Sodoman seurakunta on päättänyt tukea lähetystyötä
huomattavalla summalla, koska sille läheinen sisarliike Gomorran lähetysseura
on päättänyt lähettää ensimmäisen homoparin työkentälleen. Edellytyksenä on
kuitenkin se pieni yksityiskohta, ettei evankeliumia kerrota missään
tapauksessa eikä kenellekään eikä koskaan. Sodoman kirkkoneuvosto oli asiasta
yksimielinen, sillä homoilu kuuluu nykyihmisen elämään ja sen mielestä kyse on
vain suuntaisuudesta, joka on tullut syntymälahjana ihmiselle – tietenkin
kehityksen tuloksena. Ilahduttavan vähän onkin kuulunut vihapuheita tätä
uudistusta kohtaan kaupungin kaduilla, kirkossa ei juuri lainkaan. Myös
lähetystyön johtokunta on esittänyt kainon toivomuksen, että kirkko suuntautuisi
tulevaisuudessa vain humanitaariseen auttamiseen ja alkukantaisten heimojen
elämän piristämiseen. Nyt on jo koulutettu unikon ja kannabiksen kasvattajia,
jotka voisivat tulevaisuudessa olla kirkon lähettiläitä sivistymättömissä
maissa. Sodoman alkoholiliike on luvannut jo sen varastoissa lojuneet
yli-ikäiset kotimaiset tuotteet ilmaiseksi lähetystyön tarpeisiin. Toivomuksen
kuitenkin on, ettei sen nimeä mainittaisi kohdemaassa.
Kaupungilla on yleisesti oltu innostuneita seurakunnan
avartumisesta ja vapaamielisyydestä, joka tulee varmasti lisäämään kirkon
suosiota entisestään. On ollut myöskin jo alustavia tietoja, että kirkko
valmistelisi hieman laajempaa irtiottoa perinteistä ja olisi perustamassa omat
pienpiirit taitaville varkaille, avioliiton ensikertaa rikkojille, vapaan
seksin harrastajille, sellaisille, jotka rakastavat montaa puolisoa yhtäaikaa,
kroonillisille valehtelijoille, lapsia mielellään hyväksikäyttäville, samoin
peliriippuvaisille on tarkoitus järjestää oma viikonloppuleiri, että voisivat
harrastaa yötä päivää omaa mieltymystään. On myös tarkoitus lisätä ekumeenista
toimintaa, että mahdollisimman monen eri uskonnon edustajat voisivat olla
mukana toiminnassa, vaikka eivät tunnustaudukaan kirkon opetukseen.
Alueen kirkolliskokouksessa on pohdittu, miten vanhahtaneet
kymmenen käskyä voitaisiin korvat nykyaikaisemmille termeillä ja päästä tästä
tuhansien vuosien rasitteesta, joka on vaivannut ihmisten omatuntoja liikaa eri
aikoina. On esitetty seuraavaa. Yksi uusi käsky voisi olla, että jokainen voi
vapaasti valita jumalansa ja tapansa palvella häntä, sillä kaikki tiet
kuitenkin vievät lopulta ykseyteen.
Vanhempien valta olisi myös syytä purkaa, sillä nykyajan lapset eivät
yksinkertaisesti kestä mitään rajoituksia elämässään. On ajateltu, että käsky
voisi olla enemmän vanhempia koskeva. Omaisuuteen suhteen uusi käsky korostaisi
eettisiä pyrkimyksiä hyvään, eli jos joku osaa käyttää toisen omaisuutta
yleishyödylliseen tarkoitukseen, sitä olisi edistettävä varsinkin jos siihen
liittyy luonnonsuojelua. Sanamuotoa vielä hiotaan. Luonnostaan agressiiviset
pitäisi vapauttaa turhasta syyllisyydestä, sillä luonnon kehityskulku on
johtanut heidät tällaiseen käytökseen. Yhteisomistus pitäisi olla kaikilla
elämänalueilla mahdollinen, siksi uusi käsky voisi ollakin: käytä mitä tahansa
hyväksesi, sillä se on sinun.
Myös Sodoman yliopiston teologinen tiedekunta on tullut
siihen tulokseen, että Uusi Testamentti ei varsinaisesti sisällä yhtään
historiallisesti varmaa sanaa, jota voitaisiin pitää Jumalan sanana. Tämä on
hyvin vapauttava tieto, koska monet paikkakuntalaiset ovat eläneet koko
elämänsä ajan jatkuvan pelon ja epävarmuuden kourissa kokiessaan syyllisyyttä
tekemisistään. Mihin joutuisimmekaan ilman tätä tiedekuntaa, sillä se on
varsinainen toivon ankkuri nykyajassa. Jossain käytäväkeskusteluissa
tiedekunnalle on ehdotettu lempinimeä Titanic – uppoamaton!
On myös keskusteltu siitä, että olisi jo aika saada kirkkoon
joku vahva johtaja, että suhde sakramentteihin voitaisiin jättää vähemmälle ja
saataisiin aikaan sopiva esikuva omasta joukosta. Nyt on toteutettu joitakin
jumalanpalveluksia, joissa on kokonaan luovuttu Jumalan sanasta ja siitä on
hyviä kokemuksia, sillä useat arat ihmiset ovat uskaltautuneet rohkeammin
mukaan. Saarna on korvattu liikuntaesityksillä ja urkumusiikilla. Joogaryhmät
ovat luvanneet auttaa jumalanpalvelusryhmiä ohjelmasuunnittelussa. Kirkon
kattoon asennetut värivalot ovat lisänneet mukavasti tunnelmaa. Kesäteatterin
näyttelijät ovat luvanneet kantaa kolehtia kerran kuussa kirkonmenoissa ja
paikallisen maneesin väki luvannut ratsastaa kirkon ympäri mainosmielessä koko
kirkonmenojen ajan heiluttaen seurakunnan viirejä. Sodoma-bubi on luvannut
puoleen hintaan huurteiset oluet jokaiselle, joka tulee sinne heti
kirkonmenojen jälkeen. Jokaisesta käynnistä saisi lisäksi leiman, joita
keräämällä kuusi kappaletta saisi ilmaiseksi oman oluttuopin Sodoman vaakunalla
varustettuna.
Erityisen huolissaan Sodoman seurakunta on ollut
Loot-nimisen miehen ympärille kokoontuneesta pienestä kotiseurakunnasta, koska
he ovat niin vastaan näitä hienoja uudistuksia. Ilmeisesti hänen toimintaansa
tullaan vielä puuttumaan kovalla kädellä, sillä eihän kukaan täysijärkinen voi
tukea moista eristäytyvää toimintaa. Keinoina on ajateltu verotuksen nostamista,
kokouskieltoa ilman seurakunnan pappia, varojen keräämiskieltoa muualle kuin
kirkon osoittamalle toiminnalle. Ilman tätä pientä ryhmittymää Sodoma olisi
esimerkillisen puhdas malliesimerkki uudesta kirkosta. Siksi olisi tärkeää
rajoittaa heidän julkaisutoimintaansa, joka halutaan tulevaisuudessa kirkon
sensuurin alaiseksi. Sensuuri sitten päättää, mitkä julkaisuista voidaan
hyväksyä, mitkä hylätä. Kaikki Raamattuun viittaavat nimet tai julkilausumat
tulee poistaa julkisuudesta. Lehtien niminä ei saisi julkisesti käyttää, Uusi
tie, Sanansaattaja, Herää valvomaan, tms. nimeä. Seurakunta on myös miettinyt,
että jos Loot-liikehdinnän piirissä kulkeville ihmisille ei annettaisi enää
oikeutta yhteiseen kirkkomaahan, vaan heidän olisi haudattava vainajansa erikseen
osoitetulle aidatulle alueelle, johon liitettäisiin selvästi näkyviin
banderollit: vain vanhoillisille ja harhaoppisille.
Tässä tärkeimmät tällä kertaa, kerromme taas lisää, kun
saamme taas uusia innostavia uutisia rakkaasta kirkostamme, joka on koko yhteiskunnan
tukipylväs ja moraalin kulmakivi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti