanimme saadaan hiljaiseksi
ja tahdottomaksi, tunteettomaksi, että Kristus voisi elää meissä. Tämän
oivaltaminen auttaa uskovaa monesta turhasta juoksusta ja hosumisesta. Jos taas
tämä totuus ei mene perille, on edessä pitkä ja uuvuttava lihan pyhityksen tie,
josta seuraa farisealainen omavanhurskaus. Tätä harrastusta riittää myös Suomen
Siionissa pilvin pimein, sillä olemme pelaajia, purnaajia, yrittäjäkansaa,
korvenraivaajia ja huutosakkia.
Tunteitten
kanssa joutuu joskus aivan umpikujaan ja ulospääsyä ei näy? ”Sinne hän jätti
palvelijansa, mutta meni itse erämaahan päivänmatkan päähän. Hän tuli ja
istuutui kinsteripensaan juureen. Ja hän toivotti itsellensä kuolemaa ja sanoi:
- Jo riittää, Herra; ota minun henkeni, sillä minä en ole isiäni parempi.” 1.Kun.19:4.
Moni on elämänsä kinsteripensaan juurella itkun ja murheen kera täysin pimeyden
saartamana. Oma ajatus on, että nyt on tullut tarpeeksi kokemuksia tällä
saralla, saisi jo loppua? Ja, eikö siellä taivaassa tajuta, miten minä kärsin
ja minua syyttä kyykytetään. Mutta siellä syntyy avunhuuto, joka kuuluu
taivaaseen. Kun kaikki ovet ovat sulkeutuneet ympäriltä, avautuu taivaan ovi.
Silloin Jumala tulee siihen ja sanoo: ”….Paha on sinun vammasi, kipeä on
saamasi isku. Ei kukaan aja sinun asiaasi; sinun haavaasi ei paranneta, se ei
kasva umpeen…. Sillä minä kasvatan umpeen sinun haavasi ja parannan sinut
saamistasi iskuista, sanoo Herra, sinut, Siion, jolla on nimenä 'hyljätty',
'se, josta ei kukaan välitä.'” Jer.30:12,17.
Jumalan parantamistyö on varmaa ja toimivaa. Hän antaa kestävän lupauksen. Kurja kuulee yllätyksekseen
hautajaispuheen sijasta innoituksen tarttua elämään: "Nouse ja syö."
Kun uskova syö Jumalan ruokaa, Elämän leipää, pyhää sanaa, hän virkistyy,
elpyy, uudistuu. Hän unohtaa tunteensa ja lopettaa marinansa, sillä Herra
synnyttää uskoa, joka laittaa ihmisen liikkeelle oikeaan suuntaan, oikeaa
tietä, Jumalan aikataulussa, Jumalan ihmisten kanssa, Kristusta rakastaen.
Sielun patoutumat tulevat pursuten esiin himoina,
intohimoina ja itsekkyytenä asenteella "minä ensin", "minä
taas", "minä vielä" "minulle lisää", ja "minä
yksin". Sielu turmeltui syntiinlankeemuksessa ja siitä tuli siten
viallinen, joka kiusaa ihmistä koko hänen elämänsä ajan. Tasapainotettu sielu
on Kristuksen korjaama rauhan maja, jota on helpompi ohjata ja käyttää.
Tällaisessa sielussa asuu Vapahtaja ja siitä tulle sydämen asia. Sen
kirkastuminen vain vie aikansa ja moni hukkaa sen väärillä valinnoilla
löytämättä Vapahtajaa. Siksi, armo onkin niin kallista, koska se on niin harvinaista,
sillä vain syntiset ja sairaat janoavat saada sen omakseen. Moni torjuu uskovan
ja samalla Kristuksen.
”Silloin vaimo sanoi Elialle: - Mitä minulla on tekemistä
sinun kanssasi, Jumalan mies? Sinä olet tullut minun luokseni saattamaan minun
pahat tekoni muistoon ja tuottamaan kuoleman minun pojalleni.”
1.Kun.17:18. Sielun vaikeimpia
tuntemuksia ja käsiteltäviä on synti kaikessa muodossa. Ihminen ei ole
luonnostaan valmis syylliseksi, eikä tuomittavaksi, eikä siis myöskään
armahdettavaksi. Siksi sielu syyttää muita omista virheistään, miettii
helpompia reittejä selvitäkseen isosta pyykistä ja pysyäkseen riittävän kaukana
elävästä Jumalasta. Herra joutuu ravistelemaan sielun hereille ja se on kurja
kokemus, jossa tunteet vellovat rajusti. Äiti kokee lapsensa sairauden ja
menetyksen musertavana. Hän ei löydä sopivia sanoja huutaakseen tuskaansa.
Kuitenkin hänen parhain auttajansa on lähellä ja tulee toisen uskovan ihmisen
kautta siihen näyttämään taivastietä. Vapahtajan sylissä hänen tuskansa tyyntyy
ja poika annetaan Jumalan vahvoihin ikuisiin käsiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti