Kilpa-ajaja M. Schumacher kaatui laskettelurinteessä, osui
kiviin ja löi päänsä, nyt hän on ollut tajuttomuudessa viikkoja ja tulevaisuus
on hämärän peitossa. Omaiset kokevat tragedian läpi joka päivä elämässään ja
epätoivo kiusaa mieltä. Uutinen kertoi, että Schumacher oli laskettelemassa
vuoristoseudulla ja eksyi (tai valitsi) rinteessä väärän linjan. Hän oli
kaatuessaan epäonninen ja meni pää edellä kiveen merkitsemättömässä
Saulire-vuorella sijaitsevan rinteen yläosassa. Murheellista, mutta näin äkkiä
voi ihmisen aika tulla täyteen ja muutoksesta pysyvä tai jopa lopullinen?
Uutinen kertoi karua kieltään: ”Voimme sanoa, että hän
kamppailee elämästään....” Se on todellinen vaara, mutta ei hän enää taistele,
sillä hänellä on tiedottomuus. Muut voivat tehdä voitavansa: lääkärit,
hoitajat, läheiset, ystävät, kannattajat, esirukoilijat. Raha ei enää ratkaise,
vaikka sitä on
vuonna 2010 seitsenkertainen maailmanmestari tienannut
yhdellä kaudella yli 30 miljoonaa
euroa. Se on kaikki taakse jäänyttä tilastoa ja
mahdollisesti muut jakavat ne rahat. Hän on ollut aikanaan formulakuskeista
parhaiten tienaava. Vuonna 2007 Schumacherin omaisuuden arvioitiin
olevan n. 335 miljoonaa dollaria. Mutta tällä hetkellä se ei
paljon lämmitä, kun kaveri makaa koneitten ja ammattiauttajien varassa
sairaalassa. Syvimmiltään kaikki on kuitenkin aina Jumalan kädessä.
Uutinen kertoi, että ilman kypärää hän olisi kuollut heti
kolautettuaan päänsä kiveen. Mutta ilman päätä ja pään toimintaa ei ruumis tee
mitään, vaan ihminen on puolikuollut. Eräs hänen lajitoverinsa arvioi
kaveriaan: "Michael vei ajamiset ihan extreme-tasolle, ja niin hän on
tehnyt kaikessa muussakin - kuten moottoripyöräilyssä ja laskuvarjohypyissä.
Onhan se välillä vaarallista, mutta ymmärrän sen hyvin.” Kuolemalla leikkiminen
ja hurjastelu kiehtoo, se on jännittävää ja tyydyttää ihmisen sielunviettiä, se
on eräänlainen moraaliton passio. Mutta tämän sarjan tyypit eivät yleensä elä
kauan, eivätkä kuole normaalilla tavalla vanhuuteen.
Jumalan seurakunnan elämän keskus on pää – Kristus. Jos ei
ole päätä, ei ole seurakuntaakaan, jos pää ei pääse ohjaamaan seurakuntaa, se
on kuolleessa tilassa ja pimeydessä. Jos päätä ei kunnioiteta, ei seurakunta
voi elää Jumalan tahdon mukaan. Historia todistaa myös, että kärsivä pää ohjaa
kärsivää ruumista. Pää valitsee ristin ja ruumis kantaa sen. Mutta myös
ylösnoussut Kristus on kirkastettu, niin pää kuin ruumiskin. Joten on uskovalla
mahtavat näyt tulevaisuudesta.
Mutta tämä tragedia alkoi siis laskemisesta
merkitsemättömään rinteeseen. Kristityn elämässä suuri ongelma on aina
merkitsemätön tie, se on poikkeamista Jeesus-tiestä. Siinä ihminen ei ole
Raamatun sanassa, Jumalan valossa, Herran johdatuksessa ja varjeluksessa. Hän
kulkee itsevalittua reittiä, omantahdon tietä. Ei siis ihme, jos mopo lähtee
käsistä. Tämä on kovin yleinen harrastus, joka sotkee Jumalan seurakuntaa ja
pilaa hyvin alkaneen uskonkilvoituksen yksityisen uskovan elämässä. Karkeita
merkitsemättömiä teitä ovat ylpeys, haureus, homous, juoppous, ahneus, varkaus,
valheellisuus ja epäjumalanpalvelus, josta kaikki em. johtuvat.
Merkitsemätön rinne on väärä arvio itsestään: ”Minä olen
tehnyt liiton silmäini kanssa: kuinka voisinkaan katsoa neitosen puoleen! Minkä
osan antaisi silloin Jumala ylhäältä, minkä perintöosan Kaikkivaltias korkeudesta?
Tuleehan väärälle turmio ja onnettomuus väärintekijöille.” Job 31:1-3. Oikein
hurskas, siis lainkuuliainen, kristitty saattaa joutua juuri ylpeyden vangiksi
ajattelemalla, että on tehnyt kaikki oikein tai että hänen hyvät työnsä (lue
kristillisyytensä) tuovat kelvollisuuden Jumalan edessä. Hän kadottaa
synnintunnon eikä niin ollen enää pyydäkään armoa viheliäisyyteensä. Kurjuus
onkin siirtynyt huonompiin kanssakulkijoihin ja hän on noussut synnittömien
luokkaan?! Synnin todellisuus, sydämen pimeys ei ole avautunut kuin korkeintaan
hieman. Siksi hän on vielä pollea poikaa.
Merkitsemätön rinne on synnittömyys. Hän ei näe enää itseään
valheellisena, avuttomana totuuden edessä, vaan suuntaa elämänsä
syntitottumustensa mukaan ja pyhittää vielä itse kaiken tuon. ”Jos minä ikinä
valheessa vaelsin, jos jalkani kiiruhti petokseen, punnitkoon minut Jumala
oikealla vaa'alla, ja hän on huomaava minun nuhteettomuuteni.” 31:5-6. Kuka
pyrkii Jumalan puntariin täytyy olla mieltä vailla, paatunut fariseus tai pähkähullu.
Sillä jokainen joutuu havaitsemaan tässä vaa’assa olevansa liian kevyt. Hän ei
ole joutunut tilille, jäänyt kiinni itse teossa. Hän on valmis riisuutumaan
punnitukseen, koska luottaa itseensä.
Merkitsemätön rinne on luulousko: ”Jos minun askeleeni
poikkesivat tieltä ja minun sydämeni seurasi silmiäni tahi tahra tarttui minun
käsiini, niin syököön toinen, mitä minä kylvän, ja minun vesani revittäköön
juurinensa.” 31:7-8. Kuinka moni siis kärsikään siitä, etteivät lapset ole
uskossa, sukulaiset eivät käänny ja naapuritkin pitävät hänen kristillistä
elämäänsä kovin surkeana. Kun tulevat katovuodet uskovalle, hän ei kestä sitä,
vaan syyttää ihmisiä, jopa Jumalaa ja on katkera, koska hänen rukouksensa eivät
ole tuoneet mieleistä vastausta. Tämä kaikki on kuitenkin Jumalan hiljaista
puhetta, että uskovasta tulisi syntinen. Jos olisi vain yksi tahra, mutta kun
on musta kuin nokikolari.
Merkitsemätön rinne on lihanhimon valtaanpääsy. Job on yhtä
naiivi kuin Daavid tai Pietari, hän ei käsitä olevansa kokonaan syntinen ja
täysin riippuvainen Herrasta. ”Jos minun sydämeni hullaantui toisen vaimoon ja
minä väijyin lähimmäiseni ovella, niin jauhakoon oma vaimoni vieraalle, ja
halailkoot häntä muut (bibl. muut maatkoon hänet), sillä se olisi ollut ilkityö
ja raskaasti rangaistava rikos, tuli, joka kuluttaisi manalaan saakka ja
hävittäisi kaiken saatuni.” 31:9-12. Hän siis tietää, että avion rikkominen vie
tuomiolle, mutta ei näe tätä rikosta itsessään. On siis normaalia syntiselle,
että hänen sydämensä hullaantuu avioliiton ulkopuoliseen suhteeseen ja himo
vain kiusaa ja kiristää päivä päivältä otettaan. Silloin kristitty valitsee
joko syntiinlankeemuksen tai Jumalan armon. Ensimmäinen karkottaa hänet Jumalan
yhteydestä, pois paratiisista, jälkimmäinen yhdistää hänet Kristukseen
verisitein, mutta nöyryyttää lihaa pahan kerran, jopa tappaa sitä. On myös
vaikea ajatellakaan, että joku vieras lääppisi omaa puolisoa tositarkoituksella
ja kuitenkin ao. omat tekemiset voivat olla juuri sen arvoiset. Itselleen
rangaistuksen lukeminen ei ole kadehdittava puuha.
Merkitsemätön rinne on kuviteltu sosiaalisuus: ”Olenko minä
kieltänyt vaivaisilta heidän toivomuksensa ja saattanut lesken silmät
sammumaan? Olenko syönyt leipäpalani yksinäni, orvonkin saamatta syödä siitä?
En, vaan nuoruudestani saakka minä kasvatin häntä niinkuin oma isä ja äitini
kohdusta asti minä holhosin häntä.” 31:16-18. Voiko kukaan, koskaan sanoa
toimineensa aina oikein lähimmäistensä kanssa, voiko kukaan sanoa olleensa aina
iskussa, kun on kysymys ihmisten hätä? Tässä kuvittelussa ihminen nousee
Jumalan asemaan ja yleiskristillisyys aivan kylpee tässä huumassa tänään – voi
miten hyviä olemmekaan, suvaitsevia ja ystävällisiä, rakastavia ja uhrautuvia.
Voikin siis kysyä, mihin Jumalaa enää tarvitaan, kun ihmiset ovat näin hyviä?
Merkitsemätön rinne on menestyspyrkimys talousasioissa: ”
Jos minä panin uskallukseni kultaan ja sanoin hienolle kullalle: 'Sinä olet
minun turvani', jos iloitsin siitä, että rikkauteni oli suuri ja että käteni
oli saanut paljon hankituksi, jos katsellessani aurinkoa, kuinka se loisti, ja
kuuta, joka ylhänä vaelsi, sydämeni antautui salaa vieteltäväksi ja käteni
niille suudelmia heitti, niin olisi sekin raskaasti rangaistava rikos, sillä
minä olisin kieltänyt korkeuden Jumalan. 31:24-28. Normaali ihminen ahnehtii
kaikenlaista turhaa ja elämä kuluu krääsän keräämisessä. Silloin köyhäkin käy
rikkaasta ja tyhmä näyttää viisaalta?
On tietysti sellaisiakin, jotka kylpevät rahassa ja valittelevat samalla
wc-paperin kalleutta ja bensan hintaa. Ahneus on vaikeasti havaittava ja
parannettava kansantauti, joka yltyy iän myötä. On ihmisiä, jotka eivät voi
olla kristittyjä, koska he pelkäävät menettävänsä silloin jotakin. He ovat
oikeassa, Herran tiellä menetetään kaikki, mutta tilalle saadaan uusi elämä.
Merkitsemätön rinne on hurskasteleva kotielämä. ”Eikö täydy
minun talonväkeni myöntää, että kukin on saanut lihaa yllin kyllin? Muukalaisen
ei tarvinnut yötä ulkona viettää; minä pidin oveni auki tielle päin. Olenko
ihmisten tavoin peitellyt rikkomuksiani, kätkenyt poveeni pahat tekoni.” 31:31-33 Olisi
hyvä kuulla joskus totuus omasta itsestään läheisiltä, mutta kuka kestää sen?
Kuka kestää olla läpivalaisussa motiiveja myöten, kun uimahypyissä on tullut
mahalasku? Kenen kotielämä on taivaskelpoista? Uskovassa kodissa asuu Kristus,
häntä palvellaan ja ennen kaikkea rukoillaan avuksi joka päivä. Ilman
Vapahtajaa elämä on turhaa, tyhjää, ilmaan hosumista ja omaa kehua, joka haisee
kauas.
Kun merkitsemätön rinne kaataa kulkijansa, on se aina
Jumalan mahdollisuus, hän voi vielä pelastua ja parantua. ”Oi, jospa joku
kuuntelisi minua! Katso, tuossa on puumerkkini! Kaikkivaltias vastatkoon
minulle! Jospa saisin riitapuoleni kirjoittamaan syytekirjan!” 31:35. Tosin
rähinä on vielä kovaa kuin vanhan volkkarin käynti ja Jumala joutuu odottamaan
vuoroaan, että hiljaisuus laskeutuu ympäristöön. Sillä syylliseksi tuleminen on
äärettömän vaikeaa ja joskus sitten se voi kolahtaa hetkessä ja ihminen on
kanveesissa tyrmättynä. Mutta siellä Kristuksen jaloissa löytyy lepopaikka,
siellä armo maistuu ja haavat paranevat. Mutta olemus korjaantuu päästä alkaen,
ensin Kristuksen aseman ennalleen saattaminen, Vapahtaja pääasiaksi, sitten
muut asiat. Kun on laskenut merkitsemättömällä rinteellä, pitää kavuta takaisin
merkitylle rinteelle, so. Golgatalle. Jos et löydä takaisin ristin luo,
Jeesuksen luo, olet hukassa. Loppu häämöttää, ihminen vaikenee – ja se on hyvä,
sillä silloin Jumala voi puhua. ”Tähän päättyvät Jobin puheet.” 31:40.
Herra, sinä vaiennat meidän turhat kehuskelumme, suuret
puheemme, jankutuksemme, valituksemme, kinamme, kiistamme, höpinät ja mutinat.
Sinä annat meidän kaatua merkitsemättömällä rinteellä, jonne meidän ei olisi
pitänyt mennä. Me selittelemme sinulle, me pidämme valintojamme
itseoikeutettuina, mutta ne vievät meidät kuolemaan ja kadotukseen. Voi kuinka
riippuvaisia me olemmekaan sinusta, Kristus. Armahda ja auta kaatuneita,
eksyneitä, synnin orjia, saatanan vangitsemia, maailman orjia, jotka ovat
elintason, suosion, himojensa koukussa. Auta fariseuksia ja kristillistä
teatteria harrastavia totuuteen ja sanasi valaisemaan ristin tielle. Pelasta
ne, joita kahleissa kuljetetaan surmapaikalle. Avaa meidän silmämme näkemään
Golgatan merkattu rinne.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti